Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 22:01
Vorige week is mijn moeder overleden en nu is mijn vader achter gebleven. Mijn moeder regelde altijd de bankzaken en nu kan mijn vader dat inmiddels ook wel maar toch wil hij dat graag in mijn beheer brengen.

Nu zijn er twee richtingen op te gaan:
  • Ik krijg een volmacht over mijn vader zijn rekening
  • Ik wordt toegevoegd aan zijn rekening middels een en/of constructie
Een volmacht is allemaal prima maar die vervalt zodra mijn vader overlijdt. Dit hoeft geen probleem te zijn maar dat betekent dat ik vanaf dat moment geen toegang meer heb tot zijn rekening.

Een en/of rekening blijft na overlijden van mijn vader gewoon doorlopen maar er is dus één punt waar ik niet achter kom. Als ik toegevoegd wordt aan zijn rekening ziet de belastingdienst dat dan als een schenking? Wij betalen liever een zo laag mogelijk tarief aan belasting en in dat geval kan erven gunstiger zijn dan een schenking ontvangen.

Wie helpt mij een beetje de goede richting op? Alvast dank!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 19:21

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Waarom zou je toegang moeten houden na overlijden, dat bemoeilijkt alleen maar de (verdeling van) de erfenis.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Volgens mij (maar check dit met je bank) is het principiële verschil: met een volmacht kan je handelingen uitvoeren voor of namens de rekeninghouder, maar het blijft zijn geld. Met een en/of rekening kan je over het geld beschikken alsof het van jou is. Belastingtechnisch en juridisch is een volmacht dus de juiste route.

En een bank blokkeert (denk ik, maar kan je gelijk vragen) de rekening pas als je als je ze als nabestaande informeert, dus dat geeft ruimte om een voorschotje te nemen om zaken te regelen O-). Wel netjes met de erfenis verrekenen achteraf!

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:38
RichardKim06 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:56:
Vorige week is mijn moeder overleden en nu is mijn vader achter gebleven. Mijn moeder regelde altijd de bankzaken en nu kan mijn vader dat inmiddels ook wel maar toch wil hij dat graag in mijn beheer brengen.

Nu zijn er twee richtingen op te gaan:
  • Ik krijg een volmacht over mijn vader zijn rekening
  • Ik wordt toegevoegd aan zijn rekening middels een en/of constructie
Een volmacht is allemaal prima maar die vervalt zodra mijn vader overlijdt. Dit hoeft geen probleem te zijn maar dat betekent dat ik vanaf dat moment geen toegang meer heb tot zijn rekening.

Een en/of rekening blijft na overlijden van mijn vader gewoon doorlopen maar er is dus één punt waar ik niet achter kom. Als ik toegevoegd wordt aan zijn rekening ziet de belastingdienst dat dan als een schenking? Wij betalen liever een zo laag mogelijk tarief aan belasting en in dat geval kan erven gunstiger zijn dan een schenking ontvangen.

Wie helpt mij een beetje de goede richting op? Alvast dank!
Allereerst nog gecondoleerd met het overlijden van je moeder.
De rekening van je vader kan na zijn overlijden worden omgezet in een ervenrekening die daarna op jouw naam of die van een andere nabestaande kan worden gezet. Je kunt er weer over beschikken nadat een verklaring van erfrecht is afgegeven. Dit kan heel snel gaan als er geen andere erfgenamen zijn of als zij schriftelijk akkoord gaan met jou als rekeninghouder.
Een en/of rekening gaat niet altijd zonder meer over naar de tweede rekeninghouder. Het verschilt per bank of het saldo bevroren wordt of beschikbaar blijft voor de andere rekeninghouder.
De veranderingen worden op jouw aangeven ingezet. Je hebt dus wel even de tijd om een en ander te regelen. Wel zul je je moeten verantwoorden bij de andere erven als blijkt dat er (grote) bedragen zijn opgenomen na het overlijden maar voor het wijzigen van de rekening.

Sommige banken hebben specifieke informatie voor het bankieren door ouderen met hun kind of mantelzorger. Mogelijk zijn er nog andere oplossingen denkbaar voor jullie specifieke situatie of kun je kijken naar een oplossing die ook voorziet in een eventuele toekomstige situatie waarin je vader het echt niet meer zelf kan.

Lees bijvoorbeeld deze informatie over de mogelijkheden

[ Voor 5% gewijzigd door Toke_gt op 20-01-2023 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
Allen bedankt voor de reacties. Ik had misschien even moeten aangeven dat ik de enige erfgenaam van mijn vader ben. Ik heb geen broers en zussen namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirBlade
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 14:16
RichardKim06 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:08:
Allen bedankt voor de reacties. Ik had misschien even moeten aangeven dat ik de enige erfgenaam van mijn vader ben. Ik heb geen broers en zussen namelijk.
Ben je financieel in staat om als je vader in de (hopelijk verre) toekomst komt te overlijden de uitvaart te regelen en de erfenis af te handelen zonder toegang tot zijn bankrekening? Misschien is er een uitvaart verzekering?

Maar vraag eens bij de bank wat zij aanraden, je zal niet de eerste zijn die met zulke vragen komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:44
Als je de enige erfgenaam bent, zie ik geen enkel bezwaar tegen een volmacht. Hetgeen ook de juiste manier is.

Met een verklaring van erfrecht heb je na het overlijden vrij snel weer toegang tot de rekening. Ook betekent het bevriezen van de rekening na overlijden niet dat er niks meer mee betaald kan worden. De normale afschrijvingen via automatische incasso voor huur/hypotheek, energie etc lopen in principe gewoon door. Eventuele directe kosten voor de uitvaart kunnen, indien nodig, via de nabestaanden helpdesk mogelijk ook nog wel van de 'bevroren' rekening betaald worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij een en/of heb je ook geen toegang tot de erfenis uitgezocht is dus dat maakt niet zo veel verschil. En/of is ook iritant, ik heb dat met mijn vrouw en sommige dingen (bijvoorbeeld geld van de spaarrekening) moeten we beiden ondertekenen. Bij een volmacht verwacht ik dat je dit niet hebt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Dan is het een en-rekening. Bij een of mogen beide zelfstandig betalingen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Weet niet hoe het zit in NLD, maar in BE wordt bij een overlijden de volledige rekening geblokeerd bij overlijden van één van de rekeninghouders. Dat gaat automatisch van zodra het overlijden gemeld wordt bij de overheid. Dus mogelijks maakt het zelfs niet uit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 14:53
Als ik toegevoegd wordt aan zijn rekening ziet de belastingdienst dat dan als een schenking? Wij betalen liever een zo laag mogelijk tarief aan belasting en in dat geval kan erven gunstiger zijn dan een schenking ontvangen.
Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je moeder. De juiste richting voor de rekening is inmiddels wel gegeven denk ik, maar bovenstaande triggerde mij nog even.

Met bovenstaande in je achterhoofd (en afhankelijk van de grootte van je vaders vermogen en hoe vitaal hij nog is) zou je alvast kunnen nadenken over een erfconstructie. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan een schenking op papier: je krijgt dan elk jaar het maximale belastingvrije bedrag van je vader op papier geschonken, maar hij houdt het bedrag op de rekening. Daar maak je (elk jaar weer) een overeenkomst voor, inclusief marktconforme rente. Je ontvangt dan wel elk jaar het rentebedrag op je rekening en op het moment dat je vader komt te overlijden zijn al die papieren schenkingen al van jou en betaal je er op dat moment dus geen erfbelasting over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

BiLLY_daKid schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:47:
Dan is het een en-rekening. Bij een of mogen beide zelfstandig betalingen uitvoeren.
Ik mag wel zelfstandig betalingen uitvoeren. Alleen niet zelfstandig spaargeld van de rekening halen, wat iritant was toen ik het ontdekte want daardoor kon ik betalingen niet uitvoeren :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Bel na een overlijden niet gelijk de bank, die kan best wachten tot na de uitvaart (of de rekening daarvan).
Zeker als er nog dingen betaald moeten worden wil je geen tijdelijk geblokkeerde constructie.
Informeel kan je ook toegang tot de rekening met je vader afspreken, bijvoorbeeld dat jij waar hij bij is de losse betalingen doet.

Niet de officiële weg maar wel de praktische. En bij een enige erfgenaam ook weinig problematisch.
Jaarlijks alvast schenken is een goede tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Als ik toegevoegd wordt aan zijn rekening ziet de belastingdienst dat dan als een schenking?
Het is geen schenking. Voor een schenking is vereist dat jij rijker wordt ten koste van het vermogen van je vader. Enkel door het toevoegen van jouw naam aan de rekening wordt jouw vader niet armer en is er dus geen schenking.
Lt.Mitchell schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:58:
Weet niet hoe het zit in NLD, maar in BE wordt bij een overlijden de volledige rekening geblokeerd bij overlijden van één van de rekeninghouders. Dat gaat automatisch van zodra het overlijden gemeld wordt bij de overheid. Dus mogelijks maakt het zelfs niet uit ?
In Nederland blijft de rekening in ieder geval bij sommige banken beschikbaar:
https://www.ing.nl/partic...alrekening-bij-overlijden
Als overgeblevene van de En/of Betaalrekening blijft u, na overlijden van de mederekeninghouder, toegang houden tot de rekening. Bij hoge uitzondering kan een En/of Betaalrekening bij het overlijden van een van de rekeninghouders worden geblokkeerd. Een blokkade van een En/of Betaalrekening kan alleen schriftelijk en ondertekend door de erfgenamen van de overledene worden aangevraagd. U kunt dan dus niet meer aan de rekening komen. Alleen met toestemming van alle erfgenamen kan deze blokkering weer worden opgeheven.
https://www.rabobank.nl/p...-naasten-goed-achterlaten
Een en/of rekening (gezamenlijke betaalrekening of gezamenlijke spaarrekening) loopt na het overlijden gewoon door. Wij blokkeren de betaalrekening of spaarrekening niet. De overgebleven rekeninghouder kan deze gewoon blijven gebruiken. Hij kan bedragen opnemen, overboeken en storten.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichardKim06
Allen nog wat extra informatie aan de hand van jullie opmerkingen:

Mijn vader en moeder schonken al elk jaar het maximale toegestane bedrag aan mij en ook aan mijn zoon. Dat heeft mijn vader wel goed in de gaten. Een uitvaartverzekering is er ook.

Aan de hand van de reacties hier ga ik zorgen dat mijn vader een volmacht regelt. Dit is denk ik de goede richting. Bedankt!
Pagina: 1