Toon posts:

Is de TI83 PC-Link kabel ook voor Casio's te gebru

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yo gasten,

Als Casio Freak heb ik voor 4VWO ipv een TI83(Plus) een CFX-9850BG Plus gekocht. Erg fijn ding, imho veel fijner dan de TI83, o.a. met grafieken en natuurlijk qua beeldscherm. Anyway, ik heb geen PC-datakabel of CasioLinkkabel. Nou kan ik wel van iemand een officiele TI83 PC-kabel lenen (9 poort serieel <--> 2,5 mm), maar de vraag is dus of die het doet. Ik kan het wel proberen, maar dan is er een kans dat ik iets mol lijkt mij. Oh ja, en mocht dat lukken welke software moet ik dan gebruiken?
Ook nog ff rondgekeken: de officiele Casio FA122 kabel is nog duurder dan het ding zelf, maar er zijn wel diverse blueprints enzo te vinden, en nogal wat gasten die het voor je willen maken. Anders moet ik er zelf één zien te maken. Heeft iemand daar (goede) ervaring(en) mee?

Bedankt.

A-wing

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Neej kan niet... helaas...

ik heb zelf een casio, en mijn broertje heeft een TI83. ik weet het dus van first-hand experience...

EDIT: die casio-kabel heeft veel meer electronica aan boord...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:56
Op donderdag 30 augustus 2001 21:26 schreef A-wing het volgende:
Ook nog ff rondgekeken: de officiele Casio FA122 kabel is nog duurder dan het ding zelf, maar er zijn wel diverse blueprints enzo te vinden, en nogal wat gasten die het voor je willen maken. Anders moet ik er zelf één zien te maken. Heeft iemand daar (goede) ervaring(en) mee?
Ik heb zelf een kabel voor de Casio gemaakt en het is echt niet moeilijk. Als je een beetje handig kan solderen maak je er zo één zelf. (Ook als je niet handig bent in solderen aangezien het maar om een paar componenten gaat :) ) Deze is gewoon compatible met FA-123. Voor m'n TI heb ik wel gewoon een kabel gekocht omdat ik op dat moment geen goede zelf bouw linkkabel kon vinden die compatible was met TI graph link.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Oh vet ik ben bestwel handig met solderen,het is naar ik heb gehoord alleen nogal lastig om die onderdelen (vooral de IC's) in Nederland te krijgen, ik weet niet of jij ze hier hebt gehaald of uit het buitenland?

• Jeroen O
Op vrijdag 31 augustus 2001 12:01 schreef A-wing het volgende:
Oh vet ik ben bestwel handig met solderen,het is naar ik heb gehoord alleen nogal lastig om die onderdelen (vooral de IC's) in Nederland te krijgen, ik weet niet of jij ze hier hebt gehaald of uit het buitenland?
Nee hoor, niks buitenland. De onderdelen die je nodig hebt zijn gewoon bij de locale electronicaboer verkrijgbaar.

Voor linkkabels moet je maar eens kijken op:

http://www.casiocorner.rpd.nl/linkcables.html voor Casio

en

http://www.ticalc.org/hardware/cables/ voor Texas Instruments

De link kabel die ik zelf gemaakt heb, (voor Casio) staat er overigens niet bij, maar alle kabels weken volgens hetzelfde principe (Signalen converteren van RS232 naar TTL niveau)

Verwijderd

Topicstarter
Vet, bedankt voor de reacties.
Alleen heeft een van mijn lokale electronicaboeren (H&G in Hilversum) geen 2,5 mm STEREO pluggies, dus IC's betwijfel ik echter. Ik ga nog wel ff in Utrecht kijken, daar hebben ze 't misschien wel. Of misschien Conrad/Velleman, maar daar heb ik geen ervaring mee. Waar heb jij het gekocht eigenlijk?

Oh ja, ik ben een VET goede Casio site tegengekomen ( http://prg.rkk.cz/~mpoupe ) met o.a. ASM voor de Casio en externe RAM-uitbreidingen. ff checken dus.

• Jeroen O
Die 2,5 mm plug heb ik gewoon bij een lokaal onderdelenwinkeltje gekocht. Maar ik denk dat als je in Utrecht gaat kijken dat daar wel een winkel moet zijn die dat heeft. (Zit er geen display in Utrecht?) Conrad heeft ze ook, alleen dan moet je 10 dagen op je bestelling wachten.
Het IC zou ook geen probleem moeten zijn. De MAX232 is een redelijk standaard IC-tje. Mocht je dit IC niet kunnen vinden, dan heb ik ook nog een schema met een 74HC14.

Ik ken die site inderdaad. Het is leuk dat assembler op een Casio mogelijk is maar om nou daarvoor m'n hele rekenmachine om te solderen? Nou nee. Eigenlijk heb ik dat ook helemaal niet nodig, want ik heb ook nog een TI. :) (met de gebruikelijke assembler support >:) )

Succes verder met het bouwen van de link-kabel.

Verwijderd

Topicstarter
tnx, ik hou jullie wel op de hoogte van mijn ontwikkelingen 8-)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-03 22:37

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

zelf bouwen is een eitje.

Comp list

MAX 232
een 7805 (kleintje)
5 tantaal elko's
1 weerstand
behuizinkie+stekkers.

Het schema staat echt op internet (ik weet alleen niet meer waar...)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-03 22:37

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja DE beruchte univer.jpg . Alleen snap ik niet wat dat TO92r Package daarboven aan dat plaatje doet ?!?!

• Jeroen O
De 78L05 heeft een TO-92 package (behuizing).

Verwijderd

Topicstarter
Lo,

ff een update :
ik heb gisteren al een link kabeltje (Casio to Casio) gemaakt, dat was vet simperl (2 pluggies en een stuk draad aan elkaar maken) en ik heb al een MAX232 ding gehaald. Het lijkt me niet slim om daar dingen aan vast te solderen, ivm de hitte. Ik neem aan dat er een plaatje ofzoiets bestaat waar je dat op vast kan maken. Is dat de goeie manier?

• Jeroen O
Op vrijdag 07 september 2001 10:11 schreef A-wing het volgende:
Lo,

ff een update :
ik heb gisteren al een link kabeltje (Casio to Casio) gemaakt, dat was vet simperl (2 pluggies en een stuk draad aan elkaar maken) en ik heb al een MAX232 ding gehaald. Het lijkt me niet slim om daar dingen aan vast te solderen, ivm de hitte. Ik neem aan dat er een plaatje ofzoiets bestaat waar je dat op vast kan maken. Is dat de goeie manier?
Nee hoor, die MAX232 kan je gewoon solderen. :) Zolang je maar niet te lang met de soldeerbout ertegen aan zit.

Probeer gewoon binnen ongeveer vijf seconden een verbinding te solderen. Als er iets mis gaat, en je moet iets overnieuw solderen, laat dan gewoon alles afkoelen en probeer het dan opnieuw. Als je op deze manier te werk gaat, kan er niks mis gaan.

Nog even een tip: Als je het echt veilig wilt doen, kan je ook een IC voetje kopen. Daar soldeer je dan de componenten aan en pas als je daarmee klaar bent, steek je het IC'tje erin.

Verwijderd

Topicstarter
Oh je bedoelt zo'n socketje waar bijv. het BIOS is zit?
VET >:)

• Jeroen O
Precies. :)

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/189/M1/189472M1.JPG

Dan kan je het IC-tje niet beschadigen tijdens het solderen.

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 16:13 schreef sebastius het volgende:
zelf bouwen is een eitje.

Comp list

MAX 232
een 7805 (kleintje)
5 tantaal elko's
1 weerstand
behuizinkie+stekkers.

Het schema staat echt op internet (ik weet alleen niet meer waar...)
Ik heb ooit wat bestanden (plaatje, uitleg onderdelen etc.) in een .zip gegooid en op m'n leerlingensite gegooid...

Verwijderd

Topicstarter
He vet !

Die Erik nogwat, daar ben ik wel 'ns op een site van gweest ( http://members.rott.chello.nl/xvp/ ), goeie Casio site btw, met ook vet veel meer

Ik zit zelf trouwens ook in Hsum op school (gymnasium).

It's a small world:)

Verwijderd

Topicstarter
Het kan aan mij liggen, maar dat zipje downloaden lukt bij mij niet (link bestaat niet), misshcien dat die server al down is ofzo
Pagina: 1