Microsoft Windows 11 Pro (OEM) kopen en installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.593 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 11:18
Ik krijg een nieuwe PC.

Ik zie dat de prijzen voor de OEM versie van Windows 11 Pro 10 x zo duur zijn geworden. Windows 10 Pro licenties kocht ik nog voor 20 euro, maar blijkbaar is dat nu anders?

Vraag 1. Waar kun je nog Microsoft Windows 11 Pro (OEM) licenties kopen voor de normale prijs van ongeveer 15-25 euro? EDIT: Ah, al gevonden. Ik zie dat er nog steeds winkels zijn die ze voor €19.95 verkopen.

Vraag 2. Ik heb nog een paar ongebruikte Microsoft Windows 10 Pro (OEM) licenties. Kan ik die gebruiken om Windows 11 Pro te activeren of moet je eerst Windows 10 Pro installeren?

[ Voor 15% gewijzigd door honey op 19-01-2023 15:41 ]

Specs van pc

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Vraag 1. Waar kun je nog Microsoft Windows 11 Pro (OEM) licenties kopen voor de normale prijs van ongeveer 15-25 euro?

Windows oem licenties heb je nooit normaal voor 15E kunnen kopen.

Dat zijn altijd shady sites die ofwel gestolen key's verkopen, ofwel gegenereerde vlk keys, welke alleen voor binnen een bedrijf bedoeld zijn, en na x maanden niet meer geheractiveerd kunnen worden omdat MS detecteerd dat die misbruikt worden.

2 Volgens mij zou dat moeten kunnen, MITS het daadwerkijk echte W10 OEM licenties zijn

[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 19-01-2023 15:44 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
heuveltje schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:43:
Vraag 1. Waar kun je nog Microsoft Windows 11 Pro (OEM) licenties kopen voor de normale prijs van ongeveer 15-25 euro?

Windows oem licenties heb je nooit normaal voor 15E kunnen kopen.

Dat zijn altijd shady sites die ofwel gestolen key's verkopen, ofwel gegenereerde vlk keys, welke alleen voor binnen een bedrijf bedoeld zijn, en na x maanden niet meer geheractiveerd kunnen worden omdat MS detecteerd dat die misbruikt worden.

2 Volgens mij zou dat moeten kunnen, MITS het daadwerkijk echte W10 OEM licenties zijn
Je hebt er dus geen verstand van. En dat is prima hoor, maar misschien niet iets beweren met een bepaalde stelligheid. Deze licenties zijn niet illegaal.

Dank voor je antwoord op je tweede vraag. Mooi, dan hoef ik niet eerst Windows 10 te installeren.

Specs van pc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

honey schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:48:
[...]

Je hebt er dus geen verstand van. En dat is prima hoor, maar misschien niet iets beweren met een bepaalde stelligheid. Deze licenties zijn niet illegaal.
Je zou je eigen advies ten harte moeten nemen :P

Dat ze werken is iets compleet anders dan dat het legaal is.
https://www.ct.nl/achterg...al-sleutels-en-licenties/

https://www.ct.nl/achterg...-of-gratis-windows-kopen/

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 19-01-2023 16:07 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
@heuveltje Heeft gewoon gelijk, die site is zo shady als wat. Dat het werkt prima, maar op de site staat niet eens adres behalve een retour adres op Curaçao. Good luck with that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
heuveltje schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:54:
[...]

Je zou je eigen advies ten harte moeten nemen :P

Dat ze werken is iets compleet anders dan dat het legaal is.
https://www.ct.nl/achterg...al-sleutels-en-licenties/

https://www.ct.nl/achterg...-of-gratis-windows-kopen/
Ok, je hebt een punt. ;)

Maar, ik denk dat het in het grijze gebied ziet, daarom dus legaal. Het is verboden of niet, iets is niet een beetje verboden.

Ik koop al jaren voor meerdere systemen zo mijn licenties en nog nooit problemen gehad. Ik heb nog 2 ongebruikte Windows 10 Pro licenties liggen. Deze kan ik gebruiken als ik niet eerst Windows 10 hoef te installeren. Het zou gemakkelijker zijn om meteen een Windows 11 Pro licentie te gebruiken. Vandaar de vraag.

Belangrijkste vraag was, kun je met een Windows 10 Pro licentie een Windows 11 Pro installatie activeren? Dat kan, dus dat is erg fijn.

[ Voor 7% gewijzigd door honey op 19-01-2023 16:00 ]

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:57

DataGhost

iPL dev

Ik rij ook al jaren te hard en nog nooit problemen gehad. Dat maakt het niet opeens legaal. Jij vindt dat het in een grijs gebied zit en daarom vind jij het legaal. Het is echter geen grijs gebied want de licentie die jij krijgt is expliciet niet bedoeld voor jouw gebruik en mag ook niet doorverkocht worden, dus daarom is deze op meerdere manieren illegaal. Dat de winkel je dit niet vertelt maakt die winkel net zo goed strafbaar. Dat je misschien niet gepakt bent maakt ook dit niet legaal, of grijs. Het enige verschil van het gebruik van de licenties van die shop die je linkt en een key generator of crack is dat je een random iemand (niet Microsoft!) geld betaalt dus dat slaat al helemaal nergens op. Je houdt dit soort toko's alleen maar in stand.

De ongebruikte Windows 10 Pro licenties die je hebt liggen komen, gok ik, van eenzelfde louche shop vandaan en dan vraag ik mij eigenlijk af of ze nu nog steeds werken of dat ze ondertussen al zijn ingetrokken waardoor je ze niet meer kan gebruiken.

Het is een beetje als voor een tientje een prachtige elektrische fiets kopen van een zwerver in een steegje. Dat kan je grijs en legaal vinden zolang je niet gepakt wordt maar dat blijft puur jouw mening. Je had moeten weten dat een dergelijke prijs niet logisch is, daarmee handel je niet te goeder trouw en kan je gewoon problemen krijgen als iemand aan de bel trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
DataGhost schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:23:
Ik rij ook al jaren te hard en nog nooit problemen gehad. Dat maakt het niet opeens legaal. Jij vindt dat het in een grijs gebied zit en daarom vind jij het legaal. Het is echter geen grijs gebied want de licentie die jij krijgt is expliciet niet bedoeld voor jouw gebruik en mag ook niet doorverkocht worden, dus daarom is deze op meerdere manieren illegaal. Dat de winkel je dit niet vertelt maakt die winkel net zo goed strafbaar. Dat je misschien niet gepakt bent maakt ook dit niet legaal, of grijs. Het enige verschil van het gebruik van de licenties van die shop die je linkt en een key generator of crack is dat je een random iemand (niet Microsoft!) geld betaalt dus dat slaat al helemaal nergens op. Je houdt dit soort toko's alleen maar in stand.

De ongebruikte Windows 10 Pro licenties die je hebt liggen komen, gok ik, van eenzelfde louche shop vandaan en dan vraag ik mij eigenlijk af of ze nu nog steeds werken of dat ze ondertussen al zijn ingetrokken waardoor je ze niet meer kan gebruiken.

Het is een beetje als voor een tientje een prachtige elektrische fiets kopen van een zwerver in een steegje. Dat kan je grijs en legaal vinden zolang je niet gepakt wordt maar dat blijft puur jouw mening. Je had moeten weten dat een dergelijke prijs niet logisch is, daarmee handel je niet te goeder trouw en kan je gewoon problemen krijgen als iemand aan de bel trekt.
Toch helemaal prima dat je graag €150 euro betaald. Ik houd je niet tegen. Dubbel duim. 👍🏻👍🏻

Zolang er gewoon dit soort winkels in Nederland(!) deze producten verkopen, voel ik me niet bezwaard. Het is niet aan mij als consument om te controleren of het legaal of illegaal is. Ik ga ook niet twijfelen als ik iets koop bij Bol.com. Ik kan me herinneren dat in het verleden al eens gesproken is over deze mogelijkheid en de conclusie was toen ook, het is niet illegaal, het is niet legaal, het is … ja… onduidelijk. ;)

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Denk je serieus dat je in Nederland niet opgelicht kan worden? Tsja dan snap ik wel dat je denkt dat dit allemaal maar legaal is. De shop die je linkte staat bol van de spelfouten, de winkel zit niet in Nederland maar op Curaçao (daar heb je nóg minder kans om opgelicht te worden dan in Nederland), zelfs hun eigen vestigingsadres hebben ze fout weten te spellen en ze benadrukken maar dat alles echt, echt, echt legaal is hoor, echt waar. In de FAQ staat bij een van de vele vragen over de legaliteit (goh) dat ze bij de Nederlandse KvK geregistreerd staan en gevestigd zijn, wat tweemaal niet waar is. Ik weet niet hoeveel rode vlaggen je nodig hebt.

In de licentie die je bij je keys gekregen moet hebben staat onder welke voorwaarden die keys gebruikt mogen worden ("legaal zijn") en als je die doorleest zal je waarschijnlijk zien dat die keys alleen maar gebruikt mogen worden op bedrijfscomputers van onderneming X, of iets anders wat niet neerkomt op "thuisgebruik door honey". Een key kan namelijk prima legaal zijn uitgegeven onder bepaalde voorwaarden en als daar van afgeweken wordt is het gebruik van de key gewoon illegaal geworden. Maar goed, ik weet heus wel dat je de daadwerkelijke licentie er niet bij hebt gekregen dus dit kan je helemaal niet nalezen. Het enige wat je hebt is "ja heus hoor" van Simon uit Curaçao.
conclusie was toen ook, het is niet illegaal, het is niet legaal
Dat heet een contradictio in terminis. Je mag er eentje kiezen en dat onderbouwen, of liever nog linken naar je bron die "niet illegaal" zou claimen.

Maar dan ben ik echt nog benieuwd, waarom wil je zo graag die 20 euro betalen dan? Wat krijg je daar voor? Geen legale key in ieder geval. Toevallig wel een key die misschien eventjes werkt om de boel te activeren maar daar kan je ook gratis aankomen. Waarom zou je dan 20 euro overmaken naar iemand in Curaçao die deze keys ergens illegaal vandaan trekt en verkoopt? Koop je er een schuldgevoel mee af ofzo? Het is gewoon een soort heling, en in ieder geval oplichting. Het geld gaat niet eens naar de rechthebbenden, geen enkel deel van die 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
@DataGhost De winkel die ik linkte ken ik niet. Inmiddels heb ik meer winkels gevonden, ook met een adres in Nederland. Mag je zelf zoeken, omdat plaatsen hier mogelijk niet mag.

Je hebt het over oplichten, maar als je gewoon het product krijgt waar je voor betaald, dan vind ik dat niet oplichting. Zoals ik al had aangegeven, ik heb meerdere licenties gekocht (Windows 10 Pro) en gebruikt zonder problemen op meerdere systemen. Ik ben ook keurig geholpen door Microsoft toen ik eens problemen had. Dus, nee, opgelicht is niet het gevoel wat ik ooit heb gehad.

Op dit moment hoef ik geen nieuwe licenties te kopen, omdat ik er nog minimaal 2 heb liggen voor Windows 10 Pro. De andere 3 zijn al jaren keurig in gebruik.

Mijn ervaring met dit soort winkels is gewoon prima. Wellicht zitten er boefjes bij, dat heb je overal, maar ik heb ze nog niet ontmoet gelukkig.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

honey schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:13:
@DataGhost De winkel die ik linkte ken ik niet. Inmiddels heb ik meer winkels gevonden, ook met een adres in Nederland. Mag je zelf zoeken, omdat plaatsen hier mogelijk niet mag.

Je hebt het over oplichten, maar als je gewoon het product krijgt waar je voor betaald, dan vind ik dat niet oplichting. Zoals ik al had aangegeven, ik heb meerdere licenties gekocht (Windows 10 Pro) en gebruikt zonder problemen op meerdere systemen. Ik ben ook keurig geholpen door Microsoft toen ik eens problemen had. Dus, nee, opgelicht is niet het gevoel wat ik ooit heb gehad.

Op dit moment hoef ik geen nieuwe licenties te kopen, omdat ik er nog minimaal 2 heb liggen voor Windows 10 Pro. De andere 3 zijn al jaren keurig in gebruik.

Mijn ervaring met dit soort winkels is gewoon prima. Wellicht zitten er boefjes bij, dat heb je overal, maar ik heb ze nog niet ontmoet gelukkig.
Je krijgt dus niet het product waar je voor betaalt, want je krijgt geen legale licentie. Je krijgt wel een (tijdelijk) werkende key maar dat maakt het nog geen legale key of legale licentie. Het eigenlijke product wat je dient te kopen om Windows te mogen gebruiken is een licentie (dus niet een key) en om je computer wijs te maken dat je een geldige licentie hebt zit er een key bij die dient als bewijsstuk voor het bezit van de licentie. De licentie krijg je dus niet, dus je krijgt niet het product waar je voor betaalt, je krijgt slechts een deel ervan. Een key kan je op vele manieren ook gratis bemachtigen.

Maar als jij je definitie wilt aanhouden dat het product wat je koopt een key is (dus geen recht om Windows te mogen gebruiken) dan heb je inderdaad gekregen waar je voor betaald hebt. In principe is dat een waardeloos iets. Moet je verder zelf weten. Maar ga niet proberen recht te praten wat krom is, je hebt gewoon geen legale licentie, punt. Ook niet grijs, ook niet "niet illegaal", gewoon niet legaal. Dus met het uitgeven van die 20 euro mag je niet Windows gebruiken, terwijl die shops suggereren dat je dat er wel mee mag, en dat is dus oplichting. En nogmaals, dat een winkel in Nederland zit zegt helemaal niks over de legaliteit van de producten die ze verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

honey schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:23:
[...]
Zolang er gewoon dit soort winkels in Nederland(!) deze producten verkopen, voel ik me niet bezwaard. Het is niet aan mij als consument om te controleren of het legaal of illegaal is.
Dat is het wel.... Als je een gejatte fiets van een junk koopt heet dat heling en is het gewoon strafbaar...

Inhoudelijk staat er op die website zelf al dat het voor kan komen dat (nieuwe) keys toch niet werken, en dat je dan een nieuwe key moet aanvragen. Dan weet je toch al 100% zeker dat het hier om niet legitieme keys gaat...

Inhoudelijk gaat het topic eigenlijk nergens meer over. Ik sluit het dan ook maar... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.