Hi,
Ik heb onlangs een rtx 3090 op de kop weten te tikken voor een redelijke prijs en zoek nu naar het platform om de kaart op te draaien.
Mijn workloads zijn:
Het is momenteel best goedkoop om top onderdelen van de vorige generatie te kopen, ze gebruiken vaak wat minder stroom en ik kan sommige dingen (zoals RAM) hergebruiken.
Anderzijds heb je de nieuwe generatie Cpu/mobo's die -als je hier en daar wat concessies maakt- soms ook niet al te duur uitvallen. Bovendien zit je dan meteen wat comfortabeler voor de toekomst. Daarnaast is het ook gewoon nieuw speelgoed en da's altijd wel leuk.
Ik heb volgens mij een aantal opties (vul gerust aan als je het anders ziet) :
Ik heb onlangs een rtx 3090 op de kop weten te tikken voor een redelijke prijs en zoek nu naar het platform om de kaart op te draaien.
Mijn workloads zijn:
- Software ontwikkeling (build en compile tijden steken niet extreem nauw maar het systeem mag wel snappy zijn)
- Wat machine learning -> hens de 3090 met voldoende ram
- Game development in Unity en blender
- Af en toe eens een Virtuele machine
- Gaming 1440p x60hz geen al te competitieve games, dus hoeft niet perse de meeste fps uit de kaart te halen
- Wat videobewerking
- ryzen 5600x
- oud x370 moederbord met maar 2 van de 4 ram slots die werken
- 16gb 3400mhz ddr4 met nog genoeg latjes om 4x8gb te kunnen vormen
- 650 watt psu
- Oude case antec P183 met wat stukken die hier en daar ontbreken
- m.2 ssd's die mee mogen verhuizen
Het is momenteel best goedkoop om top onderdelen van de vorige generatie te kopen, ze gebruiken vaak wat minder stroom en ik kan sommige dingen (zoals RAM) hergebruiken.
Anderzijds heb je de nieuwe generatie Cpu/mobo's die -als je hier en daar wat concessies maakt- soms ook niet al te duur uitvallen. Bovendien zit je dan meteen wat comfortabeler voor de toekomst. Daarnaast is het ook gewoon nieuw speelgoed en da's altijd wel leuk.
Ik heb volgens mij een aantal opties (vul gerust aan als je het anders ziet) :
- Top tier van de vorige generatie kopen samen met nieuw moederbord etc
- CPU met redelijke specs kopen van huidige generatie (13600k of de nieuwe non-x 7700 van amd)
- wachten op de x3D chips die de prijzen van nieuwe chips misschien kunnen drukken
- Een nieuw moederbord/psu/case kopen en huidige onderdelen blijven gebruiken