Toon posts:

Beginnersvragen Home-Assistant Energy

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• G5-2021
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Als nieuwkomer op Home Assistant (op een Raspberry Pi 4B) merk ik dat het me heel wat moeite kost om alles te begrijpen.
Mijn vragen gaan over de Energiedistributie. Zie bijgevoegde afbeelding (het gaat me niet om de hoogte van de getallen). Tot nu toe zijn alle getallen die in de afbeelding links worden weergegeven bij 'Net' en 'Thuis' altijd hetzelfde.

Mijn vragen zijn als volgt:
  1. Waarom is de vermelde kWh bij 'Zonne-energie' altijd lager dan wat de app van de zonnepanelen (en ook de omvormer) aangeven? Tijdens de printscreen (1,4 kWh), gaf de omvormer 1.303 W aan.
  2. Waarom zijn de genoemde hoeveelheden kWh bij 'Net' en 'Thuis' allemaal gelijk? Inkomend is 2,1 kWh terwijl de bron 'Zonne-energie' 1,4 kWh aangeeft. Het verbruik ('Thuis') is evenveel als 'Net'. Hoe kan dat?
  3. De zonnepanelen geven de energie eerst aan het eigen verbruik en sturen het overschot naar het net. Waarom blijkt dat niet uit deze weergave?
  4. Wat betekent 'Energy Today Input 1' t/m 4? Ik zie steeds alleen bij 1 een waarde; nr. 2 t/m 4 zijn altijd 0. Datzelfde geldt voor 'Input Amperage 1', 'Input Voltage 1' en 'Input Wattage 1'.
  5. Wat betekenen 'Output power' en 'Reactive voltage'?
  6. Er wordt zelfs een 'Temperature 1' t/m 5 weergegeven, waarvan alleen nummer 1 en 5 een waarde weergeven. Wat zijn deze 5 temperatuur waarden?
  7. Kan ik alle niet gebruikte waarden (bijvoorbeeld alle batterij-waarden) verwijderen of is verbergen een betere optie? En kan ik verwijderde onderdelen weer terugzetten?
  8. Waarom staat de wijzer van de 'Netto teruggeleverde energie aan het net' op het Energie Dashboard altijd in het midden (= 0 kWh)?
  9. Waarom geeft de 'Zelf verbruikte zonne-energie' ook altijd 0% aan.
Kortom, het lijkt erop dat alles goed aangesloten is en functioneert, alleen worden de gegevens niet of anders dan verwacht getoond.

Tenslotte wil ik weten waar ik de verzamelde data kan terugvinden en kan exporteren. Ik wil alle gegevens in een Excel-sheet opslaan en bijhouden om er later analyses van te kunnen maken.

Alvast bedankt voor de beantwoording van mijn vragen.

Alle reacties

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:41
G5-2021 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:21:
Tijdens de printscreen (1,4 kWh), gaf de omvormer 1.303 W aan.
Je vergelijkt nu energie (kWh) met vermogen (W). Wellicht dat veel van je verwarring komt omdat je het verschil niet goed begrijpt?

Vermogen is hoeveel een apparaat op een willekeurig moment neemt of levert. Energie is over een bepaalde tijd gezien. Als jouw zonnepanelen 1 kW zouden leveren, zou je na een uur dus 1 kWh hebben en na twee uur 2 kWh.

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:26
Waarschijnlijk heb je in je Energy dashboard config dezelfde entity ingevuld bij teruglevering en afname.

Misschien heb je wat aan dit voorbeeld uit mijn HA:

[Voor 65% gewijzigd door Slinkos op 19-01-2023 15:28]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@G5-2021 ik geef je topic even een iets duidelijker titel

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:25
1: De energiedistributie is per uur, en wordt ook maar 1x per uur geupdate. Als jij bijvoorbeeld een half uur lang 500W genereerd, en een half uur lang 1500W, dan is dat 500/2 + 1500/2 = 1000W voor dat uur. Dat is iets anders dan wat de panelen 'op dat moment' opwekken.

2: Waarschijnlijk gebruik jij de verkeerde bronnen om dit te weergeven, je inverter weet niks over het eigen verbruik of de teruglevering. Heb je wel een P1 meter aan je energiemeter hangen?

3: Zie 2.

4: Dikke kans dat er 1 stuk software is voor een hele reeks inverters, geen idee of jouw inverter meer dan 1 input heeft, maar sommige hebben er wel meer.

5: Geen idee.

6: Geen idee / zie 4.

7: Dat kan zeker, maar dan kan je beter een eigen blok in elkaar zetten en daarin selectief de juiste sensoren weergeven.

8: Heb je uberhaupt overschot gehad / zie 2.

9: Zie 8.

Vanuit mijn eigen opstelling:

Het netverbruik en de teruglevering worden vanuit de slimme meter gedaan. Enkel de total PV generation komt vanaf de inverter en wordt gebruikt in het distributie-overzicht, al gebruik ik de actuele sensoren voor wat andere weergaven:

[Voor 38% gewijzigd door D4NG3R op 19-01-2023 15:37]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• G5-2021
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Dank aan de verschillende reageerders. Ik zie nu al een aantal dingen die ik moet gaan uitzoeken.
Wel zie ik al dat ik enkele onduideljikheden heb laten zitten:
Dat de energiedistributie per uur wordt geupdate wist ik niet, dus dat is een eerste leerpuntje.
Mijn 'Slimme' meter is met P1 verbonden aan de Raspberry Pi.
Ik heb niets geconfigureerd of ingesteld op Home Assistant: daar ben ik nog te nieuw voor. Na installatie ging HA zelf presenteren wat automatisch gevonden werd. Best mogelijk dat mijn omvormer (Growatt MIC 2000TL-X) meer en dus ongebruikte sensoren bezit die werkeloos getoond worden. Ik weet nog niet hoe, maar ik ga ernaar zoeken.
Wellicht moet ik beginnen met zelf de sensoren te selecteren zoals Slinkos suggereert.

• Slinkos
G5-2021 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:41:

Wellicht moet ik beginnen met zelf de sensoren te selecteren zoals Slinkos suggereert.
Ja dat is wel noodzaak. Je kan dit vinden onder "Settings > Dashboards > Energy"

Zoals al aangegeven hierboven, via je slimme meter weet je afname en teruglevering van het grid. Dat geeft echter nog geen totaalbeeld omdat opgewekte energie van je zonnepanelen ook direct je huis in kan gaan. Daarom is het belangrijk dat je al die sensoren goed configureert. Home Assistant doet dan de juiste berekeningen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:25
G5-2021 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:41:
Het domme is dat die nog best wel verstopt zitten ook, als je naar de instellingen pagina gaat heb je rechts bovenin een zoekknop zitten. Daar even zoeken naar energie/energy en dan is er een configuratieknop. :')

Edit: Ik weet dat veel mensen die settings kwijt zijn, maar @Slinkos daar had ik die instellingen al helemaal niet verwacht. Bij 'Dashboards' verwacht in de instellingen van het dashboard zelf, niet de content welke op het dashboard weergeven wordt. :D |:( |:(

Ach ja, elke dag leer je weer wat nieuws.

[Voor 27% gewijzigd door D4NG3R op 19-01-2023 15:52]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Slinkos
D4NG3R schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:50:
[...]

Het domme is dat die nog best wel verstopt zitten ook, als je naar de instellingen pagina gaat heb je rechts bovenin een zoekknop zitten. Daar even zoeken naar energie/energy en dan is er een configuratieknop. :')

Edit: Ik weet dat veel mensen die settings kwijt zijn, maar @Slinkos daar had ik die instellingen al helemaal niet verwacht. Bij 'Dashboards' verwacht in de instellingen van het dashboard zelf, niet de content welke op het dashboard weergeven wordt. :D |:( |:(

Ach ja, elke dag leer je weer wat nieuws.
Nou ik wist dat dus ook heel lang niet. Ik ging hiervoor altijd naar Energy en dan typte ik in mijn URL bar /config voor het woordje /energy 8)7

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee