[C#] Visual studio code vs Visual studio CE

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:22

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
POV = software ontwikkeling in C#/.NET
Vroeger in het Steve Ballmer tijdperk was Visual Studio op Windows vanzelfsprekend. Maar sinds het cloud-first tijdperk van Satya Nadella was er ook een non-Windows IDE nodig. En dat werd een fork van het Atom project dat Visual Studio code werd genoemd. Vervolgens nam VS code een enorme vlucht (mede dankzij de community) en gaat het zelfs de originele versie voorbij streven.

Nu is de vraag; Met welke IDE ben je productiever?
Ik denk dan vooral aan code completion. Maar ook het gemak van de debugger enzo.
En dan beperkt ik mij tot de community edition van VS, dus niet de professional edition.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-07 11:40
VSCode is plugin based, dat heeft voor en nadelen. Windows GUI development (als dat relevant is voor je) is een no-go in VSCode.

ASP.NET, .NET Core, Azure? Kan prima in VSCode.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik snap de geschiedenisles en de relevantie van Ballmer en Nadella niet. Ook snap ik de intentie van de vraag niet zo zeer; gebruik gewoon wat je zelf het best bevalt. Beiden zijn gratis zoals je zelf al aangeeft, beiden hebben voor- en nadelen. Wat voor de één fijn werkt, werkt voor de ander voor geen meter en vice versa. Ik gebruik beide (naja, VS Pro weliswaar), maar in mijn geval is 't afhankelijk van of ik op mijn Macbook werk of op mijn Z4, of ik .Net development doe of PHP/C/overig etc. Right tool for the right job enzo.

Oh en VS Code is geen fork van Atom; ze gebruiken beide hetzelfde framework (Electron) maar that's it.

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 21-01-2023 11:08 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Oei, blijkbaar te weinig disclaimers toegevoegd. Hierbij alsnog de disclaimers:
- Ik heb ruime ervaring in de software ontwikkeling. Ik ben op de hoogte van de doelgroep van beide IDE's.
- Ik gebruik zowel VS code als VS CE beide al zeer lange tijd en ik weet de VS code een enorme berg plugins heeft (Atom zelfs nog meer).
- Voor C#/.NET gebruik ik altijd VS CE. VS code gebruik ik meer als veredelde file viewer.

@RobIII "gebruik gewoon wat je zelf het best bevalt". Dat is nou juist niet het antwoord op mijn vraag.
Ik vraag mij af of ik een 'blinde vlek' heb en misschien is het zo langzamerhand tijd om over te stappen naar code.
Nu kan ik natuurlijk zelf van-alles-en-nog-wat proberen in VS code maar ik kan het ook aan ervarings deskundigen vragen. Dus daarom mijn vraag aan software ontwikkelaars die zowel VS als VS code gebruiken welke van de twee in dit jaar 2023 het productiefst is?

weet het niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Vishari Beduk schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:11:
- Ik gebruik zowel VS code als VS CE beide al zeer lange tijd
[...]
Ik vraag mij af of ik een 'blinde vlek' heb en misschien is het zo langzamerhand tijd om over te stappen naar code.
Ik wil niet dwars zijn, maar ik snap 't gewoon niet. Je gebruikt beiden maar vraagt je af om 't tijd is om over te stappen. Dan rijst bij mij toch weer de vraag: wet let je? Waarom doe je 't niet gewoon? Probeer het eens een week? Maand? Je kunt toch gewoon terug als het niet bevalt? Wat voor jou wel of niet fijn werkt is voor een ander weer tegenovergesteld. Als je beide al zeer lange tijd gebruikt dan zou je toch zeggen dat je onderhand bekend bent met de pro's en cons van beiden.
Vishari Beduk schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:11:
Nu kan ik natuurlijk zelf van-alles-en-nog-wat proberen in VS code maar ik kan het ook aan ervarings deskundigen vragen. Dus daarom mijn vraag aan software ontwikkelaars die zowel VS als VS code gebruiken welke van de twee in dit jaar 2023 het productiefst is?
Ik denk toch écht dat het antwoord op de vraag: "it depends" is. Als ik .Net ontwikkel is - voor mij - VS 2022 de gouden standaard, maar veel van mijn non-.Net ontwikkelzaken doe ik in VS Code en dat werkt óók prima. Maar ik ken zat developers die helemaal "om" zijn naar VS Code en ik ken er evenzoveel die zweren bij VS 2022. Tja.

Als je dan toch eens je horizon wil verbreden of wil werken aan blinde vlekken, kijk dan eens naar Rider of andere alternatieven ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 21-01-2023 11:36 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:46

Haan

dotnetter

Voor mij persoonlijk haalt VS Code het niet bij Visual Studio als het gaat om .NET development. De Community editie ken ik niet, ik gebruik zelf de Enterprise versie.
Developen van Angular sites doen we bij ons op het werk juist weer in VS Code omdat dat daar veel prettiger werkt. Ook markdown files editten en JSON files werkt beter in VS Code.
Dus zoals al gezegd, het is een kwestie van de right tool for the right job, de een sluit de ander niet uit.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
@RobIII Dit topic is bedoelt als discussie. Wat ik wil zijn nieuwe inzichten.
Jouw antwoord slaat de discussie dood. Als je mij nou echt behulpzaam wilt zijn dan wil ik je vragen om niet meer in dti topic te antwoorden.

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:20

hneel

denkt er het zijne van

Ik heb VS Code gebruikt voor een PlatformIO projectje voor een ESP8266. Maar dan krijg je in feite een menu in een menu. Het ziet er niet uit. De GUI is sowieso niet intuitief. De opties voor compileren en flashen vind je niet bovenin in het menu waar j het zou verwachten, maar als knopjes op de balk onderaan.
Ik kan er mee uit de voeten, maar lekker werken vind ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Vishari Beduk schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:49:
@RobIII Dit topic is bedoelt als discussie. Wat ik wil zijn nieuwe inzichten.
Je vraagt alleen niet heel erg concreet daarom. Geef eens aan welke nieuwe inzichten je verwacht dan? Maak je vraag eens concreter? Je tagged je topic [C#], maar gaat het je dan specifiek om C# development? Want, zoals je dan vast al ontdekt hebt, GUI ontwikkeling is bijvoorbeeld VS 2022's brood en boter, maar ontwikkelen van, zeg, een Web API is (net zo) prima mogelijk in VS Code.

Lees je eigen TS nog eens; die komt neer op: Mensen, VS Code of VS CE? Hoe verwacht je daar een zinnig antwoord op te krijgen dan? Je noemt code completion; iets dat ze allebei hebben en waarbij 't in beide gevallen aardig uitgekristalliseerd is. Debugger: again; beide aanwezig, kleine verschillen, kwestie van smaak.

Verder is vooral VS Code bijna oneindig aan te passen naar je smaak; er zijn duizenden extensies voor te krijgen. Doet 't niet out of the box wat je wil dan is er wel een extensie voor. Dat is voor VS 2022 misschien wat minder (hoewel daar ook een enorme sloot aan extensies beschikbaar zijn).

Even over een andere boeg: heb je je vraag al eens in Google gegooid voor inspiratie?
https://www.turing.com/kb...dio-vs-visual-studio-code
https://www.infoworld.com...o-code-how-to-choose.html

Ik denk zelfs dat één van de grootste verschillen tussen VS Code en VS 2022 is dat de eerste veel meer cross platform is dan de ander; ik denk dat als je op zoek bent naar wezenlijke verschillen dat je 't veel eerder in die hoek zult vinden.
Vishari Beduk schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:49:
Als je mij nou echt behulpzaam wilt zijn dan wil ik je vragen om niet meer in dti topic te antwoorden.
Ja, doei, zo werkt 't niet :D 8)7
hneel schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:50:
Ik heb VS Code gebruikt voor een PlatformIO projectje voor een ESP8266. Maar dan krijg je in feite een menu in een menu. Het ziet er niet uit. De GUI is sowieso niet intuitief. De opties voor compileren en flashen vind je niet bovenin in het menu waar j het zou verwachten, maar als knopjes op de balk onderaan.
Nou, dit vind ik dus een mooi voorbeeld; ik vind PIO echt duizend keer beter dan Arduino IDE (of hoe dat groene gedrocht ook mag heten) en ik vind PIO eigenlijk juist ontzettend overzichtelijk en handig werken en ben juist ontzettend blij met de VS Code integratie. Zitten er wat quirks in PIO? Ongetwijfeld, maar doe mij maar PIO over Arduino IDE anyday. Maar 't geeft dus vooral aan dat 't een kwestie is van smaak.

[ Voor 63% gewijzigd door RobIII op 21-01-2023 12:32 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:18:
Nu is de vraag; Met welke IDE ben je productiever?
Ik denk dan vooral aan code completion. Maar ook het gemak van de debugger enzo.
En dan beperkt ik mij tot de community edition van VS, dus niet de professional edition.
Visual Studio... vind ik een stuk fijner dan VS Code.

Ik werk aan veel verschillende projecten, van Windows Forms, Windows Services, tot aan rest API's in .NET 6 en Angular frontends. Het is gewoon heel fijn als je dan overal dezelfde keyboard shortcuts kunt gebruiken :)

Heb een tijdje VS Code gebruikt, maar dingetjes zoals die keyboard shortcuts gingen mij tegenstaan. Ik gebruik het nog wel als ik ff een text editor nodig heb... het blijft fijner dan Notepad :P

Overigens is er ook nog JetBrains Rider, maar die kost geld. Sommige .NET developers vinden die heel fijn.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:20

hneel

denkt er het zijne van

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vqzJO4OvtMKSPNg8qAsZ_vrDLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MuX1QpXLmVhC48JOQ33WEKSS.png?f=fotoalbum_large

Dit bedoel ik. Links een verticale toolbar, en dan daarnaast nog eentje. Dat ziet er toch niet uit?

Maar het werkt wel een stuk sneller dan Arduino IDE. (ook de 2.0 variant; die is nauwelijks beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
hneel schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:20:
[Afbeelding]

Dit bedoel ik. Links een verticale toolbar, en dan daarnaast nog eentje. Dat ziet er toch niet uit?
Ja, maar hoe vaak moet je daar zijn? (Maar goed, laten we ontopic blijven).

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:52
Voorzover ik weet is het grootste verschil tussen VS Code en VS 20xx dat VSCode een code editor is en VS 20xx een volledige IDE. VS heeft in de basis al heel veel built in snippets en wizards om het ontwikkelen van oa Dotnet applicaties makkelijk te maken.

(Door het plugin systeem is Code uiteraard ook om te toveren tot een volledige IDE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
[Afbeelding]

Maar het werkt wel een stuk sneller dan Arduino IDE. (ook de 2.0 variant; die is nauwelijks beter)
Als ik hier https://marketplace.visua...platformio.platformio-ide kijk en het plaatje helemaal onderaan bekijk dan ziet het er netter uit.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Lethalis schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:37:
[...]
Heb een tijdje VS Code gebruikt, maar dingetjes zoals die keyboard shortcuts gingen mij tegenstaan. Ik gebruik het nog wel als ik ff een text editor nodig heb... het blijft fijner dan Notepad :P
Hoewel ik snap dat je VS fijner vindt aangezien je volgens mij vrij veel tijd doorbengt in de Windows UI(Forms,WPF,whatever) hoek, is dat nou juist zo customizable als wat in VSCode...ik neem aan dat je die moeite niet genomen hebt dan?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• farlane
[Afbeelding]
Als je dat "PIO Home" *tabblad* nou eens sluit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
farlane schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:35:
[...]

Hoewel ik snap dat je VS fijner vindt aangezien je volgens mij vrij veel tijd doorbengt in de Windows UI(Forms,WPF,whatever) hoek, is dat nou juist zo customizable als wat in VSCode...ik neem aan dat je die moeite niet genomen hebt dan?
Nee, ik spendeer ook niet superveel tijd aan het customizen van Visual Studio. Het is een tool, ik werk ermee :P Op een paar instellingen na. Er zijn mensen die hele editor config files per solution tweaken... I'm not one of them.

Het is ook de reden waarom ik thuis geen Linux meer draai. Het klooien met het OS kost veel te veel tijd. Je doet dingen op een gegeven moment alleen nog maar omdat het kan, niet omdat het nuttig is.

Visual Studio staat niet eens in dark mode bij mij lol. Ik gebruik dingen zoveel mogelijk met de default instellingen, tenzij iets mij echt mateloos irriteert.

1 dingetje dat ik in Visual Studio bijvoorbeeld aan zet - waar ik juist gewend aan geraakt ben door vscode - is dat de solution tree automatisch gesynct wordt met het actieve document.

Collega van mij is helemaal gek op vscode (moet ook wel op zijn MacBook) en die kijkt altijd gek op als hij mij aan Angular projecten in Visual Studio 2022 ziet werken. Maar dat gaat prima.

Ik begrijp juist niet zo goed hoe hij aan .NET projecten met vscode werkt. Ik ben gewend dat de IDE van alles voor mij genereert... hij moet het zelf intikken 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 22-01-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Killah_Priest schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:03:
Voorzover ik weet is het grootste verschil tussen VS Code en VS 20xx dat VSCode een code editor is en VS 20xx een volledige IDE. VS heeft in de basis al heel veel built in snippets en wizards om het ontwikkelen van oa Dotnet applicaties makkelijk te maken.

(Door het plugin systeem is Code uiteraard ook om te toveren tot een volledige IDE)
Ter info: dat vs code een echte IDE is met alles er op & er aan weet ik wel zeker.
Echt verbazingwekkend wat er tegenwoordig al mogelijk is met .NET op Linux inclusief debuggen en intellisense :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qPXs5uzky9j39i818xE0avZldc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/wMLyiPa99LB3xfic0HTG4f0t.png?f=fotoalbum_medium
Lethalis schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:30:
[...]
Ik begrijp juist niet zo goed hoe hij aan .NET projecten met vscode werkt. Ik ben gewend dat de IDE van alles voor mij genereert... hij moet het zelf intikken
Kijk nu wordt het leuk; hier maak jij de fout welke nou juist de essentie is van dit topic.
VS code heeft wel uitgebreide code completion en intellisense.

Maar .... de gewone VS is closed source en VS code is open source met een 'vibrant community'. En juist dat laatste heeft tot gevolg dat de ontwikkelingen hard gaan. Nieuwe dingen die het leven makkelijk maken :9

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:16:
[...]
Kijk nu wordt het leuk; hier maak jij de fout welke nou juist de essentie is van dit topic.
VS code heeft wel uitgebreide code completion en intellisense.
Vult dat ook automatisch jouw using statements aan?

Dat deed het heel lang iig niet en dat was vreselijk irritant. Reactie van mijn collega was "oh dat tik ik zelf in, dan ben ik daar ook bewuster mee bezig" 8)7

En zo waren er nog tig dingen. Zou ik vscode voor jou moeten opstarten en daarna aan een enorme rant moeten beginnen hier... maar dat vind ik ook een beetje zonde van mijn tijd :P

Ik gebruik veel van de refactoring functionaliteit in Visual Studio trouwens... dus als ik bijvoorbeeld een class in een constructor meegeef dat automatisch een private member of property wordt gegenereerd en gevuld. Of even snel een interface van een class extracten. Dat soort dingen zijn handig.

Dat mis ik in vscode... ook is de AI powered IntelliCode in Visual Studio 2022 wel fijn. Volgens mij heeft Microsoft die expres niet gereleased voor vscode toch?

Misschien maak jij de "fout" dat ik alle extra's van Visual Studio niet volledig gebruik.

[ Voor 28% gewijzigd door Lethalis op 22-01-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Lethalis schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:30:
[...]
Nee, ik spendeer ook niet superveel tijd aan het customizen van Visual Studio. Het is een tool, ik werk ermee :P Op een paar instellingen na. Er zijn mensen die hele editor config files per solution tweaken... I'm not one of them.
Da's ook prima, maar als je een andere IDE kans zou willen geven en je hecht veel waarde aan het feit dat de shortcuts hetzelfde moeten zijn als je reference IDE dan tja.... Zo te horen heb je het wel geprobeerd, maar niet echt. (En dat maakt ook niet uit trouwens, ik heb geen aandelen VSCode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
farlane schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Da's ook prima, maar als je een andere IDE kans zou willen geven en je hecht veel waarde aan het feit dat de shortcuts hetzelfde moeten zijn als je reference IDE dan tja.... Zo te horen heb je het wel geprobeerd, maar niet echt. (En dat maakt ook niet uit trouwens, ik heb geen aandelen VSCode)
Mja, ik heb er een tijdje mee gespeeld thuis toen ik per se Linux op mijn PC wou draaien en toch wat .NET development wou doen. En op mijn werk heb ik het voor Angular projecten gebruikt (voordat Studio 2022 uitkwam, want 2019 was nog een beetje knullig met Angular).

Maar ik vind Visual Studio 2022 simpelweg veel fijner en uitgebreider :P

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 22-01-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
RobIII schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:33:
[...]
Als je dan toch eens je horizon wil verbreden of wil werken aan blinde vlekken, kijk dan eens naar Rider of andere alternatieven ofzo.
Inderdaad.

Of gebruik überhaupt eens iets anders dan .NET :P Ik heb een aantal jaar voor hobby en studie Java gedaan met IntelliJ. Projecten met Maven opzetten, Spring als framework gebruiken, enzovoorts. Spelen met Kotlin.

Dan kijk je ook ff anders naar .NET daarna. Spring liep met veel zaken op ASP.NET vooruit. Pas met ASP.NET Core heeft Microsoft een enorme inhaalslag gemaakt (waar ik dankbaar gebruik van maak).

8 jaar terug twijfelde ik zelfs of ik Java dev zou worden. Nu met .NET 6 LTS ben ik een stuk happier op het Microsoft platform. Maar wel met VS2022 ipv vscode :P

Met Java vond ik Eclipse bijvoorbeeld helemaal shit. Nou de gemiddelde Java open source fanboy zal mij afbranden. Bij mij was het IntelliJ all the way. Heb destijds student license gefixt via de OU en door.

Maar ook daarvoor geldt, het gaat om wat je maakt en niet om welke tool je gebruikt. Ik werk ook weleens samen met een collega aan een Angular portal... hij in vscode op zijn MacBook, ik in VS2022 op Windows 11. We zitten elkaar niet in de weg verder (nou ja, tenzij een onverlaat per se Linux / OS X only shit gaat gebruiken en direct dingen vanaf github wil compilen... maar zelfs dan kan ik simpelweg WSL gebruiken).

[ Voor 38% gewijzigd door Lethalis op 22-01-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Haan schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:45:
Developen van Angular sites doen we bij ons op het werk juist weer in VS Code omdat dat daar veel prettiger werkt. Ook markdown files editten en JSON files werkt beter in VS Code.
Dus zoals al gezegd, het is een kwestie van de right tool for the right job, de een sluit de ander niet uit.
Visual Studio 2022 is een stuk prettiger geworden voor frontend development. 2019 was idd niet zo handig. Git integratie is tegenwoordig ook volwassener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
RobIII schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:03:
[...]
Verder is vooral VS Code bijna oneindig aan te passen naar je smaak; er zijn duizenden extensies voor te krijgen.
En dat vind ik juist fijn aan VS2022: ik hoef niet voor elke scheet een extensie te installeren. Het kan het meeste dat ik nodig heb out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Lethalis schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:38:
[...]
Of even snel een interface van een class extracten. Dat soort dingen zijn handig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEfRSNyB0ECkAjc2dLMj4vUwYVs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ou43qDVcR712joc1uyWJoYF5.png?f=fotoalbum_medium

;)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ik heb even een C# project geopend in vscode en het lijkt er op dat de C# extensie inmiddels wat volwassener is dan in de tijd dat ik nog met OmniSharp werkte. Usings worden ook gefixt met suggesties. Maar goed, dan nog ben ik het roerend met @RobIII eens: wat maakt het uit dat iemand voor Visual Studio 2022 of vscode kiest?

Overigens wel even een vraag... als ik in een namespace bezig ben, zoals MyEnterprise.Services.Customers.Implementations en ik wil even snel een class toevoegen met dezelfde namespace, hoe zou jij dat dan doen in vscode?

In Visual Studio is het letterlijk "Add class" en het wordt voor mij geregeld.

PS
Usings kunnen wel automatisch worden toegevoegd en verwijderd, maar niet gesorteerd? In VS2022 wel.

Ook lijkt het mij lastiger om csproj bestanden te wijzigen zonder de project settings dialog die ik in VS2022 heb. Of bijvoorbeeld als ik in de solution explorer even snel aangeef wat er met een bestand moet gebeuren (copy always etc). Tenzij ik kippig ben, moet ik hier met de hand een csproj gaan lopen editen?

Punt van een IDE is juist dat het dingen makkelijker voor je maakt...

Hetzelfde geldt voor publishing profiles... je zal vast een leuk script in elkaar kunnen flansen, maar een wizard maakt het allemaal wel veel eenvoudiger.

En last but not least heb ik de SQL Server data tools geïnstalleerd in VS2022. Ik kan dus snel data en schema compare doen als ik verschillen tussen een klant database en de laatste ontwikkeldatabase wil opsporen bijvoorbeeld. Staat los van C#, maar is wel fijn om dat soort dingen gewoon in een IDE te hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door Lethalis op 22-01-2023 22:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:50

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

@Vishari Beduk het komt op mij heel erg over alsof je allang je keuze hebt gemaakt, namelijk VSCode, en alleen maar support zoekt. Kan aan mij liggen hoor, maar alle kritische noten die anderen plaatsen probeer je weg te vegen.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Lethalis schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:37:
[...]
Overigens is er ook nog JetBrains Rider, maar die kost geld. Sommige .NET developers vinden die heel fijn.
Ik heb ooit nog eens een tijdje een licentie gehad, maar voor persoonlijk gebruik vind ik het te duur.
Lethalis schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:46:
[...]
Overigens wel even een vraag... als ik in een namespace bezig ben, zoals MyEnterprise.Services.Customers.Implementations en ik wil even snel een class toevoegen met dezelfde namespace, hoe zou jij dat dan doen in vscode?

In Visual Studio is het letterlijk "Add class" en het wordt voor mij geregeld.

PS
Usings kunnen wel automatisch worden toegevoegd en verwijderd, maar niet gesorteerd? In VS2022 wel.
Ook lijkt het mij lastiger om csproj bestanden te wijzigen zonder de project settings dialog die ik in VS2022 heb. Of bijvoorbeeld als ik in de solution explorer even snel aangeef wat er met een bestand moet gebeuren (copy always etc). Tenzij ik kippig ben, moet ik hier met de hand een csproj gaan lopen editen?

Punt van een IDE is juist dat het dingen makkelijker voor je maakt...

Hetzelfde geldt voor publishing profiles... je zal vast een leuk script in elkaar kunnen flansen, maar een wizard maakt het allemaal wel veel eenvoudiger.
Ik weet de antwoorden niet.
Hopelijk kan iemand anders antwoord geven?
En last but not least heb ik de SQL Server data tools geïnstalleerd in VS2022. Ik kan dus snel data en schema compare doen als ik verschillen tussen een klant database en de laatste ontwikkeldatabase wil opsporen bijvoorbeeld. Staat los van C#, maar is wel fijn om dat soort dingen gewoon in een IDE te hebben.
Dat is het probleem niet; VS CE, VS code, SSMS en Azure Data studio zijn allemaal 'gratis' tools dus kan je ze allemaal door elkaar heen gebruiken. Afhankelijk wat makkelijk is.
MueR schreef op maandag 23 januari 2023 @ 01:04:
@Vishari Beduk het komt op mij heel erg over alsof je allang je keuze hebt gemaakt, namelijk VSCode, en alleen maar support zoekt. Kan aan mij liggen hoor, maar alle kritische noten die anderen plaatsen probeer je weg te vegen.
Nee, ik heb jarenlange ervaring met VS en dat gebruik ik dan ook altijd voor C#. VS code gebruik ik alleen voor Angular en als ik op Linux zit. Ik ben zelfs zo erg dat ik XAML code zonder designer schrijf omdat dit sneller gaat.
Maar wat ik mij afvraag is of dit anno 2023 nog wel verstandig is?
Heb ik misschien een blinde vlek voor de ontwikkelingen buiten mijn comfort zone??
Daarom vraag ik hier op tweakers aan ontwikkelaars met ervaring met beide producten of je efficienter werkt met VS code.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:12:
[...]
Nee, ik heb jarenlange ervaring met VS en dat gebruik ik dan ook altijd voor C#. VS code gebruik ik alleen voor Angular en als ik op Linux zit. Ik ben zelfs zo erg dat ik XAML code zonder designer schrijf omdat dit sneller gaat.
Maar wat ik mij afvraag is of dit anno 2023 nog wel verstandig is?
Heb ik misschien een blinde vlek voor de ontwikkelingen buiten mijn comfort zone??
Daarom vraag ik hier op tweakers aan ontwikkelaars met ervaring met beide producten of je efficienter werkt met VS code.
Dat is simpelweg erg afhankelijk van de persoon zelf.

Mijn collega die gek is op vscode, is ook gek er op om allemaal dingen via de terminal te doen. Ik daarentegen ben een luie donder, dus als ik ergens op een knopje kan drukken om hetzelfde te doen, doe ik dat. Heb om die reden ook een paar external tools voor Visual Studio gemaakt, om bijvoorbeeld direct naar onze servers te deployen.

Collega logt dan helemaal blij in op een Linux server en gaat allemaal commando's zitten tikken... ik druk op een knopje en kijk even naar de log om te zien of het gelukt is. Omdat ik er niet van hou om dingen elke keer opnieuw te doen. Dus ik heb er tooling voor gemaakt.

Ik ben dus een persoon met een voorkeur voor een full fledged IDE die met alle bells en whistles komt. Mijn collega houdt juist van iets eenvoudigers.

En tsja, sommige mensen zijn gewoon erg gesteld op bepaalde hardware of tools. Mijn collega moet per se Apple gebruiken. Maakt niet uit hoe onhandig dat is voor een .NET developer. Dus die zit al gauw in vscode aan te rommelen. En als hij iets aan een Windows app moet doen, logt hij speciaal op een virtuele machine in die wij voor hem hosten, zodat hij daar nog iets zinnigs kan doen.

Tsja, ik vind dat superonhandig allemaal. Maar ja, als hij geilt op zijn Mac... whatever.

Wil jij graag vscode gebruiken? Je doet maar.

En dat je XAML met de hand tikt tsja... Microsoft en designers bouwen is nog nooit een goede combinatie geweest.

Toevoeging
Ik heb vandaag eens voor de lol weer eens vscode voor een Angular project gebruikt. Wat ik wel grappig vind, is dat er tegenwoordig een "tree indent size" instelling is. Die heb ik maar even op 20 gezet. Als je veel directories hebt, dan is het tenminste iets duidelijker in welke je zit. Voor de rest lijkt het wel iets beter dan een paar jaar geleden, maar voor .NET development zou ik het zo snel niet gebruiken.

Angular / TypeScript is vscode natuurlijk wel helemaal in thuis en dat gaat prima.

[ Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 23-01-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-07 23:15
Ik gebruik voor alles wat met C# te maken heeft VS 2022 Enterprise. Het front-end React werk doe ik in Code. Simpelweg omdat ik C# debuggen vele malen fijner/sneller is in VS 2022 dan in Code. React debuggen doe ik in Chrome dus ik gebruik de debug tooling eigenlijk nooit van Code.

Het hipster gehalte van VS Code is wel geinig, maar voor serieuze grote projecten wordt het al snel heel langzaam en merk je toch dat VS daar een stuk sneller in is/voor bedoelt is.
Pagina: 1