Toon posts:

Tweedehandse PC met random BSOD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AustinRivers
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:22
Mijn vraag
Ik heb onlangs een tweedehandse PC op vraag&aanbod gekocht. Maar krijg veel BSODs, ondanks meerdere Windows 10 clean installs. Dit gebeurt heel willekeurig. Soms 1x per dag of 1x per twee dagen. Het gebeurt gek genoeg nooit op max load en ook niet tijdens gamen. Maar meestal tijdens web browsen of Netflix.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Onderdelen zijn ongeveer 35 maanden oud
Ryzen 5 3600 (stock) (draait op 33c idle, en max 63-70c)
MSI B450 Tomahawk Max (Laatste BIOS update gedaan)
2*16 GB G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
Sapphire Radeon 5700XT (driver versie 22.11.2)
Kingston NV2 1 TB (boot drive)
Crucial MX500 500GB (ongebruikt)
WD Blue 4 TB (WD40EZAZ-00SF3B0 4000,7 GB)
Seagate 2 TB HDD (ST2000DM008-2FR102 2000,3 GB)
Corsair RM550x voeding

Windows 10 22H2 (OS Build 19045.2486)

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- RAM heb ik al vervangen. Hiervoor zat 2*8 GB HyperXfury
- Core performance boost in BIOS -> disabled
- Chipset, audio en LAN drivers geïnstalleerd van https://www.msi.com/Mothe...MAHAWK-MAX/support#driver
- Avast antivirus -> uninstalled.
- XMP -> off/disabled
- Meerdere malen opnieuw Windows geïnstalleerd
- Memtest86 gedraaid op beide RAM kits en allebei PASS
- Prime95 torture test en fatal error bij worker 3 en 5 geloof ik? (IIG 2 workers krijgen error)
- OCCT test = ook meerdere CPU errors binnen half minuut
- CMOS reset door batterij te verwijderen en paar minuten te wachten.

EDIT:
OCCT en Prime95 testen geven niet meer binnen 1 minuut errors? Dit is echt raar

WhoCrashed logs:

On Sat 21/01/2023 13:09:43 your computer crashed or a problem was reported

Crash dump file: C:\Windows\Minidump\012123-6171-01.dmp (Minidump)
Bugcheck code: 0x153(0xFFFFA307D9D5E0C0, 0xFFFFA307D9D5E710, 0x1, 0xFFFFA307E1A08BE0)
Bugcheck name: KERNEL_LOCK_ENTRY_LEAKED_ON_THREAD_TERMINATION
Bug check description: This indicates that a thread was terminated before it had freed all its AutoBoost lock entries.
Analysis: This is a typical software problem. Most likely this is caused by a bug in a driver.

On Wed 18/01/2023 16:33:58 your computer crashed or a problem was reported

Crash dump file: C:\Windows\Minidump\011823-7234-01.dmp (Minidump)
Bugcheck code: 0x1000007E(0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF8032CAE2587, 0xFFFF9B83AAA99008, 0xFFFF9B83AAA98840)
Bugcheck name: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M
Driver or module in which error occurred: dxgmms2.sys (dxgmms2+0x12587)
File path: C:\Windows\System32\drivers\dxgmms2.sys
Description: DirectX Graphics MMS
Product: Microsoft® Windows® Operating System
Company: Microsoft Corporation
Bug check description: This indicates that a system thread generated an exception which the error handler did not catch.
Analysis: This is likely a software problem which means that it was probably caused by a bug in a driver.
There is a possibility that this is caused by memory corruption. Memory corruption can be caused by a faulty driver, faulty RAM, overheating and more. Read this article on memory corruption. Read this article on thermal issues
A DirectX driver was identified on the stack. Since there is no other responsible driver detected, it is suggested that you look for an updated driver for your graphics hardware. It's also possible that your graphics hardware was non-functional or overheated.

On Wed 18/01/2023 14:49:27 your computer crashed or a problem was reported

Crash dump file: C:\Windows\Minidump\011823-6953-01.dmp (Minidump)
Bugcheck code: 0x50(0xFFFFC38933DD2358, 0x0, 0xFFFFF8044E515741, 0x2)
Bugcheck name: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced. This can be caused by a faulty driver. Antivirus software can also trigger this error, as can a corrupted NTFS volume. It can also be caused by faulty hardware, (in particular faulty or overheated RAM or video RAM) or an overheated system component.
Analysis: This is likely a software problem which means that it was probably caused by a bug in a driver.
There is a possibility that this is caused by memory corruption. Memory corruption can be caused by a faulty driver, faulty RAM, overheating and more. Read this article on memory corruption. Read this article on thermal issues

En verder nog deze BSOD: APC_INDEX_MISMATCH, SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
Een hoop tekst maar ik hoop dat iemand nog advies heeft. Want ik kom er echt niet uit |:(

Ik lees wel eens dat de eerste batches van Ryzen 3600 CPU's soms defect zijn. Kan dat de oorzaak zijn van mijn random BSOD? Ik heb nog een andere PSU om dat onderdeel te testen.

...

Beste antwoord (via AustinRivers op 24-01-2023 19:10)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Zou kunnen dat hij een slechte core heeft als ik dat zo lees.

Helaas betekent dat dat niet zonder een andere cpu uit te sluiten is.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Zou kunnen dat hij een slechte core heeft als ik dat zo lees.

Helaas betekent dat dat niet zonder een andere cpu uit te sluiten is.

I reject your reality and substitute my own

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:19
Ik zou dan eens installeren op een zo kaal mogelijk systeem.
Eventueel dan op die ongebruikte MX500?
Ook met andere grafische kaart en/of voeding indien beschikbaar?

En ook Windows 11 proberen (al dan niet via workaround).

• AustinRivers
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:22
Bedankt voor jullie reacties.

Ik gok dat de CPU half defect is. Met een constante voltage van 1.29v en 36.00 multiplier kan ik het stabiel houden op 3.6 Ghz. Daarbij heb ik ook AMD cool'n'quiet (Ook wel PSS genoemd) en PBO uitgezet. Dit is echter wel een hoge voltage voor stock snelheden. Nog niet geprobeerd om veel lager te gaan, omdat het bij 1.2v niet op wilde starten.

Met deze voltage en instellingen draait het nu inmiddels 3 dagen stabiel en komen er ook geen CPU errors bij Prime95 en OCCT testen. Hopelijk zet de trend door en kan ik het nog even zo gebruiken voordat ik het ooit upgrade naar een Ryzen 5 5600 of 7 5700.

tl;dr
Oplossing was om constante vcore in te stellen op 1.29v en multiplier op 36.00. PBO en PSS disabled.

[Voor 6% gewijzigd door AustinRivers op 24-01-2023 19:16]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee