ddr3 geheugen upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freste
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-06 14:34
Hallo,

Ik zou het geheugen van m'n pc willen upgraden.
Moederbord: https://tweakers.net/pric.../msi-b85-g41-pc-mate.html
Cpu: https://tweakers.net/pric...-core-i7-4790k-boxed.html.
Ram: https://tweakers.net/pric...ls2kit8g3d1609ds1s00.html

Aangezien die nog niet aan vervanging toe zijn ben ik dus gelimiteerd tot ddr3 ram.
Momenteel heb ik er 16GB (2x8) insteken en ik wil upgraden naar 32GB.

Men moederbord is gelimiteerd tot 1600Mhz.

Mijn eerste vraag is: steek ik er gewoon 16GB bij of vervang in best de huidige ram zodat alles van hetzelfde merk en type is? Ik dacht dat het niet uitmaakt maar vraag het voor de zekerheid maar na.
En mijn tweede vraag: welke kunnen jullie aanraden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:36

D4NG3R

kiwi

:)

Het is wellicht handig om te vermelden wat het doel en je verwachtingen zijn. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freste
D4NG3R schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:01:
Het is wellicht handig om te vermelden wat het doel en je verwachtingen zijn. ;)
Ah sorry, had ik inderdaad beter vermeld.

Voornamelijk om te gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dan vraag ik mij sterk af of je daar met meer geheugen op vooruit zal gaan. Nog altijd zijn er weinig games die ook maar in de buurt komen van 16GB verbruik. Vaak houd het bij 12GB al een keer op, en de games welke op dat punt zitten zullen evenmin lekker draaien op je CPU.

Welke GPU zit er nu in het systeem?

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 20-01-2023 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:26
freste schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Ah sorry, had ik inderdaad beter vermeld.

Voornamelijk om te gamen.
Ik zou als ik jou was, lekker gaan sparen voor een nieuw systeem. Dit is los van het feit dat ddr3 best duur is, zeker als je nog 16GB wil erbij wil kopen.
Voor de meeste games is 16 GB prima, enkel een game als anno 1800 of City Skylines kan over de 16GB heen gaan. Maar dan is de rest van je systeem eerder de bottleneck.

Voor rond de 250 heb je een leuke upgrade naar een AM4 systeem:
Mobo, rond de 75 euro
32 GB geheugen, 85 euro of 45 voor 16 GB
Proc, tussen de 100 en 150 voor een prima basis.

[ Voor 24% gewijzigd door chrisborst op 20-01-2023 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Liggend aan de gespeelde spellen zal de bottleneck op dit moment vooral de GPU zijn, maar ook je CPU begint met de dag meer achter te lopen.

Ik zou lekker doen wat @chrisborst aanraad en gaan sparen voor een nieuw systeem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freste
Hogwarts Legacy, dat binnenkort uitkomt, houd ook nogal van ram.

Ooit wordt de rest ook nog wel geupgrade, als eerste de gpu. Maar in vergelijking is ram dan nog relatief goedkoop en ik hoop dat de rest het nog iets langer uithoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freste
De gpu zal de volgende upgrade zijn, en dan gaat de oude in de computer van de kinderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:26
freste schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:11:
Hogwarts Legacy, dat binnenkort uitkomt, houd ook nogal van ram.

Ooit wordt de rest ook nog wel geupgrade, als eerste de gpu. Maar in vergelijking is ram dan nog relatief goedkoop en ik hoop dat de rest het nog iets langer uithoud.
Ook bij dat spel geven ze aan dat 16 GB al prima is:
https://www.hogwartslegacy.com/nl-nl/pc-specs

Ook hier weer, 32 GB wordt pas leuk als de rest ook op orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

32GB is op zich vanaf 50 euro te krijgen, al worden je latencies met goedkoop geheugen juist wat slechter (je hebt nu 11.25ns). Dat is op zich nog wel enigszins betaalbaar.

Maar inderdaad, als een applicatie gewoon genoeg heeft aan 16GB dan ga je echt nul verschil merken, misschien wordt het juist een klein beetje slechter als je goedkoop geheugen neemt met hogere latencies. Wat dat betreft is 50 euro weer veel te duur. Als je weinig van hardware weet is "geheugen erbij" vaak het wondermiddel dat makkelijk toe te passen is. Nou, niet dus, het is weggegooid geld als je al genoeg hebt. De bottleneck ligt bij jouw systeem bij alles behalve de hoeveelheid geheugen, dus 32GB bijprikken is alsof je een 20 jaar oud lada uit met afgeragde banden weer snel wil maken door er een nieuw stuur in te zetten.

Koop desnoods een tweedehands Ryzen 3000-upgradesetje of zo, dan ben je misschien ook klaar voor 150 euro o.i.d. (niet gecontroleerd op V&A, maar dat zou ik er zelf voor over hebben). Nieuw kun je zelfs ook al wel voor 200-250 euro klaar zijn (Ryzen 5500, A520-mobo, 16GB DDR4 - ja, gewoon weer 16GB :) ). Kost wel vier keer zo veel als een budget-setje 32GB DDR3 maar de prestatiewinst is wel gewoon 200% in plaats van die 3% winst die je met een DDR3-upgrade misschien kan halen.

Al zit je met een upgrade-setje mobo-CPU-geheugen nog steeds met andere oude hardware. Je zegt niets over de videokaart maar als die even oud is als de rest van je PC wordt dat ook nog wel een bottleneck. Een tweedehands RX 5700 o.i.d. is aardig, maar kost ook nog steeds wel wat. Voeding zal ook al oud zijn en zal nog niet zo lekker om gaan met power-spikes van moderne hardware, dus mogelijk is een upgrade daarvan dan ook verstandig. En als je zover bent hoef je alleen nog een SSD + kast te kopen om gewoon een nieuwe PC te hebben...

[ Voor 30% gewijzigd door bwerg op 20-01-2023 11:44 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1