Toon posts:

Check aangaande offerte zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• arise11
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-01 12:07
Graag jullie feedback aangaande offerte van een leverancier.

Huidige aanvraag

Mijn geschat verbruik is 3000kWh en is op basis van 2 personen. Dit is wel een lastige inschatting aangezien het huishouden dit jaar is teruggegaan van 4 naar 2 personen....

Aanbiedingen

Leverancier heeft 2 aanbiedingen gedaan. Helaas zonder prijs specificatie per onderdeel.
1e Aanbod
Aantal Omschrijving
8x Canadian Solar 400Wp full black [paneel]
1x SolarEdge SE3000HDWave [omvormer]
8x SolarEdge S440 optimizer
1x Montage voor 8 panelen

Inclusief montagesysteem
Totaal excl. BTW: € 5.600,00

Deze combinatie levert op:
Geïnstalleerd vermogen: 2,782 kWh.
2e Aanbod
Aantal Omschrijving
8x Canadian Solar 400Wp full black [paneel]
1x GoodWe GW3000D-NS [omvormer]
1x Montage voor 8 panelen

Inclusief montagesysteem
Totaal excl. BTW: € 4.700,00

Deze combinatie levert op:
Geïnstalleerd vermogen: 2,715 kWh.

Extra info

Foto van legplan vanuit offerte.
Info dak
Afmetingen dak (bij benadering) 6m x 5m
Het betreft een plat dak.
Er is geen schaduw-werking.
Installatie ligt vol in de zon en op het zuiden, 6 meter verwijderd van eerste hoge constructie.

Huidige elektriciteitsaansluiting

Waarde hoofdaansluiting is: 3x25A
Ik heb geen slimme meter. Huidige meterkast voldoet voor het aanleggen (geen upgrade nodig)

Budget en doel

Budget is tot 8000 euro maar dit is geen doel :)
Doel is om zo dicht mogelijk bij geen kosten (uitgezonderd vaste lasten) voor elektriciteit te komen.
Ik wil dit jaar 2023 airco's (splitunits) installeren dit gaat dan om 4 units dit zal zijn weerslag hebben op het verbruik dus uitbreiding of eventueel nu al op voorbereiden is ook een doel.

Bijhouden van data

Als ik op 1 of andere manier digitaal kan observeren wat de opbrengst is ben ik al tevreden

Regio

Eindhoven

Vragen die ik nu heb

Is het een redelijk/goed aanbod?
Wat zijn nu de voordelen van de duurdere offerte? De extra opbrengst is te verwaarlozen dus er moet iets anders zijn dat het prijsverschil rechtvaardigt.
Hoe makkelijk kan ik uitbreiden (heb nog ruimte op een overkapping ernaast). Welke optie is dan gunstiger?

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-02 22:00
Je legplan lijkt mij nogal bescheiden..

Ook lijkt het erop dat de panelen O-W worden gelegd? (Kan een goede keuze zijn) of portrait-op Zuid?(minder gebruikelijk).

SolarEdge of GoodWe...

SolarEdge geeft de mogelijkheid te monitoren per paneel (dmv optimizers).
GoodWe niet, dat is een string systeem.

Wanneer er geen sprake is van (zachte) schaduw heeft een optimizer/micro omvormer systeem enkel het voordeel dat je beter kunt monitoren of er iets kapot gaat, en SolarEdge heeft een (redelijk) goede klantenservice...

Anderzijds....
Ik zou kijken of er niet meer panelen oppassen, en dan met een string omvormer werken..

Bijv. 3*3?
Heb je er al 1 extra

Tip: ga eens zelf je dak op en meet het (op de cm) exact na, maak er een schetsje van en deel dat hier/met je installateur...

Middels Luchtfotos is het niet mogelijk op de cm exact te kijken...(en het risico lopen dat je maar 80% kunt installeren wilt de installateur niet).

Natuurlijk dient er wel rekening te worden gehouden met veiligheidsafstanden etc...

P.s. zelf geen fan van op vrije bebouwing, maar wellicht maakt een "zonneschans" zoals vdvalk ze aanbiedt hier veel mogelijk...

• arise11
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-01 12:07
@BjornHero Dank voor je input. Wordt gewaardeerd :)
Hier wat vragen/opmerkingen naar aanleiding van je feedback.
Als je ze wil beantwoorden dan mijn dank ;)
Ook lijkt het erop dat de panelen O-W worden gelegd? (Kan een goede keuze zijn) of portrait-op Zuid?(minder gebruikelijk).
De tuin ligt pal op het zuiden. Ik verwacht dat er een opstaande zijde is en dat deze richting het zuiden staat.
SolarEdge of GoodWe...

SolarEdge geeft de mogelijkheid te monitoren per paneel (dmv optimizers).
GoodWe niet, dat is een string systeem.

Wanneer er geen sprake is van (zachte) schaduw heeft een optimizer/micro omvormer systeem enkel het voordeel dat je beter kunt monitoren of er iets kapot gaat, en SolarEdge heeft een (redelijk) goede klantenservice...
Mmm... ok dus wat ik krijg voor de meerprijs is betere after-sales en meer inzicht op individuele opbrengst. Ben er nog niet uit of dit het prijsverschil waard is. Ga ik over nadenken.
Anderzijds....
Ik zou kijken of er niet meer panelen oppassen, en dan met een string omvormer werken..

Bijv. 3*3?
Heb je er al 1 extra

Tip: ga eens zelf je dak op en meet het (op de cm) exact na, maak er een schetsje van en deel dat hier/met je installateur...

Middels Luchtfotos is het niet mogelijk op de cm exact te kijken...(en het risico lopen dat je maar 80% kunt installeren wilt de installateur niet).

Natuurlijk dient er wel rekening te worden gehouden met veiligheidsafstanden etc...
Ga ik zeker naar kijken aangezien ik het idee heb dat dit zou moeten passen.
P.s. zelf geen fan van op vrije bebouwing, maar wellicht maakt een "zonneschans" zoals vdvalk ze aanbiedt hier veel mogelijk...
Ik ga ervan uit dat de panelen sowieso onder een hoek worden gezet. Maar ik begrijp uit jouw opmerking dat helling invloed heeft op de opbrengst. Hoeveel winst/verlies gaat het dan om. Uitgaande van de ideale en minst-ideale helling?

Net even beetje ingelezen op http://www.siderea.nl/artikelen/hellingshoek2/hellingshoek2.html :)

[Voor 4% gewijzigd door arise11 op 20-01-2023 12:58]

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-02 22:00
arise11 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:49:
@BjornHero Dank voor je input. Wordt gewaardeerd :)
Hier wat vragen/opmerkingen naar aanleiding van je feedback.
Als je ze wil beantwoorden dan mijn dank ;)

[...]
De tuin ligt pal op het zuiden. Ik verwacht dat er een opstaande zijde is en dat deze richting het zuiden staat.
Kan eventueel zijn, wellicht met het vdvalk portrait Zuid systeem...
Mmm... ok dus wat ik krijg voor de meerprijs is betere after-sales en meer inzicht op individuele opbrengst. Ben er nog niet uit of dit het prijsverschil waard is. Ga ik over nadenken.
Is vooral leuk voor de eerste maanden en verjaardagsfeestjes, voor de rest een "dure hobby"
Ga ik zeker naar kijken aangezien ik het idee heb dat dit zou moeten passen.
Wellicht, als je dak 6m breed is (tussen je buren is)
Zou je ook 2*5 kwijt komen...

Neem je die met een string omvormer (GoodWe bijv.) Ben je wellicht net ietsje meer kwijt dan de huidige voorgestelde SolarEdge oplossing, wel met 18-20% meer opbrengst..
Ok ik ga ervan uit dat de panelen sowieso onder een hoek worden gezet. Maar ik begrijp uit jouw opmerking dat helling invloed heeft op de opbrengst. Hoeveel winst/verlies geeft dit gaat het dan om. Uitgaande van de ideale en minst-ideale helling?
Google "tabel van hespul" daarop staat voor iedere richting+opstellingshoek de verwachte instraling.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:54
Waarom maar 8? De buren hebben er 12 liggen.

En met 12 kan je ook kijken of je oost-west doet. Dan heb je wat minder hoge piekopbrengst midden op de dag. Maar wel meer uitgesmeerde opbrengst over de hele dag. Dat komt meer overeen met je continue (sluip) verbruik.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:57
Ik heb het vermoeden dat je in dit geval niet (voldoende) extra kan leggen in OW met de 400W panelen. Op de 5 meter gaat geen 3e rij passen.

Wat wel gaat lukken is 8 stuks van die 550Wp joekels die bij enkele van de webshops aangeboden worden. Sommigen installeren ook.
Met mazzel passen er zelfs 10.

Kijk daar eens naar?

[Voor 5% gewijzigd door Ronald op 20-01-2023 13:05]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee