Bizar verbruik vloerverwarming i.c.m. stadsverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quercia
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 15:09
Goedenavond allemaal,

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht, een tussenwoning uit 2002 met energielabel A. :) Nu zitten we de eerste winter in het huis, en schrikken van ons maandverbruik van de stadsverwarming. :? In december hebben we namelijk 14 GJ verbruikt.

Heeft er iemand enig idee waar ik kan beginnen om dit verder te onderzoeken?

Puntsgewijs misschien wat handige informatie:

- Ondanks dat we tot 13 december op vakantie waren, zien we geen verschil in verbruik in die periode met de periode erna, toen we wel thuis waren.

- Vloerverwarming ligt enkel op de begane grond. Boven radiatoren, die tot nu toe dicht staan. We verwarmen op de werkkamer electrisch;

- Thermostaat staat op 17 graden, werkdagen in de avond en weekend op 19 (indien thuis zijn);

- We draaien gemiddeld 2 wasjes per week (40 graden)

- Douchen in totaal 4-6 keer per week met zijn 2en, vrij kort (mijn vriendin wel vrij warm maar ook dit uit zich niet in dagelijks grote verschillen)

- Ander gebruik van heet water is er niet (gebruiken water koker om water op te warmen)

- De temperatuur van de vloerverwarming regelaar staat op 45 graden, met een druk van 4 bar. Echter kan ik niet zo goed zien hoe ik de stadsverwarming aanvoer zou kunnen begrenzen in de vloerverwarming. Lijkt er bijna op alsof de stadsverwarming behoorlijk kan rondpompen, al zou ik niet direct weten of dit mogelijk is i.v.m. drukregeling. Maar ik kon niet zo gauw een begrenzer zien bij de vloerverwarming unit. Lijkt wel alsof de stadsverwarming ongestoord doorpompt en de meter maar blijft tellen?

- Voordeur en tuindeur tochten wel wat. Wellicht moeten we dat beter isoleren met tochtstrips?

---------

Ik neig ernaar dat we 1) warmteverlies leiden op kritieke plekken (tuindeur, ramen ventilatieroosters, voordeur en deur van woonkamer naar gang) of 2) de stadsverwarming op de ene of andere manier ongestoord heet water rondpompt en de meter doodleuk blijft tellen.

Alvast dank voor enige tips!

Bijgevoegd foto van de vloerverwarming unit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_LZBfTdjpeLj-1TiY_kRlj80BI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5BXyJD4tbFatr5NVzA27oTIZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:26

ZieMaar!

Moderator General Chat
Heb je daadwerkelijk 2x zelf de meter uitgelezen? Of haal je het verbruik uit een app of online omgeving?

Overigens denk ik dat je wasmachine zelf het water tot 40 graden verwarmt dus dat zal t niet zijn :).

[ Voor 33% gewijzigd door ZieMaar! op 19-01-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ZieMaar! schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:52:
Heb je daadwerkelijk 2x zelf de meter uitgelezen? Of haal je het verbruik uit een app of online omgeving?

Overigens denk ik dat je wasmachine zelf het water tot 40 graden verwarmt dus dat zal t niet zijn :).
Verbruik van wat(t) vergeleken met wat(t)? Kubieke meters gas vergeleken met Joules in de oude situatie, of kWh's per warmtegraad?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Will_M schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:55:
[...]

Verbruik van wat(t) vergeleken met wat(t)? Kubieke meters gas vergeleken met Joules in de oude situatie, of kWh's per warmtegraad?
Ik bedoel vooral waar dat gebruik van 14 GJ vandaan komt. Bij stadsverwarming kun je dat gewoon op de meter zien, maar het zijn slimme meters die 2x per jaar ofzo uitgelezen worden (althans, bij Ennatuurlijk). Andere waardes moet je zelf opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:58

ricardo246

Life's what you make it!

ZieMaar! schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:59:
[...]

Ik bedoel vooral waar dat gebruik van 14 GJ vandaan komt. Bij stadsverwarming kun je dat gewoon op de meter zien, maar het zijn slimme meters die 2x per jaar ofzo uitgelezen worden (althans, bij Ennatuurlijk). Andere waardes moet je zelf opvoeren.
Bij Ennatuurlijk kun je in hun portal precies het verbruik per maand zien (mijn meter is vervangen per 1-4-2022, sindsdien maandelijks).
Die worden door de slimme meter maandelijks op de 1e vd maand doorgegeven.
Ik gebruik hem niet voor vloerverwarming, maar om de beneden verdieping te verwarmen (5,5m bij 11 via 3 radiatoren) met een open trap naar de bovenste 2 verdiepingen waar de stadsverwarming uitstaat (L/L warmtepompen doen de 1e en 2e verwarmen indien nodig).
Verbuik (brabant) was 7.3Gj. Nu heb ik een 2011 huis (rijtjes) wat redelijk geïsoleerd is, vergelijkbaar met TS.
14 Gj lijkt me in verhouding met mij dus wat veel.
Wat waren je waardes in de zomer? dan zou je alleen warm water moeten zien?

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 15:45
Misschien heb je hier iets aan.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Wat was je verbruik in november?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
ricardo246 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:16:
[...]

Bij Ennatuurlijk kun je in hun portal precies het verbruik per maand zien (mijn meter is vervangen per 1-4-2022, sindsdien maandelijks).
Die worden door de slimme meter maandelijks op de 1e vd maand doorgegeven.
Ik gebruik hem niet voor vloerverwarming, maar om de beneden verdieping te verwarmen (5,5m bij 11 via 3 radiatoren) met een open trap naar de bovenste 2 verdiepingen waar de stadsverwarming uitstaat (L/L warmtepompen doen de 1e en 2e verwarmen indien nodig).
Verbuik (brabant) was 7.3Gj. Nu heb ik een 2011 huis (rijtjes) wat redelijk geïsoleerd is, vergelijkbaar met TS.
14 Gj lijkt me in verhouding met mij dus wat veel.
Wat waren je waardes in de zomer? dan zou je alleen warm water moeten zien?
De portal suggereert dat idd, maar meet (bij mij) volgens mij echt 2x per jaar…de rest berekenen ze. Maar goed, ben benieuwd naar de antwoorden van de ts :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Deze vloerverwarming verdeler is waarschijnlijk niet geschikt icm stadsverwarming!

Vraag bij de netbeheerder/WTH of deze verdeler goedgekeurd is icm stadsverwarming.

Dit is bijvoorbeeld een geschikte verdeler bij Vattenfall en Eneco:
https://www.cv-compleet.n...3hYQNjEAQYAiABEgJhavD_BwE

Een verkeerde verdeler zorgt voor een verhoogd verbruik!

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 19-01-2023 21:52 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:13
Dit is volgens mij een verkeerde verdeler die niet geschikt is voor stadsverwarming.

Bij stadsverwarming heb je 2 thermostaten nodig op je verdeler. Een voor aanvoer en een voor retour. Die van de retour mis je, waardoor het water van 45gr een rondje maakt en dan meteen wegloopt. En dan wordt stadsverwarming écht een duur grapje. Want het hete water blijft gewoon komen. Maar wel vers heet cv water door je meter heen.

Je verbruik is dan ook exhorbitant. Gemiddeld verbruik je rond de 30GJ per jaar.

Ik zou héel snel een installateur inschakelen, want op deze manier ben je zo door je energieplafond heen en dan betaal je €90 per GJ.

Voorbeeld:
https://benem.nl/vte-grun...rverwarming-verdeler.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:24
Ik zou eens beginnen met te checken of de leiding met de witte WTH knop warm blijft als je de thermostaat op 15 graden zet. Misschien werkt je klep niet meer waardoor de verdeler altijd warm blijft.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:20
Energielabel A zegt niks, bouwjaar van het huis wel.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 15:45
Hier nog een interessant filmpje

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Pagina: 1