Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-05 09:34
Mijn situatie is de volgende: ik ben sinds 10 jaar ZZP-er en heb sinds een aantal jaren een jaarlijkse winst van ongeveer 65.000 euro. Momenteel werk ik zo'n 20 tot 25 uur per week. Dat vind ik genoeg. Ik heb alleen een laptop nodig om te kunnen werken en ben dus niet aan een locatie gebonden.

Ik woon momenteel in een middelgrote Nederlandse stad waar ik een prachtige sociale huurwoning heb die me al met al ongeveer 850 euro in de maand kost, inclusief. In zekere zin is het de woning van mijn dromen aangezien ik uitzicht heb op een mooie gracht en ik op een rustige, prachtige locatie woon.

Verder reis ik graag, vooral Zuidoost-Azië trekt me erg. Ik zou er graag meer tijd doorbrengen, bijv. 4 of 5 maanden per jaar.

Ik heb momenteel een vriendin in NL maar ik heb geen kinderen en wil die ook niet.

Ik twijfel de laatste tijd of het verstandig is om in NL te blijven wonen. Mijn woning kost me 10.000 euro per jaar. Op zich ben ik erg graag in Nederland, zeker in de lente en zomer, omdat ik graag met de racefiets en motor onderweg ben en zeker wat de racefiets betreft vind ik Nederland toch wel een fantastische locatie. In de winter zit ik graag een paar maanden in landen als Thailand, Vietnam, Cambodja, etc. waar het weer aangenamer is en het leven rustig en goedkoop en de natuur wat indrukwekkender.

Puur financieel gezien zou het voor mij veel gunstiger zijn om in een land met een lagere belastingdruk te gaan wonen. Ik heb wat gegoogeld en dan kom je snel uit bij Portugal, Spanje, Malta, Estland, of Bulgarije, Cyprus of Montenegro als je het buiten de Schengen-zone wil zoeken. In Nederland moet ik ongeveer 30 tot 35% van mijn verdiensten afdragen; in Bulgarije zou dat maar 10% zijn, dus dan bespaar ik 15.000 euro per jaar. Ook zou ik er waarschijnlijk eenvoudiger een huis kunnen kopen, zelfs van mijn spaargeld. Dat bespaart me dan ook duizenden euro's per jaar. Wel moet ik zeggen dat landen als Portugal of Spanje me wat meer trekken, ook omdat ik goed Spaans spreek en de mensen me wat toegankelijker lijken.

Wel zou ik het wel erg jammer vinden om weinig meer in NL te zijn. Ik zou wel bang zijn om het te gaan missen op den duur. Bovendien is het wel handig om AOW te blijven opbouwen, hoewel je je daarvoor ook vrijwillig kunt verzekeren voor max. 5588 euro per jaar. Mijn sociale huurwoning kan ik natuurlijk niet legaal onderverhuren. Daarom vraag ik me af of het niet beter zou zijn om in NL een appartement te kopen. De hypotheekrente is momenteel wel erg hoog. Ik kan dan wel bijvoorbeeld 5 maanden per jaar naar Zuidoost-Azië toe en de woning hopelijk vrij eenvoudig onderverhuren. Ik zie dat dat met een koophuis met hypotheek eigenlijk ook niet mag zonder toestemming van de bank, maar ik zou dat risico dan wel eerder nemen dan met een sociale huurwoning. Ook kan ik mijn woning dan legaal 1 maand per jaar op Airbnb zetten. Daarmee kan ik ook al een deel van de kosten goedmaken.

Mochten er nog mensen tips hebben over mijn situatie, dan erg graag!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:30
-

[ Voor 100% gewijzigd door President op 21-01-2023 06:45 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HarryHaver
President schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 05:37:
[...]

Lekker emigreren en je sociale huurwoning opgeven, zodat die kan worden gebruikt voor mensen die het nodig hebben in plaats voor iemand die zelfs zijn sociale huurwoning wil gaan onderhuren.

Veel plezier in Spanje geniet van het weer!
Ach, zo kun je het zien. Zoals je kunt lezen, verhuur ik mijn woning dus niet onder, omdat het niet mag en omdat ik hem niet wil verliezen. Als het wel zou mogen, zou ik het inderdaad wel doen. Verder zit ik al sinds ik een lager inkomen had in deze woning en het is in Nederland echt niet zo eenvoudig om zo maar even een andere woning te vinden, ook niet als je inkomen omhoog gaat.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:42
En je vriendin, hoe denkt die over je plannen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:54

KoudeAardbei

Moderator

HarryHaver schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 05:14:
Mijn situatie is de volgende: ik ben sinds 10 jaar ZZP-er en heb sinds een aantal jaren een jaarlijkse winst van ongeveer 65.000 euro. Momenteel werk ik zo'n 20 tot 25 uur per week. Dat vind ik genoeg. Ik heb alleen een laptop nodig om te kunnen werken en ben dus niet aan een locatie gebonden.

Ik woon momenteel in een middelgrote Nederlandse stad waar ik een prachtige sociale huurwoning heb die me al met al ongeveer 850 euro in de maand kost, inclusief. In zekere zin is het de woning van mijn dromen aangezien ik uitzicht heb op een mooie gracht en ik op een rustige, prachtige locatie woon.

Verder reis ik graag, vooral Zuidoost-Azië trekt me erg. Ik zou er graag meer tijd doorbrengen, bijv. 4 of 5 maanden per jaar.

Ik heb momenteel een vriendin in NL maar ik heb geen kinderen en wil die ook niet.

Ik twijfel de laatste tijd of het verstandig is om in NL te blijven wonen. Mijn woning kost me 10.000 euro per jaar. Op zich ben ik erg graag in Nederland, zeker in de lente en zomer, omdat ik graag met de racefiets en motor onderweg ben en zeker wat de racefiets betreft vind ik Nederland toch wel een fantastische locatie. In de winter zit ik graag een paar maanden in landen als Thailand, Vietnam, Cambodja, etc. waar het weer aangenamer is en het leven rustig en goedkoop en de natuur wat indrukwekkender.

Puur financieel gezien zou het voor mij veel gunstiger zijn om in een land met een lagere belastingdruk te gaan wonen. Ik heb wat gegoogeld en dan kom je snel uit bij Portugal, Spanje, Malta, Estland, of Bulgarije, Cyprus of Montenegro als je het buiten de Schengen-zone wil zoeken. In Nederland moet ik ongeveer 30 tot 35% van mijn verdiensten afdragen; in Bulgarije zou dat maar 10% zijn, dus dan bespaar ik 15.000 euro per jaar. Ook zou ik er waarschijnlijk eenvoudiger een huis kunnen kopen, zelfs van mijn spaargeld. Dat bespaart me dan ook duizenden euro's per jaar. Wel moet ik zeggen dat landen als Portugal of Spanje me wat meer trekken, ook omdat ik goed Spaans spreek en de mensen me wat toegankelijker lijken.

Wel zou ik het wel erg jammer vinden om weinig meer in NL te zijn. Ik zou wel bang zijn om het te gaan missen op den duur. Bovendien is het wel handig om AOW te blijven opbouwen, hoewel je je daarvoor ook vrijwillig kunt verzekeren voor max. 5588 euro per jaar. Mijn sociale huurwoning kan ik natuurlijk niet legaal onderverhuren. Daarom vraag ik me af of het niet beter zou zijn om in NL een appartement te kopen. De hypotheekrente is momenteel wel erg hoog. Ik kan dan wel bijvoorbeeld 5 maanden per jaar naar Zuidoost-Azië toe en de woning hopelijk vrij eenvoudig onderverhuren. Ik zie dat dat met een koophuis met hypotheek eigenlijk ook niet mag zonder toestemming van de bank, maar ik zou dat risico dan wel eerder nemen dan met een sociale huurwoning. Ook kan ik mijn woning dan legaal 1 maand per jaar op Airbnb zetten. Daarmee kan ik ook al een deel van de kosten goedmaken.

Mochten er nog mensen tips hebben over mijn situatie, dan erg graag!
Ondanks de woningtekorten (of juist) zou ik als je het kunt betalen je woning in Nederland aanhouden.
Je kunt wellicht een paar uur per maand extra werken om deze vrijheid te behouden, maar dat is natuurlijk aan jezelf. Het klinkt alsof je het behoorlijk gaan missen in Nederland en succes om dan weer een nieuwe woning te vinden

Of het etisch is om het huis vast te houden is aan jezelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
helloitsme schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 05:42:
En je vriendin, hoe denkt die over je plannen ?
We zijn nog niet zolang samen en hebben het er nog niet over gehad, maar ze is in principe ook niet zo heel erg aan NL gebonden (ze komt zelf niet uit NL), maar ze studeert nog, dus zit wel in een andere situatie. In september zal ze wel op zoek moeten naar een baan, dus eventueel wel een goed moment om te verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
KoudeAardbei schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 05:42:
[...]

Ondanks de woningtekorten (of juist) zou ik als je het kunt betalen je woning in Nederland aanhouden.
Je kunt wellicht een paar uur per maand extra werken om deze vrijheid te behouden, maar dat is natuurlijk aan jezelf. Het klinkt alsof je het behoorlijk gaan missen in Nederland en succes om dan weer een nieuwe woning te vinden

Ik kan de woning in NL op zich prima betalen, aangezien ik ook nog flink aan het sparen ben. Dus dat is het punt niet zo. Het gaat me er meer om dat ik met de vrijheid die ik qua werk heb, veel goedkoper elders zou kunnen wonen voor een hogere levensstandaard, terwijl ik dan waarschijnlijk ook eerder kan stoppen met werken. Als ik in Bulgarije of Portugal een huis koop met mijn spaargeld, hoef ik de rest van mijn leven geen huur meer te betalen en kan ik misschien over 10 jaar wel stoppen met werken of veel minder gaan werken, zeker aangezien het leven daar zo goedkoop is. Dat is toch wel een mooi vooruitzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wellicht kan je gebruik maken van huisbewaring, zodat je je huurwoning niet persee hoeft optezeggen. Hier staat daar wat meer informatie over: https://www.rechtskundig.nl/huisbewaring/

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:38

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Aangezien je nog wat twijfels hebt zou ik eerst een paar maanden naar een plek van keuze gaan en je woning aanhouden. Dan weet je of het bevalt en kun je een definitieve keuze maken.

Als je echt emigreert, dus uitscshrijven, dan zou ik juist geen vastgoed in NL aanhouden. Anders blijf je belastingplichtig en het kan moeilijk zijn om op afstand je woning goed te onderhouden/in de gaten te houden.

Woon je b.v. in Thailand dan hoef je geen belasting te betalen. Door emigratie ben je niet langer NL belastingplichtig en in Thailand niet zolang je inkomen buiten Thailand genereert. Je kunt dan dus geen Thais bedrijf als klant hebben. Nadeel is dat je hier weer geen grond kan beziten dus vastgoed kun je beter huren.

Maar zo moet je per land wat je interessant lijkt dus even goed de regels uitpluizen, ook wat betreft visa, ziektekosten en pensioen. Die laatste is imho altijd een gok als je ziet hoe de politiek met de pot om gaat.... Kun je wellicht beter zelf voor beleggen/sparen. .

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
RaZ schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 05:49:
Wellicht kan je gebruik maken van huisbewaring, zodat je je huurwoning niet persee hoeft optezeggen. Hier staat daar wat meer informatie over: https://www.rechtskundig.nl/huisbewaring/
Interessant dat je dit voorstelt. Ik had hier namelijk over nagedacht, maar dacht me op de een of andere manier te herinneren dat het maar eens in de zoveel jaar kon; misschien omdat ik vroeger in Amsterdam woonde waar het zo te zien maar eens in de 5 jaar is toegestaan. Maar mijn woningcorporatie zegt dat het mag zolang ik het in de afgelopen 6 maanden niet al een keer heb gedaan. Dat betekent volgens mij dat ik elk jaar huisbewaring zou kunnen doen, zelfs een half jaar per jaar als ik zou willen. Dat zou zeker een enorme hulp voor me zijn en is een manier om mijn huurwoning in NL in het begin aan te houden terwijl ik rustig kijk of er een andere plek is die me beter of net zo goed bevalt en waar de belasting een stuk lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:59
sh4d0wman schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 06:43:
Als je echt emigreert, dus uitscshrijven, dan zou ik juist geen vastgoed in NL aanhouden. Anders blijf je belastingplichtig en het kan moeilijk zijn om op afstand je woning goed te onderhouden/in de gaten te houden.

Woon je b.v. in Thailand dan hoef je geen belasting te betalen. Door emigratie ben je niet langer NL belastingplichtig en in Thailand niet zolang je inkomen buiten Thailand genereert. Je kunt dan dus geen Thais bedrijf als klant hebben.
Dat er niet dubbel belast wordt begrijp ik, maar dat er in geen van beide landen belasting wordt betaald lijkt me sterk.

@HarryHaver ik zou je adviseren als je een keuze hebt gemaakt je goed voor te laten lichten door een adviseur.
En vraag je ook af of potentiële opdrachtgevers mee willen in zo’n constructie. Wij hadden een casus waar een Spanjaard jarenlang als ZZP’er voor een Nederlandse entiteit werkte toen bleek dat dit helemaal niet mocht en hij gewoon werd geacht in loondienst te zijn volgens Spaanse wetgeving. Met als gevolg dat ook het bedrijf zich in Spanje moest registreren, etc. Een hoop gedoe en kosten.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

VidaR-9 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:50:
[...]
Dat er niet dubbel belast wordt begrijp ik, maar dat er in geen van beide landen belasting wordt betaald lijkt me sterk.
Zijn probleem is ZZP'er dus hij moet ergens een bedrijf registreren. Ben je in loondienst / digital nomad dan kun je inkomensbelasting ontlopen. Je betaald wel vermogensbelasting zodra je een spaarrekening in 1 van de landen hebt.
Thailand taxes its residents and non-residents on their assessable income derived from employment or business carried on in Thailand, regardless of whether paid in or outside Thailand. Residents who derive income from abroad are taxable on that income if remitted into Thailand in the year in which it is received.

Residents are defined as persons residing in Thailand at one or more times for an aggregate period of 180 days or more in any tax (calendar) year. Short-term residence is not defined under Thai tax regulations.
Source: https://taxsummaries.pwc..../taxes-on-personal-income

Dus zolang je het inkomen wat je in 1 jaar buiten Thailand verdient daar niet op neemt dan val je buiten de belasting. Of als je non-resident bent e.g. er niet 180 dagen of meer verblijft. Dat valt makkelijk op te lossen door de rest van de tijd in Cambodja te zitten met er tussen in een maand in b.v. Nederland

Zie de Cambodjaanse regels voor non-residents:
A Cambodian resident's worldwide salary is subject to Cambodia salary tax, while non-residents are taxed on Cambodian-sourced salary.

Maar ja, een praatje met een adviseur kan geen kwaad mocht je ooit weer in NL willen wonen. In Azie is alles verder flexibel dus zorg dat je nuttige contacten op weet te bouwen ;)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
sh4d0wman schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Zijn probleem is ZZP'er dus hij moet ergens een bedrijf registreren. Ben je in loondienst / digital nomad dan kun je inkomensbelasting ontlopen. Je betaald wel vermogensbelasting zodra je een spaarrekening in 1 van de landen hebt.

[...]

Dus zolang je het inkomen wat je in 1 jaar buiten Thailand verdient daar niet op neemt dan val je buiten de belasting. Of als je non-resident bent e.g. er niet 180 dagen of meer verblijft. Dat valt makkelijk op te lossen door de rest van de tijd in Cambodja te zitten met er tussen in een maand in b.v. Nederland

Zie de Cambodjaanse regels voor non-residents:

[...]

Maar ja, een praatje met een adviseur kan geen kwaad mocht je ooit weer in NL willen wonen. In Azie is alles verder flexibel dus zorg dat je nuttige contacten op weet te bouwen ;)
Bedankt voor deze nuttige informatie, is goed om te weten. Maar dan zit ik toch wel met het feit dat ik mijn bedrijf ergens moet registreren? Over het algemeen in het land waar ik dan officieel woon? Want ik begrijp het zo dat ik dan dus residentie in Thailand kan aanvragen en daar een bedrijf kan oprichten en vervolgens alleen belasting betaal over het geld dat ik in hetzelfde jaar Thailand inbreng. Maar of ik dan ook vanuit Thailand mag werken of niet is me niet helemaal duidelijk. Word ik dan geacht alleen te werken in de tijd die ik niet in Thailand doorbreng? Want ik zal dan toch facturen moeten sturen met mijn Thaise bedrijf. Of houd ik dan mijn bedrijf in NL aan en stuur ik daar facturen mee, terwijl ik de Nederlandse belasting ontloop omdat ik in Thailand woon?

[ Voor 3% gewijzigd door HarryHaver op 21-01-2023 10:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

HarryHaver schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:02:
[...]
Bedankt voor deze nuttige informatie, is goed om te weten. Maar dan zit ik toch wel met het feit dat ik mijn bedrijf ergens moet registreren? Over het algemeen in het land waar ik dan officieel woon?
Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee (ZZP) maar je wil het juist niet naar Thailand brengen. Dan moet je aan veel regels voldoen o.a. x Thaise personen in dienst hebben, belastingaangifte, etc.

Wat ik wel eens gehoord heb is dat men het e-Residency programma van Estonia hiervoor gebruikt. Daardoor kun je zaken blijven doen in de EU zonder er woonachtig te zijn. Tevens zit je nog met een bankrekening, die mag je meestal niet aanhouden als je buiten de EU woont. edit: het lijkt er op dat Estonia ook de bankrekening gelijk kan regelen.

Genoeg uit te zoeken dus :P

[ Voor 4% gewijzigd door sh4d0wman op 21-01-2023 10:12 ]

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:29

Blokker_1999

Full steam ahead

Vooreerst toch even melden dat ik het moeilijk vind om advies te geven wanneer ik lees dat je vandaag een mooie winst maakt als zelfstandige maar dan wel in een sociale huurwoning blijft zitten en dan ook nog eens wenst na te gaan of je die kunt behouden als je naar het buitenland verhuist.

Een sociale woning wordt net mede mogelijk gemaakt door de belastingen die jij niet meer wenst te betalen in dit land, net als de AOW opbouw. Je zal dus toch echt een keuze moeten maken over wat je belangrijk vindt.

Ik heb zelf iets meer dan een jaar in Dubai gewoont, ook zo een belastingparadijs, maar ben uiteindleijk teruggekomen net vanwege een probleem met de belastingen. Zoals anderen ook al aangeven, laat je zeker en vast goed adviseren door een expert als je eenmaal een keuze hebt gemaakt over naar welk land je denkt te vertrekken. Elk land is anders en kleine nuances in wetgeving kunnen een groot verschil maken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
HarryHaver schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Bedankt voor deze nuttige informatie, is goed om te weten. Maar dan zit ik toch wel met het feit dat ik mijn bedrijf ergens moet registreren? Over het algemeen in het land waar ik dan officieel woon? Want ik begrijp het zo dat ik dan dus residentie in Thailand kan aanvragen en daar een bedrijf kan oprichten en vervolgens alleen belasting betaal over het geld dat ik in hetzelfde jaar Thailand inbreng. Maar of ik dan ook vanuit Thailand mag werken of niet is me niet helemaal duidelijk. Word ik dan geacht alleen te werken in de tijd die ik niet in Thailand doorbreng? Want ik zal dan toch facturen moeten sturen met mijn Thaise bedrijf. Of houd ik dan mijn bedrijf in NL aan en stuur ik daar facturen mee, terwijl ik de Nederlandse belasting ontloop omdat ik in Thailand woon?
Kijk eens naar Belize, daar betaal je geen belasting over inkomsten uit het buitenland.

Zelf heb ik er ook wel eens aan zitten denken om uit Nederland te verhuizen maar stiekem is het hier best goed leven.

Ik zou gewoon een paar maanden per jaar naar het buitenland gaan. Als zzper is het makkelijk om iets meer te verdienen en dan hoef je niet je privewoning te gaan verhuren aan vreemden.

En ik zou ook lekker in je sociale huurwoning blijven zitten als dat goed bevalt.
Als er onverhoopt ooit iets met je gebeurt kan je in zo'n woning nog met een bijstandsuitkering rondkomen en hoef je niet je gekochte huis te verkopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb best wat mensen ontmoet die om financiële (fiscale) redenen zijn geëmigreerd. Totdat ze er achter kwamen dat ze zich scheel betaalden aan een medische behandeling, school (geldt dan niet voor jou) of helemaal gek werden van bureaucratie. Mijn advies: kijk ook naar andere aspecten dan wat je sec overhoudt. En, ergens een tijdje gaan wonen (niet op vakantie!) kan heel goed helpen om een weloverwogen beslissing te nemen.

Verder: 180 dagen is een veel voorkomende threshold voor allerlei diensten en belastingplichtigheid. En wat er wel niet mag qua belasting verleggen is in veel belastingverdragen per land geregeld. Voor Thailand kan het dus anders zijn dan Cambodja.

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch.io
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-05 14:04
Ik zal altijd eerst kijken of het bevalt om als niet-toerist voor langere tijd te verblijven in een land zoals Thailand (langer dan een maand).
Zorgverzekering is ook een dingetje, aangezien je hoogstwaarschijnlijk in zee moet gaan met een particuliere zorgverzekeraar. Als je veel medicijnen moet slikken of je hebt 'pre-existing medical conditions', dan het is af te raden vanwege de hoge maandelijkse kosten. In Nederland hebben we gelukkig acceptatieplicht.
Daarnaast moet je ook een visum etc. regelen en heb je taalbarrières/cultuurshock.
Het kan, onder de streep, wellicht dan handiger zijn om binnen de EU een basis te hebben.

Binnen de EU verhuizen kan wellicht gunstiger uitpakken. Je bent immers een stuk dichtbij familie/vrienden in NL en met EU paspoort hoef je geen visum etc. aan te vragen..
Aangezien je zelf aangeeft dat je Spaans kunt, kan je wellicht beter kijken in Spanje of er goedkope appartementen te koop of te huur zijn. Omdat de levenskosten in Spanje over het algemeen minder hoog zijn, zou je in theorie langer in ZO-Azië kunnen doorbrengen als toerist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-05 15:45
Interessante casus, ik deel in een bepaalde mate jezelfde mening hoewel mijn situatie anders is. Ik ben een vierdejaars HBO-ICT student die nog bij zijn ouders woont, maar als starter heb ik het gevoel dat ik weinig kans maak in Nederland met hoe de situatie er nu uit ziet.

Ik kom net terug van een exchange semester uit Amerika, daar een halfjaar gewoond en ik kon het daar ontzettend goed vinden. Het leven en de mensen voelden daar veel relaxter aan (zowel interactie met studenten maar ook volwassenen die in de stad wonen). Kort gezegd, ik voelde een betere klik daar als ik hier ooit met Nederland heb gehad. Ik ben nu iets langer dan een maand terug en ik voel me sindsdien doodongelukkig hier, ondanks familie en vrienden merk ik dat ik totaal geen binding heb hier ook al heb ik mijn hele leven hier gewoond.

Met de inflatie daar is het leven ontzettend duur (voedsel, restaurants, energie) maar ligt de belastingdruk wel aanzienlijk lager. En ja, de zorg daar is achterlijk duur als je iets overkomt en je bent afhankelijk van een goed bedrijf die hele goede zorgverzekeringen aanbiedt. Daarentegen, IT starters kunnen al beginnen met $5000 per maand en je kan heel snel in loon stijgen als je een andere functie aanneemt.

Als tip kan ik je geven, vind een land dat je aantrekt en zoek mogelijkheden om het leven te proeven voor een langere tijd. Simuleer een dagelijks leven in zoverre als het mogelijk is zodat je het 'toeristengevoel' zo ver mogelijk achterwege laat. Uiteraard is dat makkelijker gezegd dan gedaan omdat je sommige landen lastig binnen gaat komen voor lange termijn, maar ik merkte dat die vier maanden tijd daar me veel had geleerd over hoe de US in elkaar steekt, ondanks dat ik veel heb moeten studeren daar. Als ik jouw situatie zo lees, is dat denk ik echt een aanrader zodat je een beetje kan toetsen in hoeverre mate je Nederland mogelijk gaat missen.

[ Voor 8% gewijzigd door VikeeVeekie op 21-01-2023 16:06 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:24
Het is nu 13 jaar geleden dat ik naar Noorwegen geemigreerd ben en binnen een halfjaar van ellende terug was...
Ja Noorwegen was een prachtig land voor vakantie, het zorgstelsel is er beter geregeld dan hier, de belastingen zijn eenvoudiger, maar ik voelde me er opgesloten. Daarnaast boterde het niet goed met de werkgever, die was slavendrijver, dus moest daar sowieso wat anders gaan zoeken...

Het lijkt zoveel mooier over de grens, het lijkt elders zoveel beter geregeld te zijn, maar zo slecht hebben we het hier echt niet. Ondanks de grote ontevredenheid, woningnood, asielzoekers, toeslagenaffaire, groningen, energie, boeren, etc wordt er in dit land veel voor ons geregeld. Als ZZP'er met zelfstandigenaftrek en 14% MKB winstvrijstelling betaal je sowieso een bult minder belasting dan iemand die hetzelfde verdient in loondienst, dus zo slecht is het echt niet.

Belasting lijkt veel, maar over de eerste 40K betaal je nagenoeg niks. Reden dat het veel lijkt is omdat je de aanslag in januari vooraf op de mat krijgt, om in augustus nog eentje van het jaar ervoor te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 14:25
@_JGC_ Slecht hebben we het hier zeker niet, maar dat is imo geen reden eens een ander land te ondervinden. Ook ik heb een tijd in Noorwegen gewoond, en ondanks dat ik na 4 jaar ook weer terug ben, is het wel een hele goede ervaring voor mij geweest. Al is het maar omdat je je realiseert hoe fijn Nederland wel niet is ;). Als het kriebelt om een ander land te bezoeken, gewoon doen! Je kan altijd weer terug :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikMG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-11-2023
Er is nu ook een nieuwe regeling geheten Onder de Pannen

Deze is bedoeld om dakloosheid te voorkomen, ik heb zelf langer dan een jaar in het buitenland gewerkt en na 8 maanden moet je je uitschrijven, daarna wordt het extreem moeilijk om weer ingeschreven te raken. Ik ben nu officieel 'dakloos' , dat wil zeggen dat ik van camping naar camping zwerf al heb ik gewoon een baan. Mocht je interesse hebben in deze optie dan kun je om te beginnen voor een jaar kijken hoe dat bevalt en de regels en beperkingen voor huisbewaring gaan hier niet op,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-02 16:21
In plaats van het geluk te zoeken ergens in het verre oosten zou ik het hier lekker dichtbij in Nederland houden door eerst aan kinderen te beginnen :)
Ik vind het persoonlijk een erg kromme zin. "Momenteel heb ik een vriendin... maar..." Probeer te hechten zou ik zeggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Kakulukia op 21-01-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

ErikMG schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:25:
Er is nu ook een nieuwe regeling geheten Onder de Pannen

Ik heb zelf langer dan een jaar in het buitenland gewerkt en na 8 maanden moet je je uitschrijven, daarna wordt het extreem moeilijk om weer ingeschreven te raken.
Ja dat is ook wel een dingetje. Zelfde met dienstverlening b.v. belastingdienst en Digid. Van die laatste ben ik mijn wachtwoord vergeten maar die kun je alleen in persoon komen wijzigen. Dus ik heb al jaren geen inzage meer gehad in overheidsdiensten, laatste keer in NL was 2010.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:43

Lordy79

Vastberaden

Ik ben zelf alweer 11 jaar geleden uit NL geëmigreerd en mijn gedachte was: als het niet werkt, ga ik weer terug! Dus verbrand nog geen bruggen en ga eens 3 maanden weg. Dat kost je dan 3 mnd huur maar dat is met jouw inkomen goed te doen.
Het is dan niet definitief. In feite is het nooit definitief maar als je je woning opzegt is het natuurlijk lastiger terug te komen.

Een woning in NL kopen zou ik juist niet doen als je weg wilt, maar aan de andere kant: als je 5 mnd in NL wilt zijn per jaar is het juist fijn een eigen plek te hebben. Maar dat weet je nu nog niet.

Laat je vooral niet bang maken door jezelf of anderen maar doé het gewoon! Je wilt niet over 25 jaar met spijt onder je arm denken: had ik het maar gedaan!!

Denk wel goed na over pensioen en de lange termijn, maar in het eerste snuffeljaar kun je dat nog wel even achterwege laten. Dus ja, mijn advies is om het gewoon een jaar te geven!

Heel veel succes en plezier!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kakulukia schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:39:
[...]

In plaats van het geluk te zoeken ergens in het verre oosten zou ik het hier lekker dichtbij in Nederland houden door eerst aan kinderen te beginnen :)
Ik vind het persoonlijk een erg kromme zin. "Momenteel heb ik een vriendin... maar..." Probeer te hechten zou ik zeggen.
Probeer jij hem nou kinderen aan te praten? :D.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

VikeeVeekie schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:59:
Ik kom net terug van een exchange semester uit Amerika, daar een halfjaar gewoond en ik kon het daar ontzettend goed vinden. Het leven en de mensen voelden daar veel relaxter aan (zowel interactie met studenten maar ook volwassenen die in de stad wonen). Kort gezegd, ik voelde een betere klik daar als ik hier ooit met Nederland heb gehad. Ik ben nu iets langer dan een maand terug en ik voel me sindsdien doodongelukkig hier, ondanks familie en vrienden merk ik dat ik totaal geen binding heb hier ook al heb ik mijn hele leven hier gewoond.

Met de inflatie daar is het leven ontzettend duur (voedsel, restaurants, energie) maar ligt de belastingdruk wel aanzienlijk lager. En ja, de zorg daar is achterlijk duur als je iets overkomt en je bent afhankelijk van een goed bedrijf die hele goede zorgverzekeringen aanbiedt. Daarentegen, IT starters kunnen al beginnen met $5000 per maand en je kan heel snel in loon stijgen als je een andere functie aanneemt.

Als tip kan ik je geven, vind een land dat je aantrekt en zoek mogelijkheden om het leven te proeven voor een langere tijd. Simuleer een dagelijks leven in zoverre als het mogelijk is zodat je het 'toeristengevoel' zo ver mogelijk achterwege laat. Uiteraard is dat makkelijker gezegd dan gedaan omdat je sommige landen lastig binnen gaat komen voor lange termijn, maar ik merkte dat die vier maanden tijd daar me veel had geleerd over hoe de US in elkaar steekt, ondanks dat ik veel heb moeten studeren daar. Als ik jouw situatie zo lees, is dat denk ik echt een aanrader zodat je een beetje kan toetsen in hoeverre mate je Nederland mogelijk gaat missen.
De inkomstenbelasting is ook weer niet zoveel lager. Van 60k houd je in California 47k over. In Nederland 42k.

Ik ken iemand die daar woont dus ik kan hier wel wat kanttekeningen bij plaatsen die je in die vier maanden misschien niet zijn opgevallen. De inkomstenbelasting is iets lager maar als huizenbezitter betaal je al gauw 10.000 dollar per jaar aan ozb. Daar gaat je voordeel. De ziektekostenpremie is eigenlijk een verkapte belasting. Een zieke onverzekerde Amerikaan kan niet naar de huisarts maar wel naar de (veel duurdere) eerste hulp omdat die niemand mogen weigeren. Dat wordt dan betaald door degenen die zorg afnemen en wel zijn verzekerd. Een goede zorgverzekering betekent trouwens niet dat de zorg toegankelijk is. De wachttijden zijn enorm. Er is geen goede geestelijke gezondheidszorg dus de criminaliteitscijfers zijn torenhoog en in de grote steden heb je veel daklozen waarvan een deel gevaarlijk is. Je kunt niet even op de fiets boodschappen doen want er is geen fietspad en je fiets of de onderdelen worden gejat. Je hebt geen of lage overdrachtsbelasting maar als verkoper betaal je wel 6%(!) aan de makelaar. Dan heb ik het nog niet over de kosten voor kinderopvang (15k/jaar) of een bejaardentehuis (100k/jaar). Ik hoor eigenlijk meer positieve verhalen van Amerikanen die naar Europa komen dan andersom.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

[...]

Welk gedeelte van ik heb geen kinderen en wil die ook niet begreep je niet?

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 15:55
VikeeVeekie schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:59:
Interessante casus, ik deel in een bepaalde mate jezelfde mening hoewel mijn situatie anders is. Ik ben een vierdejaars HBO-ICT student die nog bij zijn ouders woont, maar als starter heb ik het gevoel dat ik weinig kans maak in Nederland met hoe de situatie er nu uit ziet.

De VS kan fantastisch zijn, als je ook een fantastisch inkomen hebt. Woon je daar met een werkvisum en wordt je ontslagen in 1 van de vele ontslaggolven die nu gaande zijn in big tech? Als je niet snel een nieuwe baan hebt zul je gewoon moeten vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suske_2
  • Laatst online: 28-05 18:41
Hoi wat betreft je woning is het misschien een optie om een huisgenoot te nemen (inwoning). Je kunt dan makkelijker een aantal maanden weg, terwijl je toch je kosten kunt drukken. Kijk even goed de regels van de verhuurder na voordat je dit doet. Huisbewaring is meestal vrij strict, maar bij inwoning zijn de eisen minder strict en dit kun je ook onbeperkt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suske_2
  • Laatst online: 28-05 18:41
KoudeAardbei schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 05:42:
[...]

In veel huurcontracten staat dat je de woning moet bewonen. Als je dus (te) veel in het buitenland zit kan de verhuurder de huurovereenkomst opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:56
Als je in Nederland ingeschreven staat met je kvk en woning, en je gaat in het buitenland wonen/huren (zoals in Thailand), en vanaf daar werken voor Nederlandse klanten, dan betaal je toch alsnog inkomstenbelasting in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:53
bones schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:36:
Als je in Nederland ingeschreven staat met je kvk en woning, en je gaat in het buitenland wonen/huren (zoals in Thailand), en vanaf daar werken voor Nederlandse klanten, dan betaal je toch alsnog inkomstenbelasting in Nederland?
https://www.kvk.nl/advies...en-vanuit-het-buitenland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

bones schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:36:
Je betaalt inkomstenbelasting in box 3 vanwege je woning in Nederland maar de rest van je inkomsten worden niet automatisch in Nederland belast. Daarvoor is het van belang of je fiscaal inwoner van Nederland bent, wat de rechtsvorm van je onderneming is, of je onderneming een vaste inrichting in Nederland heeft, en of heffing op grond van een belastingverdrag achterwege moet blijven.
VidaR-9 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:50:
[...]

In de meeste landen (waaronder Nederland) hoef je alleen belasting te betalen als dat bij wet is bepaald. In Noord Korea gaat het er anders aan toe, daar moet je betalen als de overheid vindt dat je moet betalen, maar dat is een uitzondering. In vrijwel alle landen kun je vertrouwen op de belastingwetgeving, en dan zijn er situaties waarin geen enkel land belasting heft.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[...]

Huh? Sommige mensen hebben geen behoefte aan kinderen. Je hebt geen kinderen nodig om gelukkig te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:25
Check ook of je opdrachtgevers zaken met je willen doen als je in het buitenland woont, zeker als dat een land buiten Schengenzone is. Niet alleen bestaande, maar ook toekomstige opdrachtgevers hebben daar in een veranderende arbeidsmarkt misschien meer moeite mee dan nu. Arbeidsrechtelijk zitten er wel wat consequenties aan, zeker in situaties waarin je discussies hebt of zelfs een conflict. Ook dan geldt de wet in het land van vestiging, dus check goed hoe dat voor een zzp’er is geregeld in het beoogde land.
Wat dat betreft is het allemaal een stuk eenvoudiger als je alleen in het buitenland verblijft. Dat helpt je alleen niet met het belastingvoordeel; wel met het lekkere klimaat.
En misschien denk ik er te moeilijk over, maar zoals het nu overkomt, kijk je vooral naar financieel voordeel van bepaalde landen en minder naar het leven/omstandigheden in die landen en de afstand tot Nederland. Onderschat dat niet. Bedenk ook hoe het is om snel je netwerkverbinding hersteld te krijgen in een land waar nauwelijks Engels wordt gesproken, of wat het je kost om snel in Nederland te zijn als dat vanwege werk of omstandigheden nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:54
Toke_gt schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:51:
Check ook of je opdrachtgevers zaken met je willen doen als je in het buitenland woont, zeker als dat een land buiten Schengenzone is. Niet alleen bestaande, maar ook toekomstige opdrachtgevers hebben daar in een veranderende arbeidsmarkt misschien meer moeite mee dan nu. Arbeidsrechtelijk zitten er wel wat consequenties aan, zeker in situaties waarin je discussies hebt of zelfs een conflict. Ook dan geldt de wet in het land van vestiging, dus check goed hoe dat voor een zzp’er is geregeld in het beoogde land.
Wat dat betreft is het allemaal een stuk eenvoudiger als je alleen in het buitenland verblijft. Dat helpt je alleen niet met het belastingvoordeel; wel met het lekkere klimaat.
En misschien denk ik er te moeilijk over, maar zoals het nu overkomt, kijk je vooral naar financieel voordeel van bepaalde landen en minder naar het leven/omstandigheden in die landen en de afstand tot Nederland. Onderschat dat niet. Bedenk ook hoe het is om snel je netwerkverbinding hersteld te krijgen in een land waar nauwelijks Engels wordt gesproken, of wat het je kost om snel in Nederland te zijn als dat vanwege werk of omstandigheden nodig is.
In de IT zie ik dat veel bedrijven resources zoeken in India. Ik zie zo niet hoe iemand’s woonlocatie uitmaakt? Wat wel natuurlijk kan spelen is het tijdsverschil; het zou zo maar kunnen dat je je avonden kwijt bent met meetings met Europese klanten.

Ik zelf zit in exact dezelfde situatie, sterker nog- ik ben momenteel in ZO Azie aan het rondneuzen naar mogelijkheden om hier een bedrijf op te zetten en vanuit hier facturen te sturen. Ik ben aan het kijken naar Singapore Macau Taiwan. Braindrain onder de NLse young profs vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Strijpje schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:34:
[...]
In de IT zie ik dat veel bedrijven resources zoeken in India. Ik zie zo niet hoe iemand’s woonlocatie uitmaakt?
In zulke gevallen huurt een NL-bedrijf capaciteit of diensten in bij een bedrijf in India. Als werknemer ben je dan in dienst bij een lokaal bedrijf in India. Als Nederlands bedrijf iemand inzetten vanuit een land buiten EU/Schengen heeft gevolgen voor arbeidsrechtelijke situaties, belastingen etc. Daar zit niet elk bedrijf op te wachten. Daarbij maakt het wel verschil of iemand in dat land woont of er alleen tijdelijk verblijft.
Wat wel natuurlijk kan spelen is het tijdsverschil; het zou zo maar kunnen dat je je avonden kwijt bent met meetings met Europese klanten.
Ja, bijvoorbeeld. Taal kan een rol spelen, netwerk, maar ook simpelweg de afstand. Kun je makkelijk naar een locatie in Nederland komen als dat nodig/wenselijk is? Heb je bedrijfsgelateerde apparatuur/software die op een bedrijfslocatie moet worden geinstalleerd of geupdated? Hoe neem je aan bijeenkomsten voor medewerkers deel? Hoe onderhoud je je netwerk met potentiële opdrachtgevers? Het is niet onmogelijk, en als ZZP mogelijk iets minder relevant, maar wel goed om in overwegingen mee te nemen.
Ik zelf zit in exact dezelfde situatie, sterker nog- ik ben momenteel in ZO Azie aan het rondneuzen naar mogelijkheden om hier een bedrijf op te zetten en vanuit hier facturen te sturen. Ik ben aan het kijken naar Singapore Macau Taiwan. Braindrain onder de NLse young profs vrees ik.
Maar werken die dan niet vooral voor een werkgever die daar ook gevestigd is, al dan niet vanuit NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-05 14:12
Toke_gt schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:03:

In zulke gevallen huurt een NL-bedrijf capaciteit of diensten in bij een bedrijf in India. Als werknemer ben je dan in dienst bij een lokaal bedrijf in India. Als Nederlands bedrijf iemand inzetten vanuit een land buiten EU/Schengen heeft gevolgen voor arbeidsrechtelijke situaties, belastingen etc. Daar zit niet elk bedrijf op te wachten. Daarbij maakt het wel verschil of iemand in dat land woont of er alleen tijdelijk verblijft.
Als je gewoon een factuur stuurt voor je werkzaamheden kunnen ze die gewoon betalen, dat heeft nul gevolgen voor arbeidsrechtelijke situaties dan wel belastingen. Het is precies dezelfde situatie als ze een product uit het buitenland kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
mithras1 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:14:
[...]

Als je gewoon een factuur stuurt voor je werkzaamheden kunnen ze die gewoon betalen, dat heeft nul gevolgen voor arbeidsrechtelijke situaties dan wel belastingen. Het is precies dezelfde situatie als ze ene product uit het buitenland kopen.
Als je in conflict bent met een werknemer/ZZP’er die in het buitenland woont of langdurig verblijft, kan dat wel degelijk consequenties in arbeidsrechtelijke situaties hebben. Een werkgever moet zich dan verdiepen in het arbeidsrecht in het land waar je gevestigd bent (kost sowieso tijd en geld) en je kunt te maken krijgen met tegengestelde rechtspraak. Dat heb je niet als werkgever/werknemer onder dezelfde regelgeving vallen.
Het gaat om meer dan een factuurtje sturen. Het gaat goed zolang het goed gaat, maar wat als het niet goed gaat. Daar moet je over nadenken in situaties zoals die van TS en hierboven genoemd.

Over belasting was hier kortgeleden nog een situatie van iemand die dacht het goed te doen, maar onbedoeld in beide landen belasting betaalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:24
@Toke_gt Een ZZP'er schrijft gewoon facturen, niks loondienst, niks rechten, gewoon wat er onderling is afgesproken.
Vraag is alleen waarom je een dure Nederpandsr ZZP'er gevestigd in India zou inhuren, als je werk naar India schuift is dat vanwege het lage uurtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
_JGC_ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:37:
@Toke_gt Een ZZP'er schrijft gewoon facturen, niks loondienst, niks rechten, gewoon wat er onderling is afgesproken.
Vraag is alleen waarom je een dure Nederpandsr ZZP'er gevestigd in India zou inhuren, als je werk naar India schuift is dat vanwege het lage uurtarief.
Eens. Denk niet dat veel werkgevers dat doen. Maar daar ging het hier niet per se over. Ik reageerde oorspronkelijk op situatie waarin iemand op contractbasis vanuit het buitenland ging werken. Het ontspoort nu een beetje richting ZZP in dit deel van het draadje. Wat ik bedoelde, staat onder andere hier:
Quote van indeed.com:
Wil je voor een langere tijd naar het buitenland, maar niet officieel verhuizen? Dan is het belangrijk dat je goed in de gaten houdt of dit invloed heeft op je fiscale rechten en plichten. In de meeste gevallen geldt de 183-dagenregeling. Deze stelt dat je maximaal 183 dagen per jaar in een ander land mag verblijven. Overschrijd je het aantal dagen? Dan kan het zijn dat je in beide landen belasting moet betalen. Ook is het bij een langer verblijf belangrijk om te informeren of je een verblijfsvergunning of visum nodig hebt. Zelfs voor landen binnen de EU gelden er regels om langer dan 183 dagen in een land te verblijven.
Ook de rechten en plichten van je werkgever kunnen veranderen wanneer je voor langere tijd naar het buitenland vertrekt, vooral als deze in het land van je bestemming ook een kantoor heeft. Het kan er bijvoorbeeld toe leiden dat je bedrijf dan in allebei de landen belasting moet betalen. Het is belangrijk dat je je verdiept in de potentieel fiscale gevolgen om conflictsituaties te voorkomen. Lees hier meer informatie over de gevolgen voor je belastingplicht en sociale zekerheid wanneer je in het buitenland gaat werken.
Pagina: 1