Toon posts:

Hulp gevraagd bij offertes zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:49
Lieve mensen, vanwege de aanschaf van een hybride warmtepomp en gezinsuitbreiding ben ik mij aan het oriënteren op de aanschaf van zonnepanelen. Nu heb ik hier nog niet zoveel kaas van gegeten als sommige en vraag ik graag jullie advies!
Foto's

Ik woon op nummer 35, en de tuin ligt op het zuidoosten. Mijn voornemen is om alleen de achterkant van het huis te bedekken met zonnepanelen.
Beschikbare (dak)ruimte
Volgens funda zou de ruimte onder de dakkapel ongeveer 2,97 (8 dakpannen tot de dakkapel) x 5,36 zijn.
De dakkapel (ik gok dat dit in 1998 is geplaatst) is 2.38 x 5,36. Deze is drie maanden geleden nog voorzien van een nieuwe laag betumineuze dakbedekking.
Schaduw
Volgens mij is deze niet of nauwelijks aanwezig, er is wel een hoge boom bij de buren (in de tuin van nummer 31), maar daar verwacht ik weinig last van te hebben.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Een 3 fase aansluiting had de vorige bewoonster al geregeld.
Budget en doel
We kunnen maximaal 7000 euro investeren hierin.
Wie gaat het project uitvoeren
Een bedrijf moet dit gaan doen, ik ben a-technisch helaas.
Bijhouden van data
Ik woon nog maar 5 maanden in dit huis. Het energieverbruik van vorig jaar (eind juli t/m december) was ongeveer 1500 kwh. Er is toen wel veel geklust in dit huis, wat wij niet van plan zijn dit jaar. Wel heeft er gezinsuitbreiding plaatsgevonden en hoop ik nog ooit een tweede kind te krijgen.
Reeds verkregen offertes
Ondertussen heb ik een aantal bedrijven gebeld of een e-mail gestuurd.

Offerte 1:

Levertijd zou voor augustus zijn, verder was deze persoon aan de telefoon vaag. Hij gaf aan dat zij (als bedrijf) er bewust voor gekozen hebben om geen zonnepanelen op dakkapellen te plaatsen i.v.m. instortingsgevaar of het gevaar dat dit kan wegwaaien.
Kosten zijn 2.02 euro per KWH

Offerte 2

Levertijd volgens deze offerte zou binnen 20 weken zijn.
Kosten zijn 1,86 per KWH

Het dakplan ziet er zo uit volgens deze partij

Offerte drie

De levertijd zou in april kunnen zijn, daarvoor heb ik nog gebeld.
Kosten zijn 1,60 per KWH.

Zij hebben een ander dakplan in gedachten (3 zonnepanelen op het dakkapel en 5 op het schuine dak)
Regio
Nijmegen

Bedenkingen:
- Doet bedrijf 1 overdreven over zonnepanelen op een plat dak of vallen de risico's mee?
- Zijn de prijzen aan de goede kant voor zonnepanelen of kan ik nog beter doorzoeken?
- De dakplannen van offerte 1 en 2 verschilt. Een vraag die in mij opkomt is als volgt: kan een plat dak wel met gemak drie zonnepanelen dragen?
- Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar offerte 3, zijn daar nog dingen over te zeggen?

Alvast bedankt voor het lezen!

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je dakkapel lijkt niet even breed te zijn als je dak.
Je zegt dat ze beide 5,36 zijn.

Kijk ook eens bij sun-solar
6x landscape onder de dakkapel
4x portrait op de dakkapel op dual betonvoeten.
https://www.sun-solar.nl/...prijs-met-0-btw-sunsolar/
https://www.sun-solar.nl/...shoek-in-kleur-antraciet/

Ik zou de dualbetonvoeten wel (extra) aan elkaar vastmaken....
Deze zijn afgelopen februari storm gaan vliegen, maar dat komt omdat ze andersom stonden, en het enige scharnierpunt het paneel zelf is.
Dus paneel onderdeel van de konstruktie is een zwak punt als dat opgetild wordt. Dan schiet hij uit de klem.

Bij de buren gaven ze geen kik. Maar die zijn ook onderling verbonden en voor de zekerheid geborgd op het dakbeschot met rvs haken. (zelf gedaan)

Tegenwoordig hebben ze voor landscape ook wel iets
https://www.sun-solar.nl/...en-in-landscape-plaatsen/

[Voor 89% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-01-2023 13:15]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:49
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:57:
Je dakkapel lijkt niet even breed te zijn als je dak.
Je zegt dat ze beide 5,36 zijn.

Kijk ook eens bij sun-solar
6x landscape onder de dakkapel
4x portrait op de dakkapel op dual betonvoeten.
https://www.sun-solar.nl/...prijs-met-0-btw-sunsolar/
https://www.sun-solar.nl/...shoek-in-kleur-antraciet/

Ik zou de dualbetonvoeten wel (extra) aan elkaar vastmaken....
Deze zijn afgelopen februari storm gaan vliegen, maar dat komt omdat ze andersom stonden, en het enige scharnierpunt het paneel zelf is.
Dus paneel onderdeel van de konstruktie is een zwak punt als dat opgetild wordt. Dan schiet hij uit de klem.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Bij de buren gaven ze geen kik. Maar die zijn ook onderling verbonden en voor de zekerheid geborgd op het dakbeschot met rvs haken.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je hebt gelijk, van binnenuit heb ik net even gekeken naar de dakkapel. Daar kom ik op 4.25m uit. Ik gok dat deze dan richting de 5m gaat.

Naar de website ga ik zo nog even kijken!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:28
Dakkapellen zijn meestal ongeschikt voor de permanente belasting van zonnepanelen gelegd met ballast.

Ballast is de simpelste en voordeligste manier. Maar vastzetten met dakankers kan ook. Dit weegt heel veel minder, maar dit is werk voor de dakdekker en de meeste PV beunen kunnen het niet.

Bij een dakkapel die er niet op gebouwd is kun je door kruip op den duur klemmende ramen of andere problemen krijgen.

Offerte 1 legt te weinig, daardoor duur.
Offerte 2 is nog steeds erg duur
Offerte 3 is het duurste systeem maar vraag het minste.

Alleen gaan 5 van dit model jinko niet passen op 5,38. Het paneel is meer dan 110 breed.

Kloppen de maten wel, reken je met binnen afmetingen van het huis? Dak is iets breder.

6 in landscape onder dakkapel most te doen zijn. Wel goed krap !
4 op dakkapel in dakjes: /\ in portrait of /\/\ in landscape

Vraag de dakdekker die het de dakkapel gedaan heeft eens?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
4 op dakkapel in dakjes: /\ in portrait of /\/\ in landscape
Dan ga je de keuze al beperken want meer dan 2 richtingen
Dus solaredge of enphase (of een andere micro omvormer)

Systeem wordt dan ook weer onnodig duur tov een gewone stringomvormer.
En oost west dakjes tov zuid op betonvoeten, levert niks extra.

[Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2023 12:42]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:28
@AUijtdehaag beton voeten zijn waarschijnlijk ook te zwaar voor de dakkapel.

Creatieve oplossingen met ankers een voldoende draad eind in principe mogelijk… maar zie een installateur zo gek te krijgen.

String systeem is niet per definitie de heilige graal hè.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee