Aansluiten kookplaat op een fornuisgroep/kookgroep

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05 09:05
Ik heb een kleine vraag over het plaatsen van de elektrische bekabeling van een kookplaat.

Ik heb thuis 1 fase elektriciteit en zou dus volgens de specificaties een 2x230V 2x16A automaat moetem plaatsen en dan 2 kabeltjes van 3G2,5 moeten trekken
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcUE1OdVHrCXWJmg7xD_-xXupq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7YLHAZDBaMS0zvb8fE0Hzfv.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is, waarom kan ik niet gewoon 1 automaat plaatsen van 32A (mijn hoofdzekering is 64A btw..) en 1 kabel van 3g6 trekken die ik dan aan de kookplaat zelf pas "opsplits" in de verschillende fase aanlsuitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:05
Weet je zeker dat je hoofdzekering 64A is?

Als je een 32A automaat plaatst moet de daarachter (bij de kookplaat) alsnog onderverdelen of een kookgroep plaatsen. en vergeet de aardlek niet.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:34
roel0 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:01:
Mijn vraag is, waarom kan ik niet gewoon 1 automaat plaatsen van 32A
Omdat de twee losse delen van je kookplaat dan 32A kunnen trekken ipv 16A, en daar niet op zijn berekend.

Stel, er gaat iets mis, en je kookplaat trekt op één pit 30A. Je automaat vindt dat prima, maar de pit, de draadjes, de electronica, etc. in de kookplaat vliegen in brand.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zonder schema van de kookplaat kun je daar weinig over zeggen. Er zijn voor veel kookplaten ook aansluitschema's voor 1-fase aansluitingen met 1 automaat. (die staan normaalgesproken in de handleiding of op het apparaat zelf)

In bijvoorbeeld Engeland is dat ook heel normaal. Ik had daar een 100A hoofdaansluiting en een 32A groep voor de keuken. Daarop de IKEA kookplaat aangesloten die een schema had voor een dergelijke aansluiting.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcticsilver
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-03 14:47
Ik heb een kleine vraag over het plaatsen van de elektrische bekabeling van een kookplaat.

Ik heb thuis 1 fase elektriciteit en zou dus volgens de specificaties een 2x230V 2x16A automaat moetem plaatsen en dan 2 kabeltjes van 3G2,5 moeten trekken
.
[Afbeelding]

Mijn vraag is, waarom kan ik niet gewoon 1 automaat plaatsen van 32A (mijn hoofdzekering is 64A btw..) en 1 kabel van 3g6 trekken die ik dan aan de kookplaat zelf pas "opsplits" in de verschillende fase aanlsuitingen?
er zijn kookplaten van o.a. Etna die idd op 1 fase van 32 ampère aangesloten kunnen worden. je kunt trouwens ook één YMVK-kabel van 5x2,5mm2 nemen. is makkelijker trekken dan 2 kabels van 3x2,5mm2
bovendien is 3x6mm2 ongeveer €1,28 per meter duurder dan 5x 2,5mm2

Overigens een 64A hoofdzekering zie je niet zo veel in Nederland i.v.m. hoog vastrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:56

.
[Afbeelding]

De meeste kookplaten hebben prima de mogelijkheid om het geheel met 1 fase aan te sluiten.
Je bekabeling moet dan idd wat dikker worden ivm de hogere stroom.

In nederland zie je dit bijna nooit omdat het plaatsen van de fornuisgroep (2x 16A), voordeliger is, maar als je idd een 63A aansluiting hebt dan kan dat prima.
Echter niet via de bekende perilex aansluiting.
Dan moet je wel een verbinding gebruiken die geschikt is voor 32A. Vaak een CEE form of direct op de installatie.

Ik weet overigens niet welk aardingsstelsel je hebt of dat de aardverspreidingsweerstand gemeten is, mogelijk is een aardlek ook nodig voor je kookplaat.
Pagina: 1