Vraag

• CalvinS
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-01 09:17
Hoi Tweakers,

Inmiddels al een poosje aan het oriënteren naar een CPU upgrade. Op dit moment heb ik een R5 3600, maar wil ik meer performance uit mijn game desktop. Via mijn simracing community heb ik mij laten adviseren dat velen van hen 5800X3D zouden kiezen. Ook als ik hier rondzwerf in het forum, schijnt het een enorme boost te kunnen geven. Een twijfelaar als ik wil mij toch nog verder laten adviseren door de expertise hier, om tot een weloverwogen keuze te komen. Tevens zal ik mogelijk ook mijn koeler moeten vervangen.

Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor simracen (ACC) en af en toe andere games (GTA5, COD, City Skylines). Daarnaast doe ik ook graag een beetje grafisch werk zoals Photoshop, Illustrator en wat videobewerking. Mogelijk wil ik in de toekomst ook er bij streamen, maar dit heeft geen prioriteit voor nu.

Ik zoek een?
Ik heb behoefte aan wat extra advies, of ik goed doe aan de Ryzen 7 5800X3D. Ik heb al een koeler, maar voldoet deze voor de 5800X3D? Zo niet, welke koeler is daarbij het meest geschikt? Ik prefereer een luchtkoeler, i.v.m. onderhoud en het langer mee zal gaan dan een waterkoeler. Maargoed, zolang het niet ten koste gaat van de performance natuurlijk.

Dit heb ik gevonden als mogelijke kandidaten, mits mijn huidige luchtkoeler vervangen moet worden:
uitvoering: Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B
uitvoering: be quiet! Dark Rock Pro 4

Belangrijk om er bij te vermelden dat mijn huidige koeler van 163mm nog net niet tegen het glas aan zit.

Wat is je budget?
€500,-, dat is inclusief de CPU. Dus dat is nog €150,- voor de koeler.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Graag blijf ik bij AMD betreft CPU. Koeling heeft geen voorkeur qua merk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 179,95€ 179,95
1MoederbordenGigabyte Aorus B550M PRO-P€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenSilentiumPC Regnum RG6V EVO TG ARGB€ 74,90€ 74,90
1MonitorenAOC Q27G2U/BK Zwart€ 239,-€ 239,-
1CasemoddingSilentiumPC Aurora Stripes ARGB€ 14,95€ 14,95
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 49,01€ 49,01
1VentilatorenSilentiumPC Stella HP ARGB 120 PWM, 120mm€ 12,95€ 12,95
1ToetsenbordenCooler Master MasterSet MS121€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internHyperX Fury black HX436C18FB4K2/32€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesGigabyte AORUS Gen4 SSD 500GB€ 83,46€ 83,46
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 163,99€ 163,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 928,11

Hopelijk heb ik mijn vraag zo duidelijk mogelijk gesteld :)

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:35
je huidige is shadow rock 3 is al prima voor die cpu

• CalvinS
freaky35 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:38:
je huidige is shadow rock 3 is al prima voor die cpu
Toch wel? Aangezien tijdens het rondneuzen ik mijn koeler eigenlijk nergens aangeraden zag worden, behalve de genoemde in mijn openingspost. En de 5800X3D is een heethoofd uiteraard.

Waaruit blijkt trouwens dat mijn huidige koeler afdoende is? Een lijst aan specs, maar nergens waar ik echt wijzer van wordt. Ik ben er overigens tot op heden nog tevreden mee.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:35
De cpu vreet ongeveer 120 watt maximaal de Shadow rock 3 kan 190 watt aan warmte verwerken(zie specs bv in price watch) ,dus je hebt nog dik over.

Dat deze koeler niet aangeraden word,betekend niet dat die niet goed is.

Deze cpu is sowieso een heethoofd,maar dat komt door de cpu zelf,maar die koeler is prima geschikt

Wat mis je trouwens aan je huidige setup,dat je de cpu wil upgraden?

[Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 19-01-2023 19:40]

• CalvinS
freaky35 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:34:
Wat mis je trouwens aan je huidige setup,dat je de cpu wil upgraden?
Goeie vraag! Aangezien ik zo'n twee jaar geleden ben overgestapt van console naar pc, kan ik moeilijk direct zeggen wat ik precies mis. Van console naar pc is al een verademing pure winst op elk vlak. Toentertijd heb ik gekozen voor R5 3600, omdat het in mijn budget pastte. Inmiddels twee jaar verder, vond ik het tijd voor upgrade.

Enige waar ik tegenaan loop, is dat ik soms tijdens ACC tijdens multiplayer races van zo'n 30+ auto's fps drops heb naar 70-80. En dat is voornamelijk bij de start van de race. Zodra het veld zich verspreid, zit het zo rond de 110 - 120fps. Ik weet het, een GPU gaat veel meer verschil maken, maar dat is momenteel een te grote investering en is iets voor later. De 5800X3D zou mij qua gamen een enorme boost geven en de prijs is interessant.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee