• Metaltoby
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-01 17:51
Ik heb een nieuwe built. <-- Klik
Na het installeren van 4 dimms in XMP1 of XMp2 bleef de desktop een boot loop zitten.
Na de S5 de bios start alles in door de bios (4800Mhz) bepaalde snelheden.
Dit probleem is nu opgelost.
zie filmpje voor oplossing.

Helaas merk ik dat de prestaties erg tegenvallen van 4x16GB dominators 5600Mhz.
De prestaties van 32GB zijn wel zoals het hoort.

Wat kan ik doen om dit op te lossen?

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:03
Snap je probleem niet helemaal, maar vermoed dat het hiermee te maken heeft:

https://forum-en.msi.com/...stability-testing.363139/
With the new DDR5 standard, this drop in attainable frequency is even more pronounced. This is from the specs of one of the top MSI Z690 boards (specs of MEG Z690 ACE, under "Detail"):
Max. overclocking frequency:
1DPC 1R Max speed up to 6666+ MHz
1DPC 2R Max speed up to 5600+ MHz
2DPC 1R Max speed up to 4000+ MHz
2DPC 2R Max speed up to 4000+ MHz

i7 12700K, Corsair H100i RlllGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:01
Ik heb zelf nog geen DDR5 gebruikt met 4 dimm slots gevuld, maar bij DDR4 was dit ook al een dingetje. 4 Dimms is veel zwaarder voor de memory controller dan 2 dimms, waardoor de maximaal officieel supported snelheid bij 4 dimms vaak lager is dan bij 2 dimms en XMP snelheden hoef je vaak bij 4 dimms al helemaal niet aan te denken bij DDR4.

Dit lijkt bij DDR5 ook zo te zijn, zie ook: https://edc.intel.com/con...essor-sku-support-matrix/

Waar je bij 1 dimm per channel mag rekenen op maximaal 5600MT/s qua supported snelheid, valt dat bij 2 dimms per channel terug naar 4400MT/s op zijn best. Een XMP gebruiken gebruiken bij 2 dimms per channel zal dus ook vrijwel nooit stabiel werken, zelfs 4800MT/s is mogelijk al heel wat. Misschien dat je met zeer goede handmatige tuning dat nog wat sneller krijgt, maat ik zou er verder geen wonderen van verwachten.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Metaltoby
Misschien is het een oplossing om een setje van 2x32GB aan te schaffen?

Dit advies zie ik ook regematig voorbij komen.

Dan is het toch raar dat 4 dimms niet optimaal werken via de memorycontroler en dat er standaard al met het voltage gerommeld moet worden om het profiel stabiel te kunnen laten lopen. Met mijn vorige systeem (DDR4, zie mijn hwi profiel) werkte het namelijk prima.

[Voor 11% gewijzigd door Metaltoby op 20-01-2023 16:36]

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:03
Als je dat nog kan regelen, zeker doen! Dit is gewoon wat het is volgens de specs. Vier DIMMs zijn per definitie langzamer m.b.t. kloksnelheden dan twee DIMMs.

i7 12700K, Corsair H100i RlllGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:27
Zeker voor 2 reepjes gaan met ddr5,dat is wat al gezegd is makkelijker voor de geheugencontroller van de cpu.

Wat voor systeem, heb je, AMD of Intel?

Want er zijn voor AMD bv aparte setjes nodig met EXPO profiel

• Metaltoby
freaky35 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:41:
Zeker voor 2 reepjes gaan met ddr5,dat is wat al gezegd is makkelijker voor de geheugencontroller van de cpu.

Wat voor systeem, heb je, AMD of Intel?

Want er zijn voor AMD bv aparte setjes nodig met EXPO profiel
Zie de link van built in mijn vraag. ;)

• Metaltoby
Dennism schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:06:
Ik heb zelf nog geen DDR5 gebruikt met 4 dimm slots gevuld, maar bij DDR4 was dit ook al een dingetje. 4 Dimms is veel zwaarder voor de memory controller dan 2 dimms, waardoor de maximaal officieel supported snelheid bij 4 dimms vaak lager is dan bij 2 dimms en XMP snelheden hoef je vaak bij 4 dimms al helemaal niet aan te denken bij DDR4.

Dit lijkt bij DDR5 ook zo te zijn, zie ook: https://edc.intel.com/con...essor-sku-support-matrix/

Waar je bij 1 dimm per channel mag rekenen op maximaal 5600MT/s qua supported snelheid, valt dat bij 2 dimms per channel terug naar 4400MT/s op zijn best. Een XMP gebruiken gebruiken bij 2 dimms per channel zal dus ook vrijwel nooit stabiel werken, zelfs 4800MT/s is mogelijk al heel wat. Misschien dat je met zeer goede handmatige tuning dat nog wat sneller krijgt, maat ik zou er verder geen wonderen van verwachten.
Ik heb handmatig aan zowat al de mogelijke instellingen gerommeld op basis van oplossingen van soortgelijke problemen.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:46

Thomg

Aww yiss

Dus iets als dit heb je nodig.
uitvoering: Kingston Fury Beast KF556C40BBK2-64

(Heb het zelf ook, is single rank)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:01
Metaltoby schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:35:
Misschien is het een oplossing om een setje van 2x32GB aan te schaffen?

Dit advies zie ik ook regematig voorbij komen.

Dan is het toch raar dat 4 dimms niet optimaal werken via de memorycontroler en dat er standaard al met het voltage gerommeld moet worden om het profiel stabiel te kunnen laten lopen. Met mijn vorige systeem (DDR4, zie mijn hwi profiel) werkte het namelijk prima.
Waar het mis gaat is dat je 2 5600MT/s kits gekocht hebt, 5600MT/s is prima wanneer je 2 dimms gebruikt, want dat is wat Raptor Lake maximaal support met 2 dimms.

Wat jij echter doet is 5600MT/s geheugen willen gebruiken in een situatie waar je cpu maximaal 4400MT/s support, namelijk met 4 dimms in gebruik. Het XMP profiel van deze kits is dan ook alleen geschikt bij gebruik van 2 dimms in combinatie met deze cpu, 1 kit dus. Jij hebt 2 kits gekocht, echter dan is dit geen supported situatie meer, maar gewoon een extreem zware memory overclock ;) Dat je moet rommelen met de settings om alleen al te posten is dus helemaal niet raar, dat is eigenlijk zelfs vanzelfsprekend in deze situatie.

Wil je 5600MT/s draaien, dan zou ik deze 2 32GB 5600MT/s kits retourneren en een single kit kopen van 5600MT/s 64GB van 2x 32GB.

Kan dat niet meer, dan zul je genoegen moeten nemen met flink lagere snelheden dan 5600MT/s als je 4 dimms wil gebruiken.

[Voor 6% gewijzigd door Dennism op 20-01-2023 17:04]

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:13
Metaltoby schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Zie de link van built in mijn vraag. ;)
Dat is nu precies de reden dat er gevraagd wordt de relevante gegevens in het topic te zetten en niet achter een link of een wenslijstje.

Als jij morgen die lijst verandert, is dit topic waardeloos geworden qua naslag.

Bovendien wil je geholpen worden, dus wordt er van je gevraagd om de relevante gegevens aan te leveren. Om mensen dan via (tijdelijke) linkjes te laten zoeken naar je specs is niet netjes.

Nu moeten iedereen opzoeken wat jij gewoon had kunnen neerzetten.

Je krijgt niet voor niets de vraag:
Relevante software en hardware die ik gebruik

[Voor 12% gewijzigd door White Feather op 20-01-2023 17:08]

• Metaltoby
Thomg schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:51:
Dus iets als dit heb je nodig.
uitvoering: Kingston Fury Beast KF556C40BBK2-64

(Heb het zelf ook, is single rank)
Ik denk dat ik het bij 2 reepjes ga houden maar dan 2x32GB

• Metaltoby
White Feather schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:07:
[...]

Dat is nu precies de reden dat er gevraagd wordt de relevante gegevens in het topic te zetten en niet achter een link of een wenslijstje.

Als jij morgen die lijst verandert, is dit topic waardeloos geworden qua naslag.

Bovendien wil je geholpen worden, dus wordt er van je gevraagd om de relevante gegevens aan te leveren. Om mensen dan via (tijdelijke) linkjes te laten zoeken naar je specs is niet netjes.

Nu moeten iedereen opzoeken wat jij gewoon had kunnen neerzetten.

Je krijgt niet voor niets de vraag:
[...]
Het is een systeem wat ik niet zal wijzigen totdat ik hopelijk via jullie een goed advies heb.
Een link naar je eigen profiel is niet zo vreemd want een keer klikken is ook best eenvoudig. ;)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:13
Metaltoby schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:34:
[...]

Het is een systeem wat ik niet zal wijzigen totdat ik hopelijk via jullie een goed advies heb.
Een link naar je eigen profiel is niet zo vreemd want een keer klikken is ook best eenvoudig. ;)
Zonder info in het topic is het topic nadat het voor jouw afgerond is, volstrekt voor niemand anders meer nuttig.

Een link naar dingen die kunnen wijzigen is dus wel vreemd.

Volgens mij wil jij info en je kunt prima aangeven welke hardware je hebt. Het wordt je notabene gevraagd als je een topic start.
Maar nee, iedereen die je gaat proberen te helpen moet zelf maar naar je zaken gaan zoeken?!

Het zijn gewoon de spelregels waaraan je je dient te houden. Na 15 jaar op Tweakers zou je toch moeten begrijpen waarom.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee