Als nieuwkomer op Home Assistant (op een Raspberry Pi 4B) merk ik dat het me heel wat moeite kost om alles te begrijpen.
Mijn vragen gaan over de Energiedistributie. Zie bijgevoegde afbeelding (het gaat me niet om de hoogte van de getallen). Tot nu toe zijn alle getallen die in de afbeelding links worden weergegeven bij 'Net' en 'Thuis' altijd hetzelfde.
/f/image/Sc7mpHwRmQfIWivgsbYNsDWs.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen zijn als volgt:
Tenslotte wil ik weten waar ik de verzamelde data kan terugvinden en kan exporteren. Ik wil alle gegevens in een Excel-sheet opslaan en bijhouden om er later analyses van te kunnen maken.
Alvast bedankt voor de beantwoording van mijn vragen.
Mijn vragen gaan over de Energiedistributie. Zie bijgevoegde afbeelding (het gaat me niet om de hoogte van de getallen). Tot nu toe zijn alle getallen die in de afbeelding links worden weergegeven bij 'Net' en 'Thuis' altijd hetzelfde.
/f/image/Sc7mpHwRmQfIWivgsbYNsDWs.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen zijn als volgt:
- Waarom is de vermelde kWh bij 'Zonne-energie' altijd lager dan wat de app van de zonnepanelen (en ook de omvormer) aangeven? Tijdens de printscreen (1,4 kWh), gaf de omvormer 1.303 W aan.
- Waarom zijn de genoemde hoeveelheden kWh bij 'Net' en 'Thuis' allemaal gelijk? Inkomend is 2,1 kWh terwijl de bron 'Zonne-energie' 1,4 kWh aangeeft. Het verbruik ('Thuis') is evenveel als 'Net'. Hoe kan dat?
- De zonnepanelen geven de energie eerst aan het eigen verbruik en sturen het overschot naar het net. Waarom blijkt dat niet uit deze weergave?
- Wat betekent 'Energy Today Input 1' t/m 4? Ik zie steeds alleen bij 1 een waarde; nr. 2 t/m 4 zijn altijd 0. Datzelfde geldt voor 'Input Amperage 1', 'Input Voltage 1' en 'Input Wattage 1'.
- Wat betekenen 'Output power' en 'Reactive voltage'?
- Er wordt zelfs een 'Temperature 1' t/m 5 weergegeven, waarvan alleen nummer 1 en 5 een waarde weergeven. Wat zijn deze 5 temperatuur waarden?
- Kan ik alle niet gebruikte waarden (bijvoorbeeld alle batterij-waarden) verwijderen of is verbergen een betere optie? En kan ik verwijderde onderdelen weer terugzetten?
- Waarom staat de wijzer van de 'Netto teruggeleverde energie aan het net' op het Energie Dashboard altijd in het midden (= 0 kWh)?
- Waarom geeft de 'Zelf verbruikte zonne-energie' ook altijd 0% aan.
Tenslotte wil ik weten waar ik de verzamelde data kan terugvinden en kan exporteren. Ik wil alle gegevens in een Excel-sheet opslaan en bijhouden om er later analyses van te kunnen maken.
Alvast bedankt voor de beantwoording van mijn vragen.