Plotseling Edge shortcut op m'n bureaublad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-06 08:04
Zomaar verschijnt na een reboot ineens een Edge shortcut op m'n bureaublad.

Ik dacht eerst dat ik zelf misschien iets gedaan had maar ik gebruik Edge niet. Na twee keer de shortcut te hebben verwijderd stond-ie er vandaag weer.

Na wat zoeken blijken er op Reddit al twee lange draadjes over te lopen en die zijn 4 of 5 dagen geleden begonnen. Ook dat staat vol met het ineens en ongewenst verschijnen van die shortcut. Ook bij onze twee laptops zijn ze ineens aanwezig. Sommige Reddit'ers schrijven zelfs dat de shortcut zomaar ineens verschijnt zonder dat ze een reboot hebben gedaan. Ook maakt het niet uit of je W10 of W11 of zelfs een illegale versie gebruikt...

Helaas lees ik nergens een reden waarom dit gebeurd en wat er tegen te doen is.

Meer Tweakers die dit zien gebeuren?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik had 'm ook en 1 keer op del drukken en 't was weg.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 21-01-2023 14:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Windows update, gewoon snelkoppeling wegknaken en doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:23

Klippy

Still Game

Hier ook, op Reddit staat
Edge does this when it updates. Annoying. Open regedit, find HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\EdgeUpdate and change (or create) the DWord "CreateDesktopShortcutDefault" to zero. (you may need to create the key EdgeUpdate if it doesn't exist)
Ik heb geen EdgeUpdate, maar heb hem eens aangemaakt.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-06 23:17
Daar kan je nog uuuren mee klooien, maar ik zou gewoon even windows opnieuw installeren.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:33

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

zetje01 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:53:
Daar kan je nog uuuren mee klooien, maar ik zou gewoon even windows opnieuw installeren.
Serieus 8)7, voor zoiets? 8)7.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• zetje01
Nee.
Ik zou er geen seconde aandacht aan besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik heb hem de afgelopen weken al een keer of 3/4 verwijderd.
Eerste keer best verbaasd, van edge is alleen een browser die ik gebruik om chrome te downloaden..

Maar daarna is het shift+del en weg ermee.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 21:19

Pos

Tis inderdaad wel een interessante wijzigingen in het update beleid. Eerder nooit na update een icoon op je desktop en sinds een week of wat ineens wel.

Awareness aan het creëren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:17
Ferret schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:13:
Zomaar verschijnt na een reboot ineens een Edge shortcut op m'n bureaublad.

Ik dacht eerst dat ik zelf misschien iets gedaan had maar ik gebruik Edge niet. Na twee keer de shortcut te hebben verwijderd stond-ie er vandaag weer.

Na wat zoeken blijken er op Reddit al twee lange draadjes over te lopen en die zijn 4 of 5 dagen geleden begonnen. Ook dat staat vol met het ineens en ongewenst verschijnen van die shortcut. Ook bij onze twee laptops zijn ze ineens aanwezig. Sommige Reddit'ers schrijven zelfs dat de shortcut zomaar ineens verschijnt zonder dat ze een reboot hebben gedaan. Ook maakt het niet uit of je W10 of W11 of zelfs een illegale versie gebruikt...

Helaas lees ik nergens een reden waarom dit gebeurd en wat er tegen te doen is.

Meer Tweakers die dit zien gebeuren?
Wat is precies het probleem? Het is een snelkoppeling op je bureaublad, hoevaak kom je daar überhaupt nog met een OS als Windows 10 of 11.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:17
HKLM_ schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:44:
[...]

Wat is precies het probleem? Het is een snelkoppeling op je bureaublad, hoevaak kom je daar überhaupt nog met een OS als Windows 10 of 11.
Je komt er elke keer als je opstart en afsluit. Dus minstens twee keer per dag.
Het principe is irritant. Updates, prima. Maar de desktop is van de gebruiker. Ik organiseer dat en het is heel irritant als een programma zelf daar ongevraagd snelkoppelingen plaatst.
Net als pop-ups, tray-icons die moeilijk weg gaan, internetsites zomaar openen (na installeren, openen of verwijderen van een programma). Of als je iets wil aanklikken, maar er komt dan iets overheen, enz.

Mijn windows 11 is volledig kaal en schoon en georganiseerd. Genoeg mensen die het niks boeit, maar ook genoeg (veel tweakers) die het netjes willen en zonder random troep.

In dit geval is het een simpele verwijdering van een snelkoppeling, maar als dat bij Microsoft normaal gevonden gaat worden, dan krijgen ze dat flink te horen en terecht. OS moet doen waar het voor is en IK ben de baas over het systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mogelijk heeft dit te maken met die recente Defenderbug die snelkoppelingen verwijderde, en nu weer terug worden gezet?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
gambieter schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:00:
Mogelijk heeft dit te maken met die recente Defenderbug die snelkoppelingen verwijderde, en nu weer terug worden gezet?
Dat lijkt me ook, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:32

talin

ES-MA

wat staat er in je logboek?
ergens heeft iets rechten gegeven om onder jou user profiel een snelkoppeling te plaatsen op je bureaublad.
of log je zelf in met admin rechten? hoef je geen ww in te voeren als je iets wil installeren?

[ Voor 4% gewijzigd door talin op 21-01-2023 21:49 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:48
Weer tijd voor een stevige Europese boete voor Microsoft lijkt mij. Met inflatie zou de half miljard van 2013 nu ongeveer een miljard zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Playa del C. schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Je komt er elke keer als je opstart en afsluit. Dus minstens twee keer per dag.
Het principe is irritant. Updates, prima. Maar de desktop is van de gebruiker. Ik organiseer dat en het is heel irritant als een programma zelf daar ongevraagd snelkoppelingen plaatst.
Net als pop-ups, tray-icons die moeilijk weg gaan, internetsites zomaar openen (na installeren, openen of verwijderen van een programma). Of als je iets wil aanklikken, maar er komt dan iets overheen, enz.

Mijn windows 11 is volledig kaal en schoon en georganiseerd. Genoeg mensen die het niks boeit, maar ook genoeg (veel tweakers) die het netjes willen en zonder random troep.

In dit geval is het een simpele verwijdering van een snelkoppeling, maar als dat bij Microsoft normaal gevonden gaat worden, dan krijgen ze dat flink te horen en terecht. OS moet doen waar het voor is en IK ben de baas over het systeem.
Opstarten en afsluiten? Doe je dat nog?
Ik doe dat al jaaaren niet meer. Mijn laptops gaan (als ik ze niet gebruik) eerst na een paar minuten in standby en een paar minuten later in hibernate.
Mijn laptops starten alleen opnieuw op als het van Windows moet, na een update (of als het moet, b.v. na de installatie van een applicatie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 22:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[...]
Het probleem is wat mij betreft de nogal irrante en herhaaldelijk dwingende manier van MS om gebruikers te winnen voor Edge. Waar de snelkoppeling plaatsen m.i. ook een onderdeel van is. Moet je eens voorstellen dat alle geinstalleerde apps dit gaan doen om zichzelf een beetje extra te promoten terwijl je ze eigenlijk wilt vergeten maar niet kan of wilt deinstalleren.
En ja, ik gebruik mijn bureaublad zoals ik ook mijn fysieke bureaublad gebruik. Dat ik van die laatste een bende maak, moet ik zelf weten, maar als mijn vrouw er wat oplegt - of verlegt - breekt hier toch echt de pleuris uit. ;) :P

Het is net zoals de nogal achterbakse manier van MS om Edge te behouden als je Chrome probeert te installeren en configureren als default browser. Je krijgt eerst bij het in Edge zoeken op Chrome een flinke/dwingende boodschap te zien dat je gewoon Edge kan blijven gebruiken en daarna als je Chrome als default wilt instellen nóg een keer! Ik vindt één keer al teveel en totaal misplaatst.
Dit snelkoppelingen verhaal komt hier blijkbaar nu nog bij. Van mij mag de EU commissie hier weer even goed naar kijken. Want dit slaat echt nergens op.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 21-01-2023 23:31 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:17
zetje01 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:47:
[...]

Opstarten en afsluiten? Doe je dat nog?
Ik doe dat al jaaaren niet meer. Mijn laptops gaan (als ik ze niet gebruik) eerst na een paar minuten in standby en een paar minuten later in hibernate.
Mijn laptops starten alleen opnieuw op als het van Windows moet, na een update (of als het moet, b.v. na de installatie van een applicatie).
Dat doe ik met een game pc wel. De laptop alleen voor updates. Alsnog, vanuit opnieuw opstarten of vanuit slaapmodus, je begint en eindigt elke sessie met het bureaublad. En tussendoor kom je er ook nog wel eens.

*knip*

[ Voor 26% gewijzigd door F_J_K op 22-01-2023 14:49 . Reden: niet op de man spelen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Hm... Niet gedacht dat er zo'n discussie zou ontstaan na het openen van dit topic.

Ik hou ook van een opgeruimd en zo leeg mogelijk bureaublad en kan het niet uitstaan als er zonder mijn eigen actie ineens wat verschijnt. Maar goed, ik vermoed nu ook dat het om Edge updates ging. Ik heb geen shortcut meer tevoorschijn zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdw
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Er zit kennelijk een bug in de Edge updater:
https://www.ghacks.net/20...eating-desktop-shortcuts/

Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:40
Ferret schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:42:
Maar goed, ik vermoed nu ook dat het om Edge updates ging. Ik heb geen shortcut meer tevoorschijn zien komen.
Zal zo wel zijn, want die snelkoppeling zag ik ook nadat ik geüpdate had. Maar na het deleten bleef hij bij mij gewoon weg. 't Was bij mij dus niet van 'die kat kom weer' :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:30

Reinier

\o/

delpit schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:53:
Weer tijd voor een stevige Europese boete voor Microsoft lijkt mij. Met inflatie zou de half miljard van 2013 nu ongeveer een miljard zijn denk ik.
Eerste waar ik aan dacht. Ik ben niet echt op de hoogte van die boetes en regelgeving enzo, maar ik krijg bij een Windows 11-installtie ook Edge door mijn neus geboord strot geduwd. Ik dacht toch echt dat dat al lang niet meer mocht.
Zo'n obnoxious snelkoppeling stel ik ook niet op prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Edge wordt gewoon geupdate. Dan maakt die een nieuwe snelkoppeling aan op je bureaublad. Als ik alle software ontwikkelaars daar op moet aanspreken heb ik een dagtaak. Er zijn namelijk erg veel programma's die na updaten een nieuwe snelkoppeling aanmaken. Gewoon verwijderen als het je niet bevalt en je ziet dan vanzelf wanneer die weer terugkomt..heb je weer update gehad,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-06 19:07
Ik had ook weer opeens een Edge icoon op mijn bureablad staan, kwam ook deze methode tegen op Reddit. We wachten rustig af of het werkt.
Go to task scheduler main library and DISABLE (don't delete or they get re-made) the 2 items: MicrosoftEdgeUpdateTaskMachine CORE and UA. Hopefully that stops this.

[ Voor 5% gewijzigd door MonkeyJohn op 24-01-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:40
die "don't delete or they get re-made" is dus niet mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-06 00:17
Nou ja het is niet alleen de snelkoppeling maar ook meteen een fullscreen wizard na het inloggen of ik even mijn browservoorkeuren wil veranderen naar "Aanbevolen" en of meuk van Office 365 met Onedrive aan mocht. Heel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

[...]

Niet het punt natuurlijk, maar als je controle wil over je systeem moet je misschien geen Windows draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
RCBL schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:59:
Edge wordt gewoon geupdate. Dan maakt die een nieuwe snelkoppeling aan op je bureaublad. Als ik alle software ontwikkelaars daar op moet aanspreken heb ik een dagtaak. Er zijn namelijk erg veel programma's die na updaten een nieuwe snelkoppeling aanmaken. Gewoon verwijderen als het je niet bevalt en je ziet dan vanzelf wanneer die weer terugkomt..heb je weer update gehad,
Het is dan mijn eigen actie geweest om een programma te updaten. Ik weet dat ik dan weer een nieuwe shortcut op m'n bureaublad krijg. Het gaat er hier om dat het buiten mijn eigen actie ligt en daar hou ik niet van. Ik bepaal zelf of een programma ge-update mag worden want soms wil ik de laatste update niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Laatst online: 31-05 01:30
Mensen het is gewoon heel eenvoudig,

Die snelkoppeling is moedwillig geplaatst om een grote groep gebruikers die nu firefox of Chrome gebruiken en deze ook op het bureaublad hebben staan over te halen om hier 'per ongeluk' op te laten klikken zodat edge direct je favorites importeert je wachtwoorden meeneemt en zich als default browser instelt.

niet voor de gemiddelde IT gebruiker want die trapt hier niet in maar er zijn volksstammen op deze wereld die er wel intuinen en dan in de databak van Microsoft zitten.

dat en niks anders is de echte reden van deze 'bug'

#einderant

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:55
remco_k schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:25:
[...]

Het probleem is wat mij betreft de nogal irrante en herhaaldelijk dwingende manier van MS om gebruikers te winnen voor Edge. Waar de snelkoppeling plaatsen m.i. ook een onderdeel van is. Moet je eens voorstellen dat alle geinstalleerde apps dit gaan doen om zichzelf een beetje extra te promoten terwijl je ze eigenlijk wilt vergeten maar niet kan of wilt deinstalleren.
En ja, ik gebruik mijn bureaublad zoals ik ook mijn fysieke bureaublad gebruik. Dat ik van die laatste een bende maak, moet ik zelf weten, maar als mijn vrouw er wat oplegt - of verlegt - breekt hier toch echt de pleuris uit. ;) :P
Adobe Acrobat doet dit ook, en zo zijn er meerdere applicaties die dat doen. Dat is écht niet beperkt tot alleen Microsoft Edge. Dat gebash op Microsoft altijd...

Overigens heb ik Edge, gebruik het niet, maar is er nog nooit een icoon op mijn desktop verschenen. Lijkt dus een bug te zijn in plaats van een bewuste actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Sito schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:33:
[...]

Adobe Acrobat doet dit ook, en zo zijn er meerdere applicaties die dat doen. Dat is écht niet beperkt tot alleen Microsoft Edge. Dat gebash op Microsoft altijd...

Overigens heb ik Edge, gebruik het niet, maar is er nog nooit een icoon op mijn desktop verschenen. Lijkt dus een bug te zijn in plaats van een bewuste actie.
Is dit voor Adobe ook uit te zetten? Ik vind dit schijtirritant. Ik bepaal graag zelf welke shortcuts ik op m'n bureaublad heb.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 22:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Sito schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:33:
[...]
Dus omdat Adobe en anderen dit gedrag ook vertonen mag ik niet klagen over hetzelfde gedrag van Microsoft? Of omdat andere mensen vaak Microsoft bashen mag ik geen punt aanstippen en ben ik ineens de bashende partij? Of mag ik er helemaal niet over klagen?

Volgens mij maak ik in mijn post duidelijk genoeg dat ik dat gedrag niet accepteer, ongeacht het software huis waar het gedrag vandaan komt.

Dat gegeneraliseer ook altijd. ;)
Ik beheer zo hier en daar een 'paar' Windows machines, allemaal Edge niet in gebruik. Op allemaal is ergens in de tussentijd het beruchte icoon op het buroblad verschenen. Terwijl Windows update in de policies van een aantal van de 'getroffen' machines UIT staat.
Is dat een bug? Zou prima kunnen. Ik maak ook bugs, ook domme.
Maar dan zijn er alsnog de andere paar nogal opdringerige methodes van deze (niet meer nader te noemen) software fabrikant (want anders wordt ik daar alweer op aangesproken). Deze zijn ook zonder dat bureaublad icoon bugje een storende, opdringerige manier van klantenbinding.

Ik weet zeker dat Adobe zulke gedragingen niet heeft als je Googled naar Gimp en nog boven de Google resultaten daarvan een niet te missen box plaatst dat je Adobe moet blijven gebruiken.
En als je dan de setup van Gimp start, dat er dan eerst nog een Adobe popup voor komt te staan die zegt dat je toch echt wel Adobe kan gebruiken voor je bewerkingen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Zwelgje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:10:
Mensen het is gewoon heel eenvoudig,

Die snelkoppeling is moedwillig geplaatst om een grote groep gebruikers die nu firefox of Chrome gebruiken en deze ook op het bureaublad hebben staan over te halen om hier 'per ongeluk' op te laten klikken zodat edge direct je favorites importeert je wachtwoorden meeneemt en zich als default browser instelt.

niet voor de gemiddelde IT gebruiker want die trapt hier niet in maar er zijn volksstammen op deze wereld die er wel intuinen en dan in de databak van Microsoft zitten.

dat en niks anders is de echte reden van deze 'bug'

#einderant
Denk jij dat ik niet begrijp waarom die shortcut verschijnt? Natuurlijk komt dat door wat jij zegt maar jij begrijpt mijn punt kennelijk niet. En dat is dat het zonder mijn eigen actie verschijnt. En dáár gaat het om. En niet wat er achter zit want dat snap ik donders goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Laatst online: 31-05 01:30
Ferret schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:57:
[...]

Denk jij dat ik niet begrijp waarom die shortcut verschijnt? Natuurlijk komt dat door wat jij zegt maar jij begrijpt mijn punt kennelijk niet. En dat is dat het zonder mijn eigen actie verschijnt. En dáár gaat het om. En niet wat er achter zit want dat snap ik donders goed...
Edge wordt tegenwoordig opgestart zonder dat jet het ziet (startup boost)) en update zich gewoon automatisch ook zonder dat jij hem opstart.
https://techcommunity.mic...startup-boost/m-p/2185598

das de reden dat ie update zonder dat iemand wat start.

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1