Zwembad terug uitgraven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bive
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-01 10:11
10 jaar terug hebben we ons huis gekocht. Vorige eigenaars hadden het zwembad dicht gegooid. Officiële reden: ze vonden het niet veilig voor de kleine kindjes.
We zitten dus met een bergje in het gazon. Binnenkort moet het gazon terug heraangelegd worden en ik speel met het idee om dat zwembad terug open te leggen. Ik vraag mij echter af of beton die minstens 20 jaar onder de grond heeft gezeten nog wel bruikbaar is.

Beste antwoord (via Bive op 21-01-2023 13:57)

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Het beton zal inderdaad nog wel goed zijn, misschien een scheurtje her en der. De tegellaag zal wel vergaan zijn, dus opnieuw tegelen moet je wel op rekenen. Ook om het er weer een beetje netjes uit te laten zien. Denk ook aan de rest van de installatie: leidingwerk, filters, pomp, dat zal allemaal vervangen/aangeschaft/gereviseerd moeten worden.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Alle reacties

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-01 15:15

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Er maar 1 manier om daar achter te komen.
Ik kan mij zo voorstellen dat het wel meer werk is dan alleen even uitgraven. Je zult wel wat moeten investeren verwacht ik

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als beton onder de grond maar 20 jaar mee zou gaan zouden we een flink probleem hebben in de wereld.

Of het zwembad goed gebouwd is kun je alleen weten als je het uitgraaft.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 21-01-2023 12:46 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Het beton zal inderdaad nog wel goed zijn, misschien een scheurtje her en der. De tegellaag zal wel vergaan zijn, dus opnieuw tegelen moet je wel op rekenen. Ook om het er weer een beetje netjes uit te laten zien. Denk ook aan de rest van de installatie: leidingwerk, filters, pomp, dat zal allemaal vervangen/aangeschaft/gereviseerd moeten worden.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Bive
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-01 10:11
Dat er meer is dan de betonkuip besef ik maar al te goed maar daar ken ik iemand voor.
Als ook de betonkuip vervangen moet worden wordt het wel een hele klus.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-01 21:07
Nu maar hopen dat ze niet de vloer hebben gebroken of een gaten kaas van gemaakt hebben om het regenwater uit de betonbak te laten lopen. Constructief zou er niets aan de hand moeten zijn. Er is maar één manier om er achter te komen en dat is open graven.

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Wat ga je doen? Hou je ons op de hoogte over de vorderingen?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RonnieKo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:04:
Nu maar hopen dat ze niet de vloer hebben gebroken of een gaten kaas van gemaakt hebben om het regenwater uit de betonbak te laten lopen. Constructief zou er niets aan de hand moeten zijn. Er is maar één manier om er achter te komen en dat is open graven.
Dat zou ik ook verwachten dat er wel ergens een gat in de bak zit.. anders zou je gazon eerder een moeras zijn gok ik ;)

404 Signature not found

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:42
SMSfreakie schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:23:
[...]

Dat zou ik ook verwachten dat er wel ergens een gat in de bak zit.. anders zou je gazon eerder een moeras zijn gok ik ;)
Hier in de tuin zat een hele grote betonnen vijver. Die ook nog eens zo'n 3m diep was. En door de vorige bewoners ook wel eens als zwembad was gebruikt. Wij wilde die ook dicht hebben omdat de tuin helemaal niet groot is en de hond erin zou verzuipen door de rechte wanden. Wij hebben dus de wanden laten slopen en afvoeren. Maar de bodem zit er nog want die zat zo diep en is door een sloopbedrijf helemaal kapot gemaakt omdat het water inderdaad anders niet fatsoenlijk verder kan zakken.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er niet iets soortgelijks is gedaan met het zwembad van TS anders heb je in tijden dat er veel regen valt echt een inderdaad een soort moeras lijkt me.

[ Voor 13% gewijzigd door CrystalViriS op 21-01-2023 23:59 ]

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-01 12:55
Dit zou echt bij uitstek een vraag zijn voor de vorige bewoners. 10 jaar is lang maar als je nog weet waar ze wonen of een tel/nummer van ze hebben zou ik dat eerst proberen. Voor niks uitgraven zou wel erg zonde zijn..

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02-2025

Consigliere

Engineer

Ernemmer schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:45:
Als beton onder de grond maar 20 jaar mee zou gaan zouden we een flink probleem hebben in de wereld.
gelukkig wel en nog wel meer ook. Anders vallen vele gebouwen om uit het niets ;)

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:31

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Waarschijnlijk is de bodem alleen van beton? kan heel goed dat de muurtjes betegeld zijn.Ligt er aan wat voor zwembad het was. Als er alleen zo zak in heeft gezeten dan. Is alleen de vloer beton en de zijkanten een tegelmuurtje plus speciaal zand. (wat beetje op beton lijkt)

Usenet handleidingen

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

RonnieKo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:04:
Zou goed kunnen, de vorige eigenaar heeft hier ook een soort fundering onder de tuin gelegd en ik heb daar verhoogde plantenbakken gemaakt. Maar omdat het nogal veel werk was alles af te breken heb ik die vol gaten geboord :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:44

LankHoar

Langharig tuig

BThomas schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:17:
Wat ga je doen? Hou je ons op de hoogte over de vorderingen?
Dat zou mooi zijn van @Bive, maar gezien dit account specifiek gemaakt lijkt te zijn om vragen te stellen (enkel gepost in 2 vraag topics die door dit account zijn geopend), vermoed ik dat die kans vrij klein is helaas.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Consigliere schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:56:
[...]

gelukkig wel en nog wel meer ook. Anders vallen vele gebouwen om uit het niets ;)
No shit :O

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08-2025
Zwembad dicht gegooid en daarna gebruiken?
Als er zand is gebruikt maak je nog wel een kans dat het te repareren is.
Heb een vermoeden dat er ook wel iets anders zoals puin en zooi in kan liggen.
Zou eerst een proef sleuf graven en kijken wat er is.
Met vijverfolie er over zou het ook nog een natuur vijver kunnen worden?

Als het zwembad vergunningsplichtig was zou uw gemeente meer moeten hebben tekeningen enz.

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
LankHoar schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:41:
[...]

Dat zou mooi zijn van @Bive, maar gezien dit account specifiek gemaakt lijkt te zijn om vragen te stellen (enkel gepost in 2 vraag topics die door dit account zijn geopend), vermoed ik dat die kans vrij klein is helaas.
Dat is jammer…. Bij zo een topic horen foto’s!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:52
Het zou geen verkeerd idee zijn om iets van een drempel in te bouwen voordat topics geopend mogen worden. Daarmee voorkom je dit soort spook-accounts die alleen iets voor zichzelf vragen maar 0-bijdrage leveren aan de community.
Pagina: 1