Toon posts:

Geen verbinding met websites, wel internet verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Disker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-01 13:56
Mijn vraag

Sinds een aantal dagen vallen websites weg tijdens het gebruik ervan soms lijkt de verbinding zich te herstellen maar dit is dan voor max 1 minuut. De computer is bedraad aangesloten.

Dit lijkt te zijn gebeurt nadat het internet in de nacht tijdelijk is uitgevallen, waarschijnlijk een ZIGGO update die is gepushd las ik ergens.

Sindsdien werkt op mijn hoofdcomputer (widows 10) het internet niet meer zoals het zou moeten.

Na wat te browsen lijkt de verbinding op alle webbrowers (Edge en Chrome) geen verbinding meer te kunnen maken met de website.

Na een herstart van de computer werkt dit weer voor een paar minuten voordat ik hetzelfde probleem weer ervaar. Andere applicaties werken wel die gebruik maken van het internet zoals Discord e.d.

In chrome krijg ik de melding err_name-not-resolved. Andere apparaten werken naar behoren die op de zelfde router zijn verbonden, bedraad en draadloos.

"ipconfig /flushdns" en pconfig /registerdns ook al uitgevoerd

Mijn laptop heb ik daarna ook op dezelfde kabel aangesloten en deze ondervindt totaal geen problemen, lijkt echt te zitten in de PC zelf.

Iemand tips? Informatie die jullie willen ontvangen? Lijkt wel met de DNS te maken hebben of IP? Heb daar zelf weinig verstand van.

[Voor 10% gewijzigd door Disker op 20-01-2023 18:25]

Alle reacties

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als het probleem in de PC zit, kan dat nooit veroorzaakt zijn doordat Ziggo een update heeft gepushed.
Kan de PC die niet het internet op kan, wel een ander apparaat via het lokale netwerk bereiken? En een ping naar bijvoorbeeld google.com werkt ook gewoon vanaf die machine? Name not resolved als error duidt namelijk op een DNS issue.

[Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 20-01-2023 17:30]

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:11
Staat je pc zelf op dhcp ? Of heb je daar een static ip ingesteld?

Zou kunnen dat tijdens die Ziggo update de dhcp pool werd aangepast en je nu met ip conflict zit?

• Disker
Lt.Mitchell schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:31:
Staat je pc zelf op dhcp ? Of heb je daar een static ip ingesteld?

Zou kunnen dat tijdens die Ziggo update de dhcp pool werd aangepast en je nu met ip conflict zit?
DHCP

Hoe zou ik dit kunnen checken en of aanpassen, nogmaals best wel een leek mbt netwerk e.d.

Geen statische IP zelf aangemaakt of hierin iets gewijzigd. Router ook herstart door het minimaal 5 min van het netstroom af te halen.

Ik dacht in eerste instantie ook dat 2 apparaten hetzelfde IP hadden gekregen.

2x laptop
1x PS5
1x mart tv

En deze pc.

Maar vreemde is wel dat applicaties zoals Discord en WhatsApp werken op de PC.

Lijkt wel een DHCP probleem gezien de verbinding tussen de website en mijn PC niet tot stand komt.
CH4OS schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:30:
Als het probleem in de PC zit, kan dat nooit veroorzaakt zijn doordat Ziggo een update heeft gepushed.
Kan de PC die niet het internet op kan, wel een ander apparaat via het lokale netwerk bereiken? En een ping naar bijvoorbeeld google.com werkt ook gewoon vanaf die machine? Name not resolved als error duidt namelijk op een DNS issue.
Denk dat het ook toeval is maar kon het maar beter even vermelden, het is sindsdien dat het probleem zich heeft voorgedaan.

Kan andere apparatuur wel zien. Op hetzelfde netwerk

En ik kan wel op websites komen, echter na een bepaalde tijd, vaak 5 of 10 minuten krijg ik dus die error e zien in chrome wat inderdaad een DNS probleem lijkt te zijn. Some komt de verbinding even terug maar dan doet het probleem zich weer voor.

"Netwerk opnieuw instellen" optie in W10 heeft ook niet mogen baten.

[Voor 4% gewijzigd door Disker op 20-01-2023 18:29]

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:11
Eens switchen naar een static ip en dns server zelf definieren?
8.8.8.8 voor google's dns server bijvoorbeeld?

• Disker
Statische IP met een Google of cloudflare DNS geeft nog steeds dit probleem helaas. Lijkt vaak te triggeren bij het afpelen van YouTube videos. Maar dat is meer toeval denk ik.

Herstart is altijd nodig, daarna klapt het er weer uit naar 10 min of minder.

Wederom blijven andere applicaties die gebruik maken van het netwerk zoals Discord wederom wel werken. Idem voor NordVPN (die ik nu niet gebruik om dat uit te sluiten, maar maakt geen verschil)

Edge geef de melding : Error connection timed out
"Het IP-adres kan van website tweakers.net niet worden gevonden"

[Voor 39% gewijzigd door Disker op 20-01-2023 19:52]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Niet toevallig een programma als Little Snitch of vergelijkbaar aan staan?

• Disker
sypie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:58:
Niet toevallig een programma als Little Snitch of vergelijkbaar aan staan?
Nope

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:28
Disker schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:46:
Idem voor NordVPN (die ik nu niet gebruik om dat uit te sluiten, maar maakt geen verschil)
1. Al eens geprobeerd om NordVPN te verwijderen, PC te herstarten en het daarna nog eens proberen?
Doe niks met dat soort VPN's, maar volgens mij maken dat soort VPN clients vaak een (virtuele) NIC aan.

2. Wat staat er in je host file? (staat in: C:\Windows\System32\drivers\etc). Windows kijkt altijd éérst naar de hostfile, en gaat daarna pas bij een DNS server vragen.

Als de inhoud er als volgt uitziet is het goed:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# Copyright (c) 1993-2009 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
#      102.54.94.97     rhino.acme.com          # source server
#       38.25.63.10     x.acme.com              # x client host

# localhost name resolution is handled within DNS itself.
#   127.0.0.1       localhost
#   ::1             localhost

📡 ADS-B / ADS-C / ACARS feeder 📻 Diamond X7000N / Uniden 125XLT / Uniden BCT15X 📸 Canon EOS R / Sigma 150-600

• Disker
Ruben279 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:14:
[...]

1. Al eens geprobeerd om NordVPN te verwijderen, PC te herstarten en het daarna nog eens proberen?
Doe niks met dat soort VPN's, maar volgens mij maken dat soort VPN clients vaak een (virtuele) NIC aan.

2. Wat staat er in je host file? (staat in: C:\Windows\System32\drivers\etc). Windows kijkt altijd éérst naar de hostfile, en gaat daarna pas bij een DNS server vragen.

Als de inhoud er als volgt uitziet is het goed:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# Copyright (c) 1993-2009 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
#      102.54.94.97     rhino.acme.com          # source server
#       38.25.63.10     x.acme.com              # x client host

# localhost name resolution is handled within DNS itself.
#   127.0.0.1       localhost
#   ::1             localhost
Bedankt voor de moeite, maar dit heeft ook niet mogen baten, bovenstaande kwam inderdaad wel overeen.

Heb maar een verse reinstall van widows gedaan en lijkt geholpen te hebben. Zat dus echt niet iets goed in de PC zelf. Wat het is zal ik niet weten.

Maar bedankt voor de tips iedereen!!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee