JAGA Mini Canal Hybrid , wie heeft ervaring hiermee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarenplukkert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-11-2023
In verband met het plaatsen van een nieuwe aanbouw en het dichtmaken van de oude convectorput is nieuwe verwarming nodig. Daarbij denk ik aan de ondiepe JAGA Mini Canal Hybrid. Op internet zijn geen gebruikerservaringen te vinden en bij installateurs wordt je ook niet veel wijzer omdat ze zeggen het in de praktijk eigenlijk niet toe te passen. Met name ben ik benieuwd of de voor gemonteerde DBH ventilatoren in deze ondiepe vloerconvector stil zijn, ook na enige tijd en of het allemaal goed werkt en genoeg vermogen wordt afgegeven. Ik heb het idee dat er in de handel mogelijk stillere ventilatoren zijn en op Tweakers lees je daar ook wel het een en ander over, maar dan gaat het om het plaatsen van die ventilatoren in de ouwerwetse diepe convectorputten. De Jaga Mini Canal Hybrid die ik overweeg is ondiep, 14 cm en het is niet mijn bedoeling en ook zonde van het geld om de daarin vanaf fabriek af gemonteerde ventilatoren er meteen allemaal uit te halen en te vervangen. Mocht dat op termijn nodig zijn, dan ben ik wel benieuwd of dat simpel is
te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
Waarom geen vloerverwarming als je toch bezig bent?

Jaga's zijn prima spul.. Maar ze zijn astronomisch duur... En die mini canal nog erger... en als je dan ook nog de af fabriek DBH nodig hebt (Zonder ombouw van een Tempo/Strada: ja) dan is vloerverwarming aanleggen heel erg snel competitief.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarenplukkert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-11-2023
Ronald, vloerverwarming heb ik overwogen. Prijstechnisch ben ik dan net zo duur of duurder uit omdat de zandcementvloer te slecht en te dun is om te frezen en dus er uit moet. En dan zou er vervolgens iets op netten in moeten. Wat qua vloerverwarming ook niet het beste systeem is. Opbouw is het beste want dan kun je tenminste goed isoleren tussen de betonvloer en de buizen en ben je niet de betonvloer aan het opwarmen. Bovendien, ik heb een behoorlijk koud huis (2 onder 1 kap) van begin jaren 70 dat naar de normen van vandaag slechts zeer matig geïsoleerd. Beneden HR+ glas van 1998, boven HR++ van 2003. Spouwmuur met spouw van 4 cm, in 2003 na geïsoleerd met UF foam dat ook niet goed meer is. Dakisolatie zeer gering laagje aan de buitenkant op het dakbeschot vanuit de bouw. Op de bodem van de kruipruimte liggen Drowa chips. Wil ik met vloerverwarming rendabel stoken en dan moet er heel wat gebeuren en dat maakt het al met al nog veel duurder: De Drowa chips zouden er uit moeten, UF foam eruit en dan nog is er met opnieuw vullen nooit een goede R waarde met deze spouw te bereiken. HR+ glas vervangen en HR ++ glas is na 20 jaar ook niet meer optimaal. En dan ook nog een forse dakisolatie aanbrengen. Ik ga zeker nog wel verdere isolatiemaatregelen nemen maar vloerverwarming is volgens mij vooral geschikt en zuinig voor goed geïsoleerde, ingepakte huizen omdat daar nauwelijks warmteverlies optreedt en een warmtepomp kan worden gebruikt. Ik stook nu naar behoefte met cv ketel en alleen als ik thuis ben. Dat bevalt me prima en koude voeten heb ik nooit. Dat vloerverwarming qua stookkosten zuinig is zal voor mijn woning niet op gaan, terwijl ik ook nog geen onafhankelijk onderzoek heb gezien dat aangeeft dat het zuiniger is dan radiatoren of convectoren bij goed geïsoleerde huizen. Waarbij ik heb begrepen dat bij vloerverwarming de ketel ook niet op 40 graden kan maar op 60 graden moet blijven om een geschikte aanvoertemperatuur te krijgen van 50 graden waarmee het aan het oppervlak van de afwerkvloer circa 29 graden wordt. De ketel staat bij nu ook op 60 dus daar bereik ik verder ook niets mee.