Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:14
Hoop dat iemand hier iets van kan maken, want ik snap er helemaal niks meer van ;-)

Mijn moeder is met pensioen, en heeft naast haar pensioendelen (algemeen pensioen en nabestaanden deel) een AOW uitkering.

Bij het AOW deel houden ze rekening met 'Loonheffingskorting', en daar wordt 0 euro ingehouden. Bij de pensioenuitkeringen wordt dat wel gedaan.

Ze moet echter fors bijbetalen. En ik vermoed - maar het duizelt me - dat dat komt omdat de 'loonheffingskorting' (https://www.belastingdien...geren/loonheffingskorting) niet op 0 zou moeten staan bij de AOW? Is dat deel namelijk niet tot een bepaald bedrag? Ze ontvang ruim 16k AOW, daarover wordt nu 0 loonheffing ingehouden.

De SvB zegt dat dit normaal is. Ik twijfel.

Verder is nl. haar aanggifte super simpel: geen huis, geen groot vermogen, enz.

Mis ik iets, of is het gewoon handiger om bij geen enkele uitkeringsinstantie de loonheffingskorting te laten toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-06 19:03

Rmg

Pak even het "Ouderen" gedeelte van de belastingdienst, je linkt nu naar de regels voor "jongeren"

https://www.belastingdien...ioen_of_andere_uitkering/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
De loonheffingskorting is een verrekening die gedaan wordt bij de voorheffing van de belasting. Dat mag je in principe bij een "werkgever" doen. Als je een enkele werkgever hebt zal dat doorgaans kloppen, echter bij meerdere werkgevers kan het zijn dat de loonheffingskorting lager uitvalt dan je aan de hand van het enkele inkomen zou berekenen.

https://www.svb.nl/nl/aow/bedragen-aow/loonheffingskorting

Normaal pas je de loonheffingskorting toe op het hoogste inkomen.

Sowieso is het alleen een probleem bij de voorheffing, en komt het bij de uiteindelijke aangifte wel weer goed. Het is dus niet dat je meer moet betalen, het wordt alleen op een ander moment verrekend. Als je veilig wil spelen dan kun je inderdaad het best de loonheffingskorting nergens toepassen, dan krijg je bij de uiteindelijke aangifte dat geld alsnog terug.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:45
Tja, bij meerdere inkomens is dat wel het makkelijkste. Het probleem is meestal dat elke partij de loonheffing berekent zoals bij die uitkering hoort. Aangezien we progressief belasten is de belasting die je uiteindelijk moet betalen meestal hoger omdat daarbij de totale inkomsten bij elkaar worden opgeteld en dan de belasting bepaald.

Dus als je b.v. 2 keer een bedrag krijgt van 25k, dan betaal je bij beide belasting voor de laagste schaal. Tel je ze bij elkaar op zie je echter dat je bijna 15k tegen het 2e tarief belast wordt. Daarmee wordt wat je aan loonheffing moet betalen een stuk hoger dan wat er is ingehouden. Om dat enigszins te compenseren kun je de loonheffingskorting stoppen, maar dan nog kan het zijn dat je bij moet betalen. Oftewel uitrekenen, of naar een vorige aangifte kijken zodat je weet wat je kunt verwachten (mits er niets in de situatie is verandert natuurlijk)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:14
Dank voor de reacties!
redwing schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:51:
Tja, bij meerdere inkomens is dat wel het makkelijkste. Het probleem is meestal dat elke partij de loonheffing berekent zoals bij die uitkering hoort. Aangezien we progressief belasten is de belasting die je uiteindelijk moet betalen meestal hoger omdat daarbij de totale inkomsten bij elkaar worden opgeteld en dan de belasting bepaald.

Dus als je b.v. 2 keer een bedrag krijgt van 25k, dan betaal je bij beide belasting voor de laagste schaal. Tel je ze bij elkaar op zie je echter dat je bijna 15k tegen het 2e tarief belast wordt. Daarmee wordt wat je aan loonheffing moet betalen een stuk hoger dan wat er is ingehouden. Om dat enigszins te compenseren kun je de loonheffingskorting stoppen, maar dan nog kan het zijn dat je bij moet betalen. Oftewel uitrekenen, of naar een vorige aangifte kijken zodat je weet wat je kunt verwachten (mits er niets in de situatie is verandert natuurlijk)
Dit klinkt wel logisch als ik het me bedenk. Ze heeft best een leuk potje als ik AOW en Pensioen optel, en ik denk dan idd dat beide instanties het laagste tarief gebruiken, terwijl de belastingdienst het totale plaatje gebruikt...

Denk dat ik de SvB inhouding aanpas, zodat zij ook bij de AOW betalingen loonheffing inhouden, dat zou een extra buffertje moeten zijn.

Helaas kan ik nog niet op historische aangiftes terugvallen - vorige jaren leefde mijn vader en was er een koopwoning in bezit enz enz... Had stiekem gehoopt dat vanaf nu simpelere zou gaan, met 0 euro aanslagen hahaha ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als de loonheffingskorting op 0 staat, heb je juist dat je meer terug kan krijgen bij de eind afrekening.

Als de loonheffing op 0 staat is weer iets heel anders.

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 20-01-2023 16:08 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1