Toon posts:

Check inrichting omvormers/groepenkast bij zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb zojuist een offerte ontvangen voor 18 zonnepanelen van 410Wp (in totaal 7380Wp).
12 panelen staan op ZW (dus 4920Wp), 6 op ZO (dus 2460WP).
Nu zit ik even de inrichting van de omvormer(s) en de groepenkast te rationaliseren.

In eerste instantie werd een Goodwe 6000-DT driefase omvormer met twee strings aangeboden. Ik heb aangegeven dat ik dat niet optimaal vond. Je zet namelijk ofwel
* 3 ZW en 3 ZO panelen op de ene string en 9 ZW panelen op de andere [dus ZO en ZW op één string]
* 12 ZW panelen op de ene string en 6 ZO panelen op de ander. [dus scheef verdeeld]

Daarop is contact gezocht met Goodwe en die raadt het volgende aan:
2*6 panelen ZW op een 1x Goodwe 4200T-DS 1 fase omvormer met 2 strings,
1*6 panelen ZO op een 1x Goodwe 25000XS 1 fase omvormer met 1 string.

Op zich kan ik me hierin vinden, maar heb nog de volgende vragen:
1) Heeft het nog voordelen om voor ZW een 3-fase omvormer te gebruiken (ook al is deze iets duurder en slechter verkrijgbaar)?
2) Zijn er redenen om deze omvormers niet aan te sluiten op een 3-fase Alamat en 3-fase kWh-meter? Of is het prima om de ene omvormer op de ene fase aan te sluiten (met de nul) en de andere omvormer op een andere fase aan te sluiten (met een tweede nuldraad die bij de alamat samenkomt met de andere nuldraad). De groep is alleen bedoeld voor zonnepanelen, dus er komen geen andere apparaten op.

Voor de volledigheid: er komt binnenkort een 3-fase warmtepomp.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
GoodWe snapt het een stuk beter dan de installateur, al zou ik 12 in 1 string doen.

6 panelen op 3 fase omvormers hebben amper tot geen schaduw beheer en kunnen zelfs lastig starten.

En een installateur die 3ZO + 3ZW in 1 string op een 3 fase omvormer op papier zet mag bij mij niet verder komen dan een bak koffie, waar ik dan wel €2,75 voor reken... Dat is echt heel erg fout.

[Voor 4% gewijzigd door Ronald op 20-01-2023 16:23]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:22:
GoodWe snapt het een stuk beter dan de installateur, al zou ik 12 in 1 string doen.

6 panelen op 3 fase omvormers hebben amper tot geen schaduw beheer en kunnen zelfs lastig starten.

En een installateur die 3ZO + 3ZW in 1 string op een 3 fase omvormer op papier zet mag bij mij niet verder komen dan een bak koffie, waar ik dan wel €2,75 voor reken... Dat is echt heel erg fout.
In het nieuwe voorstel komen de zes panelen op een 1-fase omvormer, dus dat geeft geen opstartproblemen. Maar goed om te weten dat 12 in 1 string misschien wel beter is. Is dat omdat de string dan sneller opstart?

Wat betreft installateurs, ik heb nog nooit een offerte gezien waarvan de omvormer ik één keer klopte. Ik heb vorige week nog een offerte gehad waarbij optimizers gebruikt werden (terwijl er geen schaduw is). Toen ik vroeg waarom, gaf hij aan dat dat moest vanwege de bekabeling. Yeah, right.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
Sneller starten is een fabel… en niet relevant.

Als er amper licht is is er niets te halen.

Enige wat van belang is betrouwbaar starten, warm en koud zodra er wat te halen is.

String van 12: draait rond de sweetspot in spanning voor enkelfase omvormer. Fractie minder verlies voor het aan de wisselspanning omzetter aangeboden wordt.

Je hebt wel de jackpot: meerdere installateurs die niet snappen waar ze mee bezig zijn :'(

[Voor 12% gewijzigd door Ronald op 20-01-2023 17:20]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee