Toon posts:

Oplaadbare knoopcellen op AliExpress kopen.. slecht plan

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-01 17:11
High quality 20pcs/lot LIR2032 3.6V Li-on Rechargeable Button Coin Cell Battery Can Replace CR2032 for watches

Deze heb ik in april 2017 gekocht. 5 sterren want natuurlijk 5 sterren. LIR2032, Precies hetzelfde formaat als een CR2032 knoopcel, alleen dan 3.6V Lithium-ion oplaadbaar. Geinig toch? :7

Na aankoop heb ik ze opgeborgen, allemaal in het originele gripzakje waarin ze individueel verpakt waren, in afwachting van een projectje waarin ik ze zou kunnen gebruiken. Dat is er echter nooit van gekomen, ze zijn allemaal ongebruikt. :|

EN GELUKKIG MAAR. :D

Want hier zijn de knoopcellen na een krappe 6 jaar ongebruikt in de kast te hebben gelegen ;( :

Dit zijn wel groene batterijen maar niet duurzaam. :N

Deze foto's vallen onder de publiek domein (CC0) verklaring in mijn profiel en mogen zonder beperking hergebruikt worden.

Verstuurd vanaf mijn Computer®
Thomas Edison was een stuk uitschot.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Slechte kwaliteit van aliexpress is niet echt een verrassing lijkt mij.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En hoe zien andere Li-on oplaadbare cellen er uit na zes jaar ongebruikt in een plastic zakkie? >:)

Mooie Plaatjes   

• Mentalist
ehtweak schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:41:
En hoe zien andere Li-on oplaadbare cellen er uit na zes jaar ongebruikt in een plastic zakkie? >:)
Specifiek losse cellen in een plastic zakkie heb ik verder denk ik niet, maar ik heb wel de 18650 cellen (Sony) uit een Dell laptop accu van 20+ jaar oud. (maar die zitten niet in een plastic zakkie) Enige verkleuring op een aantal van de cellen maar niks rampzaligs. Ik heb ook diverse telefoonaccu's van 10+ jaar oud, sommige zijn opgezwollen maar dat is het dan ook.

Misschien is dat het probleem: lithium-ion zwelt op. Een telefoonaccu gaat dan gewoon bol staan. Een 18650 gaat niet bol staan omdat (AFAIK) de behuizing de druk aankan. Maar een knoopcel? Die is niet zo sterk, en buigt het niet dan breekt het wel.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Daarom zei ik er ook bij "ongebruikt". ;)

Geen idee eigenlijk of dat invloed heeft op de houdbaarheid.
Kan me zo voorstellen dat 18650 cellen of mobieltjes accu's wel gebruikt zijn. M.a.w. die hebben wat ont-/laad cyclussen meegemaakt.
Maar sinds productie nog nooit gebruikt? Zou dat wellicht desastreuzer zijn?

https://www.primalsurvivor.net/how-to-store-batteries/#liion

Aha, dit is waarschijnlijk het probleem:

https://www.microbattery....rage-discharge-expiration

...
Li-ion batteries should not sink below 2V/cell for any extensive period. Apart from triggering a sleep mode, it encourages the formation of copper passages, called shunts, which can elevate self-discharge. Subsequently charging the battery can cause the cells to become unstable, generate excessive heat or display other aberrations
...

[Voor 45% gewijzigd door ehtweak op 21-01-2023 13:06]

Mooie Plaatjes   

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Goedkope Chinese (lithium) accu's zijn rommel. Bel het nieuws!

Wat had je verwacht voor ongeveer 50 cent per stuk? Een normale 2032 van een goed merk kost al iets van 5x dat bedrag.

Een 18650 heeft een ventiel om de gassen er uit te laten. Misschien hebben deze dat ook wel, betwijfel het, maar zou kunnen. Eigenlijk lijken het me niet eens oplaadbare batterijen.

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:59

angerfist-yentl

vake bei te bange!

6 jaar ongebruikt ik denk dat hier je probleem voornamelijk ligt.

Volgens mij is de norm 2 jaar ongebruikt en 5 jaar als je ze wel gebruikt

Mijn Systeem(en)

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-01 13:11
Ik heb dezelfde meuk in een RTC module zitten op mijn motor. Gaat al jaren zonder een enkel probleem mee en is gewoon blootgesteld aan de buitenlucht (wel afgeschermd voor regen e.d.). 6 jaar in een kast laten liggen is niet ideaal voor lithium batterijen.

• Mentalist
WEBGAMING schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:00:
Goedkope Chinese (lithium) accu's zijn rommel. Bel het nieuws!

Wat had je verwacht voor ongeveer 50 cent per stuk?
Dat ze de helft of misschien zelfs maar een kwart van de geadverteerde 40mAh (wat al stukken minder is dan de 200mAh+ van CR2032) zouden halen en misschien een deel DOA. Niet dat ze groen zouden worden. :')
Een normale 2032 van een goed merk kost al iets van 5x dat bedrag.
Ik heb ooit 8x CR2032 bij de Action gekocht voor ik denk €2 en die zijn prima!

€2,50 voor een normale CR2032 is echt teveel. Varta €0,60, 6x Energizer €5,07 (85 cent/stuk), 5x Procell €4,02 (=Duracell, 80 cent/stuk) en 8x GP €4,02 (50 cent/stuk).
Een 18650 heeft een ventiel om de gassen er uit te laten. Misschien hebben deze dat ook wel, betwijfel het, maar zou kunnen. Eigenlijk lijken het me niet eens oplaadbare batterijen.
Ik heb het voltage waarschijnlijk wel gemeten na aankoop (van een paar cellen) en dat zal wel geklopt hebben, anders had ik wel een refund verzoek gedaan destijds.

Kijk dat die cellen dood zijn na een krappe 6 jaar is niet al te verbazingwekkend. Maar groen?

• WEBGAMING
  • Nu online
Mentalist schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:55:
[...]

Dat ze de helft of misschien zelfs maar een kwart van de geadverteerde 40mAh (wat al stukken minder is dan de 200mAh+ van CR2032) zouden halen en misschien een deel DOA. Niet dat ze groen zouden worden. :')

[...]

Ik heb ooit 8x CR2032 bij de Action gekocht voor ik denk €2 en die zijn prima!

€2,50 voor een normale CR2032 is echt teveel. Varta €0,60, 6x Energizer €5,07 (85 cent/stuk), 5x Procell €4,02 (=Duracell, 80 cent/stuk) en 8x GP €4,02 (50 cent/stuk).

[...]

Ik heb het voltage waarschijnlijk wel gemeten na aankoop (van een paar cellen) en dat zal wel geklopt hebben, anders had ik wel een refund verzoek gedaan destijds.
Dan zou je een celletje hebben van 10Mah oid? Ook compleet zinloos natuurlijk.

Ja, er zijn prima 2032 cellen te koop voor een klein bedrag, ik wou alleen zeggen dat een niet oplaadbare batterij van een goed merk vaak al een stuk duurder is.
Zit natuurlijk winst op, en je betaalt wat voor een merk, maar dan nog.
Een oplaadbare batterij die goedkoper is als een niet oplaadbare zegt natuurlijk wel heel veel. Als je een AA lithium batterij ziet die goedkoper is dan een alkaline AA batterij, kan je ook weten dat het niets is.

Met doormeten kan je niet zien of ze oplaadbaar zijn.

Er is zo veel rommel te koop, ik zou er echt niet van staan te kijken dat dit gewoon normale batterijen zijn, waar een slimme Chinees rechargeable op gezet heeft. Maar dat is alleen een vermoeden.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

[b]Mentalist in "Oplaadbare knoopcellen op AliExpress kopen.. slecht plan"
Want hier zijn de knoopcellen na een krappe 6 jaar ongebruikt in de kast te hebben gelegen ;( :
Wat moet je anders verwachten na 6 jaar ongebruikt? Lithium accu's komen nieuw al tot de helft geladen en hoewel Lithium geen geheugen-effect en amper een zelfontlading hebben, hebben ze het wel. 6 jaar lang geen conditiecycle doet iedere accu slecht worden.

Dit is echt geen slechte kwaliteit, of laat ik het anders zeggen: dit IS het gevolg van een slechte behandeling (ofwel geen behandeling)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Mentalist
memphis schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Wat moet je anders verwachten na 6 jaar ongebruikt?
Geen groene meuk. Dood? Zal wel. Opgezwollen? Okay. (maar dat kunnen knoopcellen waarschijnlijk niet) Wat vlekjes? Hmm, twijfelachtig, maarja geen ramp. Groen? Nee.

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Misleidende titel voor het topic, dit ligt niet direct aan dat ze van AliExpress komen en speelt vooral in op het beeld dat AliExpress alleen troep verkoopt, wat absoluut niet zo is, genoeg degelijke producten te vinden daar.

• Mentalist
Ik heb genoeg langdurig ongebruikte (inclusief enkele nooit gebruikte) lithium-ion accu's en nooit eerder groene bagger gezien. Blijkbaar is het hartstikke normaal. Nou, weer wat geleerd. Nooit meer lithium-ion gebruiken in iets wat je niet regelmatig gebruikt.

Door schade en schande bla bla bla.

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 19:49

Flake

No longer contributing

Gaan we weer *O*

Lithium knoopcellen hebben een shelf life, net zoals normale alkaline batterijen, en bij een verse kom je uit op een jaar of 10 (staat ook een houdbaarheidsdatum op de verpakking). Voor LIR2032 wordt het wat lastiger om een betrouwbaar cijfer te vinden, maar een beetje lithiumcel haalt wel een jaar of 10 aan shelf life, mits op volle capaciteit. Dit resultaat na 6 jaar op kamertemperatuur is gewoon rotzooi, of de knoopcellen waren belabberde kwaliteit of ze waren stokoud en gewoon gedumpt.

Hou er ook rekening mee dat de enige reden waarom AliExpress bestaat is om onze lokale markt subtiel te slopen, want jullie snappen net zo goed als ik dat er geen cent aan wordt verdiend. Ik vind het ook triest dat Ali zo fel wordt verdedigd door sommigen. En nu terug in lurk.

I stopped posting.

• WEBGAMING
  • Nu online
Flake schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:38:
Gaan we weer *O*

Lithium knoopcellen hebben een shelf life, net zoals normale alkaline batterijen, en bij een verse kom je uit op een jaar of 10 (staat ook een houdbaarheidsdatum op de verpakking). Voor LIR2032 wordt het wat lastiger om een betrouwbaar cijfer te vinden, maar een beetje lithiumcel haalt wel een jaar of 10 aan shelf life, mits op volle capaciteit. Dit resultaat na 6 jaar op kamertemperatuur is gewoon rotzooi, of de knoopcellen waren belabberde kwaliteit of ze waren stokoud en gewoon gedumpt.

Hou er ook rekening mee dat de enige reden waarom AliExpress bestaat is om onze lokale markt subtiel te slopen, want jullie snappen net zo goed als ik dat er geen cent aan wordt verdiend. Ik vind het ook triest dat Ali zo fel wordt verdedigd door sommigen. En nu terug in lurk.
Heel verhaal, maar niet eens door hebben dat het hier over oplaadbare cellen gaat... :F

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 19:49

Flake

No longer contributing

WEBGAMING schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:41:
[...]

Heel verhaal, maar niet eens door hebben dat het hier over oplaadbare cellen gaat... :F
Voor LIR2032 wordt het wat lastiger om een betrouwbaar cijfer te vinden
Kneus :F

I stopped posting.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gaan we weer *O*

Oh ja, gaan we weer..... Altijd dezelfde die negatief praat over Aliexpress.
Praat je over de gewone batterijen of over de oplaadbare? Het gaat hier namelijk over de oplaadbare.

Als RC racer heb ik veel te maken met diverse soorten accu's. Zelfs tijdens een winterstop doe ik op 1 tot 2x momenten een ontlaad-laad cycle op mijn accu's (LiPo, LiFePo4 en NiMh) om de accu's in conditie te houden. Heb al vaak genoeg meegemaakt dat als ik dat niet doe de accu's na de winter wat minder zijn geworden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee