Toon posts:

Geen surround geluid met PC - LG G1 - Onkyo TX-NR818

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TBR132
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-01 09:27
Ik vroeg me af hoe ik surround-geluid krijg via mijn pc als ik die aansluit op mijn tv. Ik heb een pc met Windows 11, Ryzen 7 3700, Gigabyte x570 Aorus master, MSI RTX 3080 TI.
Ik heb een LG g1 waarop ik mijn pc met HDMI heb aangesloten. Het geluid gaat via ARC door naar de AV receiver van Onkyo TX-NR818. Dit heb ik zo gedaan, omdat mijn receiver geen HDR en 120 hz ondersteunt. Op mijn pc kan ik het geluid alleen instellen op stereo. Wat is er nodig om surround-geluid mogelijk te maken?

Beste antwoord (via TBR132 op 21-01-2023 09:24)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Bitstream is alleen van toepassing bij films en series aangezien die media een vaste track kunnen hebben. Games zijn interactief en hebben daardoor zo'n track niet. Dolby Digital Live dan wel DTS Connect is een stukje software wat er is om om the fly een bitstream track te maken om op die manier in games Dolby dan wel DTS te hebben. Gaming moederborden hadden deze software wel eens en anders een losse geluidskaart. Aansluiten ging via S/PDIF.

Enfin, met audio via de GPU gaat alles via LPCM. Daar zit ook het issue. LPCM in surround kan over HDMI eARC terug, niet over HDMI ARC. HDMI ARC biedt voor LPCM slechts twee kanalen. Genoemde LG G1 heeft eARC maar de TX-NR818 alleen ARC.

[Voor 9% gewijzigd door FeaR op 20-01-2023 01:00]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Vroegah was dat iets als bitstream over hdmi in de instellingen van je grafische kaart.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Bitstream is alleen van toepassing bij films en series aangezien die media een vaste track kunnen hebben. Games zijn interactief en hebben daardoor zo'n track niet. Dolby Digital Live dan wel DTS Connect is een stukje software wat er is om om the fly een bitstream track te maken om op die manier in games Dolby dan wel DTS te hebben. Gaming moederborden hadden deze software wel eens en anders een losse geluidskaart. Aansluiten ging via S/PDIF.

Enfin, met audio via de GPU gaat alles via LPCM. Daar zit ook het issue. LPCM in surround kan over HDMI eARC terug, niet over HDMI ARC. HDMI ARC biedt voor LPCM slechts twee kanalen. Genoemde LG G1 heeft eARC maar de TX-NR818 alleen ARC.

[Voor 9% gewijzigd door FeaR op 20-01-2023 01:00]

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Ah, ja. Ik had over het 'pc aangesloten op TV / ARC/ EARC' heen gelezen. Dat is en blijft opmerkelijk ongebruiksvriendlijk en een manier om geld te verdienen voor de receiver / tv fabrikanten.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• TBR132
Dankjewel. Ik was al benieuwd of de aanschaf van een moderne AV Receiver een oplossing kan zijn. Dat is het geval als ik het zo lees gezien ik nu eARC mis.
Ik ga wel Dolby Digital Live is proberen.

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-01 15:32
Optisch/toslink uitgang van je moederbord naar de optische/toslink ingang van je Onkyo. Kan je 6 kanaals lpcm overheen sturen of DD/DTS. Voor n tientje ben je klaar.

Edit: over toslink gaat geen 6 kanaals lpcm.

[Voor 12% gewijzigd door greentea op 20-01-2023 11:33]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

greentea schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:27:
Edit: over toslink gaat geen 6 kanaals lpcm.
Dat, plus dat je dus software nodig hebt om in games on the fly de Dolby of de DTS track aan te maken. Games zijn niet te vergelijken met films of series.

Helaas mist de Onkyo meerkanaals analoge ingangen, anders had er nog analoog aangesloten kunnen worden (3 x 3,5 mm jack vanaf het moederbord naar 6 x RCA).

• TBR132
Erg jammer dat dit onder Windows toch wat voeten in de aarde heeft. Bij bijvoorbeeld de PlayStation is het geen enkel probleem om surroundgeluid te krijgen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee