Toon posts:

ATAG Energion warmtepomp lage druk probleem

Pagina: 1
Acties:

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-01 10:22
Dag allemaal,

In ons huis (2019) hebben wij een ATAG Energion all electric warmtepomp. Sinds een paar dagen houdt deze mij ‘s nachts wakker door geklik en gebonk. De ATAG One thermostaat geeft een 923 error aan: lage druk in warmtecircuit.

Vloerverwarming werkt. Warm water werkt. De error blijft echter terugkomen. De herrie ook.

De vorige eigenaars van het huis hebben het systeem er vanaf de bouw in gehad. De oorspronkelijke installateur kan me telefonisch niet helpen en heeft pas in maart ruimte om langs te komen. Ik heb geen onderhoudscontract. Een lokale installateur komt over twee weken. Echter, ik slaap er zo slecht door dat ik geen twee weken kan wachten.

Het is mogelijk een probleem met het koelmiddel, begreep ik. Of er moet water bij. Ik ben we handig, maar heb geen kaas gegeten van dit systeem. De bedrijven die ik heb gebeld blijkbaar ook niet, want niemand kan me op weg helpen. Daarom probeer ik het hier.

Stroom er even afhalen heeft ook geen zin, de problemen beginnen weer direct na het opstarten. Ik durf het systeem ook niet uit te laten staan, uit angst dat de buiten unit bevriest. Aan laten staan klinkt ook steeds minder aantrekkelijk, omdat ik het idee heb dat het systeem zichzelf om zeep helpt. Als ik nou wist hoe ik op z’n minst de vloeistof niveaus kon checken, dan wist ik misschien waar het euvel zit. De handleiding, noch het internet, noch de installateurs lijken er iets over te weten. Toch gek.

Heeft hier iemand dezelfde ervaring? Generieke tips misschien?

Asrock Z77 Extreme4-M | 8GB RAM | Intel i5 3750K | KFA2 GTX 1080 | SAmsung 830 128GB SSD

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:34
Kun je de waterdruk ergens aflezen van het systeem? Moet ergens tussen 1 en 2 bar zijn. Daaronder krijg je inderdaad storingen. Waterdruk verhogen is kinderspel. Kijk anders op YouTube voor info

www.highflow.nl

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:07
Die storingscode heeft idd met waterdruk te maken.

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• Richard P
BTS schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:56:
Kun je de waterdruk ergens aflezen van het systeem? Moet ergens tussen 1 en 2 bar zijn. Daaronder krijg je inderdaad storingen. Waterdruk verhogen is kinderspel. Kijk anders op YouTube voor info
Ik ga eens kijken op YouTube, maar heb al aardig wat gegoogled. Als er metertjes zijn, dan zitten die ergens binnenin de ‘koelkast’ van de warmtepomp.

@ron321 Dus niet het koelmiddel? Dat zou mooi zijn, want dat ga ik zelf niet kunnen vervangen verwacht ik.

Asrock Z77 Extreme4-M | 8GB RAM | Intel i5 3750K | KFA2 GTX 1080 | SAmsung 830 128GB SSD

• Richard P
Een aantal foto’s toegevoegd. Wat ik echt nergens kan vinden is wat nou het vulpunt is van de warmtepomp. Op de foto staan twee kraantjes waar de vulslang op past,
Maar de ene gaat bovenin het waterreservoir en de andere onderin.

Plaatjes die ik online vind laten heel andere aansluitingen zien, maar over de ATAG Energion all electric is echt helemaal niets te vinden. Ook niet in de handleidingen.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:07
De waterdruk in het cv systeem is idd veel te laag.
Op de onderste foto het ding links op de leiding is om te vullen.

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ron321 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:32:
De waterdruk in het cv systeem is idd veel te laag.
Op de onderste foto het ding links op de leiding is om te vullen.
Idd.

En om te vullen sluit je gewoon een slang aan, laat deze eerst vollopen en draai deze dan pas erop, desnoods terwijl die nog een beetje open staat en dus lekt. Zo krijg je geen extra lucht in je leidingen (voor nu eigenlijk te laat, maar voor de volgende keer dan). En dan pas de kraan op de foto openen en gewoon vullen tot 2 bar. Daarna beide kranen dichtdraaien in omgekeerde volgorde.

En dan de komende dagen de ontluchters op de radiators overal even openen, en daarna weer wat water bijvullen.

Mooiste is het onluchtingsprogramma (paar keer) draaien op je warmtepomp, zie de handleiding.

• Richard P
Ik heb jullie advies opgevolgd en er zit nu zo'n 2 bar druk op het systeem. Was inderdaad kinderspel, maar door de enorm gebrekkige handleidingen en op internet beschikbare info durfde ik het niet aan. De monteur ga ik alsnog langs laten komen, dan heb ik voortaan maar een onderhoudscontract. Ontluchten ga ik zo even naar kijken, maar dat zou ook automatisch moeten gebeuren. Een programma daarvoor zie ik (natuurlijk) niet in de handleiding.

Heel erg bedankt! Hopelijk slaap ik vannacht weer door (en de kleine ook)!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die monteur die gaat verder niks kunnen doen hoor...

Warmtepomp heeft wel wat onderhoud nodig, maar is ook vrij simpel. Dat grote ding is deze, of vergelijkbaar: https://www.warmteservice...3368?origin=-tl001-12-84-

Dat kan je zelf simpel even servicen.

Je hebt nu zoveel lucht overal dat je het beter even met de hand kan doen ook.

Maar als je sinds 2019 niks heb gedaan is een check wel handig, kan ook in de zomer, maar je acute probleem is opgelost denk ik. Slaap zacht. :>

[Voor 14% gewijzigd door Aikon op 20-01-2023 12:06]

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:34
Fijn dat dat verholpen is, voorlopig even in de gaten houden. Met het ontluchten zal er wat druk verloren gaan. Mocht het na het ontluchten wat te laag worden dan bijvullen. 1,5 bar is ook prima als het maar stabiel blijft.
Bij hele snelle daling in druk kan het duiden op lekkage in je verwarmingscircuit.

Op dat vulpunt zit ook een drukmeter? Dat is makkelijker te bekijken dan van de warmtepomp zelf.

Er zitten sowieso meerdere ontluchters in je systeem.

Als er al een tijd niks gedaan is aan onderhoud dan samen met de monteur de vuilafscheider spoelen, dat is dat ding van spirotech met de zwarte magneet eromheen.

Mocht er nog een filter intern in het apparaat zelf zitten dan deze ook mee laten nemen in het onderhoud. Kan een zeefje zijn. Maar ik weet niet zeker of jouw binnenunit dat heeft. Stel de monteur maar veel vragen :P

www.highflow.nl

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee