Ja, het kan.
De verkoper in de keukenzaak is meestal geen elektriciën.
Ik snap echter wel dat hij het advies geeft:
Je komt 's avonds thuis en zet de auto aan de lader, vervolgens doe je de was in je droger en begint te koken, bij het gerecht heb je ook de oven nodig en de cooker/close-in springt ook aan om het water te verwarmen. Daarnaast draait je warmtepomp om de winterse kou weg te stoken.
Bovenstaande is perfect mogelijk en het kan zijn dat de kookplaat net je zekering over het randje heen trekt, waar je daar voorheen geen last van had.
Nu wil de keukenboer niet dat jij 'm daar de schuld van heeft en misschien maakt hij wel meer winst op de kleinere modellen.
----
Echter is d'r een item heel relevant, de hoeveelheid energie die je nodig hebt om een liter water te koken, blijft hetzelfde.
Bij een drie-fase plaat is het zelfs beter verdeeld over de groepen, wat fijn werkt als de andere apparaten ook allemaal 3-fase zijn.
Als je veel 1-fase apparaten hebt, moet je namelijk gaan opletten dat je niet veel van die apparaten op dezelfde fase hebt zitten.
Dus ja, als je automaten als hoofdzekering hebt, zou ik me niet zo druk maken.
En je kunt het beste kijken of je de laadpaal/warmtepomp beter kunt sturen (load balancing) dan een andere kookplaat nemen, maakt in theorie netto niets uit (als je even veel pitjes gebruikt).