Toon posts:

Dilemma bedrading PV - meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jvandewaterlaat
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-01 14:05
Hallo,

Wij willen 16-20 (totaal aantal wattpiek zal rond de 6400 watt liggen, zuid, 16 gr, maar wel hoge bomen en soms schaduw)  zonnepanelen laten installeren, maar krijgen tegenstrijdige adviezen van verschillende partijen, dus een paar controlevragen.

Wij twijfelen tussen een 1-fase of een 3-fase solaredge omvormer, want de installatie van een 3-fase omvormer is lastiger (wel 3*25a in de meterkast). De situatie:

A. bestaande aparte 1-fase groep met een flexibele 16 mm leiding (<10 m tussen meterkast en lasdoos) en 3* 2.5 mm2 draden en bestaande dakdoorvoer.

B. A niet gebruiken en nieuwe solarkabels trekken van de panelen door een gat te boren in de schoorsteen en het oude schoorsteenkanaal te gebruiken ca. 20*20 cm (waar inmiddels wel een flexibele cv rookafvoer, utp kabel en 2 verwarmingsleidingen doorheen lopen, dus dit is mogelijk niet zo makkelijk als het klinkt en een stukje duurder) naar de omvormer in de kelder (ca. 10 m) en vervolgens een 3-fase kabel door de meterkast (slechts paar m van meterkast).

Wat is wijsheid?

Optie I: grote 1-fase omvormer installeren, 4 mm2 kabels door 16 mm flex leiding trekken en 16a zwaarder laten afzekeren tot 25a.

Optie II: 3-fase via schoorsteen of toch iets via de 16 mm flex leiding?

Losse vragen:
1. Klopt het dat je in dat geval voor 230*25=5750 wattpiek * 155% (max overdimensioneren Solar Edge omvormer) oftewel 8912.2 watt max op het dak aan piekvermogen mag leggen?

2. Kun je door een 16 mm flex buis van ca 10 m een 5 aderige kabel trekken tbv 3 fase omvormer?

3. Of kunnen de solarkabels door de bestaande 16 mm flex leiding van ca. 10 m en dan de omvormer in de meterkast ophangen?

4. Of is er nog een andere optie mogelijk bijv. 4 *2.5 mm2 en aardleiding via andere groep?

5. Moeten we perse kiezen voor 3-fase? wel duurder en complexer in casu (i.v.m. 16 mm leiding), maar voordelen zijn er ook als ik het goed heb begrepen: minder verlies door kabels, meer eigen gebruik mogelijk, minder kans op uitschakelen bij zonnig weer, meer zp op aan te sluiten, dunnere kabels voor te gebruiken. Wat zouden jullie in casu doen?

Heel veel dank voor jullie adviezen!

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:45
1. Ja klopt. Je mag bij SolarEdge als alles in dezelfde optimale richting hangt is het max aantal Wp gelijk aan 1.55x omvormer vermogen. Dus bij een 5 kW enkelfase omvormer is dan max Wp 7.75 kWp.
Het gaat dan wel aftoppen op momenten in de beste maanden op momenten met veel zon en weinig schaduw. Veel aftoppen doet het niet. Op jaarbasis minder dan een procent.

2. Ook 5 losse aders van 2.5 mm2 mag er niet door. Het kan misschien wel maar dan moet de buis nagenoeg recht zijn.

3. De plus en de min van een solarkabel zou ik ivm veiligheid niet in 1 buis willen hebben. Vooral niet binnen. En al helemaal niet als het strak pas.

4. ?

5. Ook voor enkelfase is wel wat te zeggen. Je bent volgens mij goed geinformeerd dus kies zelf maar.

edit: SolarEdge 3 fase icm met slechts 16 panelen en schaduw kan last krijgen van optimiser voltage clipping. Met name op momenten dat je minder dan 12 panelen in de volle zon hebt. Enkelfase heeft het dan wat gemakkelijker. Met name bij 16 panelen zou ik dan eerder naar enkelfase neigen.

[Voor 17% gewijzigd door busscherski op 22-01-2023 16:15]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:22
Hoezo mag je geen krachtgroep met nul en aarde door 1 buis trekken?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Omdat er in een 16mm flexbuis maar een beperkt aantal draden mogen:
4 draden van elk 1,5 mm2
3 draden van elk 2,5 mm2
2 draden van elk 4 mm2
1 draden van elk 6 mm2

Wanneer je een krachtgroep met aarding wil moet je een 19mm flexbuis toepassen (of een vaste buis)
Daar mag je:
5 draden van elk 2,5 mm2
5 draden van elk 4 mm2
4 draden van elk 6 mm2
2 draden van elk 10 mm2

[Voor 88% gewijzigd door sypie op 22-01-2023 16:54]

• ds23man
sypie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:50:
Omdat er in een 16mm flexbuis maar een beperkt aantal draden mogen:
4 draden van elk 1,5 mm2
3 draden van elk 2,5 mm2
2 draden van elk 4 mm2
1 draden van elk 6 mm2

Wanneer je een krachtgroep met aarding wil moet je een 19mm flexbuis toepassen (of een vaste buis)
Daar mag je:
5 draden van elk 2,5 mm2
5 draden van elk 4 mm2
4 draden van elk 6 mm2
2 draden van elk 10 mm2
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar bij een krachtgroep verdeelt het vermogen zich over de fases en de nul. Bij volle belasting van alle 3 fases loopt er geen stroom door de nul. Bovendien past een 5x 2,5mm2 Xmvk zelfs in een 16mm leiding en dat mag gewoon als bevestiging.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:15
Wellicht kan je ook overwegen om 1 fase 20A te kiezen. (4.6 kW) Dat kan door die mantelbuis. (3x2,5mm2). Ga je wel veel aftoppen. Maar scheelt een hoop werk. Als je hoofdzekering 35A is, dan blijf je met 20A ook selectief.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:20
ds23man schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:07:
[...]

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar bij een krachtgroep verdeelt het vermogen zich over de fases en de nul. Bij volle belasting van alle 3 fases loopt er geen stroom door de nul. Bovendien past een 5x 2,5mm2 Xmvk zelfs in een 16mm leiding en dat mag gewoon als bevestiging.
Nen1010 maximale buis vulling... Het gaat niet om de 0, maar om het feit dat je ook nog 3 fases hebt die je op elk op 16A kan belasten.

• busscherski
[...]

Ik pak de NEN er niet bij maar weet wel zeker dat je geen YMVK 5 x 2.5 mm2 in een al meegestortte of ingefreesde 16 mm flexbuis krijgt. Gewoon echt niet.

5 losse aders kun je proberen, kan wel als er niet teveel scherpe bochten zijn, maar dan heb je teveel buisvulling, zie dat overzichtje van @sypie
Als ze er heel stroef in gaan heb je weer kans dat je de isolatie beschadigd. Er is een reden dat het niet mag.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• ds23man
Overzichtjes of niet, de Nen is uiteindelijk maar een richtlijn. Ik zou dus geen 5 x 2,5 in een 16mm buis mogen trekken terwijl een Xmvk met 5 x 2,5 wel in een 16mm buis mag ter bevestiging? Ik loop hier niet te kutten met somzadeltjes om Xmvk te trekken, dat gaat hier gewoon netjes in 16mm buis in stukken van 2 meter.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:32
MeTooPV schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:07:
Wellicht kan je ook overwegen om 1 fase 20A te kiezen. (4.6 kW) Dat kan door die mantelbuis. (3x2,5mm2). Ga je wel veel aftoppen. Maar scheelt een hoop werk. Als je hoofdzekering 35A is, dan blijf je met 20A ook selectief.
Een hoop verkeerde info hier:
- selectiviteit is niet aan de orde, aangezien de PV-installatie een producent is en geen afnemer
- je schrijft over een hoofdzekering van 35A, maar TS heeft 3-fasen, dus waarschijnlijker 3x 25A
- als de PV-installatie op 20A wordt afgezekerd kan er 20+25=45A door de groepenkast stromen, die is daar vrijwel zeker niet op berekend. Een extra automaat van 40A moet dan tussen de hoofdschakelaar en aanvoer PV enerzijds en de rest van de groepenkast worden geplaatst.

Met een dergelijk vermogen is een 3-fase omvormer sterk aan te raden.
Waarom niet een YMVK kabel van 5x4mm2 door de schoorsteen?

[Voor 3% gewijzigd door coinman63 op 22-01-2023 19:54]

• jvandewaterlaat
Bedankt voor alle reacties!

Ondanks dat mijn stroomverbruik ca 2600 kwh per jaar is en er nog geen warmtepomp/elektrische auto binnen 3 jaar wordt verwacht overweeg ik toch om mijn hele dak vol te leggen (relatief lage investering en netjes 1 vlak).

Als we gaan voor 3-fase en de schoorsteen route, dan betekent dat dat de solarkabels van Solaredge ca. 8 m door de schoorsteen gaat naar de omvormer in de kelder, die een paar m van de meterkast is verwijderd. Kunnen solarkabels goed samen in een schat van 20x20 cm tezamen met een flexibele CV-afvoer en wat andere leidingen (2x cv en 1x utp)?

Of kan ik beter een enphase/APS omvormers overwegen, waarbij er enkel 230 v door een YMVK-kabel door de schoorsteen kan? Of nog makkelijker bij deze micro omvormers: de 3*2.5 mm2 vervangen door 3*4 mm2?

• jvandewaterlaat
Of zijn de micro omvormers van enphase/APS niet in 3-fase te schakelen?

• busscherski
Als je de schoorsteen route doet met solar kabel, dan zou ik ze individueel in een flexibele mantelbuis van 16 mm doen. Je wilt absoluut zeker zijn dat de + en de - elkaar nooit zonder isolatie gaan raken.

• busscherski
jvandewaterlaat schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:40:
Of zijn de micro omvormers van enphase/APS niet in 3-fase te schakelen?
Dat wordt dan 2x of 3x 1 fase. (die dus wel de nul belast, zoals 3 fase SE niet zou doen)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]
Bovendien past een 5x 2,5mm2 Xmvk zelfs in een 16mm leiding en dat mag gewoon als bevestiging.
Het gaat hier om een flexibele leiding én het gaat om draad, niet om kabel. Daar zit ook nog eens een verschil in.

Iets wat past of kan wil niet zeggen dat het is toegestaan volgens de geldende normen.

• jvandewaterlaat
busscherski schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:48:
[...]

Dat wordt dan 2x of 3x 1 fase. (die dus wel de nul belast, zoals 3 fase SE niet zou doen)
Dat betekent concreet dat de bestaande loze groep kan worden gebruikt en 1 of 2 losse Xmvk door de schoorsteen in een mantelbuis worden geleidt toch?

• busscherski
jvandewaterlaat schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:20:
[...]

Dat betekent concreet dat de bestaande loze groep kan worden gebruikt en 1 of 2 losse Xmvk door de schoorsteen in een mantelbuis worden geleidt toch?
Enkelfase micro omvormers over 3 fasen verdelen kan bijvoorbeeld door een 3 fase kabel naar het dak te trekken, en daar de micro's over 3 fasen te verdelen.
Over 2 fasen verdelen kan ook op die manier, dan blijft 1 fase ongebruikt. Verdelen over 2 fasen kan handig zijn als je bijvoorbeeld later ook nog PV wilt op je schuurtje oid.

Verdelen over 2 fasen kan daarnaast ook nog door 2 PV verdelers te gebruiken. Bijvoorbeeld als er op zolder een aparte groep voor de wasmachine is en een aparte groep voor de droger. (met een kabel rechtstreeks van meterkast naar het stopcontact van het apparaat)
Als je hier PV verdelers op plaatst dan kan de oude kabel van wasmachine en droger ook PV energie naar de meterkast brengen.

• ds23man
sypie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:55:
[...]

Het gaat hier om een flexibele leiding én het gaat om draad, niet om kabel. Daar zit ook nog eens een verschil in.

Iets wat past of kan wil niet zeggen dat het is toegestaan volgens de geldende normen.
Lees dit even door:

Wikipedia: NEN 1010

In de Nen wordt nergens gesproken over het aantal draden in een buis.

In de NPR wel maar daar is de insteek meer hoe je veilig een aantal draden mag trekken door een bepaalde maat buis, dat is een puur mechanisch verhaal.

En dit is gewoon toegestaan:

https://www.wavin.com/nl-...6-GGBLBRWZRZ3x252x15-L500

[Voor 10% gewijzigd door ds23man op 23-01-2023 07:32]

• busscherski
@ds23man
Wat je deelt is geen 5x2.5 mm2. En die is in de fabriek gemaakt, niet al meegestort of ingefreest.

En als het toch mag is het de vraag of het lukt.

Ik heb wel eens aan 3x2.5 mm2 getrokken in meegestortte of ingefreesde flex 16. Die draden willen er soms niet eens uit. 5 draden erin trekken is nog veel moeilijker. Het zou kunnen lukken maar is niet makkelijk. De aders perfect invoeren moet dan sowieso, als ze kruisen loopt het al vast.

• ds23man
busscherski schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:03:
@ds23man
Wat je deelt is geen 5x2.5 mm2. En die is in de fabriek gemaakt, niet al meegestort of ingefreest.

En als het toch mag is het de vraag of het lukt.

Ik heb wel eens aan 3x2.5 mm2 getrokken in meegestortte of ingefreesde flex 16. Die draden willen er soms niet eens uit. 5 draden erin trekken is nog veel moeilijker. Het zou kunnen lukken maar is niet makkelijk. De aders perfect invoeren moet dan sowieso, als ze kruisen loopt het al vast.
Dat is geheel afhankelijk van wat voor materiaal gebruikt. Heb hier in HSB probleemloos 3x 2,5 + 2x 1,5 in flex 16 liggen over afstanden van een meter of 4. Voor gesmeerde buis en VD draad, had niet eens een trekveer nodig.

Kern van het verhaal is dat A. De Nen niet leidend is en de NPR slechts een richtlijn voor de praktijk is om VD draad te trekken zonder beschadigingen. Als je 3 x 2,5 plus een 1,5 in een flex van 16 over een afstand van 20 meter met meerdere bochten moet trekken, heb je wel een uitdaging. Vandaar dat ze adviseren om naar 19mm te gaan, dat is gewoon een praktisch advies! Er staat nergens dat het niet is toegestaan om een krachtgroep met nul en aarde in een normale 16mm buis te trekken.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Als je geen panelen meer bij gaat/kan leggen en voor 3 fase gaat kun je ook 1.5 mm2 gebruiken. Je spanningsverlies is dan ook maar zo’n 1 Volt bij 10 meter en max vermogen van dit aantal panelen.
En ik zou zeker niet welke kabel dan ook in je schoorsteen bijleggen ivm de warmteontwikkeling van de andere leidingen.

Dus 4x1.5 mm2 in een xmvk van 9.3 mm buitendiameter of 4x1.5 mm2 draad trekken. En inderdaad, de aarde kan apart van boven gehaald worden.

Gibson S-1, Godin Multiac SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• ds23man
joezzt schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:51:

En inderdaad, de aarde kan apart van boven gehaald worden.
En dat is een dikke No No, aarde van een PV systeem dient rechtstreeks op de hoofdaardrail aangesloten te zijn! En als je de regels heel strikt neemt moet deze aardkabel een dikte hebben gelijk of groter dan je DC bekabeling. Dat is dus 4mm2.

• joezzt
  • Niet online
ds23man schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:02:
[...]

En dat is een dikke No No, aarde van een PV systeem dient rechtstreeks op de hoofdaardrail aangesloten te zijn! En als je de regels heel strikt neemt moet deze aardkabel een dikte hebben gelijk of groter dan je DC bekabeling. Dat is dus 4mm2.
Zo zo, da’s wel heel strikt.

Gibson S-1, Godin Multiac SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• ds23man
joezzt schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:20:
[...]

Zo zo, da’s wel heel strikt.
Dit is voor de verandering wel heel strikt omschreven in de laatste uitbreiding van de Nen norm. Ook staat daarin dat de voedingskabel rechtstreeks naar de meterkast moet lopen en er geen andere gebruikers op mogen zitten.

Wat betreft die aarde is dat een keiharde veiligheidseis ivm kortsluitstromen. Dat stond er eigenlijk altijd al in ( aarddraad dient minimaal net zo dik te zijn als de voedingsdraad) omdat deze er niet eerder uit mag fikken dan de voeding. Met PV wordt dan de DC bekabeling leidend, als je 6mm2 verlengbekabeling gebruikt naar je omvormer dient je aarde draad ook minimaal 6mm2 te zijn. Dit is een zeer zinnige veiligheidseis!!!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:22

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het valt me mee dat deze nog niet is geopperd :+

En hier een reden dat je dit niet moet doen:

Bij het doorzagen van regenpijp blijk er een kabel naar zonnepanelen in te zitten. Gelukkig is het goed afgelopen
Hoeveel ruimte is er nog in de schoorsteen? Hoe groot is de rookgasafvoer? Lijkt mij de netste manier om in best wel wat ruimte de juiste bekabeling te leggen. Ik zou de aarde niet weghalen; dat scheelt amper en kan ertoe leiden dat iemand een onjuist beeld heeft van de aanwezigheid van aarding. Nog even los van het beunhaasgehalte.

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• ds23man
Probleem van een schoorsteenkanaal is dat je de leiding niet volgens de "regels" kan beugelen.

• joezzt
  • Niet online
ds23man schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:31:
[...]

Dit is voor de verandering wel heel strikt omschreven in de laatste uitbreiding van de Nen norm. Ook staat daarin dat de voedingskabel rechtstreeks naar de meterkast moet lopen en er geen andere gebruikers op mogen zitten.

Wat betreft die aarde is dat een keiharde veiligheidseis ivm kortsluitstromen. Dat stond er eigenlijk altijd al in ( aarddraad dient minimaal net zo dik te zijn als de voedingsdraad) omdat deze er niet eerder uit mag fikken dan de voeding. Met PV wordt dan de DC bekabeling leidend, als je 6mm2 verlengbekabeling gebruikt naar je omvormer dient je aarde draad ook minimaal 6mm2 te zijn. Dit is een zeer zinnige veiligheidseis!!!
Ah, dan heb je het over Solaredge, ik ging er van uit dat Solaredge al afgeserveerd was en had het over de APS dingen. Solaredge zou ik nooit doen ivm het weinige aantal zonnepanelen, 3-fase en schaduw.

• ds23man
joezzt schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Ah, dan heb je het over Solaredge, ik ging er van uit dat Solaredge al afgeserveerd was en had het over de APS dingen. Solaredge zou ik nooit doen ivm het weinige aantal zonnepanelen, 3-fase en schaduw.
Solaredge heeft hier helemaal niets mee te maken, gaat over string omvormers en SE is dat feitelijk ook.

• joezzt
  • Niet online
ds23man schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Solaredge heeft hier helemaal niets mee te maken, gaat over string omvormers en SE is dat feitelijk ook.
APS en andere micro omvormers zijn geen stringomvormers. We hebben dan te maken met aarding van metalen bevestigingsdelen buiten en DC spanningen van 40 Volt oid.

• ds23man
joezzt schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:47:
[...]

APS en andere micro omvormers zijn geen stringomvormers. We hebben dan te maken met aarding van metalen bevestigingsdelen buiten en DC spanningen van 40 Volt oid.
In de Nen wordt er letterlijk gesproken over de aarding van het gestel waar de panelen op liggen. Daar wordt geen rekening gehouden met micro omvormers. Typisch weer een voorbeeld van een richtlijn die achter loopt op de praktijk. Feit is wel dat de netbekabeling van de micro omvormers netspanning op het frame kan zetten en geldt de regel dat de dikte van hoofdvoedingsbekabeling leidend is. Is dat 2,5mm2 dan de aarde ook 2,5.

Lastig die regels.

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-01 19:34
[...]

Google eens op vulfactor buis.....

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• ds23man
DeHollander schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:16:
[...]

Google eens op vulfactor buis.....
Zoek dat maar eens op in de Nen 1010, staat er niet in. Wel in de NPR maar dat is slechts een richtlijn. Het is gewoon toegestaan om 3x 2,5 + 2,5mm2 in een 16mm flex te gebruiken, zie de voor bedrade versie van Wavin.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ds23man schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 06:20:
[...]

Zoek dat maar eens op in de Nen 1010, staat er niet in. Wel in de NPR maar dat is slechts een richtlijn. Het is gewoon toegestaan om 3x 2,5 + 2,5mm2 in een 16mm flex te gebruiken, zie de voor bedrade versie van Wavin.
Bedoel je nu 4x2.5mm2, of?

Het word afgeraden, en als je de draden moet trekken is het een recept om te huilen. Met vaste 19mm LF kan het al lastig genoeg zijn over langere bochtige trajecten ….

En pre-flex, we zitten niet in Belgie of projectbouw.

• ds23man
bbbrumbrum schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:10:
[...]

Het word afgeraden, en als je de draden moet trekken is het een recept om te huilen. Met vaste 19mm LF kan het al lastig genoeg zijn over langere bochtige trajecten ….

Zie net een typo, 3x 2,5 + 2x 1,5.

Waar het om gaat is dat het niet verboden is om bijv 5x 2,5 in een gladde 16mm buis te proppen uit veiligheidstechnisch oogpunt. Wat er in de NPR staat is slechts een advies om draden op een veilige manier in een lege buis te trekken ( zonder geweld). Dat advies gaat uit van ongesmeerde VD draad en buis. Als ik 5x 2,5 fatsoenlijk in een stukje flex 16mm kan krijgen over een korte lengte ( bijv. 1-2 meter) mag dat gewoon. Een 5x2,5 XmVK past ook in een 16mm buis over kortere afstanden en dat mag ook.

• busscherski
bbbrumbrum schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:10:
[...]

Het is inderdaad de vraag of het fysiek mogelijk is. Zonder geweld waarschijnlijk niet.

In project bouw mag je al blij zijn als het überhaupt lukt om de oude 3 draden eruit te krijgen en 3 nieuwe terug (voor als ze doorboord zijn)

• ds23man
Daarom heet het een PRAKTIJK richtlijn.

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02:29
En de optie 5x 2.5mm Ymvk door de oude schoorsteen/koof, overwogen?

Edit: was al geopperd

[Voor 15% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 24-01-2023 09:57]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee