Welke slimme thermostaat voor de bovenverdieping?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper28nl
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-06 13:19

viper28nl

Homey user

Topicstarter
Hoi,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn "probleem".

Mijn huis is ingedeeld in 2 zone's voor de CV ketel.

Zone 1: Begane grond (alleen vloerverwarming dus geen radiatoren)
Zone 2: eerste verdieping en zolder (alleen radiatoren)

Deze 2 zone's kan ik allebij apart van elkaar bedienen.

Beneden heb ik een Nest thermostaat die zone 1 bediend.
Op de eerste verdieping hangt nu nog gewoon een simpele thermostaat van honeywell die zone 2 bediend.

Nu wil ik ook zone 2 "slim" maken. En zat ik zelf te denken aan een Nest E Thermostaat of de TADO radiator knoppen.

Voor de zekerheid heb ik Robshop gebeld of het mogelijk was om voor Zone 2 een TADO systeem te gebruiken. volgens hun kon dit niet. Dit systeem zou niet naast Nest kunnen draaien.

Het liefst had ik boven een tado systeem gehad omdat ik dan elke kamer apart zou kunnen regelen. Dan zou ik in elke kamer die thermostaat knoppen vervangen door die van Tado. Alleen heb ik dan weer een aparte app.

Of kan ik het beste boven ook een NEST thermostaat plaatsen?

Wat kan ik het beste doen volgens jullie?

Alvast bedankt!

Kona Electric 64kWh Limited Chalk White, 15 Jinko Solar 380WP Zonnepanelen

Beste antwoord (via viper28nl op 03-02-2023 11:16)

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb even een scan gemaakt van het installatie voorschrift voor de klep die er bij mij tussen zit. Kun je namelijk mooi op zien hoe de thermostaten aangesloten zitten.
Ik heb een intergas xtreme 36 ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJ3Up04W-XC0ZJqS7u25llNcdt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUs9Qa4yondDcDp4w6by2Yrv.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet heb je 1 thermostaat op X13 en 1 themostaat op X12 zitten. In mijn geval is X12 een aan/uit thermostaat. Gok dat dit bij jou ook zo zal zijn (moet je natuurlijk wel zelf even controleren). Ik denk dus dat als je die aan/uit thermostaat vervangt door de aan/uit thermostaat van tado en dan tado knoppen dat je er bent.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
Als de thermostaten ook beide los op de ketel aangesloten zitten zie ik niet echt in waarom je geen tado systeem zou kunnen gebruiken voor zone 2. Hebben ze ook de reden gegeven waarom dat niet zou kunnen?

Heb hier een (denk ik) vergelijkbaar scenario:

Ik heb op de begane grond vloerverwarming en op de overige verdiepingen radiatoren die voorzien zijn van thermostaatkranen.
De begane grond wordt geregeld door een modulerende thermostaat van honeywell die in de woonkamer hangt. De radiatoren door een thermostaat (aan/uit) die op de overloop hangt. Heb dan ook nog dat via een klep de ketel kan wisselen tussen zone 1 en zone 2. De vloerverwarming is namelijk een laag temperatuur circuit (30 graden) en de radiatoren een hoog temperatuur circuit (65 graden).
De thermostaten staan dus los van elkaar, de ketel "weet" welke thermostaat een warmteaanvraag doet. (en regelt dan ook die klep)

Het enige wat ik me kan bedenken waarom die tado niet gaat zou zijn als tado ook moduleert en de ketel niet ondersteund dat je twee modulerende thermostaten aangesloten hebt. Dat kun je eventueel vinden in de installatie handleiding van de ketel. (ik heb niet gegoogled of er bij tado ook een thermostaat mee komt, maar ga daar wel van uit)

En wat off-topic. Heb zelf een relay (bij) gekoppeld aan de aansluiting van de 2e thermostaat waardoor ik de ketel vanuit home assistant aan kan sturen. (Een aan uit thermostaat doet niets anders dan de draadjes doorverbinden)

[ Voor 3% gewijzigd door Sandburd op 20-01-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper28nl

viper28nl

Homey user

Topicstarter
tnx voor je bericht.

Ze hebben niet echt een reden gegeven waarvoor TADO niet zou werken als systeem voor Zone 2. Hij kwam niet echt overtuigend over, dus vandaar dat ik het even hier vraag ;)

Ik heb in huis 2 van die kleppen zitten die automatisch open en dicht gaan voor zone 1 en zone 2. je hoort ze ook open en dichtgaan.

De ketel is een intergas ketel. Welke weet ik niet, dat zou ik even na moeten kijken. Redelijk nieuw iig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
Ik heb even een scan gemaakt van het installatie voorschrift voor de klep die er bij mij tussen zit. Kun je namelijk mooi op zien hoe de thermostaten aangesloten zitten.
Ik heb een intergas xtreme 36 ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJ3Up04W-XC0ZJqS7u25llNcdt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUs9Qa4yondDcDp4w6by2Yrv.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet heb je 1 thermostaat op X13 en 1 themostaat op X12 zitten. In mijn geval is X12 een aan/uit thermostaat. Gok dat dit bij jou ook zo zal zijn (moet je natuurlijk wel zelf even controleren). Ik denk dus dat als je die aan/uit thermostaat vervangt door de aan/uit thermostaat van tado en dan tado knoppen dat je er bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper28nl

viper28nl

Homey user

Topicstarter
Thx! Ik zal er eens naar gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper28nl

viper28nl

Homey user

Topicstarter
Ik denk dat ik toch maar ga voor een nest E thermostaat voor zone 2. Anders ben ik aan het stoeien met 2 systemen.

Ik heb even een foto gemaakt van zone 2 boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hF3hdfONzg2p20gUjqy83sYIRaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fh1psCQplzdvYYt2jKTtOia.jpg?f=fotoalbum_large

Dus het zou als het goed is geen probleem moeten zijn om de nest E aan de gang te krijgen.

Pagina: 1