Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 392841

Topicstarter
Mijn vraag
Bij iemand bij mij in het gebouw loopt haar PC met enige regelmaat vast na een paar uur Sims 4 met een forced reboot tot gevolg. Zelf had ik haar geholpen een paar jaar terug de PC uit te zoeken (ze wou een prebuilt, geen custom), en hij functioneerde goed genoeg. Nu echter wanneer ze langere tijd De Sims 4 speelt loopt haar PC vast en herstart ie zichzelf. Een tijdje terug had ik ernaar gekeken (veel tijd had ik niet), en had ik Windows zelf geverifieerd of daar iets was en of de temperaturen te hoog opliepen. Geen problemen daar, maar ik begreep daarstraks dat de problemen aanhielden. Ik ben weer langsgeweest, en toen ik even andere instellingen checkte viel mijn oog opeens op het RAM gebruik in de task manager.

81% gebruik (3100-3200 MB)

Lees ik dat gewoon verkeerd, of is het dat inderdaad slechts de helft van het geheugen gebruikt wordt? Ik had geen tijd meer om de kast open te schroeven en de sticks te controleren binnenin of het 2 sticks van 4 GB zijn, maar mijn eigen vermoeden is dat mogelijk 1 van de 2 sticks kapot is of om eea reden wel herkend wordt, maar geen datadoorvoer voor daadwerkelijk gebruik. Is dit mogelijk?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Home 64-bit
CPU-Z

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Temperatuurcontrole via CPU-Z (het geeft geen aparte weergave voor RAM, dat zit daar ondergenesteld om eea reden onder de MoBo en laat geen temperaturen zien, alleen gebruik)
- Verificatie via CMD van de opgegeven waarden in SysInfo
- RAM-waarden in de System Manager en gebruik

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:41
Begin eerst met je volledige hardware te posten.

Daarnaast maakt eens een printscreen van je taskmanager. Dan kan je zien welke processen allemaal memory gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Hoe zeker ben je van de 64 bits Windows? Volgens mij is de grens van 32 bits de 3,2 GB die in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
corporalnl schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:26:
Begin eerst met je volledige hardware te posten.

Daarnaast maakt eens een printscreen van je taskmanager. Dan kan je zien welke processen allemaal memory gebruikt.
De PC waar ik van post is mijn eigen PC, het probleemgeval is de PC van iemand anders. Dan zou ik een andere keer opnieuw moeten postten. Heb helaas hier de specificaties en sysinfo niet bij de hand en degene van wie de PC is is momenteel een tijdje de deur uit tot iig vanavond laat.
jopie schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:28:
Hoe zeker ben je van de 64 bits Windows? Volgens mij is de grens van 32 bits de 3,2 GB die in gebruik is.
Goede vraag. Dat zat ik me ook af te vragen en ik had bij de systeeminformatie gekeken, maar ik kon geen aanwijzingen vinden dat het 32- of 64-bits was. CPU-Z leek te hinten op 64-bits, maar ik heb geen bevestiging gevonden dat het 32- of 64 was. Ik dacht dat ik destijds erop gelet had bij het uitkiezen dat het een 64-bits systeem was, maar idk wat bij het bestellen gebeurt is (BCC).

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 392841 op 21-01-2023 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:47
En zit er een losse gpu in of word de onboard gebruikt.

Indien de onboard gebruikt worddan snoept die ook systeem geheugen weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
freaky35 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:44:
En zit er een losse gpu in of word de onboard gebruikt.

Indien de onboard gebruikt worddan snoept die ook systeem geheugen weg
Dedicated Nvidia GPU (model weet ik zo niet uit mijn hoofd). Overigens zag ik dat de swap werd gebruikt, maar daar zat nog flink wat ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:57

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

de kortere versie, rechtermuis op start en kiezen voor systeem...

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SAiN ONeZ schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:51:
de kortere versie, rechtermuis op start en kiezen voor systeem...
Ik had die ook gebruikt om zeker te weten dat ik op de juiste plek keek. Helaas stond daar dus geen bits-versie bij op de plek waar het zou moeten staan (heel vreemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

windows+R en dan msinfo32 ingeven en enter drukken

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SAiN ONeZ schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:59:
windows+R en dan msinfo32 ingeven en enter drukken
Bedankt. Die heb ik even opgeslagen voor mezelf voor de zekerheid wanneer degene van wie de PC is terug is. Tot die tijd kan ik helemaal niks doen :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

relax, its weekend! ;)

Pagina: 1