Eerste keer badkamer vernieuwen

Pagina: 1
Acties:
  • 13.149 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-01-2023
Mijn vraag:
We willen graag weten wat handiger / beter / goedkoper is. Een aannemer / klusjesman die voor ons de badkamer plaatst. Of een badkamerwinkel zodat alles onder 1 dakje zit.

We zijn zelf niet zo handig. We hebben 2 jaar geleden onze eerste huis gekocht en willen nu de badkamer vervangen. Slopen en een nieuwe erin.
We hebben meerdere aannemers en klusjesmannen aangeraden gekregen maar ze zijn allemaal zo druk dat ze nog niet langs zijn geweest voor offertes. We zijn vooral benieuwd of een klusjesman goedkoper zal zijn dan de grotere badkamerwinkels.

We hebben nu meerdere winkels bekeken en ook zelf van alles samen gesteld. Zeg dat onze badkamer rond de 6000 euro zit aan materiaal. De winkel waarmee we nu onderhandelen zegt te kunnen monteren, plaatsen, afbreken, stuccen plafond, vuil weghalen voor rond de 10.000 euro. Alles van A tot Z zeggen ze zelf. (Badkamer is ong 2 bij 2). Is een klusjesman veel goedkoper dan dat? En wat zijn de meest voor de hand liggende verschillen verder? We weten niet zo goed waar we op dit moment goed aan doen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:34
Een nieuwe badkamer voor 10000 is best scherp denk ik. 8 jaar geleden was ik voor een kleine badkamer en wc 15000 kwijt (ok was niet de goedkoopste toen, maar perfect werk afgeleverd).
Verder is het enige verschil dat als je het door de badkamerboer laat doen dat je alles daar ook besteld denk ik? Als een aannemer of klusjesman het doet heb je toch ook één aanspreekpunt?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr44nVogel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 23:42
Die badkamerboer doet het uiteindelijk ook niet zelf. Die huren ook een aannemer / klusjesteam in. Dus die zullen ook niet op korte termijn kunnen gok ik. Zelfs als je het via hun doet vraag om fotos van eerdere werk en recensies.
De prijs is dat inclusief materiaal en installatie ? dan is het zeker geen overdreven hoge prijs.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:38
Ik heb 2 maanden geleden mijn badkamer laten vervangen..
Materiaal zelf gehaald via een sanitair groothandel.

Installateur heeft het geplaatst..

Materiaalkosten sanitair ook ongeveer 6000.
Materiaalkosten installateur (lijm, leidingen etc) 750 euro ongeveer
Arbeid 8000 euro.

Alles incl BTW.

Meeste arbeid ging zitten in tegelzetten en opbouwen van de badkamer qua meubels en douchecabine..

Prijzen zijn gigantisch omhoog gegaan laatste jaren.
Ik weet nog in mijn vorige woning in 2015 dat ik ongeveer 4000 euro kwijt was voor al het installatiewerk door een klusjesman.. Maar de kwaliteit was helaas wel minder, maar ligt natuurlijk aan de persoon, niet elke klusjesman levert slecht werk..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:23

Rmg

Het voordeel van een badkamerwinkel is dat je 1 aanspreekpunt hebt voor alles. garantie op apparatuur, ze regelen de aannemer, loodgieter, sloper etc etc.

Nadelen :
* Vaak duurder en "beperkt" in keuze, namelijk tot wat de badkamerwinkel aanbied
* Als je gezeik hebt met een aannemer moet het via de badkamerwinkel, hoe die er mee om gaan is "wisselend"
* Je krijgt het klusteam/aannemer/loodgieter via hun heb je zelf weinig over te zeggen vaak.

Of in eigen beheer.

Voordeel is dat het vaak goedkoper is je kan meer "rondshoppen" voor materiaal, meer zeggenschap over de aannemer/klusjesman/loodgieter, meer ruimte voor speciale wensen.

Nadelen:
* Kost meer tijd, je hebt meer partijen om mee te praten, als de loodgieter nog niet klaar is en de tegelaar staat voor de deur moet jij (of je aannemer) dat oplossen. Als je bad nog niet geleverd is is dat jouw probleem etc etc.
* Garantie kan meer gedoe zijn als het allemaal van verschillende winkels komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 20-01-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:02
De badkamerwinkel huurt met een beetje geluk dezelfde klusjesman in.

Wij hebben het door een (bekende) klusjesman laten doen. Die had een afspraak met een sanitairwinkel waar wij netjes werden ontvangen en spullen hebben uitgezocht. De klusjesman heeft dit verder helemaal geregeld en we hadden 1 aanspreekpunt / betaalpunt.

Persoonlijk kies ik liever voor een klusjesman, daar kan je een band mee opbouwen en die kan je ook nog eens voor andere klussen vragen. Omdat je een meer persoonlijk contact en band hebt zal de klusjesman gemiddeld genomen meer betrokken zijn bij het werk is mijn ervaring. De grote badkamerboer kijkt enkel naar omzet en hoe sneller het er inzit hoe beter. Hier op Tweakers zijn wel wat voorbeelden te vinden van badkamerboeren en hoe ze werken.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Overigens heb je hier allemaal niks aan als je geen klusjesman of badkamerboer kan vinden die het werk wil uitvoeren. Daar zou ik mee beginnen, zorgen dat je 2 of 3 fatsoenlijke offertes hebt liggen. Dan kan je daarna op basis van prijs en gevoel kiezen. De ene klusjesman is de andere niet en de ene badkamerboer is de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:46

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb in 2015 mijn badkamer gedaan en was voor rond de 8k klaar. En dan heb ik een hoop luxe spullen, geen Hans Grohe rommel bijvoorbeeld... Volgens mij was ik qua materiaal 5k kwijt (allemaal zelf gekocht) en qua werk 3k. (werkspot)

Dat gaat je nu echter niet meer lukken. Als die 10K inclusief materiaal is heb je echt een goeie deal.

Of is het 10k arbeid + 6k materiaal? Dan is dat alsnog (in deze tijden) niet heel gek, alhoewel ik dan 10k wel een klein beetje uit verhouding (maar dat is de tijd) vind maar als ze daar ook nog voor slopen, leidingwerk verleggen etc kan het wel uit...

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 20-01-2023 12:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

FreakNL schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:19:
Ik heb in 2015 mijn badkamer gedaan en was voor rond de 8k klaar. En dan heb ik een hoop luxe spullen, geen Hans Grohe rommel bijvoorbeeld... Volgens mij was ik qua materiaal 5k kwijt (allemaal zelf gekocht) en qua werk 3k. (werkspot)

Dat gaat je nu echter niet meer lukken. Als die 10K inclusief materiaal is heb je echt een goeie deal.

Of is het 10k arbeid + 6k materiaal? Dan is dat alsnog (in deze tijden) niet heel gek, alhoewel ik dan 10k wel een klein beetje uit verhouding (maar dat is de tijd) vind maar als ze daar ook nog voor slopen, leidingwerk verleggen etc kan het wel uit...
Gewoon uit interesse, wat is er precies rommel aan HansGrohe? Lijkt me een van de grotere (zo niet de grootste) spelers in de badkamermarkt?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:58
ik ga ook mijn badkamer renoveren en na wat rondgang is mij verteld dat een badkamer tegenwoordig wel rond de 15-25k zit, afhankelijkl van je wensen.
10K all in is daarmee erg goedkoop. Je mag dan zeker wel even research doen naar het bedrijf, de ingehuurde klusjesman, en de materialen die je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Heb je een 2e douche/toilet? Als je zelf alles coördineert ben je hoogstwaarschijnlijk goedkoper uit maar moet je incalculeren dat de uitvoering langer duurt dan gepland. Met een extra douche/toilet maakt dat niet zoveel uit, zijn die er niet is het wellicht verstandiger je te laten 'ontzorgen' door een badkamerzaak (daar betaal je dan wel voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:41

Punkrocker

Mostly harmless

Er zijn ook sanitair/badkamerwinkels die eigen monteurs in dienst hebben.

Voordeel: Monteurs kennen het materiaal en afhankelijk van de levertijden van het materiaal redelijk snel in te plannen.
Hebben wij vorig jaar laten doen en de montageprijs viel ons reuze mee.

Nadeel: vast wel ergens goedkoper te krijgen en in te huren.

Maar ik heb twee linkerhanden wat klussen betreft (en ik ben rechtshandig) dus zelf doen met een net resultaat was voor ons geen optie.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-06 18:41

VW-Arjan

★★★★★

Hier een badkamer van ongeveer 180x250cm laten doen en een apart toilet.
Zelf de hardware gekocht incl tegels (7500), de installateur heeft al het leidingwerk gedaan, een afvoer gemaakt, de ketel verplaatst en alles geplaatst en aangesloten.
De installateur heeft zelf een tegelzetter geregeld en een kitter. Dat koste alles bij elkaar ook 7500.
Zelf wat voorbereidende werkzaamheden gedaan.
Dus 15000 totaal. Zelf nog 1 ritje stort moeten doen.

Dit is nu dik 2 jaar geleden, dus jouw prijs lijkt mee te vallen. Gezien alles duurder is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:47
Uit eigen ervaring: zoek een goede aannemer en regel alles via de aannemer. Heel slechte ervaringen met een lokale (NB: hoog aangeschreven) badkamerboer.

Te dure materialen en twee keer met een wc-pot moeten teruggaan omdat die niet goed geglazuurd was. Bovendien kreeg ik een beunhaas aanbevolen om de verkoop maar rond te krijgen.

Achteraf heel veel gedoe want als er dan wat is, wijst de een naar de ander, en beland je in een kastje-muur-situatie.

Bij een latere (grote) verbouwing met een goede aannemer ging alles prima. En die man benader ik nu nog altijd als eerste.

[ Voor 12% gewijzigd door Flozem op 20-01-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Jeroenneman schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Gewoon uit interesse, wat is er precies rommel aan HansGrohe? Lijkt me een van de grotere (zo niet de grootste) spelers in de badkamermarkt?
De vraag is sowieso of men niet Grohe en HansGrohe vergelijkt (2 verschillende bedrijven).

Maar al jaren wordt er in de sanitairwereld gesuggereerd dat er bij beide merken gebruik gemaakt wordt van verschillende productieprocessen/lijnen. Het verhaal gaat dat wat jij en ik in de gemiddelde bouwmarkt kunnen kopen van een mindere kwaliteit is dan wat er geleverd wordt aan bijvoorbeeld de keukenboer. In hoeverre dat waar is weet ik niet, ik weet wel dat er bij andere producten zoals bijvoorbeeld schroeven wel echt een kwaliteitsverschil kan zitten (zelf ervaring mee).

Maar ik ben zelf ook niet een hele grote fan van Grohe en HansGrohe, vind het vooral een massaproduct wat je overal ziet. Voor niet al teveel geld heb je overigens een prima kraan bij beide bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Drardollan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:23:
[...]

De vraag is sowieso of men niet Grohe en HansGrohe vergelijkt (2 verschillende bedrijven).

Maar al jaren wordt er in de sanitairwereld gesuggereerd dat er bij beide merken gebruik gemaakt wordt van verschillende productieprocessen/lijnen. Het verhaal gaat dat wat jij en ik in de gemiddelde bouwmarkt kunnen kopen van een mindere kwaliteit is dan wat er geleverd wordt aan bijvoorbeeld de keukenboer. In hoeverre dat waar is weet ik niet, ik weet wel dat er bij andere producten zoals bijvoorbeeld schroeven wel echt een kwaliteitsverschil kan zitten (zelf ervaring mee).

Maar ik ben zelf ook niet een hele grote fan van Grohe en HansGrohe, vind het vooral een massaproduct wat je overal ziet. Voor niet al teveel geld heb je overigens een prima kraan bij beide bedrijven.
Ik heb al jaren kranen van Grohe van de bouwmarkt, prima spul..

En daarnaast is het maar een kraan, als die defect/lek raakt dan schroef je er een ander op..
Bij een badkamer gaat het juist om de dingen die vast zitten, tegels, douchewanden/cabines, etc..
Een kraantje vervangen kan elke handige klusser, maar op dingen die echt vastzitten wil je gewoon goede kwaliteit..
Zo zal ik ook nooit gaan voor een B partij tegels die in de aanbieding zijn.. Grote kans dat deze krom zijn of niet juist zijn qua kleur, of slaan snel dof uit (poreus).. En daar kijk je toch 10-20 jaar tegenaan, je gaat namelijk niet even een tegeltje vervangen.

Ik zou vooral investeren in goede arbeid, en dingen waar je 10-20 jaar tegenaan moet kijken..

Vorige badkamer hebben we ook budget kranen opgezet omdat we bijna door het budget heen waren, 2 jaar later hebben we ze vervangen door mooiere kranen, kost je een uurtje werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
verstappen33 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:29:
[...]

Ik heb al jaren kranen van Grohe van de bouwmarkt, prima spul..
Ik geloof je direct.
En daarnaast is het maar een kraan, als die defect/lek raakt dan schroef je er een ander op..
Ben ik niet helemaal met je eens. De aansluiting of boorgaten kunnen een ding zijn. Bijvoorbeeld een geboord gat in een meubel of een regendouche. Je moet maar net de juiste maat nog kunnen vinden. Nog los van het feit dat je toch niet elke 3 jaar een kraan wil vervangen? (noem maar een willekeurige termijn hoor).
Zo zal ik ook nooit gaan voor een B partij tegels die in de aanbieding zijn.. Grote kans dat deze krom zijn of niet juist zijn qua kleur, of slaan snel dof uit (poreus).. En daar kijk je toch 10-20 jaar tegenaan, je gaat namelijk niet even een tegeltje vervangen.
Je hebt B keus en B keus. Het kan een B keus zijn omdat er iets mee is maar het kan ook net zo goed B keus zijn omdat het een restant is. Als dat voldoende is voor jouw behoefte dan is daar helemaal niks mis mee. Zaken als de kleur hoeven er ook niet toe te doen, als je een B keuze hebt omdat de kleur iets afwijkt van wat de bedoeling was maar voor jou zijn het voldoende tegels, dan is er geen enkele reden waarom je het niet kan gebruiken zolang je niet hoeft te mixen.
Ik zou vooral investeren in goede arbeid, en dingen waar je 10-20 jaar tegenaan moet kijken..
Daar kan ik niet anders dan bevestigend op antwoorden. Ik heb ook graag dat het goed gebeurd, dat is belangrijker dan kosten of tijd voor mij. Liever 2 uur meer werk tegen meer geld en dan goed kitwerk dan dat ik over 5 jaar beneden de verf van het plafond heb vallen omdat er een lekje is.
Vorige badkamer hebben we ook budget kranen opgezet omdat we bijna door het budget heen waren, 2 jaar later hebben we ze vervangen door mooiere kranen, kost je een uurtje werk.
Dat zou ik dan weer nooit doen, dan maar op een of andere manier geld vinden. Na zoveel werk wil ik wel dat het af is. Als je er bij voorbaat rekening mee houdt dan is het niet zo'n probleem, dan ga je niet zomaar ergens gaten boren bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atacama
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-06 20:17
Ik kan helaas niet oordelen of zelf een klusjesman vinden goedkoper is. Toevallig vorige week een badkamer besteld/gekocht inclusief montage (slopen & afvoer doen we zelf).
Kosten in ons geval zijn vrijwel 50/50. 7000 voor materiaal (niet heel luxe op een bepaalde tegel na) en 7000 montage.
Voor mij was de keuze dat we 1 aanspreekpunt hebben (de winkel) en niet diverse mensen + montage in de periode die wij willen over ongeveer 3 maanden. Zoals je aangeeft is het erg lastig in deze tijd mensen te vinden voor grotere klussen. Dit was voor mij de gemakkelijkste manier met de minste zorgen (verwacht ik nu). Als het samenvalt met je verhuizing is dit voor mij wel iets waard.

-= Its dry in the dessert =- So what??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-06 09:11
Ik ben in september begonnen met zelf de badkamer verbouwen.

Ik heb alles zelf gedaan samen met mijn vader, op het tegelen na. En moet binnenkort alleen het plafond nog laten doen. Al met al ben ik zo'n €18-20k kwijt. Hierbij heb ik ook niet echt bespaard en reken hier ook bij in een waterontharder nieuw ventilatiesysteem.

Hier nog wat oudere foto's voor een idee. Maar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSMe2eOQnECRx5FDfpHM44tHPUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFmAGCK2ELe4hwgR99Y8hklm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBAIGQuvySgxGauSS9xpafZJaZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajGeI04dpn16pRMCyUFuiexz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbpbKE3k2bt7mgJJgn-WsSNm2UI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPDa40daM7aNJxAT2WLjAOCd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvIiB0QO9kZllp36IJ34yCdAbM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8UJSHzONqvbiEwdDorxBMm6X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyvnZl0u47QBSQc_9pQJPzZmHoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lF5WzUj1CzrFUU3dHSpsiOr.jpg?f=fotoalbum_large

De prijs die jij noemt vind ik erg meevallen. De kosten voor het tegelen vielen mij namelijk wel enigszins tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Drardollan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:37:
[...]

Ik geloof je direct.

[...]

Ben ik niet helemaal met je eens. De aansluiting of boorgaten kunnen een ding zijn. Bijvoorbeeld een geboord gat in een meubel of een regendouche. Je moet maar net de juiste maat nog kunnen vinden. Nog los van het feit dat je toch niet elke 3 jaar een kraan wil vervangen? (noem maar een willekeurige termijn hoor).

[...]

Je hebt B keus en B keus. Het kan een B keus zijn omdat er iets mee is maar het kan ook net zo goed B keus zijn omdat het een restant is. Als dat voldoende is voor jouw behoefte dan is daar helemaal niks mis mee. Zaken als de kleur hoeven er ook niet toe te doen, als je een B keuze hebt omdat de kleur iets afwijkt van wat de bedoeling was maar voor jou zijn het voldoende tegels, dan is er geen enkele reden waarom je het niet kan gebruiken zolang je niet hoeft te mixen.

[...]

Daar kan ik niet anders dan bevestigend op antwoorden. Ik heb ook graag dat het goed gebeurd, dat is belangrijker dan kosten of tijd voor mij. Liever 2 uur meer werk tegen meer geld en dan goed kitwerk dan dat ik over 5 jaar beneden de verf van het plafond heb vallen omdat er een lekje is.

[...]

Dat zou ik dan weer nooit doen, dan maar op een of andere manier geld vinden. Na zoveel werk wil ik wel dat het af is. Als je er bij voorbaat rekening mee houdt dan is het niet zo'n probleem, dan ga je niet zomaar ergens gaten boren bijvoorbeeld.
Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor type kranen en badkamer je hebt, bij ons was alles opbouw en een simpele douchekop..
Als je inbouwkranen hebt dan wordt het inderdaad een heel ander verhaal.
En qua tegels, je moet gewoon goed opletten, zo had ik bij de vorige badkamer heel veel scheve tegels, tegelzetter heeft echt veel moeite moeten doen om het recht op de muur te krijgen, uiteindelijk redelijk gelukt, maar het was uiteindelijk goedkoper geweest om gelijk goede tegels te kopen, had mogelijk 1,5 dag aan uren gescheeld..
En restpartijen kun je prima gebruiken, maar controleer gewoon goed wat je daar koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
Tijdens mijn verbouwing heb ik veel zelf gedaan en veel werklui ingehuurd, zowel goed als slecht. Mijn ervaring is dat de goede mensen werk voor lange tijd vooruitplannen. Als iets uitvalt hebben ze altijd iets achter de hand of laten ze zich een dag inhuren. Met alle respect voor de mensen in dienst van een grote keten, ze verdienen zo veel minder dan een zzper dat ze dat alleen doen omdat ze zekerheid willen, als zzper geen klus hebben of de kwaliteit van het werk tegenvalt.

Naarmate de keten meer budget wordt, wordt de kans op prutswerk ook groter. Prutswerk laten herstellen door prutsers is ook geen garantie. Dit is puur mijn ervaring (n=1), ik weet wat negatief maar doe ermee wat je wil.
Als je werklui aanbevolen worden waarvan je kan zien dat ze goed werk leveren, zou ik wachten tot ze tijd hebben.

*edit*
Als je geld wil besparen loont het de moeite om de badkamer zelf te slopen. Je hoeft er niet heel handig voor te zijn en al het gereedschap kan je huren. Daarnaast is het afvoeren van puin veel goedkoper voor een particulier dan voor een bedrijf.

Op basis van je offerte (10k totaal, 6k materiaal) heb je €4000 'over'. Afvoeren van puin kost ±€500 (schatting) dus €3500 over voor manuren. Tegen €45 per uur kunnen er 2 man tegelijk 1 week werken.
Hoe lang zegt de winkel bezig te zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door Dexs op 20-01-2023 15:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 23:43
We hoeven natuurlijk niet Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1 te herhalen hier. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Piet_Piraat schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:26:
Is een klusjesman veel goedkoper dan dat? En wat zijn de meest voor de hand liggende verschillen verder? We weten niet zo goed waar we op dit moment goed aan doen.
defineer veel goedkoper ;) 8k is misschien haalbaar. maar 5k eigenlijk niet op dit moment. dan heb je waarschijnlijk niet hele goede mensen te pakken, uiteraard kan je heel erg veel geluk hebben, maar bij mij gaan de redflags overeind staan bij te goedkoop, en meestal na wat extra research vind ik de reden wel.
halve offerte (dan mikken ze met opzet op meerwerk) slechte reviews etc etc .

wachten op goede mensen (via via) is vaak wel een recept voor een goed resultaat., helaas nog steeds geen garantie.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 20-01-2023 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinr1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 11:18

kevinr1

Dude?

Jerry_bboy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:44:
Oprecht, erg mooie badkamer. Pretty sweet man.

Life is meant to be experienced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024

Ik heb alles zelf gedaan samen met mijn vader, op het tegelen na. En moet binnenkort alleen het plafond nog laten doen. Al met al ben ik zo'n €18-20k kwijt. Hierbij heb ik ook niet echt bespaard en reken hier ook bij in een waterontharder nieuw ventilatiesysteem.

Hier nog wat oudere foto's voor een idee. Maar

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De prijs die jij noemt vind ik erg meevallen. De kosten voor het tegelen vielen mij namelijk wel enigszins tegen.
Wat een rare vorm TV heb jij hangen joh, zou je niet gewoon een langwerpig modelletje neer hangen? Dat kijkt toch voor geen meter zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69

Dat snap ik want daar zijn wel wat vierkante meters in gegaan :) Mijn mening hou ik verder voor me, het is jouw badkamer. Maar het ziet er uit als strak werk (y)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:47
Dexs schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:25:
Tijdens mijn verbouwing heb ik veel zelf gedaan en veel werklui ingehuurd, zowel goed als slecht. Mijn ervaring is dat de goede mensen werk voor lange tijd vooruitplannen. Als iets uitvalt hebben ze altijd iets achter de hand of laten ze zich een dag inhuren. Met alle respect voor de mensen in dienst van een grote keten, ze verdienen zo veel minder dan een zzper dat ze dat alleen doen omdat ze zekerheid willen, als zzper geen klus hebben of de kwaliteit van het werk tegenvalt.

Naarmate de keten meer budget wordt, wordt de kans op prutswerk ook groter. Prutswerk laten herstellen door prutsers is ook geen garantie. Dit is puur mijn ervaring (n=1), ik weet wat negatief maar doe ermee wat je wil.
Als je werklui aanbevolen worden waarvan je kan zien dat ze goed werk leveren, zou ik wachten tot ze tijd hebben.

*edit*
Als je geld wil besparen loont het de moeite om de badkamer zelf te slopen. Je hoeft er niet heel handig voor te zijn en al het gereedschap kan je huren. Daarnaast is het afvoeren van puin veel goedkoper voor een particulier dan voor een bedrijf.

Op basis van je offerte (10k totaal, 6k materiaal) heb je €4000 'over'. Afvoeren van puin kost ±€500 (schatting) dus €3500 over voor manuren. Tegen €45 per uur kunnen er 2 man tegelijk 1 week werken.
Hoe lang zegt de winkel bezig te zijn?
ts zn offerte is 6k sanitair plus 10k installatie. dus 16 totaal. 4k arbeid ga je niet redden bij een complete badkamerverbouwing ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Olympialooping schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:00:
[...]

Wat een rare vorm TV heb jij hangen joh, zou je niet gewoon een langwerpig modelletje neer hangen? Dat kijkt toch voor geen meter zo?
Zo als ik het kan zien is het een normale tv maar omdat die schuin naar beneden hangt en de foto van opzij is genomen lijkt het niet recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Makrolon schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:03:
[...]

ts zn offerte is 6k sanitair plus 10k installatie. dus 16 totaal. 4k arbeid ga je niet redden bij een complete badkamerverbouwing ;)
Alles van A tot Z voor 10k zegt ie. Maar jouw interpretatie klinkt realistischer. Ik zal het eens aan een bevriende aannemer vragen voor de grap.

[ Voor 8% gewijzigd door sig69 op 22-01-2023 02:25 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-06 12:54
Waw.
Ik heb net een offerte binnen voor volledige afbraak en heropbouw van een bescheiden badkamer (douche + ligbad + badkamer meubel + wat kasten + afzuiging

42 K inclusief.

Best dat ik neerzat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik heb eenzelfde formaat badkamer (ook ongeveer 2 bij 2) en heb het grotendeels zelf begeleid en ook dingen uitgevoerd. Tegels zelf besteld, en de diverse werklui apart ingehuurd en in sommige gevallen dus per uur betaald (zandcementvloer, tegelaar, stukadoor, loodgieter, kitter). Een exact overzicht van de kosten heb ik niet direct paraat, maar ik vind 10k als totaalprijs erg netjes (mits had wordt afgemonteerd met deugdelijk materiaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:35
Koja78 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:05:
Waw.
Ik heb net een offerte binnen voor volledige afbraak en heropbouw van een bescheiden badkamer (douche + ligbad + badkamer meubel + wat kasten + afzuiging

42 K inclusief.

Best dat ik neerzat.
Dure tegels en gouden kranen?

Zelf ben ik 2 badkamers een nieuwe fase in hun 30 jarige leven aan het geven. Badkamer 1 opnieuw voegen, badkamer 2 tegels verven. Conclusie voor de toekomst: leren tegelen :+

Voor de rest divers oud spul eruit en nieuw (bouwmarkt, IKEA)spul erin. Kom je voor 1000-1500 euro toch nog een redelijk eind voor een badkamer.

Die 6 + 10k uit de topicstart klinkt als een prima deal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-06 08:27

Managelorian

“This is the workflow.”

Een paar jaar geleden heb ik de badkamer zelf verbouwd, dus alles strippen, nieuwe leidingen overal, douchehoek wandjes metselen, tegelen, alles. Materiaal kun je zo duur of goedkoop maken als je zelf wil. Zelf was ik voor een badkamer van ong. 5 m2 zo'n €5000 kwijt, maar het dubbele was ook mogelijk.

Het werk wat erin gaat zitten is echt enorm. Zelf heb ik er zo'n 6 weken over gedaan, maar een installateur doet alles natuurlijk veel sneller. Echter, ook de professional doet er al met al gerust 3 weken over. €60/uur*40uur/week*3weken = €7200. Nou, dan kun je dus ongeveer bepalen hoeveel je extra betaalt voor een all-in-one bedrijf. Voor die meerprijs krijg je 1 aanspreekpunt voor alles en kun je vaak (maar niet altijd!) iets sneller terecht dan bij een installateur die je zelf uitzoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-06 11:33
In 2018 hebben wij de badkamer en WC beneden laten doen en zelf een klusjesman ingeschakeld. Klusjesman toen was 6500 euro en het materiaal iets van 5200 euro, in totaal dus net geen 12.000 euro. De klusjesman was de man van een vriendin van mijn vrouw, alleen geen vriendenprijsje want daar deed die niet aan en hij moest ook zijn boterham verdienen. Uiteindelijk is het goed gekomen maar heb meerdere keren moeten ingrijpen omdat bijvoorbeeld de spotjes in de badkamer verkeerd zouden komen. Achteraf ook niet heel blij want hij had het plafond behangen (ja echt...) wat na een paar jaar natuurlijk al een beetje los ging laten...

Inmiddels verhuisd en over een paar jaar moet hier ook de badkamer aangepakt worden, dan ga ik wel alles door één badkamer boer laten doen. Achteraf was alles veel meer geregel en echt goedkoop was het ook niet.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 20:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hier vorig jaar laten doen door Brugman en niks speciaals, 13k.

Wel een aantal tips:
- Maak een blokjesplanning voor jezelf, met wat er welk moment gebeurt. Je zult zelf ook actiepunten hebben. Je kunt ook makkelijk knelpunten spotten.
- Tegels worden geleverd op begane grond, de tegelzetter gaat deze niet naar boven sjouwen.
- Al het materiaal wordt in 1 keer geleverd, dus denk goed na over een (bereikbare) plek en dat het droog staat.
- Blijf voor en tijdens de werkzaamheden scherp.
- Heb je mechanische ventilatie, denk na over de plek van de sensor in de badkamer en dat daar waarschijnlijk een stroomaansluiting moet komen.
- Laat een waterontharder installeren om kalk tegen te gaan

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:48
Falcon schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:48:

Wel een aantal tips:
- Maak een blokjesplanning voor jezelf, met wat er welk moment gebeurt. Je zult zelf ook actiepunten hebben. Je kunt ook makkelijk knelpunten spotten.
- Tegels worden geleverd op begane grond, de tegelzetter gaat deze niet naar boven sjouwen.
- Al het materiaal wordt in 1 keer geleverd, dus denk goed na over een (bereikbare) plek en dat het droog staat.
- Heb je mechanische ventilatie, denk na over de plek van de sensor in de badkamer en dat daar waarschijnlijk een stroomaansluiting moet komen.
Als ik bij één partij een complete badkamer bestel inclusief plaatsing, dan ga ik écht niet met tegels lopen sjouwen hoor. Hoe die tegelzetter dat met zijn opdrachtgever (de badkamer verkoper) regelt, is niet mijn probleem.
Idem met tijdelijke opslag. Ik zal indien daar om gevraagd wordt ruimte vrij maken in de garage, maar ik ga de spullen daar niet zelf naar binnen slepen.

Het enige waar ik mee ga 'sjouwen' is kopjes koffie, koeken en dergelijke voor tijdens de welverdiende pauze van de vakmannen indien ze netjes te werk gaan.
Als ze vinden dat ik wel moet gaan sjouwen, dan doe ik dat pas als ik akkoord heb van de verkoper dat ik voor elk (deel van) een uur dat ik aan het sjouwen ben een bedrag van €100,- van de eindrekening aftrek.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ivow85 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:14:
[...]

Als ik bij één partij een complete badkamer bestel inclusief plaatsing, dan ga ik écht niet met tegels lopen sjouwen hoor. Hoe die tegelzetter dat met zijn opdrachtgever (de badkamer verkoper) regelt, is niet mijn probleem.
Idem met tijdelijke opslag. Ik zal indien daar om gevraagd wordt ruimte vrij maken in de garage, maar ik ga de spullen daar niet zelf naar binnen slepen.

Het enige waar ik mee ga 'sjouwen' is kopjes koffie, koeken en dergelijke voor tijdens de welverdiende pauze van de vakmannen indien ze netjes te werk gaan.
Als ze vinden dat ik wel moet gaan sjouwen, dan doe ik dat pas als ik akkoord heb van de verkoper dat ik voor elk (deel van) een uur dat ik aan het sjouwen ben een bedrag van €100,- van de eindrekening aftrek.
Ok. Bedankt voor de nuttige bijdrage. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:54
Onze badkamer is door bob de klusser gedaan, alles scheef, gebroken tegels, holle tegels in douchehoek. Enige wat ik bob de klusser wel na kan geven is dat ondanks de 20 jaar oude kit de boel nog steeds niet lekt (wie weet lekt het wel, maar ik zie beneden niks en we douchen elke dag)

Buren hebben paar jaar terug bij een badkamerwinkel geshopt incl montage. Dat heeft een jaar geduurd voor alles naar wens was. Oude badkamer slopen, dan ineens een week wegblijven, dingen verkeerd gedaan, dingen beschadigd, ineens niet meer op komen dagen, onderaannemer failliet, na veel gezeur van buren andere onderaannemer... en nu 5 jaar later overal de kitranden loslaten.

Wat dat betreft zou ik liever een aannemer zoeken die goed aangeschreven staat ipv alles incl montage door zo'n badkamerwinkel te kopen en dan bidden dat je een goede onderaannemer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Falcon schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:48:

Wel een aantal tips:
met centrale MV kan je ingebouwde sensor kopen die vocht gestuurd zichzelf kan regelen, zo niet dan toch, anno nu is een aparte aansturing erg "dino-tijdperk" zeker met eigen 230 aansluiting

Waarom een waterontharder ? extra onderhoud .. gewoon met koudwater naspoelen, scheelt de helft.
Falcon schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:27:
[...]
Ok. Bedankt voor de nuttige bijdrage. :?
je opmerking die ik als eerste quote .. "Blijf voor en tijdens de werkzaamheden scherp."

--> in discussie gaan met de werklui = als resultaat --> "ze gooien de spullen neer en lopen weg" --> gevolg jij zit met een discussie + strijd op je hals + een badkamer die niet bruikbaar is tot dat het afgerond is.

Denk niet dat je dat bedoelt toch ? de reactie naar @Ivow85 is ook in die lijn door te trekken, oftewel je maakt vooraf duidelijke afspraken niet tijdens dat levert alleen gestress op.

kortom no cure - no pay model (achteraf betalen) werkt 20x beter.. zolang jij niet volledig betaald en zeker niet vooraf betalen is het hun risico .. als je aannemer geld wilt zien tijdens de klus spreek je inderdaad oplevermomenten tussendoor af met harde tastbare zaken.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeteloes
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-02-2024
Ga naar een winkel voor de spullen die je graag wilt, noteer dit alles. Zoek vervolgens een goede plaatser/installateur en vraag die partij voor een complete oplevering. Wij hebben enkel de xxl-tegels en de gietvloer door een ander laten plaatsen, de rest verliep allemaal via de badkamer installateur. Die kopen de spullen goedkoper in dan jij vaak solo kan kopen via een sanitairwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

vso schreef op zondag 19 maart 2023 @ 00:14:
[...]

met centrale MV kan je ingebouwde sensor kopen die vocht gestuurd zichzelf kan regelen, zo niet dan toch, anno nu is een aparte aansturing erg "dino-tijdperk" zeker met eigen 230 aansluiting

Waarom een waterontharder ? extra onderhoud .. gewoon met koudwater naspoelen, scheelt de helft.

[...]

je opmerking die ik als eerste quote .. "Blijf voor en tijdens de werkzaamheden scherp."

--> in discussie gaan met de werklui = als resultaat --> "ze gooien de spullen neer en lopen weg" --> gevolg jij zit met een discussie + strijd op je hals + een badkamer die niet bruikbaar is tot dat het afgerond is.

Denk niet dat je dat bedoelt toch ? de reactie naar @Ivow85 is ook in die lijn door te trekken, oftewel je maakt vooraf duidelijke afspraken niet tijdens dat levert alleen gestress op.

kortom no cure - no pay model (achteraf betalen) werkt 20x beter.. zolang jij niet volledig betaald en zeker niet vooraf betalen is het hun risico .. als je aannemer geld wilt zien tijdens de klus spreek je inderdaad oplevermomenten tussendoor af met harde tastbare zaken.
Ik ga helemaal niet in discussie met de vakmannen, benader ze met respect. Maar ik doe wel aan controle vragen op een respectvolle manier en werd bij alle verbouwingen die ik heb gehad gewaardeerd. Ze willen ook kwaliteit en blije klant.

Materiaal betalen moet je simpelweg vooraf doen, dus ik weet niet hoe realistisch jouw beeld is. Werkuren en meerprijs achteraf.

Zo heb ik samen met een aantal verschillende bedrijven in 8 weken tijd de volgende verbouwingen volledig afgerond:

- Nieuwe bestrating oprit + achtertuin
- Nieuwe vloeren (PVC)
- Oude keuken eruit en nieuwe erin
- Oude badkamer eruit en nieuwe erin
- Oude wc eruit en nieuwe erin
- Traprenovatie

Waterontharder had ik al en ja dat is verdomde handig voor de levensduur van diverse apparaten/kranen.

Thuiswerken en een aparte ruimte (in het huis) als woonkamer/keuken heeft hierin geholpen. Daarnaast een jaar van te voren alles gepland en binnen budget gebleven.

Ik lul dus niet zomaar wat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 19-03-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylvievkampen
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
*knip*

Topic schoppen voor promotie is niet toegestaan. Zie onze huisregels

[ Voor 92% gewijzigd door tweakduke op 30-08-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:05
Ik hoop voor de TS, dat de badkamer inmiddels al klaar is ;)

[ Voor 68% gewijzigd door tweakduke op 30-08-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:01

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Onnodige kick, topic op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.