Toon posts:

Logisch & Primair

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hey,

Bij het progje fdisk kun je kiezen uit 2 soorten disk dacht ik Logisch en primair. maar wat is nu precies het verschil tussen deze 2?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-04 06:07

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dit is eigenlijk een software vraag he!

Korte uitleg:

Primair: (meestal) hoofdstation van HDD('s)

Secondair (ofzo): HDD ruimte - grootte van primaire schijf.

Primair is altijd logisch

In het secondaire deel kunnen meerdere logische station's komen. Een logisch station is iets met een letter (bij mij: C, D en E)
Vroeger hadden de HDD's meestal 1 partitie en wat er dus 1 station

(ik hoop dat dit klopt!)

Adjes: zet een slot op dit topic hierna a.u.b.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Primaire partitie kan je vanaf opstarten. En een logisch station staat in de extended partitie waarvandaan je niet kunt opstarten.

Je hebt dus vrijwel altijd een primaire partitie c (die je moet activeren) waarvandaan je boot. En de rest van je hd is een extended partitie waarin de logische stations (d, e, f, enz) zitten.

Met Fdisk kun je slechts 1 primaire partitie maken, de rest moet je dus als logische stations in een extended partitie proppen. Het is geloof ik mogelijk om met andere programma's tot 4 primaire partities te maken, maar dat heeft weinig nut.

Waarom het zo ingewikkeld in elkaar zit weet ik ook niet... Zal wel vanuit het vroegere dostijdperk met kleine hd's met slechts 1 partitie zo gegroeid zijn.

edit: iets te lang bezig geweest met het proberen er een duidelijk verhaal van te maken :+
Klopt trouwes niet helemaal laupro: een primaire partitie is niet een logisch station. En dat secundair (ofzo) heet dus extended partition...