Computer gebruiken voor alleen virtuele omgevingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:58
Goedemorgen,

Ik heb een klein bedrijf (2 personen) en werken fulltime op Mac.
Omdat we voor enkele simpele toepassingen Windows moeten hebben (en voor het testen van software verschillende Windows versies of Linux versies nodig hebben) wil ik graag op een pc Virtuele machines draaien.

Ik heb nog een PC staan met de volgende specs:

- CPU: Intel i5-4670K (4) @ 3.800GHz
- GPU: Intel Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor
- Memory: 7829MiB

Deze PC zou ik volledig voor de Virtuele machines willen gebruiken.
Ik heb niet heel veel verstand van VM's maar ik dacht dat je op 2 manieren VM's kunt draaien. In een OS of direct op de hardware (sorry als ik iets raars zeg).

Ik zou graag het laatste willen doen als dat kan en dan via Mac remote inloggen op één van de VM's die erop draaien.

Dus de PC hoeft zelf geen windows ofzo te draaien maar een VM os (als dat kan), en ik zou dan remote VM's moeten kunnen aanmaken en draaien.

Kan dit idee, zoja waar begin ik?
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:36

SambalBij

We're all MAD here

Je hebt idd een goed idee van de mogelijkheden.
Het simpelste is om het via een host OS te doen; Bijvoorbeeld Windows 10 of 11, met de Hyper-V rol, of VMware Workstation Player, of bijvoorbeeld Virtualbox voor je VM's.

Makkelijk in gebruik, maar behoorlijke overhead door dat host OS, met name qua geheugen.

Andere (betere) optie is inderdaad dat 'VM os' wat je noemt; de zogeheten bare metal hypervisor. Dat is voornamelijk een (heel dun) management-laagje tussen je hardware en de VM's.

Heeft een iets grotere leercurve, maar een stuk beter geschikt en een stuk krachtiger. Lees je eens in op de gratis versie van VMWare ESXi.

Moet wel je hardware ondersteunen (met name qua storage controller en nic) maar dat is de optie die ik zelf zou kiezen.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je kan natuurlijk ook gewoon Virtualbox of VMware Fusion op je Macs draaien en daarin de virtual machines. Voor sporadisch gebruik werkt dat, afhankelijk van de benodigde resources, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Bedankt tot zover voor de reacties. Ik ga me eens inlezen in VMWare ESXi

@sOid Bedankt, dat kan ook maar is minder gewenst. We willen graag beide (collega en ik) op de VM's kunnen komen zonder dat lokaal te hebben draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-04 21:21
Zolang je geen zware grafische programma's gaat draaien zou ik een VPS huren bij een aanbieder zoals Hetzner of TransIP. Zeker aangezien je hier zakelijk gebruik van gaat maken. Stroomkosten van je oude werkstation gaan al meer zijn als de kosten. Je gebruikt dan RDP om in te loggen vanaf je mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Met een VPS kan ik toch geen meerdere windows / linux systemen draaien?
Plus de stroomkosten zitten in de huur dus die betaal ik niet direct

Wat VMWare ESXi betreft, dit lijkt niet te werken op CPU's met een K (overklokbaar en ik heb de 4670K).
Nu heb ik nog een andere PC staan met de i7-6700. Misschien zou dit een betere optie zijn dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

Scott81 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:05:
Met een VPS kan ik toch geen meerdere windows / linux systemen draaien?
Plus de stroomkosten zitten in de huur dus die betaal ik niet direct

Wat VMWare ESXi betreft, dit lijkt niet te werken op CPU's met een K (overklokbaar en ik heb de 4670K).
Nu heb ik nog een andere PC staan met de i7-6700. Misschien zou dit een betere optie zijn dan
Denk niet dat die K het probleem is, eerder dat vmware vt-d niet aanstaat of nog niet ondersteund word ?

BTW :
Als het alleen testen is, waarom dan niet wat VM's op je normale macbook installeren ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Scott81 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:56:
Bedankt, dat kan ook maar is minder gewenst. We willen graag beide (collega en ik) op de VM's kunnen komen zonder dat lokaal te hebben draaien.
Ik zie inderdaad dat de 4670K dat niet ondersteund:

Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d) ‡ No

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik vind de namen voor je CPU en GPU verwarrend
Een intel XEON is geen gpu, dus geen ideee wat er nu echt in de PC zit.

Qua geheugen (8GB) zit je ook echt minimaal. Je zou op een baremetal OS (mits je iets geschikts vindt) net aan 2 Windows machines tegelijk kunnen draaien met 4GB elk. Dat is redelijk minmaal
Die VM's moeten dan nog gelicenseerd worden of je draait Windows in evaluation mode wat prima is voor wat testwerkzaamheden en dan na zoveel maanden weer wipen en opnieuw beginnen.

Tegenwoordig zijn er echt legio cloud mogelijkheden om een VM aan te slingeren in Amazon/Azure en deze zelfs enkel te draaien wanneer nodig, daarmee bespaar je vaak flink op kosten.
Welk OS je wil draaien is ook te kiezen.
Heb je de VM niet nodig? Dan zet je hem uit, je betaalt dan enkel een klein bedrag voor de storage en hosting.
Als ik de Azure pricing calculator start en een Windows VM invoer met wat parameters wat jouw bakkie daar zou kunnen draaien en ik houd 40 uur aan, kom ik op een Basic A2, Dual core, 3,5GB RAM, 60GB opslag in West Europe. Kosten, 0,114 euro per uur

(Ik heb geen idee hoeveel je gaat testen en uitproberen en hoeveel uur je daaraan spendeert per maand, maar ik heb voor het gemak even een volledige werkweek genomen.)

40 uur gebruik is 4,61 euro per maand

Zelfde VM met Linux: 2,99 euro per maand.

Da's toch geen geld? Verder geen/nauwelijks onderhoud/ebeheer aan OS, hardware, etc.
En je kunt er overal bij, je hoeft niet met je Mac op kantoor te zitten met LAN connectie naar je PC/VM
Veranderen je eisen, dan schaal je op. Betaal je meer, maar dat heb je dan blijkbaar nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door akimosan op 20-01-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:48
Je zou dit kunnen gebruiken op die machine: https://www.proxmox.com/

In Proxmox kun je dan containers (linux) of VM's (elk OS) aanmaken en deze starten en stoppen wanneer nodig.
Werkt redelijk makkelijk vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:15
Scott81 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:56:
Bedankt tot zover voor de reacties. Ik ga me eens inlezen in VMWare ESXi

@sOid Bedankt, dat kan ook maar is minder gewenst. We willen graag beide (collega en ik) op de VM's kunnen komen zonder dat lokaal te hebben draaien.
Ga je er alleen vanuit kantoor op werken of ook vanuit huis, je vakantie adres noem het maar op?
In het geval van het laatste hoop ik dat je goed nadenkt over een VPN oplossing en niet poort 3389 gaan zitten forwarden :)

[ Voor 12% gewijzigd door HKLM_ op 20-01-2023 12:10 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Dat azure / amazon is ook een optie. Kan ik daar dan ook zelf programma'tjes op installeren of worden die verwijderd bij uitloggen of krijg ik die rechten niet.
En hoe ziet dat met licenties / OS versies? (Windows 10, 11 etc)?

Een VPN heb ik ingesteld maar in principe hoef ik hier alleen op vanuit kantoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:15
Scott81 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:14:
Dat azure / amazon is ook een optie. Kan ik daar dan ook zelf programma'tjes op installeren of worden die verwijderd bij uitloggen of krijg ik die rechten niet.
En hoe ziet dat met licenties / OS versies? (Windows 10, 11 etc)?

Een VPN heb ik ingesteld maar in principe hoef ik hier alleen op vanuit kantoor
Als je mogelijk Cloud overweegt kan je ook kijken naar een Microsoft 365 Cloud PC, zit direct je licentie bij.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Een VM in Azure kan van alles zijn maar vaak als er Windows bij staat wordt Windows Server bedoeld.
Als je een Windows VM afneemt, wordt daar ook de license cost bij gerekend dus die zit erbij.

Voor een Microsoft 365 Cloud PC wordt gebruikgemaakt van Windows 10 of 11, inclusief licentie
Cloud PC's kunnen worden ingesteld voor local admin access door een user:
https://www.prajwaldesai....0access%20on%20Cloud%20PC.

Als je local admin rechten hebt kun je ook programma's installeren.
je kunt zelfs instellen dat een restore plaatsvindt na x tijd of dat een user die zelf kan initïeren.
Zo kun je een restore point maken voordat je een stuk software gaat testen en gaat er iets mis, dan kun je eenvoudig een rollback doen. Of na je testen besluiten om compleet terug te gaan naar last-known-good state.
Prijzen staan hier: https://www.microsoft.com...365/all-pricing?market=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Je hebt ook nog XenServer wat is overgenomen door Citrix.
Dit is ook een type 1 hypervisor net als ESXi.
Daar was een FOSS versie voor te downen in het verleden en ik vermoed dat je deze nog steeds gratis kunt draaien (wel registreren als ik ff zo snel kijk).
Mogelijk niet met alle features vergeleken met de licenced versie maar die heb je vermoedelijk toch niet nodig.

XenServer is gebasseerd op de Xen Project kernel.
Deze wordt oa toegepast voor een groot deel van AWS en andere grote VPS aanbieders.

Als je wat handiger bent met Linux kun je met de Xen kernel zelf je eigen VMM opzetten.
Dan ben je niet bergrenst in features / licentie voorwaardes en kun je alles zelf inrichten zoals je wilt (netwerk, opslag, pass through, stub domains, live migration etc).
Zelfs voor ARM:
$ dpkg --print-architecture
armhf

$ apt show xen-hypervisor-4.14-armhf
[..]
Description: Xen Hypervisor on ARMHF
 The hypervisor is the "core" for XEN itself.  It gets booted by the boot
 loader and controls cpu and memory, sharing them between your
 administrative domain (Domain 0) and the virtual guest systems.
 .
 In order to boot a XEN system along with this package you also need a
 kernel specifically crafted to work as the Domain 0, mediating hardware
 access for XEN itself.

EDIT: Kleine uitleg plus gids:
https://wiki.xenproject.org/wiki/Xen_Project_Beginners_Guide

[ Voor 3% gewijzigd door deHakkelaar op 22-01-2023 21:46 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeroldM
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-02 14:53
Vind ergens een extra DDR3 RAM module met 8 GByte aan capaciteit zodat je in totaal 16 GByte aan RAM in je i5 4xxx machine hebt. Voor veel moederborden uit die periode is dat vaak het maximum. Of het moet een 'Pro' moederbord zijn, dan kan er vaak maximum 32 GByte aan RAM in.

Als met VMs gaat spelen, dan is het belangrijk dat je er zoveel mogelijk RAM in hebt zitten. Maakt niet uit voor welke virtualizatie-vorm je ook kiest, meer RAM is beter.

Zelf ben ik ook een groot voorstander van ProxMox, als je de VMs alleen in je eigen LAN netwerk wilt gebruiken.

ProxMox is gebaseerd op Linux, schrik daar niet al teveel van, installeren is erg makkelijk en daarna werk je via een web-interface in je eigen browser op die ProxMox server. Ik vind de web-interface van ProxMox en de indeling ervan uitstekend voor mij werken.

Je hoeft er in elk geval niets voor de ProxMox software te betalen, aangezien je amper gebruik zal maken van het grote aantal mogelijkheden die je met ProxMox krijgt. Je kan er heel veel (automatsch) beheer ermee bewerkstelligen als je jezelf erin verdiept. Maar het werkt ook erg simpel als je daar (helemaal) geen zin in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Bedankt voor de reacties. Ik had heel toevallig een filmpje gezien van proxmox en dit zag er inderdaad vrij simpel en voldoende uit.

Nu weet ik niet of proxmox wel kan op de i5-4670k omdat deze geen VT-D ondersteund. Ik heb eventueel nog 2 andere pc’s staan met beide een i7-6700 met per stuk 16gb ram en wellicht is het handiger om van deze 2 een iets krachtigere te maken.
Of alle 3 in de verkoop en dan iets nieuws kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@Scott81 VT-D is wel echt een must ik weet niet of proxmox wel zonder kan maar bepaalde andere software kan het in principe wel maar de performance is dan om van te huilen.

ik begrijp uit het topic dat je in principe je stroomkosten niet zelf betaald, maar ik zou je desondanks aanraden om (als je per se zelf wilt hosten) om toch vooral naar iets nieuws te kijken. ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je eens op dit forum rondkijkt naar topics over eigen servers bouwen.

ik noem als voorbeeld een ryzen 5 6500g die met een tdp van 65watt 6 cores 12treads in combi met bijvoorbeeld een deskmini x300 samen met gemak 2 van jouw i5-jes kan virtualiseren en dan nog power over heeft.

als je daar per persoon een dedicated vps of een cloudpc tegenover moet zetten met dit soort performance dan ga je die prijzen van 3 euro per maand niet halen en kijk je dus ook naar een hele andere afschrijvings periode...

mocht je dus echt van plan zijn zelf iets te willen draaien, laat je dan in ieder geval niet afleiden door hardware die niet geschikt is voor je taak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80910

Als ik de prijzen van Microsoft zo zie vallen die reuze mee. Kun je het bijna niet zelf voor doen als je aan afschrijving per 2 jaar denkt. Koop je iets nieuws en gaat het 4 jaar mee, tsja dan scheelt het de helft. Maar heb je ook eigen beheer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Anoniem: 80910 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:05:
Als ik de prijzen van Microsoft zo zie vallen die reuze mee. Kun je het bijna niet zelf voor doen als je aan afschrijving per 2 jaar denkt. Koop je iets nieuws en gaat het 4 jaar mee, tsja dan scheelt het de helft. Maar heb je ook eigen beheer
een moderne pc afschrijven in 2jaar vind ik eerlijk gezegd wel een beetje onfris om eerlijk te zijn. er zijn natuurlijk altijd scenario's waarin je zo ontzettend veel van een systeem vraagt dat zo'n afschrijving zinnig wordt (laptops die ontzetend veek onderweg zijn bijvoorbeeld, of wanneer je hardware onderwerpt aan bepaalde type gebruikers (van het lompere soort).

maar als je een pc inzet om een paar applicaties in een kleine vm te kunnen draaien zodat die ene kantoor-aplicatie lekker in windows xp kan blijven werken zou ik vooral kiezen om pc te vinden met zo min mogelijk onderhoud en zo min mogelijk dat stuk kan...

uiteindelijk hangt het ook allemaal af wat welke software de TS precies nodig heeft, of die software bijvoorbeeld ook toegang nodig heeft tot externe hardware zoals handscanners, of andere input- of output devices etc.

ook geeft TS aan af en toe wat programmatjes te willen testen, nu hangt het er natuurlijk wel vanaf of we het dan hebben over software op de pc of dat we praten over in-browswer gedoe... maar als we het hebben over het testen van software-programma's dan zou ik hoe dan ook zeker weten met proxmox aan de slag willen... het feit dat je dan gewoon op basis van een bepaald snapshot en wegwerp-vm maken, je progsel kunt draaien, en de vm weer kunt verwijderen maakt zaken wel heel makkelijk... en vooral ook veel sneller dan fysiek werken waarbij je dus in windows zelf een herstelpunt moet maken, (en terugzetten) iets dat aanzienlijk langer duurt dan het resetten van snaphots in een vm.

ik denk dan dus aan: een zo zuinig mogelijk systeem, met goede en goede performance tweaks en een eenvoudige setup en deugdelijke backups.

een single server proxmox setup met externe sceduled backups is wat dat betreft wel zo eenvoudig te plaatsen dat je bijna kunt spreken van set&forget. maar dat hangt uiteindelijk allemaal wel af van je eigen kennis en skills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Bedankt voor alle reacties. Ik neig inderdaad naar een proxmox systeem. Mijn vorige pc heeft het 6 jaar volgehouden met 24/7 aanstaan en dagelijks minimaal 8 en soms 12 uur op werken. Deze doet het overigens nog steeds dus ik ga er van uit dat een nieuw systeem het ook wel enige tijd moet kunnen volhouden.

Ik denk toch binnekort eens een systeempje samen te stellen. Het testen is idd browser gericht dus veel vraag ik er niet van.

Bedankt allemaal!
Pagina: 1