Mogelijke lekkage warmtepomp en/of boiler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1450
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-07-2023
Goedendag,

ik heb een nieuwbouwwoning met een warmtepomp en boiler en ik vermoed ergens een lekkage want ook al de woning op het moment niet bewoond en dus geen water wordt gebruikt, loopt de watermeter door (heel langzaam maar er is wel verschil ong. een streepje in de rode cijfers in 1 dag). Dus, ik zit te denken of dewarmtepomp of de boiler water (heel klein) gebruikt ook al niemand warmwaterkraan open deed?? Ik weet niet precies hoe deze machines werken, dus kan ook wegens verdampte water enz? of is het helamaal geen optie en betreft een lek ergens in de waterleidingen?
Ook wat raar is dat als ik de hoofdkraan dicht doe en dan al warmwater leeg laat lopen door wastafel kranen open draaien en wachten totdat de leiding leeg is, de volgenda dag krijg ik ook water van dezelfde kranen (niet heel veel maar water loopt 5-6 seconden met volle druk als ik de kranen open doe!)

Als u enig idee heeft, graag hoor ik het : -)

mvg.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als de boiler opwarmt gaat er door de druk een beetje water door de inlaatcombinatie naar het riool.

Dat is in de orde van liters, niet een m3 per dag dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:52
je hebt geen lek waarschijnlijk want dat gaat harder. Wat wolly aangeeft kan de reden zijn. Als je boiler/warmtepomp al aan staat dan kan daar elke dag een beetje water ontsnappen naar het riool. Dat zit zo:

je boiler is een gesloten vat met water dat opgewarmd wordt. Water dat je warm maakt zet een beetje uit en duwt dus tegen het vat/leidingwerk aan. Om te zorgen dat er geen schade ontstaat zit er een zogeheten overdrukventiel gemonteerd. Dat zorgt ervoor dat als de druk boven een bepaalde waarde (meestal 6 of 8 bar) uitkomt dat er een heel klein beetje water geloosd wordt om daarmee de druk weer te verlagen. D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En overdrukventielen kunnen wel eens gaan lekken, dus check dat even.
Net als vlotters van wc's bijvoorbeeld.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1450
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-07-2023
Bedankt voor jullie antwoorden : -) Maar nog een vraagje: Als er geen gebruik van gemaakt wordt van warmwater, blijft de boiler continu opwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:31
Nee, dan kookt de boiler op een gegeven moment. Als het goed is zit er een thermostaat in die de boiler afzet als de doeltemperatuur bereikt is. Als de temperatuur gezakt is, dan gaat deze weer aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Noutie op 20-01-2023 11:15 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:25
De boiler temperatuur daalt door warmteverlies. Ongeveer 1x per dag is het dusdanig gedaald dat de warmtepomp het moet verwarmen,

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1