Toon posts:

Upgrade GFX kaart Z170 systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:08
Ik ben benieuwd of er een zinvolle upgrade bestaat voor wat betreft de videokaart van mijn pc.

Ik gebruik de pc af en toe om een spelletje te spelen. Op dit moment is dat Farming Simulator 22. Ik merk dat dat spel m'n videokaart maximaal benut en dan heb ik de grafische instellingen nog minimaal tot medium staan. Het hoeft voor mij niet persé op max, maar ik wil wel dat het vloeiend loopt.

Ik vind het niet erg om tweedehands te kopen en denk zelfs dat dat de enige zinvolle plek is om wat geschikts te vinden.

Mijn budget is +/- €200,- en dan moet het wel een tamelijke upgrade zijn.

Mijn systeem:
  • Asrock Z170 Pro4
  • Intel Core i5-6600K
  • MSI R9 380 Gaming 4GB
  • 16gb DDR4 2133MT/s
  • Seasonic X660

Beste antwoord (via LA-384 op 22-01-2023 14:25)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:12

Thomg

Aww yiss

Als je het niet erg vind dat die luid word is een 5700XT voor 175 euro een vrij nette prijs.
v&a aangeboden: ASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC

Voor iets minder een 5700 variant.
v&a aangeboden: ASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC

Iets beter koeler?
v&a aangeboden: MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X
v&a aangeboden: Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G

Nieuw heb je de 6600.
uitvoering: Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6
Maar die is misschien net wat buiten budget.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als je het niet erg vind dat die luid word is een 5700XT voor 175 euro een vrij nette prijs.
v&a aangeboden: ASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC

Voor iets minder een 5700 variant.
v&a aangeboden: ASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC

Iets beter koeler?
v&a aangeboden: MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X
v&a aangeboden: Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G

Nieuw heb je de 6600.
uitvoering: Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6
Maar die is misschien net wat buiten budget.

• LA-384
@Thomg Ik zie dat dat (bijna) allemaal PCIe 4.0 16x kaarten zijn. Ik weet dat dat wel compatibel is met PCIe 3.0, maar loop je niet tegen een bandbreedte limiet aan?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nee hoor, zolang het maar minimaal x8 gen 3 is zal de performance impact minimaal zijn.

• LA-384
Thomg schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:42:
Nee hoor, zolang het maar minimaal x8 gen 3 is zal de performance impact minimaal zijn.
Wat bedoel je daarmee? Er zit toch een maximum aan datadoorvoer aan die PCIe bus?

De r9 380 heeft een 3.0 x16 aansluiting, bedoel je dat die bij lange na niet de datadoorvoer van 3.0 x16 benut?
En dat eigenlijk geen van de genoemde 4.0 x16 kaarten aan de max datadoorvoer van 3.0 x16 komt?

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:30
https://www.techpowerup.c...i-express-scaling/28.html

Dat is door techpowerup getest. Conclusie: niks om je zorgen over te maken met de 6600. De XT kaart heeft slechts een 1-2% meetbaar verschil. Dat ga je in de praktijk niet merken, terwijl de upgrade die je krijgt echt wel significant is.

• LA-384
@Cid Highwind Dat is goed om te lezen, dat is oa waarom ik het lastig vond een keuze te maken. Er leken maar weinig kaarten met 3.0 x16 die echt een meerwaarde boden.
Thomg schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:13:
Geluid vind ik wel een issue. Ik stoor me eigenlijk al aan de huidige 380 wanneer de ventilatoren beginnen te draaien en dan wordt die nog als "stil" omschreven in de reviews, terwijl de 5700 serie steevast als "luid" omschreven wordt. Dan denk ik dat ik mijn conclusie moet trekken dat de 5700 serie niet geschikt is voor mij.

De 6600 lijkt wel duidelijk stiller te zijn (iets luider dan de 380), dus ik denk dat ik daar dan maar eens naar op zoek ga.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

LA-384 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:29:
@Cid Highwind Dat is goed om te lezen, dat is oa waarom ik het lastig vond een keuze te maken. Er leken maar weinig kaarten met 3.0 x16 die echt een meerwaarde boden.

[...]

Geluid vind ik wel een issue. Ik stoor me eigenlijk al aan de huidige 380 wanneer de ventilatoren beginnen te draaien en dan wordt die nog als "stil" omschreven in de reviews, terwijl de 5700 serie steevast als "luid" omschreven wordt. Dan denk ik dat ik mijn conclusie moet trekken dat de 5700 serie niet geschikt is voor mij.

De 6600 lijkt wel duidelijk stiller te zijn (iets luider dan de 380), dus ik denk dat ik daar dan maar eens naar op zoek ga.
Beetje vreemd om te zeggen dat de 5700 als luid word gezien, dit hangt altijd af van de koeler die gemonteerd is en of de fabrikant ook braaf de fancurve geoptimaliseerd heeft.
De Gaming X is bijvoorbeeld erg stil.
https://www.techpowerup.c...-5700-xt-gaming-x/31.html

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:06
Het is hier nog niet genoemd,maar let wel dat zowel de cpu als het geheugen een bottleneck zal zijn met de 6600
Hoeveel, dat is wat lastig te zeggen vind ik.

Dat heeft meer invloed als de pcie 3.0

• LA-384
Thomg schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Beetje vreemd om te zeggen dat de 5700 als luid word gezien, dit hangt altijd af van de koeler die gemonteerd is en of de fabrikant ook braaf de fancurve geoptimaliseerd heeft.
De Gaming X is bijvoorbeeld erg stil.
https://www.techpowerup.c...-5700-xt-gaming-x/31.html
Uit het tweakers artikel haal ik dat die msi kaart zo'n 51db onder load en 64db onder 100% load doet. De r9 380 gaming die ik nu heb, doet volgens HWI 35db onder load.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

LA-384 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:42:
[...]

Uit het tweakers artikel haal ik dat die msi kaart zo'n 51db onder load en 64db onder 100% load doet. De r9 380 gaming die ik nu heb, doet volgens HWI 35db onder load.
Kan je het even linken?

• freaky35
freaky35 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:28:
Het is hier nog niet genoemd,maar let wel dat zowel de cpu als het geheugen een bottleneck zal zijn met de 6600
Hoeveel, dat is wat lastig te zeggen vind ik.

Dat heeft meer invloed als de pcie 3.0
Blijkbaar maakt dat niet uit :o :o

• Thomg

Thomg

Aww yiss

freaky35 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Blijkbaar maakt dat niet uit :o :o
Misschien wat handiger als TS even meet wat zijn CPU usage is ingame atm. Benchmarks zijn lastig te vinden, dus het zou zomaar kunnen dat een 6600K adequaat is voor een 5700XT/6600.

En we weten niet op welke res TS gamet, enige wat we weten is dat de GPU usage blijkbaar 100% is met minimale grafische instellingen. Dat getuigt van een stevige GPU bottleneck iig.

• Cid Highwind
Het hangt vooral ook van de spellen af. Speelt de TS Cities Skylines, kan ik garanderen dat er enkel het eerste half uur een FPS boost waar te nemen zal zijn.

Als OP een nieuwe monitor heeft gekocht, of een 4K tv en graag dezelfde spellen op een hogere resolutie wil spelen, is dit natuurlijk een goede upgrade.

Ik heb zelf overigens ook een 6600k maar dan met een R9 Fury. Een iets snellere gpu dus.
@LA-384 Ik neem aan dat je CPU reeds wat sneller loopt dan standaard? 4.5 GHz is namelijk vrij eenvoudig te doen en zal zeker een verschil maken.

• LA-384
Tweakers artikel over 5700XT gaming X
HWI artikel over R9 380 Gaming
Thomg schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Misschien wat handiger als TS even meet wat zijn CPU usage is ingame atm. Benchmarks zijn lastig te vinden, dus het zou zomaar kunnen dat een 6600K adequaat is voor een 5700XT/6600.

En we weten niet op welke res TS gamet, enige wat we weten is dat de GPU usage blijkbaar 100% is met minimale grafische instellingen. Dat getuigt van een stevige GPU bottleneck iig.
Ik heb even een screenshot gemaakt van taakbeheer terwijl het spel geopend is.
Dit is met medium settings in Farming Simulator 22, op 2560x1440.

Het is niet constant zo hoog, het fluctueert tussen de 94% en 99%.

Het is dus resptievelijk: CPU, RAM, HDD, LAN, GPU, Energieverbruik (2x)
https://tweakers.net/i/bM5Egz8KL64yyBcWYdZqTH8xbpk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FAhyCgmC4QvY1r2byZcutoIV.png?f=fotoalbum_large
Cid Highwind schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:23:
@LA-384 Ik neem aan dat je CPU reeds wat sneller loopt dan standaard? 4.5 GHz is namelijk vrij eenvoudig te doen en zal zeker een verschil maken.
Ik heb daar nog geen noodzaak toe gehad, maar als het nodig is, kan dat idd. Daar had ik destijds deze cpu en moederbord voor gekocht, omdat m'n vorige cpu vanaf het begin al OC-ed was. Maar goed, ik speel tegenwoordig nauwelijks nog een spel. Maar als ik een spel wil spelen, wil ik dat het weer enigszins soepeltjes loopt. FS22 doet dat op dit moment niet helemaal.

• freaky35
FS22 is echt cpu gebonden ook,dat gaat niet met deze set. Cpu is echt de beperkende factor in dat geval.

Wil je dus beide games goed spelen dan is een systeem upgrade toch wel nodig.

[Voor 53% gewijzigd door freaky35 op 21-01-2023 17:50]

• LA-384
freaky35 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:40:
FS22 is echt cpu gebonden ook,dat gaat niet met deze set. Cpu is echt de beperkende factor in dat geval.

Wil je dus beide games goed spelen dan is een systeem upgrade toch wel nodig.
Volgens systemrequirementslab is de gfx kaart de enige bottleneck.

• freaky35
Ook maar de cpu zal het erg zwaar krijgen en dus ook de gpu bottlenecken.

Ik weet niet wat je eisen perse zijn van hoe het moet draaien,maar met deze combo zou ik wel zeggen,leg de lat niet te hoog.

[Voor 72% gewijzigd door freaky35 op 21-01-2023 18:09]

• LA-384
freaky35 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:05:
Ook maar de cpu zal het erg zwaar krijgen en dus ook de gpu bottlenecken.

Ik weet niet wat je eisen perse zijn van hoe het moet draaien,maar met deze combo zou ik wel zeggen,leg de lat niet te hoog.
De r9 380 is volgens mij altijd al een instapkaart geweest, nu pas (na 6 jaar ofzo) merk ik daar wat van. Ik hoop met de nieuwe kaart weer een jaar of 2/3 door te kunnen.

Nieuw systeem ga ik niet doen, de rest loopt gewoon prima.

• freaky35
Ok,het gaat er om wat jij wilt.

Echter verwacht niet dat het met een nieuwe kaart nu ineens prima gaat draaien.
Dat is eigenlijk wat ik ermee wil zeggen

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Heb je ook goed gekeken of je niet toevallig naar de infame evoke kijkt?

• LA-384
Thomg schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:07:
[...]

Heb je ook goed gekeken of je niet toevallig naar de infame evoke kijkt?
Die staat er volgens mij niet tussen. Goed de 5700xt gaming x lijkt dan wel de minst luidruchtige 5700xt kaart te zijn (volgens bovenstaand tweakers artikel), het is nog altijd een stuk luidruchtiger dan m'n huidige r9 380.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

LA-384 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Die staat er volgens mij niet tussen. Goed de 5700xt gaming x lijkt dan wel de minst luidruchtige 5700xt kaart te zijn (volgens bovenstaand tweakers artikel), het is nog altijd een stuk luidruchtiger dan m'n huidige r9 380.
Excuses, ik had zelf ook niet goed gekeken.
Het probleem met geluidsmetingen is dat het eigenlijk vrij waardeloos is om 2 verschillende reviewers te vergelijken zonder baseline.
Guru3d heeft ze wel allebei gereviewed.
https://www.guru3d.com/ar...0_gaming_2g_review,8.html
https://www.guru3d.com/ar...t_gaming_x_review,11.html

Voor control staat bij allebei de 290X, 2x 43dBa.
380 = 38dBa, 5700XT = 36dBa.
Het is echter wel vrij lastig om ook te garanderen dat de test ook hetzelfde is gebleven.
Als je ook kijkt naar de temperaturen hebben beiden ook veel ruimte om zelf de fan nog wat minder agressief in te stellen, dus worst case kan je het ook zelf fixen.

Kan je ook even per-core usage meten? Aardige kans dat 1 core vooral bezig is.

• LA-384
Thomg schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:32:
Kan je ook even per-core usage meten? Aardige kans dat 1 core vooral bezig is.
Kort na starten spel (piek is starten spel):

Paar minuten in het spel:

Als ik het zo goed interpreteer lijkt het spel meerdere cores te gebruiken, maar worden ze niet helemaal evenredig belast. De achtergrondprocessen van andere programma's gebruiken ongeveer 10-20% van de cpu. Dit spel verhoogt het gebruik per core naar 30-50%. Het lijkt er dus op dat het spel niet zo heel zwaar is voor de cpu.

Ik heb ook even de game op maximale grafische instellingen gespeeld, maar dat heeft geen invloed op CPU-gebruik:

Sterker nog, het lijkt zelfs minder CPU-intensief te zijn.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De 5700XT is ongeveer 3x zo snel als een 380 en zo te zien is je usage rond de 30%, dus dat gaat inderdaad net goed.

• Cid Highwind
LA-384 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:04:
[...]

Volgens systemrequirementslab is de gfx kaart de enige bottleneck.
Ik neem persoonlijk dergelijke sites altijd met een korrel zout. Vroeger legden die enkel officiële systeemeisen naast je GPU specs en klaar. Geen idee hoe het nu is overigens.

Feit is dat FS22 een zware applicatie is die veel van de GPU en CPU vraagt. Die verhoudingen verschillen overigens van game tot game. Als je nu je GPU wen update geeft zal je zeker spellen hebben waar je tegen een CPU limiet aan zult lopen. Zoals gezegd heb ik dat reeds met City Skylines, met m’n R9 Fury, op 3440x1440 op max. Makkelijk te merken wanneer je ineens denkt “wat is mn gpu toch stil” :D

Meten is weten. Een nieuwe GPU geeft zeker verbetering, ik het slechtste geval kan je “gratis” dezelfde games op dezelfde framerate op 4K spelen of supersampling toepassen. Dan weet je meteen of je met een CPU OC winst gaat halen. Ik zou ‘m na al deze jaren in ieder geval gewoon bij voorbaat al een tandje harder laten draaien. Hij is er immers voor gemaakt. En ik denk dat het met een snellere GPU dus geen overbodige luxe gaat zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee