Nieuwe scharnieren passen niet tbv openslaande deuren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-06 10:27
Ik heb op dit moment openslaande deuren welke niet volledig 180 graden openkunnen.
Dit zou opgelost moeten kunnen worden met nieuwe scharnieren met de naam "Schijflagerscharnier".
Hiermee zou ik in theorie de scharnierafstand vergroten, waardoor ze volledig open kunnen.

Het idee was iets als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MK-slGORyW2Zl2eLzfuOEc7SKBE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RcFmPo5Vn9qTWFeP8wZYeXZT.jpg?f=user_large

Na het demonteren van de bestaande scharnieren, blijkt helaas dat dit complexer is dan verwacht.
Ik heb 2 verschillende diktes in het huidige scharnier, waardoor ik ze niet 1 op 1 kan overzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CV667j3QdnnsyiGlQOqfJvH6vEc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d7BqAYn1uwBPFPoMW7e0rrEV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrVTGOXILJbBYAbQgfBqUerSRmA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mCvy7Lq0gyNuEFVJMgT76n7c.jpg?f=user_large

Ik zoek mijzelf helemaal suf, maar gebruik mogelijk niet de juiste zoekterm.
Er moet een dikte van 3mm opgevuld worden om de schijflagerscharnieren passen te krijgen.
Dan zullen ze wel iets dieper "invallen" in de deuren, maar daar zou ik niet direct moeite mee hebben.

Zijn er hier medetweakers die hier ervaring mee hebben? In verband met het gewicht lijkt mij iets van metalen plaatjes voldoende te zijn. Is hier iets kant en klaars voor of moet ik zelf iets gaan laten lasersnijden oid?

Try not to become a man of success but a man of value.

Beste antwoord (via St4ck3r op 30-01-2023 20:52)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:42

DexterDee

I doubt, therefore I might be

De term die je waarschijnlijk zoekt is een scharnier "onderlegplaat".
Die zijn bedoeld om deze ruimte op te vullen :)

Als je toch de route van @Skynett op zou willen, er zijn ook kant en klare vulplaatjes te krijgen in hout:
https://www.bol.com/nl/nl...harnier/9300000033250857/

[ Voor 43% gewijzigd door DexterDee op 19-01-2023 18:36 ]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Je moet het kozijn opvullen, en dat is van hout. Ik zou het gewoon opvullen met een stukje hout. Pak dezelfde houtsoort en lijm dat vast in het kozijn. Vooraf even de verf weghalen, dan hecht de lijm beter. Daarna even aflakken en voila, klaar is kees.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
Skynett schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:07:
Je moet het kozijn opvullen, en dat is van hout. Ik zou het gewoon opvullen met een stukje hout. Pak dezelfde houtsoort en lijm dat vast in het kozijn. Vooraf even de verf weghalen, dan hecht de lijm beter. Daarna even aflakken en voila, klaar is kees.
Dat is een aardige klus :( het gaat om in totaal 8 scharnieren.
Gezien de huidige afstelling, zou ik met een vulplaat(je) van 3mm, hout of metaal er zijn. Dan heb ik verder niks af te stellen. De deuren hangen net een jaar, gaat om een nieuwbouwbouwing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_oLQ4H5SudWi7l_R5FPNFiBJ1w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O9ucvB0uVS0cw9dXqv4AqX7E.png?f=user_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:42

DexterDee

I doubt, therefore I might be

De term die je waarschijnlijk zoekt is een scharnier "onderlegplaat".
Die zijn bedoeld om deze ruimte op te vullen :)

Als je toch de route van @Skynett op zou willen, er zijn ook kant en klare vulplaatjes te krijgen in hout:
https://www.bol.com/nl/nl...harnier/9300000033250857/

[ Voor 43% gewijzigd door DexterDee op 19-01-2023 18:36 ]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:04

MLLL

Palm Treo 650

Er zijn plastic vulplaatjes van een millimeter dik die vorm van het scharnier heeft.
Zo te zien zijn het scharnieren van 89mm, je zou langs een kozijnfabriek kunnen gaan er vragen of je er een paar kunt krijgen.
Kan mij niet voorstellen dat ze daar moeilijk over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:11
Altijd fijn, hang en sluitwerk van Buva...
Dit is een verstelbaar scharnier, heel mooi, maar jij hebt er niks aan...
Een kantelaaf uitvoering is hier niet van.

Je kan zelf aan de knutsel, zoals @Skynett zei, of je belt de aannemer (maar ik denk timmerfabriek, gezien er Buva is gebruikt) of die een oplossing hebben, of de juiste scharnier kunnen plaatsen.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-06 23:14
Vooropgesteld dat ik geen timmerman ben, en deze scharnieren nog nooit gezien heb: kun je die onderplaat niet demonteren van het scharnier? Kijk of je deze scharnieren (blijkbaar van BUVA) ergens kunt aanschaffen, dan heb je altijd een escape als het mis gaat met slopen van dit exemplaar. Of koop er zo één zo en probeer deze uit elkaar te halen.

Opvullen lijkt mij een beste opgaaf, ik zou gevoel krijgen dat de boel kan verschuiven al zal dat wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:33

Badderbeest

De enige echte

Ik heb een paar jaar terug iets vergelijkbaars gehad, al had ik niet van die malle nastelbare scharnieren. Wel waren de AXA scharnieren die ik toen kon vinden overdreven groot (114x150mm) dat was in mijn geval meer dan ik nodig had (ik kwam van 114x89) om de deur goed te laten draaien (hoe langer het scharnier, hoe groter de kans op afhangen/problemen met de deur dus dat is onwenselijk!) Uiteindelijk heb ik scharnieren gevonden van BSW (Breuer+Schmitz) de 804 topforce en kon ik naar 114x102mm. Het stapje van 89 naar 102 mm was in mijn geval al genoeg, misschien voor jou ook?

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
Dank jullie wel voor alle reacties! Nav dit topic lijkt de beste én stevigste oplossing de boel dichtlijmen. Ik durf het niet aan met de opvulplaatjes ivm het gewicht. Voorlopig laat ik het maar even voor wat het is.

Pagina: 1