Toon posts:

Is deze L/L warmtepomp niet te zwaar?

Pagina: 1
Acties:

• Stark
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:30
Ik heb een offerte voor LG "Deluxe" single split 3,5kW beneden en multi split 2x 2,5kW boven laten maken.
Nu lees ik hier veel nadelen van de LG van sommige tweakers hier in dit topic dus heb ik ook een offerte naderhand nog laten maken voor Mitsubishi electric, namelijk de "Compact" oftewel de m series "AP"

Ik heb de single 3.5kW voor de woonkamer beneden. En de multi split: 2x 2.5kW voor de slaapkamer en computer kamer boven.

Mijn woonkamer grenst aan een open keuken en is in totaal ~80/85m3.
Mijn slaapkamer is 28m3 en computerkamer 20m3.

LG Deluxe
Single split: DC12RH 3.5kW
Multi split: MU2R17 en 2x DC09RH 2.5kW
Prijs: 4800

Mitsubishi electric M series compact
Single split: MSZ-AP35VGK 3.5kW
Multi split: MXZ-2F42VF 4.2kW en 2x AP25VGK 2,5kW
Prijs: 5700

Prijzen zijn inclusief alle montage en in bedrijf stellen en inclusief BTW.

De medewerker van het bedrijf die de offerte heeft gemaakt heeft zelf thuis ook LG en hij vind het heel goed werken en heeft nooit klachten gehad over LG van klanten mbt oil return cycle elke 3 uur of dat de fan snelheid niet aangepast kan worden met verwarmen zoals @w00key aangeeft:
w00key schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:51:
[...]
Een andere grote misser: je kan de fan niet zachtjes laten draaien bij verwarm modus, als hij eenmaal besluit dat het warm genoeg is gaat het uit. Warme lucht blijft hangen en de unit heeft pas veel en veel later door dat het weer is afgekoeld.
Adviseur geeft wel aan dat de ME's iets zuiniger en stiller zijn dan de LG's.

Tevens vraag ik mij af of de MU2R17 niet iets te zwaar is? Adviseur geeft aan met de MU2R17 kan ik beide op vol vermogen draaien maar dit heb ik niet echt nodig, zal ze beide niet op vol vermogen aan hebben. De MU2R17 is maar 50 euro duurder op de offerte dan dat ik een MU2R15 zou nemen voor de split unit boven. Ik heb hem uitgelegd mijn gedachte was dat ik de MU2R15 wil nemen ivm pendelgedrag van de MU2R17, maar hij geeft aan dat dit niet zal gebeuren bij de MU2R17.

Wat zouden jullie mij aanraden? Zou het waard zijn de zwaardere buiten unit te nemen voor boven? De MU15 heeft 4,2kW en de MU17 heeft 4.7kW. En wat mbt LG en ME? Mijn huis is niet top geïsoleerd (1980) en geen isolerende vloer en koude tegels. In maart krijg ik wel zonnepanelen 3200WP.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
FYI de succes verhalen over LG van installateurs zijn vaak berust op betere marges is de ervaring hier. Ik zou als het budget het toelaat gaan voor de ME. Persoonlijk zou ik nooit een LG systeem aanschaffen.

Daikin FTXM35R/RXM35R | 

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:02
Het puntje van het pendelen kan hij wel gelijk in hebben. De minimumvermogens zijn immers gelijk.
In het grote topic lees je wel wat negatief over de multi splits van LG zoals je hebt gelezen. Ze raden deze vaak niet aan vanwege de automatische defrosts of oil return cycles.
De single splits doen het wel prima en zijn goedkoop.

Ik zou voor een multisplit van ME of MHI kiezen.

Bijvoorbeeld een single split SRK35ZS en een multi SCM40 met 2x een SRK25ZS
De 2 units voor slaapkamer en computerkamer zul je eigenlijk nooit op vol vermogen hebben. Het is zonde om daarvoor extra capaciteit te kopen.

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 2175Wp oost, 1005Wp zuid, 2175Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:41
Stark schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:19:
I
De medewerker van het bedrijf die de offerte heeft gemaakt heeft zelf thuis ook LG en hij vind het heel goed werken en heeft nooit klachten gehad over LG van klanten
Dat is dan dezelfde medewerker die bij de Mediamarkt ook toevallig net de 75" 8K tv thuis heeft waar je bij staat te kijken in de winkel.

Verder geen ervaring met LG of ME, maar overcapaciteit is beter dan net te kort komen waardoor de machines altijd op vol moeten draaien.

• Stark
ozzynator schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:53:
[...]

Dat is dan dezelfde medewerker die bij de Mediamarkt ook toevallig net de 75" 8K tv thuis heeft waar je bij staat te kijken in de winkel.
Nah, hij heeft mij op z'n privé telefoon de LG app laten zien, hoe het een beetje werkt etc.
Headshot_NL schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:46:
Het puntje van het pendelen kan hij wel gelijk in hebben. De minimumvermogens zijn immers gelijk.
In het grote topic lees je wel wat negatief over de multi splits van LG zoals je hebt gelezen. Ze raden deze vaak niet aan vanwege de automatische defrosts of oil return cycles.

De 2 units voor slaapkamer en computerkamer zul je eigenlijk nooit op vol vermogen hebben. Het is zonde om daarvoor extra capaciteit te kopen.
Oke, bedankt. Ze leveren volgens mij alleen LG, Daikin en ME. MHI hebben ze niet in hun folder staan.

[Voor 60% gewijzigd door Stark op 20-01-2023 16:01]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-02 16:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Lekker wegblijven van LG voor verwarmen. Waarom zou je het risico willen lopen met alle gebruikers ervaringen in het lucht/lucht topic? Wegen die voor jou minder zwaar dan de ervaring van één installateur die mogelijk ook nog andere belangen heeft?

V.w.b. vermogen ga voor een unit met een zo laag mogelijk minimum vermogen, 1kWh is nog best hoog gezien veel andere merken 0.8kWh doen, en in de tussenseizoenen is die 200watt erg fijn.

[Voor 27% gewijzigd door revolution-nl op 20-01-2023 16:06]

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:26
Adviseur wilt verkopen. Hier is het bevestigd door iemand in het vak dat bij LG service een definitief antwoord kreeg:

rupsen in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Dat oil return cycle heb je altijd bij een LG multi. Of probeer het, en welkom bij de LG annoyed owner's club :)

• Stark
w00key schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:19:
Adviseur wilt verkopen. Hier is het bevestigd door iemand in het vak dat bij LG service een definitief antwoord kreeg:

rupsen in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Dat oil return cycle heb je altijd bij een LG multi. Of probeer het, en welkom bij de LG annoyed owner's club :)
Ja, ik heb dat inderdaad gelezen van rupsen. En het zal ook waar zijn dat die cyclus gebeurd, maar hoeveel impact heeft zo'n oil return cyclus dan?

En adviseur geeft aan je kan de LG gewoon op lage fan stand zetten tijdens het verwarmen, terwijl jij aangeeft dat dit niet kan.

Maar goed ik neig wel naar de ME.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Vind die prijs voor de Mitsubishi wel érg hoog. Ik snap dat mensen airco’s willen (zelfs in de winter nu). Maar ik heb 2 single 3,5 kW laten plaatsen voor €3000 een jaar terug.

Daarnaast, waarom perse een multi split? Als je ze vaker allemaal aan hebt dan apart is het prima, maar als je er vaker maar 1 aan hebt, gaat hij pendelen vanwege dd zeer beperkte warmte/koudevraag. Zéker als de binnenunits ook nog overbemeten zijn.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:24
t14wo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:55:
Vind die prijs voor de Mitsubishi wel érg hoog. Ik snap dat mensen airco’s willen (zelfs in de winter nu). Maar ik heb 2 single 3,5 kW laten plaatsen voor €3000 een jaar terug.

Daarnaast, waarom perse een multi split? Als je ze vaker allemaal aan hebt dan apart is het prima, maar als je er vaker maar 1 aan hebt, gaat hij pendelen vanwege dd zeer beperkte warmte/koudevraag. Zéker als de binnenunits ook nog overbemeten zijn.
Dat is erg goedkoop met hoe het nu is. Ik was eind 2022 offertes aan het opvragen voor 2x single split MHI 3,5ZS. Kwam gemiddeld op 4500-5400 uit, met een redelijk rechtoe rechtaan installatie.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Headshot_NL schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:46:

En ik zou voor een Daikin kiezen. 8) :Y

Alle gekheid op een stokkie, GEEN LG multi (lijkt me duidelijk) en verder kijken naar de looks van de binnenunit (je moet er jaren tegenaan kijken), budget en binnen dat budget voor Daikin, MHI of ME kiezen. Met alle drie val je je geen buil.

Slaapkamers 2kW en woonkamer berekenen middels https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Wellicht kan je daar zelfs met een kleinere toe.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
KoningPaulus schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:44:
[...]

Dat is erg goedkoop met hoe het nu is. Ik was eind 2022 offertes aan het opvragen voor 2x single split MHI 3,5ZS. Kwam gemiddeld op 4500-5400 uit, met een redelijk rechtoe rechtaan installatie.
Erg goedkoop? Ik verbaas me er steeds over hoe ‘normaal’ we achterlijk hoge installatiekosten zijn gaan vinden.

Die airco die ik 2x heb kost 700 euro per stuk. Nog eens 100 euro per stuk voor de wifi module, maakt 1600 euro excl. slangen etc.

Die €4500 die jij minimaal noemt geeft dus bijna 3000(!!) euro aan installatiekosten. In mijn geval was de installateur er 2 dagen mee bezig. Laat hem eens €500 per dag rekenen. Is €1000 voor installatie zelf. Nog €250 aan materialen en je zit op ongeveer mijn prijs.

Ik vind niet dat we het normaal moeten vinden om >€1000 per mandag af te rekenen voor niet bepaald complex werk.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:26
Stark schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:51:
[...]

Ja, ik heb dat inderdaad gelezen van rupsen. En het zal ook waar zijn dat die cyclus gebeurd, maar hoeveel impact heeft zo'n oil return cyclus dan?

En adviseur geeft aan je kan de LG gewoon op lage fan stand zetten tijdens het verwarmen, terwijl jij aangeeft dat dit niet kan.

Maar goed ik neig wel naar de ME.
Adviseur wilt verdienen, nadat de rekening is betaald boeit het hem echt niet hoe goed het precies verwarmt.

Lage fan speed kan hoor, je uitblaas temperatuur gaat alleen omhoog en je verbruik ook, basic natuurkunde, zoek op carnot cycle efficiency. Tot een zekere hoogte, boven de 60 graden gaat de unit niet en ik hou het liever onder de 40.

Oil return cycle - probleem is niet die pauze van 2 minuten, maar het inhaalgedrag van LG daarna. Je ziet idiote pieken in stroomverbruik, overigens dus alleen als je een realtime power monitor in de stekker heb zitten, en ik heb 3000W gezien. Dat zorgt voor een stupid hoeveelheid warmte in 5 minuten waardoor de units een half uur pauze daarna nemen, oh het is "opeens" 25 graden binnen. Andere merken hebben dat veel minder na defrosts.

Een gewone gebruiker denkt, oh well, hoort er zeker bij. Een Tweaker met genoeg sensoren die mee leest met de grote l/l thread weet het beter en koopt dat nooit meer.

• Stark
w00key schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:43:
[...]

Adviseur wilt verdienen, nadat de rekening is betaald boeit het hem echt niet hoe goed het precies verwarmt.

Lage fan speed kan hoor, je uitblaas temperatuur gaat alleen omhoog en je verbruik ook, basic natuurkunde, zoek op carnot cycle efficiency. Tot een zekere hoogte, boven de 60 graden gaat de unit niet en ik hou het liever onder de 40.

Oil return cycle - probleem is niet die pauze van 2 minuten, maar het inhaalgedrag van LG daarna. Je ziet idiote pieken in stroomverbruik, overigens dus alleen als je een realtime power monitor in de stekker heb zitten, en ik heb 3000W gezien. Dat zorgt voor een stupid hoeveelheid warmte in 5 minuten waardoor de units een half uur pauze daarna nemen, oh het is "opeens" 25 graden binnen. Andere merken hebben dat veel minder na defrosts.

Een gewone gebruiker denkt, oh well, hoort er zeker bij. Een Tweaker met genoeg sensoren die mee leest met de grote l/l thread weet het beter en koopt dat nooit meer.
Ja, heel apart dat die LG dat doet, je zou niet denken dat twee minuten veel uit maakt en dat die daarna veel zou moeten inhalen. De temperatuur zal echt niet in die twee minuten zakken zodat die denkt dat die iets moet inhalen, dus heel apart gedrag van die LG multi splits dan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee