Stadswarmte Eneco: deze inschatting klopt aantoonbaar niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZnay
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-07 10:19
Ik heb een vraagje over stadswarmte van Eneco. Eneco heeft een verkeerde meter geplaatst waardoor er in de zomer geen GJ (wel m3) is geregistreerd. Men heeft het aantal GJ daarom ingeschat wat naar mijn mening nooit zo hoog kan zijn. Mijn kennis hierover is echter beperkt dus ik hoop dat er hier iemand is die even mee kan denken.

Wat is er gebeurd?

Deze verkeerde meter is in de zomer geplaatst. Het viel mij al vrij snel op dat het aantal GJ wel erg lang op 0.0 bleef staan. Hierover heb ik meerdere keren gebeld, maar mij werd verteld dat het verbruik in de zomer waarschijnlijk gewoon te laag was om te meten. Zoals gezegd, het aantal m3 werd wel geregistreerd, N.B. dit is niet alleen warm water, zowel warm water als de verwarming zitten op 'dezelfde meter'. In september was eindelijk duidelijk dat Eneco de verkeerde meter had geplaatst, dit scheen vaker gebeurd te zijn. Dus wordt er een inschatting gemaakt, prima.

De inschatting kan nooit kloppen op basis van mijn eigen data van het aantal kuub?

Maar die inschatting kwam uit op 6 GJ voor de maanden juni, juli en augustus. Niet schrikbarend, maar toch veel te hoog voor deze maanden en mijn eenpersoonshuishouden. De verwarming is niet aan geweest. Bovendien heb ik dus wel degelijk data: het aantal kuub. Wat ik erover kan vinden is dat er geen harde relatie zit tussen het aantal kuub en GJ, maar dat het toch wel redelijk wat zegt. Eneco gebruikt de twee getallen ook ter controle. Er zou grofweg minimaal een factor 10 tussenzitten, uit mijn eigen data blijkt een factor 11, dat met de jaren langzaam oploopt. Na drie zomermaanden zat ik op 15 m3, daar hoort dan een verbruik van hooguit 1.5 GJ bij en dat is wel een heel groot verschil met 6 GJ. Klopt deze redenatie?

Ook als we even logisch nadenken: een douchebeurt is 0.2 m3 gas per 5 minuten, een GJ gelijk aan ongeveer 35 m3 gas. Dus dagelijks 15 minuten douchen is dan inderdaad grofweg 1.5 GJ. Oké ik sla regelmatig een dag over, maar gebruik ook wat warm water, dus klinkt allemaal wel logisch toch?

Wat heeft Eneco gedaan?

Ik heb contact met de helpdesk gehad en gevraagd mij de exacte berekening te overhandigen. Die kreeg ik niet, maar in de mail werd mij verteld dat het op basis is van historisch verbruik, weerdata en het huishouden was. Dat mag ongetwijfeld wettelijk, maar het lijkt in dit geval wel goed te onderbouwen dat ze er ruim naast zitten.

Dus wat denken jullie, heb ik een goede zaak? En misschien nog lastiger: heeft iemand tips hoe je dat kan aanvliegen met Eneco?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-07 15:33
Beste DavidZNay, je kunt het ook anders benaderen.

Als je de warmte content van water uitdrukt in GJ kun je uitrekenen hoeveel je maximaal verbruikt hebt.

1m3 water 50 graden temperatuur verschil is ongeveer 0,20 GJ.

Dus als je 15m3 werkelijk 50 graden afkoelt in de warmtewisselaar (wat me al onwaarschijnlijk lijkt) zou dat dus maximaal 3GJ verbruik zijn.

Bij 6GJ voor 15m3 betekent het dat het water 100 graden aan energie verloren is bij jou. Lijkt me niet

Succes hiermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidZnay
Ah tuurlijk, dankjewel.
De aanvoerwarmte is volgens mij zo'n 70 graden en ik zie op de meter inderdaad een delta t van hooguit 40.

Ik vraag me nog wel af of douchen doorgaans een andere delta t heeft dan verwarmen.

Maar hoe dan ook. Als ik inderdaad al hun geleverde warme water volledig afgekoeld zou hebben, dan nog kom ik nog niet op die 6 GJ met de soortelijke warmte van water.

Als iemand nog ervaring heeft hoe je tot een bureaucratische gigant als Eneco kan doordringen hoor ik het graag :)

[ Voor 3% gewijzigd door DavidZnay op 21-01-2023 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-07 15:33
Hoe je bij Essent dit kunt aankaarten weet ik niet. Mogelijk via de geschillen commissie (50 euro die terug krijgt bij gelijk) als het via de klantenservice niet lukt.

Ben erg benieuwd, houd me op de hoogte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:31
Mijn zomerverbruik (bouwjaar 2016, warmte en warm water) is bij elkaar zo’n 1,5 Gj, en dat is dan al aan de ruime kant.

Zeker die 6 Gj niet accepteren.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb ook nog wel wat zomerverbruik voor je. Ben nu op vakantie, maar kan je wel een uitdraai van de zomermaanden van 2021 toesturen. (In 2022 had ik alleen sluipverbruik ivm overstap naar boiler)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZnay
Bedankt iedereen. Ja, als mensen hun verbruik willen delen lijkt me dat altijd nuttig, ook voor het archief. Wat ik zo om me heen hoor is 1.5 GJ voor de zomer redelijk normaal, dus belachelijk dat ze mij op 6 GJ inschatten terwijl mijn verbruik altijd ruim beneden gemiddeld was. En ik ben vast niet de enige.

Nu ik nog eens naar de nota kijk dan heeft Eneco stomweg mijn verbruik van vorig jaar genomen en vastgesteld dat er een discrepantie van 6 GJ was en het feit dat het zomer was genegeerd. Terwijl je waarschijnlijk op de oude meter gewoon kan zien dat dat lagere waarde voortkomt uit een lager verbruik van vóór juni.

Ik probeer het eerst via de helpdesk, waar ik vermoed dat je niet kan doordringen met zo'n verhaal. Ik zou graag een brief met mijn berekeningen sturen. Geschillencommissie is inderdaad ook een aardig idee. Hoewel het bedrag niet zo hoog is vind ik het ook een principe kwestie.

[ Voor 8% gewijzigd door DavidZnay op 21-01-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 13:32
Ik zou een afspraak laten maken om de meter goed te plaatsen, want grote kans dat hij verkeerd om zit en hierdoor geen GJ registreert (al genoeg gehad die verkeerd om zaten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-07 12:15
Eneco stadsverwarming hier. (geen watertap)

Ik noteer wekelijks de standen en de verhouding tussen GJ en M3 is continu 0,137
Hier wel een laag verbruik van 8 a 10 GJ per jaar

[ Voor 16% gewijzigd door Appeltjeeitje op 21-01-2023 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZnay
badboynova schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:58:
Ik zou een afspraak laten maken om de meter goed te plaatsen
Ik heb nu gewoon een goed werkende meter. De oude meter was volgens de monteur simpelweg de verkeerde, hoewel die wel hetzelfde uiterlijk had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

wat was je jaarverbruik het jaar er voor, als ze 6gj rekenen voor 3 maand en was het jaarverbruik rond de 24 GJ, dan weet je dat ze gewoon lineair rekenen. Lag je jaar verbruik lager, dan is het wel duidelijk dat het niet klopt.

Ik zit met 1 persoon en tussenwoning uit 2004 zonder bad op rond de 10-15GJ per jaar, hoewel het wel eens hoger is geweest. Het meeste is in de winter verbruikt, maar ik ga het ook eens bijhouden per maand....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZnay
jeanj schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:37:
wat was je jaarverbruik het jaar er voor, als ze 6gj rekenen voor 3 maand en was het jaarverbruik rond de 24 GJ, dan weet je dat ze gewoon lineair rekenen. Lag je jaar verbruik lager, dan is het wel duidelijk dat het niet
Klopt, maar dat is niet precies wat ze doen. Mijn verbruik verschilt om verschillende redenen per jaar, maar is eveneens altijd (ruim) beneden de 20. Dus op basis daarvan is 2 GJ per maand in de zomer ook absurd. Ze hebben gewoon het 'gat' met vorig jaar gedicht door te doen alsof ik dat in de zomer zou hebben gebruikt toen ik toevallig de verkeerde meter had. Als ze dat consequent doen kan het ook in je voordeel uitpakken als je meer verbruikt hebt, maar die kans acht ik klein bij de meeste mensen voor 2022. Je zou bijna opzet vermoeden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik zou dan alleen naar hen toe reageren dat een blinde nog kan inzien dat hun schatting van 6GJ veel te hoog is en het daarbij laten. Zij willen geld, dus zij moeten maar aantonen wat het was. Houd wel je bankrekening in de gaten als je een automatische incasso hebt. (in je reactie wel aangeven dat er zolang er geen akkoord is, er geen incasso mag plaatsvinden voor dat verbruik, en als dat wel gebeurd dat het dan een onrechtmatige incasso is)

Overigens dit kost hun al meer als 6*90 euro, ik snap niet waarom ze het niet gewoon laten zitten

[ Voor 6% gewijzigd door jeanj op 23-01-2023 14:17 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidZnay
Ik kan melden dat na een hele hoop heen en weer mailen met de Eneco klachtenlijn, men uiteindelijk mijn nota heeft gewijzigd.

Het bedrag was al afgeschreven. Dit heb ik eerst teruggeboekt om er wat druk achter zetten, ik heb dat zowel schriftelijk als telefonisch aan hen laten weten. Dit geeft wel een hoop gedoe. Het duurde ruim een maand om op mijn klacht te reageren. Pas na herhaaldelijk aandringen werd de klacht opgepakt en ook toen duurde het nog lang. Ondertussen weet de incasso-afdeling je wel al heel snel te vinden met allerlei dreigementen. Betalen onder protest was ook een optie geweest.

Ik had me ondertussen wat verder verdiept in het onderwerp en je kan inderdaad toch redelijk nauwkeurig je verbruik uit het volume halen omdat je je gemiddelde delta T kan achterhalen en vervolgens je verbruikt met Q = CΔt*m kan uitrekenen, waarbij je dus de soortelijke warmte van water gebruikt. Daarnaast houdt Eneco je verbruik op de website bij, ook als je meter geen data aanlevert. Ze gebruiken dan een distributie, waarschijnlijk gebaseerd op het gemiddelde verbruik van hun klanten. Daar stond zo'n 1 GJ voor de zomermaanden in voorgaande jaren. Tot slot kwam ik erachter dat op de eindnota zelf ook een distributie werd gebruikt om de kosten over verschillende tarieven over het jaar in te schatten. Hierbij spraken ze hun eigen inschatting tegen. Vrijwel op iedere manier kwam je steeds rond de 1 GJ uit ipv 6.

Ook is het overigens zo dat de netbeheerder verantwoordelijk is voor het plaatsten van de juiste meter. Omdat de meter niet kapot was, maar gewoon de verkeerde meter was, is er juridisch gezien ook geen sprake van overmacht en zou je kunnen stellen dat zij verantwoordelijk zijn voor de 'schade' die Eneco op mij verhaalde.

Ik heb dat allemaal uitgebreid beargumenteerd, maar ook bij de klachtenmanagers, die er wat meer van zouden moeten weten, was het erg lastig om door te dringen. Ze bleven met argumenten komen die duidelijk maakten dat ze het punt inhoudelijk eigenlijk niet begrepen.

Uiteindelijk heb ik voorgesteld de situatie naar een/de consumenten geschillencommissie te brengen of een juridische procedure te starten. Daarna kwam vrij snel een nieuwe nota die ruim 200 euro lager was. Een helpdeskmedewerker wist me wel te vertellen dat het inschatten vaker fout gaat. Ook weet ik dat de verkeerde meter vaker is geplaatst, dus dat geeft allemaal wel te denken.
Pagina: 1