Toon posts:

Elga Ace 6kW i.c.m. houtkachel

Pagina: 1
Acties:

• patrickwalpot
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-01 15:56
Sinds november 2022 hebben wij een houtkachel staan om ons gasverbruik (naast de EA) nog verder te reduceren.
In het plaatje hieronder gaan wij de houtkachel stoken als de temperatuur gaat zakken. 17 januari)

Het volgende valt mij op :
- Zonder de houtkachel modus (via de APP van de Remeha E-Twist thermostaat) aan zakt de temperatuur na verloop van tijd onder de ingestelde waarde, gaat de EA voor een paar uur (ingesteld op 3 uur) zijn best doen om de kamer op temperatuur te houden (8 cm dikke Anhydrietvloer wat dus lang duurt) en uiteindelijk gaat de CV ketel hier nog eens overheen om uren met de CV aan de slag te gaan.

Zie plaatje hieronder van het verloop per uur op die dag.

- Met de houtkachel modus aan komt er een soortgelijk verschijnsel uit echter draait al die tijd dat ik aan het stoken ben ook nog de warmtepomp op de achtergrond mee en maak je dus (zo lijkt het) extra kosten.

Hetgeen mij nu verbaast is dat op beide momenten de buitentemperatuur onder de 4 graden was.
De 17e was het -3 graden en de 18e was het +3 graden.
Ik denk de EA te hebben geprogrammeerd om niet aan te gaan onder de 4 graden (maar ik kan deze parameter nooit terugvinden) en dat doet hij dus nog wel voor de ingestelde tijd.

Ten tweede verbaast het mij dat ondanks de houtkachel modus er evenveel gas is verbruikt, terwijl de WP in theorie toch warmte uit de lucht zou moeten kunnen halen (al is dit mogelijk super inefficient)

Ik stuur mijn Remeha E-twist thermostaat aan middels ruimte regeling en buitentemperatuur.

==> Kan iemand helpen met het aanleveren van de niet inschakelen onder de X graden parameter.

In principe verbruikt de Elga Ace +/- 30kW per dag als de buiten temperatuur rond de 6 graden ligt.
Oppervlak woning is 225m2 and het betreft een vrijstaande woning.

Voor andere tips t.b.v. optimalisatie sta ik open, ik heb helaas geen andere analyse tools.

Groet,

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:36
eeh. Dit is echt niet te volgen. Kun je je post anders indelen?

Dus: welke dag welke instellingen en dat ff in 2 lijstjes zetten? Je hebt het over "houtkachel modus" van die thermostaat? Geen idee wat dat zou kunnen zijn, als het kan graag wat toelichting daarop. Verder zijn je metingen van je hele huis, daar kun je niet heel veel mee als je die elga in de gaten wilt houden. Je gasverbruik kun je wel redelijk zien want dat is waarschijnlijk het enige ding dat gas gebruikt.

kun je een tussenmeter (bijv. Homewizard, shelly etc) er tussen zetten zodat je echt kunt zien wat die Elga nou aan het doen is? Je weet gewoon te weinig zo,

• patrickwalpot
Sorry Fr33z,

Ik heb de opmaak wat aangepast en e.e.a. iets beter gegroepeerd.
Ik baal dus van het feit dat ik eigenlijk alsnog super veel gas aan het verbruiken ben ondanks de inzet van een houtkachel (die gaat uit als ik naar bed ga) en een elga ace die wel elektriciteit verbruikt maar weinig lijkt bij te dragen.

Nu betaal ik gevoelsmatig dubbel (voor de elektriciteit van de elga ace) en daarna extra omdat de vloer 3 uur lang nog verder is afgekoeld en dat dus de cv ketel lang aan moet staan.

Dus die houtkachel modus in combinatie met een temperatuur onder de 4 graden lijkt weinig toe te voegen.
Verder vind ik het vervelend dat de Elga Ace aangaat onder de 4 graden want ik dacht dit te hebben gestopt (in de parameters) maar kan die parameter niet in de handleiding terugvinden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
Je laat door de hout kachel je vloer afkoelen.

De Elga heeft het vermogen niet deze snel op temperatuur te brengen, haalt binnen de limiet setpoint niet en gooit de CV aan.

Ofwel ;)

Houdt de vloer warm… anders helpt de hout kachel je van de regen in de drup

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• patrickwalpot
Ja dat klopt. Maar hoe hou je de vloer warm als het buiten 0 graden is?
De Elga Ace is daartoe ontoereikend en zodoende springt de CV ketel keihard bij om het 'achterstallige onderhoud' weg te werken.

In de vorige koude periode in December zijn we de houtkachel gaan gebruiken als hoofdverwarming en ging de thermostaat dus in de nacht terug naar 15 graden (na een week was het in de ochtend 16 graden omdat het huis afkoelde) en die week hebben we helemaal geen gas verbruikt, het huis daarna verwarmen kost dan wel weer 17m3 gas.
Maar dat is 'bewerkelijk' en niet te vergeten dat andere etages die normaal door de vloerverwarming worden verwarmd nu wel kouder werden.

Liefst zet ik de EA uit als het onder de 4 graden is omdat hij dan mijns inziens niet 'efficient' genoeg meer is.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
Om een open deur in te trappen.... Met de Elga houdt je de vloer warm.

Je geeft zelf aan: wat ik nu doe werkt averechts... Dus ergens moet iets veranderen ;)

Overigens staat de Elga bij mijn zus naar volle tevredenheid "tot het absolute gaatje" en gooit CV er pas bij als het zo koud is dat hij setpoint niet vast houdt. Dat is bij de slechtste COP dat hij het trekt nog rendabel... Lang leve zonnestroom salderen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• patrickwalpot
Ik heb afgelopen week weer meegemaakt.
Ik heb 4 dagen gestookt met de houtkachel.
De temperatuur in de vloerverwarming leiing staat (als ik de meters kan geloven) op 10 graden.

Buiten was het 6 graden dus ik dacht : Ik laat de Elga Ace alvast draaien nu het buiten 6 graden is door de temperatuur in de kamer met een halve graad te verhogen.

Ik merk dat de Elga Ace er na een 15 minuten de brui aan geeft en dan de CV ketel het werk laat doen.
Vermoedelijk omdat hij denkt dat de kamer niet 'op tijd' verwarmt kan worden door de Elga Ace en de CV ketel dit dus laat doen.
Hetgeen ik juist voor ogen had was om nu alvast de extra warmte in de vloer te sturen nu de Elga Ace in theorie 'efficient' zou zijn.

Als de vloer op temperatuur gehouden is staan de beide meters van de vloerverwarming overigens op 20 graden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee