hoog stroom verbruik Nibe warmtepomp bij koud weer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Dekker
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-04 08:56
Hallo,

Sinds december de eigenaar van een vrijstaande nieuwbouwwoning voorzien van een Nibe lucht BA-SVM 10-200/12 E warmtepomp en 27 zonnepanelen. 3-persoonshuishouden.

Afgelopen weken lag de buitentempratuur wat hoger en dan is het stroomverbruik 20-25kwh per dag waarin ik veronderstel dat dit gebruikelijk is in een vrijstaande woning.

Nu is mijn vraag of het stroom verbruik niet aan een te hoge kant is bij koude dagen.
Op koude dagen zoals deze week waarin de tempratuur onder de 4 graden is het verbruik al snel 50-70kwh per dag. De addition verwarming is uitgeschakeld.

in de woonkamer is het 20,5 graden en staat snacht's op 19.
In de slaapkamers staat de tempratuur snachts nog wat lager.

Hieronder een aantal foto's toegevoegd. Wellicht omdat het een nieuwbouwwoning is dat dit verbruik in de eerste maanden gebruikelijk is.

Hebben jullie advies hierin, of kan ik pas oordelen over een langere periode?
Mocht er meer informatie nodig zijn laat het me weten.

Alvast bedankt voor jullie adviezen en toelichting.

Mark

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zugy97AcQnHkgFAh40EhSyF4Et8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zPDla9YD4x0zPeRvYV9DU5Iu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdoWdpg7E2vQASrHBDPXnJseikw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8XHEt83Eq4TsTRevpOVKRWju.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bp9yllqBpNRqd61BdAMKORVpIFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FecA6Xe9eR9FlD82btDjEiY2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Mark Dekker op 20-01-2023 14:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:15
belgie/NL? Vloerverwarming of convectoren? hoe groot is je huis ongeveer?

wie heeft dit ding ingesteld? want zo te zien klopt de aanvoertemperatuur voor geen meter ( bijna 52 graden :-0). Het ziet er naar uit dat je instellingen veel te hoog staan en je WP dus probeert heel warm water te maken terwijl dat niet nodig is, dat kost veel extra stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Dekker
Fr33z schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:53:
belgie/NL? Vloerverwarming of convectoren? hoe groot is je huis ongeveer?

wie heeft dit ding ingesteld? want zo te zien klopt de aanvoertemperatuur voor geen meter ( bijna 52 graden :-0). Het ziet er naar uit dat je instellingen veel te hoog staan en je WP dus probeert heel warm water te maken terwijl dat niet nodig is, dat kost veel extra stroom.
Woning in Nederland, met vloerverwarming boven en beneden. 180m2 woonoppervlak.
Ingesteld door lokale eenmansbedrijf die deze levert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
dan weet je wie je moet bellen. Want als die aanvoertemp echt op 52C staat dan is er helemaal niks goed ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

The Executer

Lekker belangrijk!

Kun je zelf de instellingen aanpassen? Dan zou je hem eens een dag op b.v. 35 graden kunnen zetten (Huidige aanvoertemp is 37 graden) en kijken of je energieverbruik daalt. En anders zoals @Fr33z zegt, installateur / bouwonderneming aan de mouw trekken en op het matje roepen.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Dekker
Bedankt voor jullie advies. Ik kan de instellingen zal aanpassen echter wil ik hier zelf zo weinig mogelijk zelf aan zitten. Ik ga ermee aan de slag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 13:34
persoonlijk zou ik mijn bewoording over andermans werk iets rustiger kiezen dan @Fr33z , er is niets makkelijker dan andermans werk afkraken, maar hij heeft hier wel een punt ja

gang is alles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
Japidoff schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:24:
persoonlijk zou ik mijn bewoording over andermans werk iets rustiger kiezen dan @Fr33z , er is niets makkelijker dan andermans werk afkraken, maar hij heeft hier wel een punt ja
dat klopt, dit is heel zwart-wit gezegd en je nuance is natuurlijk terecht. Dus het iets beter geformuleerde advies:

kijk of je in de instellingen een stooklijn oid kunt vinden. Het kan zijn dat die veel te hoog staat. Bij een nieuwbouwhuis met vloerverwarming zou je verwachten dat je de stooklijn van ~ 35C bij -10 tot 25C bij +10 ofzo kan laten lopen. Als die per ongeluk nog op 55C staat bij kouder weer dan wordt het snel raar.

voor wat inspiratie over stooklijn kun je ook hier kijken YouTube: Mitsubishi Ecodan Weather Compensation Adjustment (is wel een andere warmtepomp maar het is visueel wel lekker om dit even te zien ipv alleen te lezen op een forum)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-04 14:33

Tusk

Sticky Bomb likes you!

sws alvast stoppen met het verwarmen van je slaapkamer. Daar heb je (extra) dekens voor.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark Dekker
Fr33z schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:21:
[...]

dat klopt, dit is heel zwart-wit gezegd en je nuance is natuurlijk terecht. Dus het iets beter geformuleerde advies:

kijk of je in de instellingen een stooklijn oid kunt vinden. Het kan zijn dat die veel te hoog staat. Bij een nieuwbouwhuis met vloerverwarming zou je verwachten dat je de stooklijn van ~ 35C bij -10 tot 25C bij +10 ofzo kan laten lopen. Als die per ongeluk nog op 55C staat bij kouder weer dan wordt het snel raar.

voor wat inspiratie over stooklijn kun je ook hier kijken YouTube: Mitsubishi Ecodan Weather Compensation Adjustment (is wel een andere warmtepomp maar het is visueel wel lekker om dit even te zien ipv alleen te lezen op een forum)
Bedankt voor je advies, ik ga hier vanavond direct naar kijken. Volgens mij is dit eenvoudig aan te passen in de warmtepomp als ik de handleiding lees.
Ik zal de uitkomst hiervan delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:24
Temperatuur omlaag is leuk, maar tenzij je nu op ziekenhuis-temperaturen zit binnen wordt het dan straks niet meer warm. Er klopt wellicht meer niet aan de installatie. Bijvoorbeeld, een bypass ergens in het circuit of een radiator met weinig weerstand die al het water pakt, waardoor het warme water niet door de hele vloer gaat, of bijna alles door één van de circuits ipv goed verdeeld, verkeerde soort verdeler geplaatst (het zou de eerste keer niet zijn) of verkeerd om aangesloten, enz. enz.

Kortom, waterzijdig inregelen is stap 1. Zoals iemand anders al wat minder subtiel opmerkte, als de aanvoertemperatuur op 52 graden staat, dan durf ik wel een wedje te leggen of waterzijdig inregelen dan wel (goed of uberhaupt) is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-04 18:10
maar het klopt wel dat als het koud is je veel extra verbruik hebt. De COP is het laagst bij lage buitentemperatuur, en je hebt extra verbruik vanwege defrost cycli.

70kWh vind ik begrijpelijk bij 20.5°C (20.5°C vind ik vrij bejaard) , 1.5°C nachtverlaging bij vloerverwarming/WP vind ik vrij ruim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

gezien het feit dat hij probeert 50+ graden water probeert te maken terwijl je vloerverwarming hebt zou ik het eerst daar zoeken.

80% van mijn werk in de afgelopen 2+ maanden is alleen maar het werk van gasketelinstallateurs fatsoeneren en als de installatie op 50+ graden staat als het niet eens vriest is het ongetwijfelt een gasketelman geweest die nu snel knaken wilt verdienen met de warmtepomp-gekte.

installateur is gewoon een prutser en er is ongetwijfeld veel meer mis met de installatie. de hoge ingaande condensortemperatuuralarmen zijn een stralend voorbeeld dat iemand hem heeft geinstalleerd die niet weet waar die mee bezig is. dat je een 12kW unit hebt in een nieuwbouwhuis van minder dan 200m2 helpt dat beeld niet. dat zal niet tof draaien bij milder weer.

[ Voor 51% gewijzigd door flippy op 20-01-2023 15:30 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:48
Je verbruik is veel hoger dan onze 2/1kap woning uit 1979 met de originele ramen en originele muur isolatie.

Jij hebt iets meer woonoppervlak en doordat je huis vrijstaand is natuurlijk ook meer gevel-oppervlak.
Maar jouw muren en ramen hebben minstens een driemaal zo hoge isolatiewaarde als bij ons huis.
Ons dak en onze vloer zijn wel extra geïsoleerd ten opzichte van de bouw, maar halen ook niet de isolatiewaarde voor nieuwbouw.

Vorige week zaten wij elke dag rond de 20kWh voor verwarming + 2 kWh voor warm water.
Gisteren met de hele dag bewolking, nachtvorst en overdag nauwelijks boven het vriespunt zaten wij op 43kWh voor verwarming. Beneden staat de temperatuur 24/7 ingesteld op 20,5 graden. Boven met radiatoren en enkel glas is het nu tegen de 17 graden.

Alles samenvattend vindt ik jouw verbruik voor een nieuwbouwwoning behoorlijk hoog! En je aanvoertemperatuur ook!

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:39
Als je toch overal de verwarming aan hebt zet dan de cv pomp op vast toerental en regel de groepen in. Ik zou zeggen woonkamer en keuken 2l/min en slaapkamers 1l/m en dan sowieso de stooklijn naar beneden. Ik had ook allemaal naregeling en dat heb ik nu grotendeels los hangen. Het is bg en 1e verwarmen, zolder als aparte groep met stelmotor erop voor als het daar onder de 18 komt. Ik draai met een Ta van 25,5 en verbruik 9kWh per dag met 22 graden in de woonkamer zonder nachtverlaging. Dit is wel w/w maar met l/w zou je echt niet boven de 20-25kWh moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-12-2024
Ivow85 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:51:
Je verbruik is veel hoger dan onze 2/1kap woning uit 1979 met de originele ramen en originele muur isolatie.

Jij hebt iets meer woonoppervlak en doordat je huis vrijstaand is natuurlijk ook meer gevel-oppervlak.
Maar jouw muren en ramen hebben minstens een driemaal zo hoge isolatiewaarde als bij ons huis.
Ons dak en onze vloer zijn wel extra geïsoleerd ten opzichte van de bouw, maar halen ook niet de isolatiewaarde voor nieuwbouw.

Vorige week zaten wij elke dag rond de 20kWh voor verwarming + 2 kWh voor warm water.
Gisteren met de hele dag bewolking, nachtvorst en overdag nauwelijks boven het vriespunt zaten wij op 43kWh voor verwarming. Beneden staat de temperatuur 24/7 ingesteld op 20,5 graden. Boven met radiatoren en enkel glas is het nu tegen de 17 graden.

Alles samenvattend vindt ik jouw verbruik voor een nieuwbouwwoning behoorlijk hoog! En je aanvoertemperatuur ook!
43 kw is ook veel trouwens.

Gisteren was bij mij 20 kw verbruik.
Geen nachtverlaging en heb een 30 jaren woning met gewone radiatoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjAClrfD9RQb_adNiydkjbne7U4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihCeYjfu3sFa1n8MHbdGLgCY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Cpt.Chaos schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:07:
Als je toch overal de verwarming aan hebt zet dan de cv pomp op vast toerental en regel de groepen in. Ik zou zeggen woonkamer en keuken 2l/min en slaapkamers 1l/m en dan sowieso de stooklijn naar beneden. Ik had ook allemaal naregeling en dat heb ik nu grotendeels los hangen. Het is bg en 1e verwarmen, zolder als aparte groep met stelmotor erop voor als het daar onder de 18 komt. Ik draai met een Ta van 25,5 en verbruik 9kWh per dag met 22 graden in de woonkamer zonder nachtverlaging. Dit is wel w/w maar met l/w zou je echt niet boven de 20-25kWh moeten komen.
probleem is dat hij open verdelers heeft terwijl hij gesloten moet hebben. en het aantal liters moet flink omhoog.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel1978
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-12-2024
flippy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:23:
gezien het feit dat hij probeert 50+ graden water probeert te maken terwijl je vloerverwarming hebt zou ik het eerst daar zoeken.

80% van mijn werk in de afgelopen 2+ maanden is alleen maar het werk van gasketelinstallateurs fatsoeneren en als de installatie op 50+ graden staat als het niet eens vriest is het ongetwijfelt een gasketelman geweest die nu snel knaken wilt verdienen met de warmtepomp-gekte.

installateur is gewoon een prutser en er is ongetwijfeld veel meer mis met de installatie. de hoge ingaande condensortemperatuuralarmen zijn een stralend voorbeeld dat iemand hem heeft geinstalleerd die niet weet waar die mee bezig is. dat je een 12kW unit hebt in een nieuwbouwhuis van minder dan 200m2 helpt dat beeld niet. dat zal niet tof draaien bij milder weer.
Inderdaad 12 kw is veeeeelste groot voor zo'n woning.
Ik heb maar een 4 kw voor een 30 jaren woning.
Bij een constante ruimtetemperatuur kan je met een lage aanvoertemperatuur werken. Dit is ook het zuinigst .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:48
Michel1978 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:15:
[...]

43 kw is ook veel trouwens.

Gisteren was bij mij 20 kw verbruik.
Geen nachtverlaging en heb een 30 jaren woning met gewone radiatoren.

[Afbeelding]
Is het ook. Helaas duurt het wachten op onze nieuwe kozijnen erg lang (nog 6 weken...). We wilden ze natuurlijk liefst voor de winter al hebben, maar dat was niet haalbaar.
Kozijnen uit 1979 met glas en tochtkieren uit dat jaar is niet zo duurzaam natuurlijk. En ook op andere punten is de isolatie gewoon niet zo super.
Reden te meer waarom het verbruik bij de nieuwbouw van TS een stuk lager zou moeten zijn dan bij ons huis.

Bij onze vorige woning uit 1902 hadden we toen we klaar waren met de renovatie nog niet de helft van de warmtevraag die we nu hebben. In stappen gaat het ook met deze woning wel lukken om het verbruik terug te dringen. Binnenkort de kozijnen, over enkele jaren zijn nieuwe dakpannen nodig en dan gebruiken we die gelegenheid uiteraard om de dakisolatie sterk te verbeteren.
En zo zijn er nog wel meer 'puntjes'.

[ Voor 3% gewijzigd door Ivow85 op 20-01-2023 17:44 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-04 21:13
@Mark Dekker Je kan heel makkelijk de stooklijn aanpassen. In onze zelf gebouwde nieuwbouw woning (220m2) uit 2021 draai ik op stooklijn 2 +1 graad correctie. Daarmee houd ik de hele toko op temperatuur.

Wat mij opvalt is dat er wel veel graadminuten staan, bij hoeveel minuten mag de compressor starten??
Gelukkig staat je e-element uit anders was deze allang aangesprongen.
Pagina: 1