Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 21:06
In een keukenzaak hebben we diverse apparatuur bekeken. Idealiter (want mooi) zouden we een 90cm inductie nemen. Echter werd verteld dat die een verzwaring nodig hebben van je aansluiting. Een standaard huishouden aansluiting zou niet werken.

Echter als ik het eea lees zou een 3 fase aansluiting gewoon moeten werken toch? Of is de zaak bang icm oven en magnetron dat het allemaal teveel wordt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:48
3x25A is ruim voldoende. Dan heb je 17kW tot je beschikking. En hoe vaak heb je alle pitten vol open staan en je oven aan staan, je wasmachine, ben je ook nog aan het stofzuigen, terwijl je EV aan 't opladen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dat is geen probleem op een 3x25A aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:46
Wat is de kans dat het ding 11kW vreet terwijl ook de magnetron, elektrokachel in de schuur aan staat en de elektrische auto opgeladen wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-06 15:45
11 kw kan gewoon op 3x25A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:15

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

jadjong schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:14:
Wat is de kans dat het ding 11kW vreet terwijl ook de magnetron, elektrokachel in de schuur aan staat en de elektrische auto opgeladen wordt?
Daarbij hebben de meeste laadstations loadbalancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Nou, geeft dus aan dat de verkoper niet weet wat ie zegt. Bedoelde wellicht dat 2 fase veel vaker voorkomt. En 3 fase naar de keuken vaker gemaakt moet worden. Maar zei echt: dat kast echt veel geld per maand extra. Bedankt in ieder geval

[ Voor 25% gewijzigd door meermarco op 20-01-2023 22:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Bovendien is het echt knap lastig om die 11 kW te halen en al helemaal voor langere tijd. Wanneer heb je nou echt alle 5 pitten op volle kracht aan staan? Als een pan water kookt zet je hem al snel terug op lager vermogen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
meermarco schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:15:
Nou, geeft dus aan dat de verkoper niet weet wat ie zegt. Bedoelde wellicht dat 2 fase veel vaker voorkomt. En 3 fase naar de keuken vaker gemaakt moet worden. Maar zei echt: dat kast echt veel geld per maand extra. Bedankt in ieder geval
als een electricien de adviesen op gelijktijdigheid aanhoud klopt het dat je in veel huizen vrij snel op een grotere hoofdstop uitkomt.

grappig is dat het eigenlijk andersom is de kookgroep die vaak wordt toegepast als alternatief eigenlijk helemaal niet geplaatst mag worden op 3x25A :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@meermarco Om je een beeld te schetsen van de extra kosten per jaar:
Een 1-fase van 25, 30, 35 of 40A kost je per jaar € 346,39 (inlc. BTW)
Een 3-fasen van 25A kost je per jaar € 346,39 (incl. BTW)*

Dat is dus exact €0,00 extra per jaar. Deze prijzen op basis van de tarieven van Liander, te vinden op deze pagina.

Ga je over naar een 3-fasen van 35A dan kost je dat per jaar € 1.459,03 (incl.BTW). Dat is wél een stuk duurder. De vraag is, net zoals hierboven al gesteld wordt: wanneer heb je je kookplaat maximaal, je auto aan de lader, de wasmachine aan, de oven volop aan en weet ik veel wat voor stroomvreters waardoor je écht over die 17kW komt?

* Let wel: het verzwaren van je aansluiting gaat gepaard met kosten. Bij Liander geldt dit tarief:
1-fase naar 3-fase: u heeft 1x10A/1x20A/1x25A/1x35A - u wilt 3x25A (of zwaarder t/m 3x80A) € 334,58 (incl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Verzwaren naar 3x35A is qua kosten echt enorm ongunstig. Ik zou het in alle gevallen eerst gewoon proberen. Zeker bij een moderne installatie is de hoofdzekering gewoon zelf te bedienen en zou ik eerst maar eens willen zien dat de hoofdzekering eruit schiet.

Dan heb je ook nog altijd als optie om de gebruikers een beetje te herverdelen over de fases, of een prioriteit schakeling in te bouwen. Bijvoorbeeld als de vaatwasser of oven aan staat, dan mag de Quooker niet inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:36
Wij hebben een 3 fase 11 kW kookplaat, maar die zie ik bijna nooit de volle 16A trekken. Met een all electric woning en een EV op de stoep die vaak geladen moet worden als we thuis zijn ontkom ik overigens toch niet aan een 3x35A aansluiting :(

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
StevenK schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:16:
Wij hebben een 3 fase 11 kW kookplaat, maar die zie ik bijna nooit de volle 16A trekken. Met een all electric woning en een EV op de stoep die vaak geladen moet worden als we thuis zijn ontkom ik overigens toch niet aan een 3x35A aansluiting :(
Dan moet je die EV aan een loadbalanced paal hangen

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Vergeet wel niet dat die 17kW enkel van toepassing is als het toestel ook effectief op 400V werkt.

Je inductiekookplaat en EV zullen wel 400V gebruiken.
Maar je oven, microgolf, vaatwas, wasmachine, droogkast en koffiezet gebruiken 230V.

Als je ook nog eens een warmtepomp hebt gaat 25A te krap zijn. Zonder WP zal je er in meeste situaties wel geraken (misschien juist eens op het moment dat je én de over én microgolf én kookplaat hebt aanstaan en dan nog eens een was insteekt). En laadpaal met loadbalancing is sowieso wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Lt.Mitchell schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:53:
Vergeet wel niet dat die 17kW enkel van toepassing is als het toestel ook effectief op 400V werkt.

Maar je oven, microgolf, vaatwas, wasmachine, droogkast en koffiezet gebruiken 230V.

Als je ook nog eens een warmtepomp hebt gaat 25A te krap zijn. Zonder WP zal je er in meeste situaties wel geraken (misschien juist eens op het moment dat je én de over én microgolf én kookplaat hebt aanstaan en dan nog eens een was insteekt). En laadpaal met loadbalancing is sowieso wel een must.
Met WP en laadpaal past dat ook wel, bij vrienden recent de groepenkast aangepast. Daar draait die combi op 3x25A als een zonnetje.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Lt.Mitchell schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:53:

Je WP mag gerust even stil vallen als er teveel tegelijk aan staat, kwestie van prioritering. En weet ook dat het niet direct gedaan is zodra je de 25A aantikt van een fase. De karakteristiek van de hoofdzekering is dusdanig dat je er best even overheen kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:36
Aiolos schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:36:
[...]

Dan moet je die EV aan een loadbalanced paal hangen
Daarmee kom ik er niet. En dat bedoel ik letterlijk als in: als de WP aan de bak moet krijg ik de accu niet vol genoeg.

Ik heb alleen al in de keuken ruim 22 kW aansluitvermogen, in de technische ruimte 10 kW.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
StevenK schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:12:
[...]

Daarmee kom ik er niet. En dat bedoel ik letterlijk als in: als de WP aan de bak moet krijg ik de accu niet vol genoeg.

Ik heb alleen al in de keuken ruim 22 kW aansluitvermogen, in de technische ruimte 10 kW.
Prima, maar het gros van de mensen kan met 3x25A prima uit. Heel soms een beetje opletten, maar meestal ruim voldoende. En voor een besparing van ruim duizend euro zou ik de ev die paar keer per jaar dat de WP echt staat te stampen wel aan een openbare laadpaal hangen

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
StevenK schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:12:
[...]

Met 22 kW aan kookvermogen kan je bijna een Chinees wokrestaurant runnen. Aansluitvermogen is vooral een theoretisch verhaal, maar de kans dat alles gelijktijdig aan staat en ook zijn piekvermogen vraagt is echt verwaarloosbaar.

Uit 3x 25A kan je ongeveer 17 kW continu trekken, wat neerkomt op ruim 400 kWh per dag! Uiteraard is niet al het verbruik uit te smeren over een volledig etmaal, maar met slim schakelen, prioriteren en je warmte van je warmtepomp op de juiste momenten te bufferen in bijvoorbeeld je vloer, kan je heel ver komen met 3x25 A.

[ Voor 22% gewijzigd door frennek op 22-01-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paardenbloem
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:41
Ik heb een 13.500 watt fornuis, elektrische auto en zo nog meer op 3x 25 en tot op heden geen enkel probleem ervaren.
Ik verwacht ook niet dat ik mijn fornuis op vol vermogen ga gebruiken haha.

Mijn installateur voorzag ook geen enkel probleem en als er toch wat is, kun je altijd nog uitbreiden maar verwacht dat dat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
frennek schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:46:
[...]
Uit 3x 25A kan je ongeveer 17 kW continu trekken, wat neerkomt op ruim 400 kWh per dag!
Vraag of TS al dan niet een WP gebruikt, met of zonder buffervat en of er een laadpaal is met load balancing is nog steeds onbeantwoord. Dus wat kort door de bocht om allerhande aannames te doen.

Daarnaast klapt je B-karakteristiek er na 5 seconden dubbele belasting ook wel uit. De verkoper uit TS heeft dus wel mogelijks gelijk, 3x25 lukt misschien, misschien niet. Maar hij waarschuwt er wel terecht voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ik heb (nog) geen warmtepomp. Die zal er (ik wacht nog even om te kijken wat er gaat gebeuren) binnen nu en 3-5 jaar wel komen.

Zoals ik het begrijp:

90CM 3 fase (11.000watt) kan prima. Echter als je het maximale trekt, en dan een oven aan, en een warmtepomp, EV, wordt het lastig voor 3*25A.

Echter de 80CM was max 7400Watt. Maar ook 5 pits. Dan heb je dus een lager max vermogen per pit, dan de 90cm 5 pits plaat.

Nogmaals: advies was dus niet duidelijk dat het wel KAN. Er werd gezegd je moest meteen 3*35A nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-06 12:26

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[b]meermarco schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:03:[/b
Nogmaals: advies was dus niet duidelijk dat het wel KAN. Er werd gezegd je moest meteen 3*35A nemen.
Ja, het kan.

De verkoper in de keukenzaak is meestal geen elektriciën.

Ik snap echter wel dat hij het advies geeft:
Je komt 's avonds thuis en zet de auto aan de lader, vervolgens doe je de was in je droger en begint te koken, bij het gerecht heb je ook de oven nodig en de cooker/close-in springt ook aan om het water te verwarmen. Daarnaast draait je warmtepomp om de winterse kou weg te stoken.

Bovenstaande is perfect mogelijk en het kan zijn dat de kookplaat net je zekering over het randje heen trekt, waar je daar voorheen geen last van had.
Nu wil de keukenboer niet dat jij 'm daar de schuld van heeft en misschien maakt hij wel meer winst op de kleinere modellen.

----

Echter is d'r een item heel relevant, de hoeveelheid energie die je nodig hebt om een liter water te koken, blijft hetzelfde.

Bij een drie-fase plaat is het zelfs beter verdeeld over de groepen, wat fijn werkt als de andere apparaten ook allemaal 3-fase zijn.
Als je veel 1-fase apparaten hebt, moet je namelijk gaan opletten dat je niet veel van die apparaten op dezelfde fase hebt zitten.

Dus ja, als je automaten als hoofdzekering hebt, zou ik me niet zo druk maken.

En je kunt het beste kijken of je de laadpaal/warmtepomp beter kunt sturen (load balancing) dan een andere kookplaat nemen, maakt in theorie netto niets uit (als je even veel pitjes gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-06 14:40
Zei de zaak specifiek dat je 3x35A moet hebben?

Bij mij speelde hetzelfde maar die bedoelden dat ik een verzwaring moest hebben van 1x35A naar 3x25A (en dat kostte bij Enexis nog geen 300 euro).

Die 11kW wordt overigens wel netjes verdeeld over 3 fasen dus mocht het echt zover komen dat een hoofdzekering uitknalt dan kook je in het vervolgens je pannetje water op een andere pit (of je gebruikt de Boost functie niet).

Een normale plaat heeft al zijn pitten op 1 fase zitten

[ Voor 42% gewijzigd door Aomi op 23-01-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Dan blijft de vraag. Waarom is een 80cm
5 pits 2 fase en een 90cm 3 fase? Want evt pitten. Dat begrijp ik niet zo goed.

Wanneer ik ga voor 80cm wordt het verdeeld over 2 fase.(7400wTt Max) Zou je die niet ook over 3 fase voor je verdeling kunnen aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:49
meermarco schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:15:
Nou, geeft dus aan dat de verkoper niet weet wat ie zegt.
Wat een verrassing ;)

11kW ga je alleen trekken als je 4 wokken tegelijk op hoog vuur zet. Ik weet niet hoe jij kookt, maar bij mij komt dat maar heel zelden voor ;) Ook hebben al die dingen regelwerk, dus mocht je naar 4 wokken ook 2 Tesla's aan het opladen zijn, schakelen ze netjes terug.

Dat gezegd hebbende, ook voor een 90cm (wist niet dat dat zo anders was dan 80) is 3 fase erg ruim bemeten. Die zijn voor zover ik het gezien altijd 2 fasen (7,2kW), en heb nog nooit iemand erover gehoord dat dat niet genoeg was. Zelf heb ik een 1 fase met vier pitten, en daarbij tik je makkelijk (maar in praktijk nog steeds niet vaak) de grens (3,6kW) aan.

Soms/vaak kun je die platen ook nog op minder fasen aansluiten, en begrenst hij automatisch pitten in dat geval.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

meermarco schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:03:
Ik heb (nog) geen warmtepomp. Die zal er (ik wacht nog even om te kijken wat er gaat gebeuren) binnen nu en 3-5 jaar wel komen.

Zoals ik het begrijp:

90CM 3 fase (11.000watt) kan prima. Echter als je het maximale trekt, en dan een oven aan, en een warmtepomp, EV, wordt het lastig voor 3*25A.
Pas bij langdurige belasting boven de 25A zal een hoofdzekering er uit klappen. Dus in het geval dat je een keertje tijdens kerst alle pitten aan hebt staat + magnetron + oven + vaatwasser + Quooker + wasmachine etc. gaat in het ergste geval een stop er uit. Dan loop je naar de meterkast en zet je hem weer bij. Als dat je te veel moeite is kan je inderdaad 3x35A aanvragen :p

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 23-01-2023 15:11 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:01

Bob

meermarco schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:00:

Wanneer ik ga voor 80cm wordt het verdeeld over 2 fase.(7400wTt Max) Zou je die niet ook over 3 fase voor je verdeling kunnen aansluiten?
Goede vraag. Vraag een technische fiche voor je de plaat koopt, dan ben je zeker hoe het aangesloten kan worden. De klassieke 7400 watt platen hebben over het algemeen 2 voedingen intern en kunnen dus niet echt op 3 fasen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Met zo een 2 fase plaat moet je wel oppassen omdat deze meestal verkeerd aangesloten worden, namelijk op dezelfde fase ipv op twee verschillende. Als je een 2-fase plaat netjes aan wilt sluiten kost je dat net zo veel moeite als bij een 3-fase plaat (je moet in de meterkast namelijk een 4-pollige aardlekautomaat toevoegen)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
fsfikke schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Met zo een 2 fase plaat moet je wel oppassen omdat deze meestal verkeerd aangesloten worden, namelijk op dezelfde fase ipv op twee verschillende. Als je een 2-fase plaat netjes aan wilt sluiten kost je dat net zo veel moeite als bij een 3-fase plaat (je moet in de meterkast namelijk een 4-pollige aardlekautomaat toevoegen)
Dat las ik hier inderdaad. Blijf ik het ‘vaag’ vinden dat 90cm wel 11000 watt is en altijd 3 fase. En 80cm altijd 1 of 2 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
fsfikke schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Pas bij langdurige belasting boven de 25A zal een hoofdzekering er uit klappen. Dus in het geval dat je een keertje tijdens kerst alle pitten aan hebt staat + magnetron + oven + vaatwasser + Quooker + wasmachine etc. gaat in het ergste geval een stop er uit. Dan loop je naar de meterkast en zet je hem weer bij. Als dat je te veel moeite is kan je inderdaad 3x35A aanvragen :p
Mijn zekering zelf vind ik geen punt. Als de hoofdzekering eruit knalt heb ik wel een ‘probleem’. Ik heb Nl geen automaat die ik zelf terug kan zetten. Is een smeltzekering. Dus dat wordt dan Liander bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:01

Bob

meermarco schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Mijn zekering zelf vind ik geen punt. Als de hoofdzekering eruit knalt heb ik wel een ‘probleem’. Ik heb Nl geen automaat die ik zelf terug kan zetten. Is een smeltzekering. Dus dat wordt dan Liander bellen.
8)7 Nu begrijp ik waarom er op GoT zoveel over selectiviteit wordt gezeurd. (Belg hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:08
Grid companies hate him, but learn here how he defeated them with one single trick.

Worst case bij mij thuis:

Quooker 3 kW
Oven 1: 3 kW
Oven 2: 3 kW
Bora: 7.6 kW
Warmtepomp droger: 1 kW
Wasmachine: 2.5 kW
Vaatwasser: 2.5 kW
Warmtepomp: 3 kW
Backup heater warmtepomp: 3 kW
Sanitair warm water backup heater: 3 kW

30 kW in totaal :+
Heb nog geen electrische auto :+ :+
Oja en nog 10 kWp zonnepanelen erbij :+

Ik zit gewoon op 3 x 25A nog nooit gezeik gehad, laat je niet gek maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:49
Ik zie net dat Inventum (wie anders?) wel een 2 fasen 90cm (ish) plaat verkoopt: https://www.coolblue.nl/product/916079/inventum-iki9035.html

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:46
meermarco schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:03:
Heb je al eens met inductie gekookt? Met alles op standje max is het water voor je spaghetti in een minuut verdampt, bloemkool wordt bruinkool en een gebakken ei heeft opeens vleugels. :P De hitte afgifte vindt voor 99% in de pan plaats en niet in de lucht buiten de pan zoals met gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De vermogensafname van een inductiekookplaat valt in de praktijk best wel mee, juist omdat ze zo efficiënt zijn.

Automaat zijn gemaakt om snel af te schakelen als er een zeer hoge stroom loopt (door kortsluiting). Een overbelasting van 15% voor een uur is sowieso mogelijk volgens de norm, maar ook een minuut lang 1,5 keer de nominale stroom is in principe geen probleem. Dan kun je dus al vrij lang een piek van 8600 W per fase trekken voordat je automaat afschakelt.

In de toekomst wil je waarschijnlijk gebruikmaken van dynamische energietarieven waarbij een auto wordt opgeladen op het moment dat energie goedkoop is. Hetzelfde kun je doen voor een warmtepomp (of je laat hem in ieder geval niet verwarmen tijdens de duurste uren in de ochtend en avond). Die momenten vallen ook samen met het gebruik van ovens en inductiekookplaten waardoor je overbelastingsprobleem automatisch weg is. Er zijn kant-en-klare oplossingen voor van fabrikanten zoals Myenergi of je neemt een warmtepomp en laadpunt dat vanuit je smarthomecontroller bestuurd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:25

Meestal koopt iemand bewust de 90cm omdat je meer ruimte hebt en er dus grotere pannen op passen. Voor grotere pannen heb je meer vermogen nodig, dus een hogere aansluitwaarde.

Maar ik vraag me af of het wel heel veel uitmaakt voor je zekeringen. In alle gevallen gebruik je maximaal 3.7Kw per fase. Zodra je een grootverbruiker als een warmtepomp/EV aan hebt, verdelen die het verbruik over alle fases en belast je alsnog 2 van de 3 fases evenveel. Het enige verschil is dat je met de 7.4kW plaat je de 3e fase kunt gebruiken om b.v. de oven op aan te sluiten,

Hoe dan ook gebruik je zo'n inductiekookplaat zelden op max. Je hebt hooguit 1 pit waar je water op wil koken (wat ook maar een paar minuten duurt), maar er zijn maar weinig gerechten die je op vol vermogen maakt, laat staan dat je 5 pitten tegelijk bij kunt houden op vol vermogen.

Ik zou dan ook gewoon voor die mooiste optie gaan. Bij normaal gebruik zul je eerder juist minder last hebben met je zekeringen omdat je het vermogen over alle drie de fases verdeeld.

[removed]

Pagina: 1