Als ik als non-root gnome opstart, is hij ontzettend traag. Dit heb ik niet als ik als root inlog. Dan kan ik wel dvd kijken, terwijl dat anders bijv. heel schokkering gaat. Ik denk dat het aan de permissies ergens van ligt, maar waarvan?
Wat gaat er precies traag? Alleen spul zoals dvd kijken of alles?
Nou, ik geloof alles. Maar vooral bij dvd is het goed te merken. Als ik bijv. het control-center opstart, duurt dat heel lang, terwijl hij er bij root in 1 keer staat...
Hmz... vreemd...
wat voor videokaart heb je?
en welke driver gebruik je daarvoor?
wat zijn de perms op de XFree executable?
wat voor videokaart heb je?
en welke driver gebruik je daarvoor?
wat zijn de perms op de XFree executable?
Nvidia videokaart, permissies staan goed (ik kan nl. wel inloggen he!), nvidia drivers, xfree 4.1.0 + truetype, etc...
mja, dan wil ik nog even de perms op je XFree binary weten, want misschien dat hij niet setuid root is (lijkt me eigenlijk sterk, dan zou je hem als user waarschijnlijk niet kunnen starten).
Verder: GlxGears is een progje dat met opengl draaiende tandwielen weergeeft, en het aantal fps op de terminal waar het gestart is print. Hoe zit het met de fps als root en als user?
Hoe log je in? startx? Grafisch inlogprogsel? zo ja, welke?
Als je als root bent ingelogd, zie je dan met 'lsmod' een module voor de videokaart draaien? En als user? En als X niet draait?
Weet iemand toevallig hoe de nvidia DRI module (die ik hierboven bedoel) heet? Die van matrox heet mga, maar daar hebben we hier niet zoveel aan.
mga.o staat bij mij in /lib/modules/2.4.9/kernel/drivers/char/drm/. Daar moet je maar even kijken voor de naam van de nvidia driver denk ik.
Verder: GlxGears is een progje dat met opengl draaiende tandwielen weergeeft, en het aantal fps op de terminal waar het gestart is print. Hoe zit het met de fps als root en als user?
Hoe log je in? startx? Grafisch inlogprogsel? zo ja, welke?
Als je als root bent ingelogd, zie je dan met 'lsmod' een module voor de videokaart draaien? En als user? En als X niet draait?
Weet iemand toevallig hoe de nvidia DRI module (die ik hierboven bedoel) heet? Die van matrox heet mga, maar daar hebben we hier niet zoveel aan.
mga.o staat bij mij in /lib/modules/2.4.9/kernel/drivers/char/drm/. Daar moet je maar even kijken voor de naam van de nvidia driver denk ik.
nVidia gebruikt geen DRI, maar heeft een eigen soort ondersteuning. Ik d8 dat het XAA was, maar dat weet ik niet zeker.
NVidia zijn maar een stel skooiers vind ik. Houden zich absoluut niet aan de directories zoals in kernel 2.4 worden gedefinieerd. Ofwel dat ding wordt gewoon in /lib/modules/<kernel versie>/Video gejast. Die moduel heet NVdriver. Als die niet is geladen kan X niet eens starten, dus dat zal het niet zijn. Ik denk dat het te maken heeft met de rechten in /dev, dat je op bepalade hardware geen rechten hebt en het daardoor softwarematig oplost. VInd ik trouwens wel vreemd want X draait suid...
[deze advertentieruimte is te koop]
OwjaOp donderdag 30 augustus 2001 23:31 schreef The Spider het volgende:
nVidia gebruikt geen DRI, maar heeft een eigen soort ondersteuning.
Neuh, das X Antia Aliased fontsIk d8 dat het XAA was, maar dat weet ik niet zeker.
Zou goed kunnen, maar hoe heten die nvidia-devices dan?Op donderdag 30 augustus 2001 23:36 schreef Groot-Moefti het volgende:
Ik denk dat het te maken heeft met de rechten in /dev, dat je op bepalade hardware geen rechten hebt en het daardoor softwarematig oplost.
Mja, we komen er niet achter of X setuid root draait als The Spider de perms van de XFree executable niet post (hint, hintVInd ik trouwens wel vreemd want X draait suid...
Maar verder: X mag dan (hws) wel setuid root zijn, apps (die de devices willen gebruiken) zijn dat niet. Als ik hier mijn user toegang tot /dev/dri ontzeg gaan 3D spellen niet echt sjofel meer hoor, terwijl XFree nog wel degelijk als root draait.
sorry, alles draait een beetje, ben al blij dat ik geen draaiDT typ.
JOJO ik ga maar eens slapen , pffff 6 uur weer op
jaja goh goh,heb even geen inspiratie
Bedankt voor de moeite, maar ik heb het al opgelost. Het lag aan Nautilus: die werd onder gewone user-accounts automatisch gestart, en onder root dus niet. Ik ben hem nu aan het upgraden naar 1.0.4, hopen dat het dan beter gaat.
Bedankt!
Bedankt!
Volgensmij klikte iemand hier op een verkeerd knopjeOp vrijdag 31 augustus 2001 00:56 schreef neudeboules het volgende:
sorry, alles draait een beetje, ben al blij dat ik geen draaiDT typ.
Nautilus doodmakenOp vrijdag 31 augustus 2001 01:16 schreef The Spider het volgende:
Bedankt voor de moeite, maar ik heb het al opgelost. Het lag aan Nautilus: die werd onder gewone user-accounts automatisch gestart, en onder root dus niet. Ik ben hem nu aan het upgraden naar 1.0.4, hopen dat het dan beter gaat.
Bedankt!
Magoed, weten we dat ook weer.
Owja, en post ook maar of het geholpen heeft of niet, dat sluit het draadje mooi af.
Verwijderd
Okee het probleem is al opgelost, maar ik wil toch even op XAA terug komen zoals The spider noemde.
Dit staat dus voor Xfree Acceleration Architecture als ik me niet vergis.
Veel drivers van Fabrikanten maken dus gebruik van deze module voor hun acceleratie.
Veel drivers van Fabrikanten maken dus gebruik van deze module voor hun acceleratie.
Damn, je hebt gelijk... Wat was de afkorting voor anti-aliases fonts voor X dan oaw?Op vrijdag 31 augustus 2001 01:26 schreef nelske het volgende:
Okee het probleem is al opgelost, maar ik wil toch even op XAA terug komen zoals The spider noemde.
Verwijderd
duidelijk een geval van vergeten de SUID te zetten voor ESD. Verschrikkelijk irritant foutje in debian testing/unstable.Op vrijdag 31 augustus 2001 01:16 schreef The Spider het volgende:
Bedankt!
chmod +s /usr/bin/esd (als root)
Verwijderd
Voor de niet-zo-handige user is nautilus een geweldige tool. Voor hun is het dan ook bedoeld. 1.0.4 is zeer goed, snel enzo. 1.0 was misschien niet je van het maar Nautilus is echt een handige tool, als je je in de commandline met file management niet zo kunt redden.Op vrijdag 31 augustus 2001 01:22 schreef deadinspace het volgende:
Nautilus doodmaken
De NVidia driver werkt inderdaad via XAA. Maar de kernel regelt de DRI en AGP afhandeling (daarom heb je die module ook nodig). Het in eigenlijk net zo goed via XFree zelf worden geregeld, die kan net zo goed DRI en de kernel merkt er niks van. XAA gaat buiten het client server principe om, rechtsreeks via een driver die via DRI dus rechtsreeks de hardware aanspreekt. Wel een beetje unsecure vind ik, maja het is wel 5x sneller dan zonder. Windows kent alleen maar DRI. XAA is niet van toepassing want er is gheen client-server systeem.
[deze advertentieruimte is te koop]
zie je nou wel, ik had wel gelijk
Ik kan me op de bash wel redden hoor, dat is het probleem niet, maar nautilus ziet er gewoon lekker uit. Mooi om al die windows-users over te halen
Verwijderd
juist, een keer raden waarom ik Gnome 1.4 met Nautilus en Evolution op mijn laptop draai. Da's echt niet alleen omdat het zo lekker draait.....Op vrijdag 31 augustus 2001 16:12 schreef The Spider het volgende:
zie je nou wel, ik had wel gelijkIk kan me op de bash wel redden hoor, dat is het probleem niet, maar nautilus ziet er gewoon lekker uit. Mooi om al die windows-users over te halen
Je hebt toch wel "apt-get install reportbug; reportbug esd" gedaan he? Anders wordt het ook niet beterOp vrijdag 31 augustus 2001 10:59 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
duidelijk een geval van vergeten de SUID te zetten voor ESD. Verschrikkelijk irritant foutje in debian testing/unstable.
chmod +s /usr/bin/esd (als root)
Verwijderd
Neuh...Op vrijdag 31 augustus 2001 17:13 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Je hebt toch wel "apt-get install reportbug; reportbug esd" gedaan he? Anders wordt het ook niet beter
Mijn internet op mijn kamer doet het niet eens dus ik kan uberhaupt al niet eens bugs reporten.... (zit op helpdeskkantoor op nuiversiteit te inetten)..
Nah, wat een houding, jongeman!Op vrijdag 31 augustus 2001 19:51 schreef beelzebubu het volgende:
Neuh...
Mijn internet op mijn kamer doet het niet eens dus ik kan uberhaupt al niet eens bugs reporten.... (zit op helpdeskkantoor op nuiversiteit te inetten)..
Verwijderd
Op vrijdag 31 augustus 2001 20:03 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Nah, wat een houding, jongeman!
He ja, komen mensen hier weet ik meteen het antwoord op hun vraag
hopen dat Jotti dit niet leest
Nog ff serieus, ik submit het wel als ik weer internet op mijn kamer heb
Pagina: 1