probleem opgelost, zie update 3 aan onderzijde post
Hey iedereen! Al een maand is mijn zelfgebouwde systeem op willekeurige momenten aan het rebooten. Meestal kan ik hier wel mee om gaan en het probleem oplossen, echter in dit geval gaat het mijn computer kennis te boven
Het probleem
Sinds ik een maand geleden terug ben gekomen van vakantie gaat mijn systeem op willekeurige momenten volledig op zwart en herstart hij zichzelf. Ik zou willen zeggen dat dit gebeurd als de computer hard aan het werk is echter is dit niet altijd het geval. Meestal gebeurd dit als ik aan het werk ben (gebruik van Photoshop, Substance 3D Painter, en CS:GO met wat kleinere applicaties tegelijk) maar ik heb het ook zien gebeuren als er letterlijk alleen spotify aanstaat voor muziek.
In de event viewer krijg ik als critical error een nogal standaard Kernel-Power (41) entry met daar voorafgaand een dump-file creation error van 'volmgr'. Daarnaast geeft de event viewer soms ook aan dat de previous system shutdown unexpected was; deze error komt alleen als het systeem voorafgaand eenzelfde random reboot had.
/f/image/4lXba3M9hpl1RCnzPlWRn4nN.png?f=fotoalbum_large)
Het enige wat is veranderd aan mijn setup sinds een maand geleden is
- een windows update (want ik kan die krengen nooit volledig stoppen desondanks het stoppen van de windows update service)
- Draadloze muis aangesloten i.p.v. wired muis
- sinds 2 dagen alle drivers geupdate (chipset en videokaart)
- aanzetten van slideshow background ipv statische achtergrond
Hopelijk is er iemand hier die een soortgelijk probleem heeft ervaren, of misschien net iets meer van PC's afweet en een oplossing heeft.
De hardware
- Moederbord: ROG Crosshair VIII Formula x570
- CPU: AMD Ryzen 5950x
- GPU: MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio
- RAM: Corsair Vengeance 64Gb @ 3600mhz
- PSU: Be Quiet Dark Power Pro 1200W
- Bootdrive: Samsung 980 Pro 2Tb
1) Het eerste wat ik heb geprobeerd was het updaten van mijn drivers. Na dit gedaan te hebben had ik nog steeds dezelfde problemen.
2) Toen heb ik een stress test gedaan met Cinebench om te kijken of mijn processor niet stabiel was. De processor was lange tijd niet OC omdat ik nog niet toe was gekomen aan het overclocken en met een Cinebench test (all cores) van 15 minuten had ik geen problemen. Daarna met PBO in AMD Ryzen Master geprobeerd en hierbij hetzelfde stabiele resultaat
3) Stress test gedaan met Furmark van de GPU. Again, niet OC en geen problemen met een 15 minuten test.
4) Stress test met OCCT van 30 minuten op Processor. Zowel OC (via AMD Ryzen Master) als niet OC stabiel
5) Stress test met OCCT van 30 minuten op GPU, Stabiel
6) Power Stress test met OCCT van 30 minuten, CPU (met en zonder OC) en GPU stabiel
7) 2x Memory Stress test met OCCT van 30 minuten, stabiel op 3600Mhz met FLCK 1600mhz en stabiel op beide op auto (2133mhz)
8 ) temperatuur van alle componenten komt niet boven de 75 graden celcius uit en case ambient temp ligt rond de 60 op maximum load (100% CPU en 100% GPU)
9) Slideshow achtergrond uitgezet
10) Schoonmaken van PC met compressed air
Nu ga ik weer aan het werk op mijn PC zoals ik normaal doe (oftewel Photoshop, Substance Painter, en CSGO) en ik laat weten wat het resultaat is na het uitzetten van de slideshow achtergrond. Ik hoop dat dit misschien een oplossing is maar misschien is het probleem ingewikkelder dan dit. Als er meer info nodig is, laat het weten!
Alvast bedankt!
Hollandje
update 1
PC is vastgelopen (echter geen random shutdown) tijdens een process waar ik dit had verwacht. Blijkbaar zit ik tijdens mijn werk op 95% van mijn GPU memory, als ik dan een taak execute wat veel vraagt van de videokaart (herberekening van texture maps in Substance Painter) loopt die vast. Kan het zijn dat ik gewoon teveel vraag van de 3090?
:strip_exif()/f/image/fJZ0TG5E5trApPisswA0QACf.jpg?f=fotoalbum_large)
update 2
Random reboot zonder BSOD met alleen discord open, event viewer geeft dezelfde critical systeemfout
/f/image/zFWgrl0D183hE7ks4GS52Sow.png?f=fotoalbum_large)
update 3
De random reboots werden veroorzaakt door Logitech Hub, de software die mijn G502x aanstuurde
[ Voor 12% gewijzigd door hollandje op 07-02-2023 18:24 . Reden: probleem opgelost ]