Toon posts:

DHCP server NAS ipv Experiabox

Pagina: 1
Acties:

• dakari
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-01 15:24
Ik wil mijn DHCP omzetten naar mijn Synology NAS. Deze draait nu op de Experiabox van KPN.

Naast dat ik de NAS voor meer wil gaan gebruiken dan alleen opslag, staat het me ook een beetje tegen dat je niet de volledige zeggenschap hebt over de instellingen van de Experiabox. Zo is de secundaire DNS ingebakken in de firmware en is deze niet aan te passen.
Andere reden is dat ik op de NAS Pi-hole heb draaien en als secundaire DNS bijvoorbeeld een Cloudflare wil gebruiken ipv die van de ISP. Het rare is, ook al zet je ISP DNS uit, dat de secundaire DNS alsnog wordt ingevuld op de 192.168.2.254

Ik heb DHCP ingesteld op de NAS en op de Experiabox uitgeschakeld.
Maar als ik nu een ipconfig /renew uitvoer lijkt het net of er helemaal geen DHCP server actief is.
Zie ik iets stoms over het hoofd?

Voor de volledigheid, mijn NAS luisterd naar 192.168.2.250 en de Experiabox naar 192.168.2.254

Experiabox:

NAS:

Daarnaast zit ik er over te denken om de Experiabox te vervangen voor iets anders. Maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe dat zit met IPTV (ik heb twee ontvangers) en telefoon en hoe dit in te stellen en welke routers daarvoor geschikt zijn. Ik zit nog op DSL omdat glas hier in de wijk een meerjarenplan lijkt te zijn. Het ligt al in huis maar daar heb je ook alles mee gezegd....

[Voor 4% gewijzigd door dakari op 19-01-2023 16:38]

An unexpected error has occurred

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:11
Heb je alle DNS cache geflushed op de client waar je vanaf test?
Als je de ExperiaBox uitzet en dan op je client een renew doet (of even je nic uit/inschakelen),
dan moet die 192.168.2.254 niet meer terugkomen als DNS.

Ik heb bij een kennis zijn KPN Box 12 afgekoppeld en een DrayTek 2927F geplaatst.
Werkt super stabiel.

(ik zou persoonlijk een DHCP pool nooit laten beginnen bij .1, liever vanaf .10 of .50)

[Voor 12% gewijzigd door EverLast2002 op 19-01-2023 16:58]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:55

nelizmastr

Goed wies kapot

Met DSL is het niet zo makkelijk om de KPN modem te vervangen. Je hebt namelijk altijd nog een DSL modem nodig. Daar zijn wel alternatiefen voor, zoals een Draytek Vigor 130 die je in bridge kunt gooien of een Fritzbox (met dsl poort) met ingebouwd KPN profiel. Met die laatste zouden tv en telefoon geen issue moeten zijn.

I reject your reality and substitute my own

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:38
Je kunt natuurlijk niet het ipadres van je Nas als primaire Dns server instellen in de dhcp server op je Nas.
Dat moet een adres van een Dns server op het internet zijn net als je secundaire Dns server.

Overigens lijkt het mij dat als je al een Pi-hole hebt draaien je beter de daarin ingebouwde dhcp server kunt gebruiken.

[Voor 23% gewijzigd door Ben(V) op 19-01-2023 23:39]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:36:
Je kunt natuurlijk niet het ipadres van je Nas als primaire Dns server instellen in de dhcp server op je Nas.
Dat moet een adres van een Dns server op het internet zijn net als je secundaire Dns server.
...
Dat kan prima en is dan ook de juiste manier om het te doen (de enige manier ook).
Waar jij op doelt is de DNS van de NAS zelf, die kan je afhankelijk van je NAS gewoon op een IP in 127/8 instellen of moet het upstream DNS ip zijn. Sommige NAS-sen halen hun upstream DNS IP van de interface configuratie vandaan, bij anderen kan je dat in de DNS server zelf instellen.

Je kan voor de zekerheid iig een ipconfig /release en daarna renew doen, Windows wilt nog wel eens wat te energiek proberen een oude lease te vernieuwen ipv een nieuwe DHCP discovery te doen...

Fixing things to the breaking point...

• EverLast2002
RGAT schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 00:09:
[...]

Dat kan prima en is dan ook de juiste manier om het te doen (de enige manier ook).
Waar jij op doelt is de DNS van de NAS zelf, die kan je afhankelijk van je NAS gewoon op een IP in 127/8 instellen of moet het upstream DNS ip zijn. Sommige NAS-sen halen hun upstream DNS IP van de interface configuratie vandaan, bij anderen kan je dat in de DNS server zelf instellen.
Paar keer je antwoord terug gelezen, maar ik blijf het vreemd vinden om de NAS als #1 DNS server via DHCP richting clients uit te delen....
De NAS handelt toch geen DNS requests af?
Ik kan me wel vinden in het argument en de uitleg van Ben(V).
Ik zou zelf namenlijk ook 2 publieke DNS servers hier invullen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

EverLast2002 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:49:
[...]
De NAS handelt toch geen DNS requests af?
Jawel, want er draait pi-hole op de NAS.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• EverLast2002
Orion84 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Jawel, want er draait pi-hole op de NAS.
Ik ben niet bekend met Docker, maar als dit 1:1 het IP adres van de NAS gebruikt voor pi-hole dan snap ik het.
:)

• dakari
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-01 15:24
Ik heb inderdaad de DNS geflushed op de cliënt. Het enige wat ik niet geprobeerd heb is om de Experiabox uit te zetten en dan testen wat er gebeurt. Ga ik dit weekend eens proberen.

Verder draait pi-hole inderdaad op de NAS dus dan is de DNS toch ook de NAS?

Verder zat ik al aan de Fritzbox te denken maar ben ik dan ook af van de ingebakken KPN DNS die er nu in de Experiabox zit?

An unexpected error has occurred

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee