Toon posts:

Verdeling opbrengst PV over het jaar

Pagina: 1
Acties:

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
route99 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:31:
[...]

[future-reality-mode]Heb je al een schatting gemaakt van het toekomstig rendement en je energie maandlasten als de saldering helemaal ophoudt en je in dec t/m feb per maand ca 2,5% van je jaaropbrengst van je zonnepanelen maar kunt binnenhalen?[/future-reality-mode]
Als je dat nog in detail aangeeft hoe je huis (dus incl beschrijving v/h huis ) geïsoleerd is dan kunnen mss een aantal mensen er nog wat mee, anders is het een vette worst voor je neus die verkeerd op je maag valt als de kosten heel veel hoger worden als er geen salderen neer is.
Klopt de 2,5% opbrengst voor die drie maanden? Ik ben namelijk al een tijdje op zoek naar een overzicht van welk percentage van de opbrengst je in welke maand opwekt.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:46
Duci schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Klopt de 2,5% opbrengst voor die drie maanden? Ik ben namelijk al een tijdje op zoek naar een overzicht van welk percentage van de opbrengst je in welke maand opwekt.
Hier een overzichtje van mijn PV

Begon met 18x270 op ZOO
Medio Maart '22 + 12x340 Z
Medio Juni'22 +4x340 Z

ik haal in de dalmaanden gemiddeld 10% van de piekmaanden

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:34

route99

just passionately curious...

Duci schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:38:
[...]Klopt de 2,5% opbrengst voor die drie maanden? Ik ben namelijk al een tijdje op zoek naar een overzicht van welk percentage van de opbrengst je in welke maand opwekt.
Mss iets te snel geschreven maar ca 2,5% per maand gemiddeld in die periode. Tis wrs iets meer dus ca 3% gemiddeld zie plaatje

Dus de rest van het jaar moet je rest binnen halen, dus ca 87% nog.... die 4 maanden leveren dus maar 12-13% op van de totale jaar opbrengst. @paQ haalt dus dat niet eens 10% dus zoals hij hierboven laat zien. Aangezien ik weet dat het is kijk ik daar amper naar, vast in het begin wel. Ik bekijk de app vooral om te kijken of er niks in storing is. Er zijn mensen bekend die zelden keken om dan later te zijn dat de zekering de panelen 3 maanden ervoor al afgeschakeld had... uitgerekend de zomer maanden... das zuur....

Zoeken naar zulke plaatjes is op deze manier goed te doen:
https://www.google.com/se...+opbrengst+in+welke+maand
En kies dan voor "Afbeeldingen"

Dus de consequenties kunnen zijn heel groot voor wie maximaal op all-electric (incl IR-panelen) ingezet hebben als ze er van uit gegaan zijn dat het salderen zou blijven. Zij die ook nog flink op isoleren ingezet hebben komen er beter van af maar all-electric blijft COP=1 dus dan is het situationeel of een warmtepomp uit kan. Tis wel al snel een COP=3-4 bij zulke zachtere winters, alleen als de buiten-T dik onder de 7ºC duikt dan duikt de COP ook een flink stuk. Dan hangt het dus van de warmtevraag, het aantal kamers die je verwarmen wilt en de grootte van de WP-investering t.o.v. de IR-investering hoe het totale plaatje bij iemand uitpakt.
Dat het salderen onder discussie lag, dus afschaffen, was al heel lang bekend dus die factor negeren en later het volle tarief betalen in de winter, geeft geen realistische inschatting weer bij zo'n vergelijk WP <-> IR-panelen.

Voorbeelden uit 2015, dus ca 7 jaar geleden al, ook voor 2015 waren er al zulke geluiden.
Het was de periode dat we onze zonnepanelen kochten. We hebben het dus voor de lange termijn gekocht, klein steentje bijdragen aanduurzaamheid. Onze energiekosten waren net voor de zonnepanelen ook niet echt hoog (ca €140/maand, met 3-5 personen in die periode ervoor).

[Voor 56% gewijzigd door route99 op 20-01-2023 12:12]

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:46
Op die fiets. Ja in de Dec Jan kom ik niet aan 2% van de jaaropbrengst idd.

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Dank @paQ en @route99 .

De slechte opbrengst in die maanden is voor mij goed nieuws, want ik wil panelen op mijn schuur leggen, die sowieso alleen maar schaduw vangt in die maanden omdat er een ander blok huizen voor staat. Goed om te weten dat de business case maar met 5-10% belemmerd wordt. :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee