Nieuwe W11 installatie vraagt altijd om work/school account

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-05 19:57
Als ik mijn laptop wil installeren vanaf een USB disk met Windows 11 dan krijg ik altijd na het verwijderen van de bestaande partities (dan next) het scherm om mijn werk login in te geven.
Windows 11 USB stick is aangemaakt via de mediacreation tool op een andere W11 PC, deze PC draait op een microsoft account.

Daar de oude laptop niet meer in een werk domein hangt wil ik gewoon een/mijn eigen Microsoft account gebruiken, echter ik krijg deze optie simpelweg niet.

Ik boot dus op, tijdens boot kies ik booten vanaf USB drive
Dan advanced (new install), verwijder alle partities en laat windows zelf nieuwe maken.W11 gaat installeren en na de eerste boot moet ik dan ineens een work/school login ingeven...
Er is geen enkele optie om hier te kiezen om verder te gaan met een microsoft account (ingeven van een microsoft account werkt ook niet, dan krijg je melding verkeerde login).

Zet je er Windows10 op via dezelfde methode dan kun je wel gewoon met een microsoft account verder.

Iemand een idee hoe je dus met Windows 11 via USB verder kunt zonder work account?!

Beste antwoord (via rob3rt op 20-01-2023 14:39)

• xven0mxz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:05

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

Hebben ze ook de hash verwijderd uit Intune? Anders blijft die terug komen in het AutoPilot scherm.

Zie: https://www.prajwaldesai....lot-device-from-azure-ad/

[ Voor 29% gewijzigd door xven0mxz op 20-01-2023 13:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 14:06
Het zou kunnen dat je (oude?) werkgever de laptop een hardware-key heeft gegeven waardoor deze wordt gepushed naar een domein-account tijdens elke installatie van Windows 11.
Je zou kunnen proberen te installeren zonder internetverbinding.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
van alles al geprobeerd, ook zonder internet maar hij blijft erom vragen.
De werkgever zelf heeft ook niets ingesteld dat dit zo zou moeten gaan, de laptops worden via intune normaliter uitgerold, maar hele device is verwijderd uit de systemen.

We hebben enkele laptops geprobeerd en allemaal doen ze exact hetzelfde, voor mij is dit echt een raadsel wat dit zou kunnen veroorzaken of hoe op te lossen.

De key zelf is een OEM pro key die bij de laptop geleverd zit vanaf de fabrikant (dell en/of hp), dus in de bios zit.

[ Voor 18% gewijzigd door rob3rt op 20-01-2023 13:06 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• xven0mxz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:05

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

Hebben ze ook de hash verwijderd uit Intune? Anders blijft die terug komen in het AutoPilot scherm.

Zie: https://www.prajwaldesai....lot-device-from-azure-ad/

[ Voor 29% gewijzigd door xven0mxz op 20-01-2023 13:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik gok dat je naar @xven0mxz moet luisteren. Het windows device zal wel uit Intune verwijderd zijn, maar de hardware ID hash waarschijnlijk niet en dat zorgt er dus voor dat meteen de werklogin tevoorschijn komt.

Intune -> Devices -> Enroll Devices -> Devices (onder Windows Autopilot Deployment program)
Daar kun je de serial zoeken en als die gevonden wordt dan is de laptop dus geregistreerd onder de tenant van je werk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rob3rt
Probleem opgelost.

Het apparaat stond inderdaad in intune nog bij de devices, na het verwijderen werkte het zoals verwacht.

bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
Heb nog een vervolg vraag..

Is het ook mogelijk om op/vanaf de PC/Laptop je te 'un-registreren' van intune?

Ik weet dat je namelijk tijdens de installatie je via de powershell je eenmalig moet registreren/aanmelden bij intune, hierdoor komt die dus blijkbaar ook in Intune terecht, maar kan je dit dan ook andersom doen?
Dus zonder dat je in intune zelf iets moet doen maar op het apparaat dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_je
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-03 16:19
Niet dat ik weet, maar dat zou toch wel slecht zijn? Een gestolen laptop is nu niets waard, maar als je hem uit de source tenant kan halen.. Mogelijk een ticket bij Microsoft?

while ( !$succeed ) { $try++ }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:27
rob3rt schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:31:

Ik weet dat je namelijk tijdens de installatie je via de powershell je eenmalig moet registreren/aanmelden bij intune, hierdoor komt die dus blijkbaar ook in Intune terecht, maar kan je dit dan ook andersom doen?
Dat kan in de basis alleen als het apparaat vanaf Windows handmatig is aangemeld bij Microsoft Intune.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen Personal devices en Corporate devices.

Een Personal device kan in principe altijd weer afgemeld worden bij Intune. Een Corporate device niet. Daar is Autopilot dus voor. Het forceert devices om zich als ‘Corporate’ aan te melden.

Edit: Hier vind je nog wat informatie daarover op Microsoft Docs.

[ Voor 9% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 17-02-2024 11:16 ]

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:23

TheVMaster

Moderator WOS
rob3rt schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:31:

Je bedoelt un-registreren van Windows Autopilot? Nope, dat kan niet. Dat kan alleen de Intune Beheerder doen, of (als men niet meer weet wie dat is) Microsoft als je een supportcase aanmaakt. Maar dan zul je volgens mij wel moeten aantonen dat je eigenaar van het device bent ofzo. Dat doen ze niet zomaar.
Pagina: 1