Toon posts:

Duo Dimmers Ion Industries Hotelschakeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pari
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-01 13:40
Hallo Tweakers,

Momenteel ben ik bezig om 2 dimmers van Ion Industries (IMD-200W) aan te sluiten op een bestaande hotelschakeling voor onze keukenlamp.

Nu zit er achter de 2 huidige lichtknoppen geen logische bedrading. Beide lichtknoppen hebben een fase draad (bruin), en op beide staan (aparte) spanning, dit heb ik al getest.

Verder zitten er achter beide lichtknoppen een schakeldraad (aangesloten op de lamp, getest) en een zwart/wit draad, welke tussen beide knoppen loopt.

Deze aansluiting komt volgens mij niet overeen met een klassieke hotelschakeling, waardoor ik de dimmers maar niet aangesloten krijg.

Ik heb wat foto’s bijgevoegd van de draden en tekening van de dimmers.

Het wago’tje heb ik zelf aangesloten.
De oude aansluitingen zijn als volgt:

Zouden jullie mij kunnen helpen of het mogelijk is om hier deze dimmers op te krijgen?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Pari op 22-01-2023 11:03)

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:21
Kan het zijn dat ze daar de "aderbesparende wisselschakeling" hebben toegepast? Als dat zo is zou ik proberen even een extra schakeldraad te trekken.

Voorbeeld:

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• BernardV
Kan het zijn dat ze daar de "aderbesparende wisselschakeling" hebben toegepast? Als dat zo is zou ik proberen even een extra schakeldraad te trekken.

Voorbeeld:

• Pari
@BernardV, Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat het inderdaad om een aderbesparende wisselschakeling gaat.

• piratenrat
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-02 18:50
ik denk dat dit een gewone wissel schakeling is.
en dat bij de andere schakelaar 3x een zwarte draad zit,
heb je deze schakelaar ook al bekeken van binnen.
normaal waar 2 wisselschakelaars naast elkaar zitten of gewone en wisselschakelaar brengen ze de fase draad naar toe en gaan ze in de andere schakelaar naar de lamp

• BernardV
Pari schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:55:
@BernardV, Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat het inderdaad om een aderbesparende wisselschakeling gaat.
Je kunt dit wel zien, als bij de lamp de schakeldraad is onderbroken en zowel naar de andere schakelaar loopt als naar de lamp.
Om het makkelijk op te lossen kun je dan vanaf de lamp naar een van de twee schakelaars een extra schakeldraad trekken. Dan gebruik je die voor de lamp en heb je weer een normale wisselschakeling.
Bij 1 van de twee schakelaars kun je dan de fase ongebruikt laten.

• Pari
Bedankt voor de reacties. Zou het ook mogelijk zijn om 1 LED dimmer in de huidige aderbesparende wisselschakeling te plaatsen? Zo ja, hoe?

• BernardV
@Pari Heb je een multimeter? Kun je eens meten of de beide L op een dimmer zijn doorverbonden?

Als dat zo is dan kan het wel, dan sluit je aan een kant echte dimmer L aan op bruin en sluit je de zwart/witte aan op S en sluit je de schakeldraad naar de lamp aan op de uitgang van de echte dimmer.

Aan de andere kant sluit je dus alleen de zwart/witte aan op S en de bruine draad op L.
De zwarte draad heb je daar dan niet meer nodig en kun je afdoppen.

Netjes is het niet, maar zal hoogstwaarschijnlijk prima werken.

//EDIT: Iets verduidelijkt

[Voor 7% gewijzigd door BernardV op 20-01-2023 15:03]

• Pari
@BernardV, Helaas heb ik geen multimeter, maar ik ga morgen jouw voorstel eens uitproberen. Wordt vervolgd!

• BernardV
Is het gelukt @Pari ?

• Pari
@BernardV geen succes! Met deze aansluiting een popcorn effect gehad, net als eerder.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee