Beginnersvragen Home-Assistant Energy

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G5-2021
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Als nieuwkomer op Home Assistant (op een Raspberry Pi 4B) merk ik dat het me heel wat moeite kost om alles te begrijpen.
Mijn vragen gaan over de Energiedistributie. Zie bijgevoegde afbeelding (het gaat me niet om de hoogte van de getallen). Tot nu toe zijn alle getallen die in de afbeelding links worden weergegeven bij 'Net' en 'Thuis' altijd hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnVJ8Sb5STgMSMpqubySdwIT4uk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sc7mpHwRmQfIWivgsbYNsDWs.png?f=fotoalbum_large

Mijn vragen zijn als volgt:
  1. Waarom is de vermelde kWh bij 'Zonne-energie' altijd lager dan wat de app van de zonnepanelen (en ook de omvormer) aangeven? Tijdens de printscreen (1,4 kWh), gaf de omvormer 1.303 W aan.
  2. Waarom zijn de genoemde hoeveelheden kWh bij 'Net' en 'Thuis' allemaal gelijk? Inkomend is 2,1 kWh terwijl de bron 'Zonne-energie' 1,4 kWh aangeeft. Het verbruik ('Thuis') is evenveel als 'Net'. Hoe kan dat?
  3. De zonnepanelen geven de energie eerst aan het eigen verbruik en sturen het overschot naar het net. Waarom blijkt dat niet uit deze weergave?
  4. Wat betekent 'Energy Today Input 1' t/m 4? Ik zie steeds alleen bij 1 een waarde; nr. 2 t/m 4 zijn altijd 0. Datzelfde geldt voor 'Input Amperage 1', 'Input Voltage 1' en 'Input Wattage 1'.
  5. Wat betekenen 'Output power' en 'Reactive voltage'?
  6. Er wordt zelfs een 'Temperature 1' t/m 5 weergegeven, waarvan alleen nummer 1 en 5 een waarde weergeven. Wat zijn deze 5 temperatuur waarden?
  7. Kan ik alle niet gebruikte waarden (bijvoorbeeld alle batterij-waarden) verwijderen of is verbergen een betere optie? En kan ik verwijderde onderdelen weer terugzetten?
  8. Waarom staat de wijzer van de 'Netto teruggeleverde energie aan het net' op het Energie Dashboard altijd in het midden (= 0 kWh)?
  9. Waarom geeft de 'Zelf verbruikte zonne-energie' ook altijd 0% aan.
Kortom, het lijkt erop dat alles goed aangesloten is en functioneert, alleen worden de gegevens niet of anders dan verwacht getoond.

Tenslotte wil ik weten waar ik de verzamelde data kan terugvinden en kan exporteren. Ik wil alle gegevens in een Excel-sheet opslaan en bijhouden om er later analyses van te kunnen maken.

Alvast bedankt voor de beantwoording van mijn vragen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:20
G5-2021 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:21:
Tijdens de printscreen (1,4 kWh), gaf de omvormer 1.303 W aan.
Je vergelijkt nu energie (kWh) met vermogen (W). Wellicht dat veel van je verwarring komt omdat je het verschil niet goed begrijpt?

Vermogen is hoeveel een apparaat op een willekeurig moment neemt of levert. Energie is over een bepaalde tijd gezien. Als jouw zonnepanelen 1 kW zouden leveren, zou je na een uur dus 1 kWh hebben en na twee uur 2 kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04 20:35
Waarschijnlijk heb je in je Energy dashboard config dezelfde entity ingevuld bij teruglevering en afname.

Misschien heb je wat aan dit voorbeeld uit mijn HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vbh6OEeUkqT0_XjPPVihGEr9NDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3hrKq9Wqz3DIPJbz37xkhgMO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Slinkos op 19-01-2023 15:28 ]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@G5-2021 ik geef je topic even een iets duidelijker titel

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:00

D4NG3R

kiwi

:)

1: De energiedistributie is per uur, en wordt ook maar 1x per uur geupdate. Als jij bijvoorbeeld een half uur lang 500W genereerd, en een half uur lang 1500W, dan is dat 500/2 + 1500/2 = 1000W voor dat uur. Dat is iets anders dan wat de panelen 'op dat moment' opwekken.

2: Waarschijnlijk gebruik jij de verkeerde bronnen om dit te weergeven, je inverter weet niks over het eigen verbruik of de teruglevering. Heb je wel een P1 meter aan je energiemeter hangen?

3: Zie 2.

4: Dikke kans dat er 1 stuk software is voor een hele reeks inverters, geen idee of jouw inverter meer dan 1 input heeft, maar sommige hebben er wel meer.

5: Geen idee.

6: Geen idee / zie 4.

7: Dat kan zeker, maar dan kan je beter een eigen blok in elkaar zetten en daarin selectief de juiste sensoren weergeven.

8: Heb je uberhaupt overschot gehad / zie 2.

9: Zie 8.

Vanuit mijn eigen opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4lomFJ0S4dvoqA-7eREWx9dHG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4QhyU9nmodAtqnlDuluGnwxx.png?f=fotoalbum_large

Het netverbruik en de teruglevering worden vanuit de slimme meter gedaan. Enkel de total PV generation komt vanaf de inverter en wordt gebruikt in het distributie-overzicht, al gebruik ik de actuele sensoren voor wat andere weergaven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_76BfvuaW4vKtfpeFvEVJZUKFY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F0g6Y9eWrSSs0b1RBGjxDRlV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door D4NG3R op 19-01-2023 15:37 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G5-2021
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Dank aan de verschillende reageerders. Ik zie nu al een aantal dingen die ik moet gaan uitzoeken.
Wel zie ik al dat ik enkele onduideljikheden heb laten zitten:
Dat de energiedistributie per uur wordt geupdate wist ik niet, dus dat is een eerste leerpuntje.
Mijn 'Slimme' meter is met P1 verbonden aan de Raspberry Pi.
Ik heb niets geconfigureerd of ingesteld op Home Assistant: daar ben ik nog te nieuw voor. Na installatie ging HA zelf presenteren wat automatisch gevonden werd. Best mogelijk dat mijn omvormer (Growatt MIC 2000TL-X) meer en dus ongebruikte sensoren bezit die werkeloos getoond worden. Ik weet nog niet hoe, maar ik ga ernaar zoeken.
Wellicht moet ik beginnen met zelf de sensoren te selecteren zoals Slinkos suggereert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
G5-2021 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:41:

Wellicht moet ik beginnen met zelf de sensoren te selecteren zoals Slinkos suggereert.
Ja dat is wel noodzaak. Je kan dit vinden onder "Settings > Dashboards > Energy"

Zoals al aangegeven hierboven, via je slimme meter weet je afname en teruglevering van het grid. Dat geeft echter nog geen totaalbeeld omdat opgewekte energie van je zonnepanelen ook direct je huis in kan gaan. Daarom is het belangrijk dat je al die sensoren goed configureert. Home Assistant doet dan de juiste berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

G5-2021 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:41:
Het domme is dat die nog best wel verstopt zitten ook, als je naar de instellingen pagina gaat heb je rechts bovenin een zoekknop zitten. Daar even zoeken naar energie/energy en dan is er een configuratieknop. :')

Edit: Ik weet dat veel mensen die settings kwijt zijn, maar @Slinkos daar had ik die instellingen al helemaal niet verwacht. Bij 'Dashboards' verwacht in de instellingen van het dashboard zelf, niet de content welke op het dashboard weergeven wordt. :D |:( |:(

Ach ja, elke dag leer je weer wat nieuws.

[ Voor 27% gewijzigd door D4NG3R op 19-01-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
D4NG3R schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:50:
[...]

Het domme is dat die nog best wel verstopt zitten ook, als je naar de instellingen pagina gaat heb je rechts bovenin een zoekknop zitten. Daar even zoeken naar energie/energy en dan is er een configuratieknop. :')

Edit: Ik weet dat veel mensen die settings kwijt zijn, maar @Slinkos daar had ik die instellingen al helemaal niet verwacht. Bij 'Dashboards' verwacht in de instellingen van het dashboard zelf, niet de content welke op het dashboard weergeven wordt. :D |:( |:(

Ach ja, elke dag leer je weer wat nieuws.
Nou ik wist dat dus ook heel lang niet. Ik ging hiervoor altijd naar Energy en dan typte ik in mijn URL bar /config voor het woordje /energy 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennyboy
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-05-2023
Goedemiddag mensen,

Mag ik zo vrij zijn.... ik heb een rare fout in mijn homeassistant energy. Door te zoeken naar mijn probleem kwam ik dit topic tegen en het vreemde is dat mijn configuratie goed lijkt. Wat gebeurt er en misschien kan 1 van jullie mij asjeblieft helpen... Kom er al weken niet uit.. Alle invoer van de configuratie is correct alles wordt ook goed berekend in het totaal schema... Alleen wordt de stroom vanuit de zonnepanelen niet als oranje weergegeven in het huis circle echt super vaag... Hopelijk kan iemand mij vertellen wat er fout gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oo0ksEFZVrJiXE9c2qNVqtT0Nug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNvEoGByeMuOQLFGAxo8EAet.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:13
En hoe staan je sensoren gekoppeld?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
Dennyboy schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:26:
Goedemiddag mensen,

Mag ik zo vrij zijn.... ik heb een rare fout in mijn homeassistant energy. Door te zoeken naar mijn probleem kwam ik dit topic tegen en het vreemde is dat mijn configuratie goed lijkt. Wat gebeurt er en misschien kan 1 van jullie mij asjeblieft helpen... Kom er al weken niet uit.. Alle invoer van de configuratie is correct alles wordt ook goed berekend in het totaal schema... Alleen wordt de stroom vanuit de zonnepanelen niet als oranje weergegeven in het huis circle echt super vaag... Hopelijk kan iemand mij vertellen wat er fout gaat.

[Afbeelding]
Je maakt een veel gemaakte fout. Je hebt je terugleveren ingesteld als opgewekte zonne-energie. Dit is incorrect. Opgewekte zonne-energie lees je uit op je omvormer.

Home Assistant denkt nu dat je ALLE opgewekte energie hebt teruggeleverd. En dus niks zelf verbruikt. Daarom zie je nergens oranje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:01

Rmg

Grid consumption en grid production lees je uit van je p1 meter.

Solar production van je omvormer.

De oranje cirkel is je eigen gebruik. Die word berekend door solar production - grid production te doen.

Vul je bij solar production je p1 in en niet je omvormer dan heb je altijd 0 eigen verbruik want je meet alleen de teruglevering.

Vul je bij grid production en solar production je omvormer in dan denkt home assistant ook dat je alleen terug levert en niet zelf verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennyboy
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-05-2023
Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ik kreeg mijn Enphase Envoy niet aan de gang binnen homeassistant... Uiteindelijk heb ik dit kunnen oplossen en kreeg ik de juiste entity voor de zonnepanelen te zien... Nu is alles in orde.

Heel erg bedankt voor jullie hulp!

Groeten,

Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:16

Pbr

ik zit met het volgende beginners probleem, op energie krijg ik het volgende scherm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UOHRKWFGO139lMPEWuD24t5oaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j5QWGvtMgGOshztw22HpBwUM.png?f=fotoalbum_large

ik kan maar niet ontdekken waar ik dit kan aanpassen ....ook op google niet, er zijn kant en klare energy cards, maar als ik die wil instaleren krijg ik deze pagina weer te zien. Het inlezen van de slimme meter, zonnepanelen etc was geen probleem.

Gaarne advies om dit genante beginners probleem op te lossen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Pbr schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:32:
Gaarne advies om dit genante beginners probleem op te lossen
Heb je al onder instellingen > dashboards > Energie rondgekeken en daar je energiemeters toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Bedankt, sommige oplossingen zijn zo heerlijk simpel, mijn gemeende verontschuldigen voor mijn amateurisme!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Pbr schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:35:
Bedankt, sommige oplossingen zijn zo heerlijk simpel, mijn gemeende verontschuldigen voor mijn amateurisme!!!
Geen probleem. En om eerlijk te zijn vind ik het ook niet een super logische plek dus kan het snappen dat je het niet zelf gevonden hebt, had liever een configuratieknop in het dashboard zelf gezien net zoals je bij normale dashboards vanuit het dashboard zelf wijzigingen kan aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Invisible_man schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Geen probleem. En om eerlijk te zijn vind ik het ook niet een super logische plek dus kan het snappen dat je het niet zelf gevonden hebt, had liever een configuratieknop in het dashboard zelf gezien net zoals je bij normale dashboards vanuit het dashboard zelf wijzigingen kan aanbrengen.
Mee eens, ik ging er inderdaad van uit dat die configuratieknop ergens op het dashboard zat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:01
D4NG3R schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:30:
1: De energiedistributie is per uur, en wordt ook maar 1x per uur geupdate. Als jij bijvoorbeeld een half uur lang 500W genereerd, en een half uur lang 1500W, dan is dat 500/2 + 1500/2 = 1000W voor dat uur. Dat is iets anders dan wat de panelen 'op dat moment' opwekken.

2: Waarschijnlijk gebruik jij de verkeerde bronnen om dit te weergeven, je inverter weet niks over het eigen verbruik of de teruglevering. Heb je wel een P1 meter aan je energiemeter hangen?

4: Dikke kans dat er 1 stuk software is voor een hele reeks inverters, geen idee of jouw inverter meer dan 1 input heeft, maar sommige hebben er wel meer.

7: Dat kan zeker, maar dan kan je beter een eigen blok in elkaar zetten en daarin selectief de juiste sensoren weergeven.

[Afbeelding]

Het netverbruik en de teruglevering worden vanuit de slimme meter gedaan. Enkel de total PV generation komt vanaf de inverter en wordt gebruikt in het distributie-overzicht, al gebruik ik de actuele sensoren voor wat andere weergaven:

[Afbeelding]
Hoe zie je live je huidige verbruik en opwek? Mijn Raspberry zit direct aan de P1 maar die info heb ik er nog nooit uitgekregen terwijl dit met Domoticz wel lukte. Is dat nog een bepaalde plugin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Boinkie Ligt eraan wat je als integraties gebruikt voor je P1 en PV.

Maar als je hem er direct aan hebt hangen verwacht ik ook wel een entity met het import / export van vermogen.

Om dat weer te geven kan je bijvoorbeeld de power flow card gebruiken, deze is wel custom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Boinkie schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:19:
[...]

Hoe zie je live je huidige verbruik en opwek? Mijn Raspberry zit direct aan de P1 maar die info heb ik er nog nooit uitgekregen terwijl dit met Domoticz wel lukte. Is dat nog een bepaalde plugin?
Combinatie van bronnen, huidige opwekking van de panelen vanuit de inverter, huidige verbruik of teruglevering vanaf P1, bij elkaar optellen of juist van elkaar afstrepen en je weet wat er op dat moment stroomt en/of intern gebruikt word.

Zie de waarden in de afbeelding, 28W afname + 938W uit de panelen is dus een totaal (intern) verbruik van 966W. Zou dat 28W teruglevering zijn dan wordt er (intern) dus 910W gebruikt op dat moment. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
D4NG3R schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:11:
[...]

Combinatie van bronnen, huidige opwekking van de panelen vanuit de inverter, huidige verbruik of teruglevering vanaf P1, bij elkaar optellen of juist van elkaar afstrepen en je weet wat er op dat moment stroomt en/of intern gebruikt word.

Zie de waarden in de afbeelding, 28W afname + 938W uit de panelen is dus een totaal (intern) verbruik van 966W. Zou dat 28W teruglevering zijn dan wordt er (intern) dus 910W gebruikt op dat moment. :)
Huidig verbruik en teruglevering vanuit de P1. Heb je daarvoor nog iets speciaals gedaan? Die sensoren zie ik niet staan in mijn HA energy dashboard?

Dit zijn mijn enige sensoren uit P1. De rest is van mijn Growatt plugin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XENUZAAfXYn46XBd0_-DgRodUjs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JnAhZ0tDqkygl3Amjp5m7KoN.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Boinkie op 21-06-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Boinkie schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:34:
Die sensoren zie ik niet staan in mijn HA energy dashboard?
Ik gebruik het energy dashboard dan ook niet, direct. ;)

Alle elementen van het dashboard kan je ook binnen 'normale' weergaven gebruiken: https://www.home-assistant.io/dashboards/energy/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aOsUR3E1HRhPzJqdZ-Hm201dhc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vFT96OtVMitr3AOo6va1GQz4.png?f=fotoalbum_large

Zijn een aantal template sensors: https://www.home-assistant.io/integrations/template/

Heb het dashboard nagebouwd in een van m'n overzichten omdat ik behoefte had aan customization.

Simpelweg een sidebar weergave met 2 vertical stacks
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEZwjJ7bQqgSqZq6sub_czt0zbY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h733SKpt2yDKN5R8FCE2neBR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 21-06-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
D4NG3R schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:22:
[...]

Ik gebruik het energy dashboard dan ook niet, direct. ;)

Alle elementen van het dashboard kan je ook binnen 'normale' weergaven gebruiken: https://www.home-assistant.io/dashboards/energy/

[Afbeelding]

Zijn een aantal template sensors: https://www.home-assistant.io/integrations/template/

Heb het dashboard nagebouwd in een van m'n overzichten omdat ik behoefte had aan customization.

Simpelweg een sidebar weergave met 2 vertical stacks
[Afbeelding]
Ik begrijp je code, maar ik krijg maar geen idee hoe ik het live gebruik en teruglevering uit mijn P1 meter kan krijgen via HA? Daar zie ik ook verder geen uitleg voor in jouw links? Die sensoren ontbreken bij mij simpelweg?

[edit]
Ik heb nu bij entiteiten vedergeval live verbruik gevonden.

Begin er te komen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqnPdIwdArJxIalf75IHl-0EoBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xeWHqKMqLtVWk6NMTi3EzXxp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Boinkie op 21-06-2023 22:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Boinkie wil je ook de vermogens in de stijl van het energy dashboard tonen, dan is Power Flow Card Plus een mooiere oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1se9mQs2vwR7yj-bR5MR-j_o2Y=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/G9KQdHs6M98v5SMwD0zcLzAD.gif?f=fotoalbum_large

Ook te gebruiken met minder entities dan in het voorbeeld, zelf heb ik 'm met alleen Grid, Solar en Home :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Bedankt voor de tip, dat gaat alleen nog iets verder. Enige wat ik nu nog zou willen is het huidige actuele verbruik. Ik heb 3 fases, maar nu ik teruglever zie ik 0 watt verbruik staan. Terwijl er in huis natuurlijk wel iets verbruikt wordt. Op welke manier kan ik dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Boinkie om je actuele verbruik van je huishouden te weten dien je los de opbrengst van je zonnepanelen te meten. Maar dat heb jij als ik een paar posts teruglees. Je huidige verbruik is opbrengst zonnepanelen minus de teruglevering op P1 of je opbrengst zonnepanelen plus de import van P1.

De power plus card doet dit verder automatisch voor je, dus lekker makkelijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eM-khRaGxf1AtDl6_LJ_RQhRBhA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ybv7s6ZWgiz7fggryAAJDBNp.png?f=fotoalbum_large

Dit is nu mijn huis. Hij weet hoeveel de panelen opwekken en hoeveel er naar het net gaat en rekent zelf die 89W voor het huis uit.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Boinkie schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:08:
Ik begrijp je code, maar ik krijg maar geen idee hoe ik het live gebruik en teruglevering uit mijn P1 meter kan krijgen via HA? Daar zie ik ook verder geen uitleg voor in jouw links? Die sensoren ontbreken bij mij simpelweg?
Zoals ik al aangaf:
D4NG3R schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:11:
[...]

Template sensoren maak je zelf, gebaseerd op andere databronnen. Die andere databronnen zijn dus de gegevens uit de inverter + (of juist -) de gegevens uit de slimme meter.

https://www.home-assistant.io/integrations/template/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Boinkie Welke integratie gebruik je voor je P1 uitlezen? Welke voor je PV?

Wil je het eigen verbruik als losse entity dan moet je aan de slag met een template. Maar wil je alleen die card dan hoef je alleen de sensoren van je PV en P1 in te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Het is inmiddels redelijk gelukt door deze beginner!

Ik gebruik de DSMR integratie en voor mijn omvormer de growatt integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Gizz schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:43:
@Boinkie wil je ook de vermogens in de stijl van het energy dashboard tonen,

Ook te gebruiken met minder entities dan in het voorbeeld, zelf heb ik 'm met alleen Grid, Solar en Home :)
Hallo Gizz, ziet er mooi uit, ik probeerde de Power flow card shop, te vinden op de Hacs site maar dat lukte niet, kan het zijn dat ik eerst Hacs moet downloaden, voordat ik de power flow card can vinden? of kan je mij precies vertellen waar het zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Pbr Je hebt twee opties, of de card handmatig installeren of via HACS. Laatste is makkelijkste maar dan moet je daarvoor wel eerst HACS installeren in HA ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Tijdens het opzetten van mijn Home assistant had ik opgegeven dat HA elke 3 seconden de informatie van P1 moest updaten, dit geeft soms extreme schommelingen, is er een mogelijkheid om dit aan te passen naar bijvoorbeeld elke 20 seconden, of een specifieke periode die de ervaringsdeskundige kunnen adviseren?

Daarnaast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HP6vQFS4yFAWe78JFEziYuw-I1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LWwFID2ecsXQCGaULbnU7Zz1.png?f=fotoalbum_large

dit ziet er toch wel behoorlijk vreemd uit? Ik produceer op dit moment nogal wat via de PV maar toch...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AypCxqW8nV9ednhImDyW5AJ5jA0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bk8fnbVWc2QWg84CWdC4W0t3.png?f=user_large

een beginnetje gemaakt met toevoegen apparaten, iets gaat hier niet goed,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIZaXuTp9fty4q2phWykoHL7i1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NLkswR87Rwf0H9X7HoxiTPMp.png?f=fotoalbum_large
daarnaast zou het leuk zijn om het te kunnen weergeven in bijvoorbeeld power flow card plus wat ik na wat pijn en moeite heb kunnen downloaden via HACS

Ook zou ik via tapo115 ook het gebruik kWh opladen van de auto via dezelfde flow card in de picture willen brengen (tapo controller heb ik reeds geinstaleerd)

De airco slaapkamer zonder probleem kunnen toevoegen de airco woonkamer gaat geloof ik niet lukken zie
screenshot HA of weet iemand een manier?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzH7__N5tsT0lrnF3qzZ-nGSVmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AkKTx0Jgy8RwJT94M2ntEbKh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Pbr Ik zie zo snel nog niets raars... Ik de grafiek lijk ik gewoon een apparaat te zien wat periodiek veel gebruikt.

En wat denk je dat niet goed gaat bij de apparaten?

Ben je soms vermogen (in W / kW) aan het verwarren met energie (in Wh / kWh)? Zoals de naam doet vermoeden gebruikt het energie dashboard alleen het laatste. En de flow card doet dan weer alleen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

"Ik zie zo snel nog niets raars... Ik de grafiek lijk ik gewoon een apparaat te zien wat periodiek veel gebruikt."

Het is voor mij, tot nu toe, alleen een raadsel welk apparaat dat is, misschien de qooker combi, maar zoveel gebruiken wij die niet.

"Ben je soms vermogen (in W / kW) aan het verwarren met energie (in Wh / kWh)? Zoals de naam doet vermoeden gebruikt het energie dashboard alleen het laatste. En de flow card doet dan weer alleen vermogen.""

Je hebt gelijk 8)7

[/quote]

Enig idee wat ik kan doen om de Daikin toe te voegen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Pbr schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:56:
Het is voor mij, tot nu toe, alleen een raadsel welk apparaat dat is, misschien de qooker combi, maar zoveel gebruiken wij die niet.
Een Quooker koelt continu af, ook als je hem niet gebruikt. Dit soort opwarmpiekjes zijn heel kenmerkend door een Quooker :) Juist dat de piek zo regelmatig terugkomt lijkt te duiden op opwarmpiekjes tussendoor en niet het verwarmen nadat je heet water hebt gebruikt.

Mijn redelijke oude Quooker Combi uit 2015 heeft dit soort piekjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wpgn-g7BLd_Suh04BDb9BKG92sw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnfqKvQdnlUv6O2iy73ew0f0.jpg?f=fotoalbum_small

Vanaf zo'n 18:00 uur zijn we pas heet water gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:16
Pbr schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:56:
Enig idee wat ik kan doen om de Daikin toe te voegen??
Afhankelijk van welke unit precies zou je eens naar dit project kunnen kijken:
https://github.com/revk/ESP32-Faikin

Kan en klare modules leveraar via Amazon. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar overweeg zelf ook een Daikin airco, vandaar dat ik hier naar gekeken heb.

Alternatief is volgens mij om een oude WiFi adapter te gebruiken die nog wel local control ondersteunt, maar dan moet die nog wel leverbaar zijn en compatible met jouw airco.

[ Voor 17% gewijzigd door davasch op 14-07-2023 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
Ik heb ook een Quooker met precies dezelfde pieken in de grafiek. Het lijkt veel omdat het hoge spikes zijn, maar je moet niet vergeten dat ze super kort zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

davasch schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:13:
[...]

Afhankelijk van welke unit precies zou je eens naar dit project kunnen kijken:
https://github.com/revk/ESP32-Faikin
Ik kom nog maar pas kijken in deze interessante wereld van tweakers en home assistant, dus dit is voor mij nog even toekomst muziek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Crazy187
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-12-2024
Goedemiddag,

Ook ik ben hier nog zoekend naar de juiste instellingen.
Kan iemand mij hierbij helpen?
Hier vind je de instellingen terug alsook het overzicht.
Het is totaal niet juist weergegeven maar ik kan de fout niet direct terug vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBU-ccqItgdJUaQn_XL5XRy8bSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AVap9k7masRKMHfFx5LWM78.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20pmhkvdkudxZpYlEf-A4ZYmm_8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2X7eFmEDojyD7qbn86YIR6Bg.jpg?f=user_large

Dit is met de standaard energie dashboard. Misschien kan er iemand helpen met de Power Flow Card Plus settings?

[ Voor 6% gewijzigd door 2Crazy187 op 27-12-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:31
@2Crazy187 Voor de zonne-opbrengst hoef/moet je alleen de daadwerkelijke productie van je zonnepanelen opnemen bij "Zonnepanelen". Of je dat nu uit de omvormer uitleest, of uit een losse kWh meter waar de energie van (uitsluitend) je PV panelen door gaat, maakt niet veel uit.

Verder zie ik een accu, heb je die ook daadwerkelijk in gebruik? Als dat een SolarEdge accu is, dan kan dat kloppen met je sensors. Daar dien je dan wel de daadwerkelijke in- en out sensors van de accu zelf te pakken, niet iets anders, dat kan ik vanuit je screenshot niet beoordelen.

Dus: afgezien van de overbodige "SolarEdge (Imported energy)" bij Zonnepanelen, zie ik niets wat evident fout is.

Als je die weghaalt, en dan enige uren aankijkt, of morgen weer, kloppen de getallen dan wel met je verwachting?

En zo nee, wat zijn die verwachtingen dan en waarom verwacht je die specifieke getallen?

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Powerplay enabled | 1x Sessy

• 2Crazy187
@Gameboy , Ik heb inderdaad een SolarEdge batterij. Ik heb de imported energy toegevoegd bij zonnepanelen maar het klopt nog niet helemaal volgens mij.

Zo is de batterij ingesteld dat het goedkoop kan inkopen (tarief 2) waarbij 'thuis' gebruik kan maken voordat deze van het net neemt. Maar ik zie bij het net dat deze 8.6KWh heeft genomen en Thuis nu op een totaal zit van 17.2KWh. Dus ik vermoed dat dit niet klopt.

Hoe zou jij dit dan instellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cXrVZymxBxO7c9sKkY9X2-WJwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8tSJ01fC631kciCsg7F1PPzV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TK7n_PLI8XRvB9R7eNaKfvmNheM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YczIpkJPFTaMzC6txfUHjYs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

2Crazy187 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:44:
@Gameboy , Ik heb inderdaad een SolarEdge batterij. Ik heb de imported energy toegevoegd bij zonnepanelen maar het klopt nog niet helemaal volgens mij.
De opmerking van @Gameboy was juist dat je imported energy bij je zonnepanelen moet weghalen ;) Het gaat erom wat je panelen opwekken, niet wat ze (hoe miniem ook) zelf opnemen uit het net.

Verder vraag ik me af of je wel de juiste entities gebruikt op de juiste plek. Je hebt nu dezelfde entities staan onder je zonnepanelen als thuisbatterijopslag. Dat hoort natuurlijk niet. Daardoor heb je nu niet geheel toevallig zowel bij zonne-energie als je thuisbatterij 8,7kWh staan.

Je hebt drie écht verschillende entities nodig:

Onder zonnepanelen:
  1. Opwekking PV
Onder thuisbatterijopslag:
  1. Import batterij
  2. Export batterij
Nu heb je, zoals eerder gezegd, maar 2 verschillende entities die je ook nog eens dubbel gebruikt.

[ Voor 39% gewijzigd door Gizz op 28-12-2023 14:05 ]

• 2Crazy187
@Gizz , ik heb jouw bemerkingen gelezen en inderdaad het klopt wat je zegt. Alleen wist ik niet hoe ik dit moet vertalen naar de instellingen. Ben nog zoekend in deze :).
Nu heb ik wel het volgend probleem. Ik zie niet meer wat mn panelen hebben opgebracht vandaag met de instellingen te wijzigen.
Instellingen staan als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWUhIl4XQRasmCQnxvxg00HhZyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rgMCUYhTiVaz2oW5CZIKBbc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2liovP9jz_5-lVHdfdhZxX2QiSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLhT5LdankxCadNNoZILLmqB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4H62vjoFSBiZ6n_PqhJONwBj8Lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrjO9nRt3u25gjRHcgBl6FWq.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de Power Flow Card Plus wil gaan gebruiken (over 1-2 maanden) omdat ik een elektrische wagen krijg van het werk. Hoe ga ik deze dan moeten instellen? Zou jij hierbij kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:12
D4NG3R schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ondanks oud bericht vraag ik het toch even.
Ik kom er zo niet uit.
Hoe heb je huidig verbruik gedaan.?
Ik gebruik HomeWizard kwh meter voor de zonnepanelen. (Live data) En de P1 meter.
Ik wil het live verbruik van de woning weten met Home Assistant.
De HomeWizard app heeft dat er standaard in staan.
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

peterbier schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:45:
[...]

Ondanks oud bericht vraag ik het toch even.
Ik kom er zo niet uit.
Hoe heb je huidig verbruik gedaan.?
Ik gebruik HomeWizard kwh meter voor de zonnepanelen. (Live data) En de P1 meter.
Ik wil het live verbruik van de woning weten met Home Assistant.
De HomeWizard app heeft dat er standaard in staan.
Alvast bedankt
Opwek panelen + afname stroom - teruglevering stroom = Actueel intern verbruik.
Voorbeeld #1: 1200W opwek + 150W afname - 0W teruglevering = 1350W intern verbruik.
Voorbeeld #2: 1500W opwek + 0W afname - 600W teruglevering = 900W intern verbruik.
Voorbeeld #3: 0W opwek + 500W afname - 0W teruglevering = 500W intern verbruik.

Hiervoor zal je aan de slag moeten met Template sensoren.

Bijvoorbeeld, en deze zal je moeten aanpassen om de juiste sensoren te gebruiken en/of aan moeten vullen voor normaal- en dalstroom. :)
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
template:
  - sensor:
      - name: "Actueel stroomgebruik"
        unit_of_measurement: "W"
        state: >
          {# (Inverter) De sensor welke teruggeeft wat de zonnepanelen op dat moment opwekken #}
          {% set productie_panelen = states('sensor.solar_production') | float %}
          {# (P1) De sensor welke teruggeeft wat de huidige afname van netstroom is. #}
          {% set netstroom_afname = states('sensor.p1_afname') | float %}
          {# (P1) De sensor welke teruggeeft wat de huidige teruglevering van netstroom is. #}
          {% set netstroom_teruglevering = states('sensor.p1_teruglevering') | float %}
          {# Je kan nooit tegelijk afnemen en terugleveren, dus een simpele som: #}
          {{ (productie_panelen + netstroom_afname - netstroom_teruglevering) | float(0) }}

Template sensoren zijn helaas niet echt beginnersvriendelijke stof, maar er valt veel over te lezen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 18-07-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Gebruik de HomeWizard app wel.
Volgens mij gaat dit niet werken.
Afname gaat hier namelijk naar -xxx als ik meer opwek dan verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

peterbier schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:00:
Gebruik de HomeWizard app wel.
Volgens mij gaat dit niet werken.
Afname gaat hier namelijk naar -xxx als ik meer opwek dan verbruikt.
Dat werkt nog altijd prima.

opwek panelen + sensor P1 geeft dan nog altijd het juiste resultaat:

1200W opwek + 200W afname = 1400W intern verbruik.
1200W opwek + -200W afname (teruglevering) = 1000W intern verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
En waarom kan ik dat niet simpel met een helper doen.
Ik gebruik een helper om van de ene set zonnepanelen met eigen meter en de andere 2e set met eigen meter bij elkaar op te tellen.
Dat werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Wellicht dat het ook middels helpers kan ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
D4NG3R schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:21:
Wellicht dat het ook middels helpers kan ja. :)
En daar heb ik hulp bij nodig.
Van alles geprobeerd in helper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
peterbier schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:22:
[...]

En daar heb ik hulp bij nodig.
Van alles geprobeerd in helper.
Wat heb je precies geprobeerd? Geef voorbeelden van je configuratie, en geef dan aan welke data daaruit komt, en welke data je verwacht te zien...

Hoe meer je deelt over je setup en inrichting, hoe gerichter we je kunnen helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Helper
Dan kwh het vermogen zonnepanelen.
Er onder het vermogen p1 meter (10 seconden interval)
En som
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdFM8qLxk7sbq9IqNe7GnMSMp0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HUjqerWBeWAlvqe7AbYGg1T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DeLtsTKVcyvjGWd9XEwbO9WHNHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Z4bwQ5XbDutkZzTxJsUk1mg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 84% gewijzigd door peterbier op 19-07-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
peterbier schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:19:
Helper
Dan kwh het vermogen zonnepanelen.
Er onder het vermogen p1 meter (10 seconden interval)
En som
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, zo kun je een helper aanmaken inderdaad. Maar wat is je exacte doel, wat wil je dus voor elkaar brengen, en waar loop je tegenaan als je dat probeert uit te voeren?

Iets meer info graag. Nu vraag je ons om in onze glazen bol te kijken en te raden wat je wilt en waar je niet uit komt...dat gaat meestal niet goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Gameboy schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:19:
[...]

Ja, zo kun je een helper aanmaken inderdaad. Maar wat is je exacte doel, wat wil je dus voor elkaar brengen, en waar loop je tegenaan als je dat probeert uit te voeren?

Iets meer info graag. Nu vraag je ons om in onze glazen bol te kijken en te raden wat je wilt en waar je niet uit komt...dat gaat meestal niet goed ;)
Zoals eerder aangegeven wil ik het verbruik van de woning weten.
En dat in een (meter) tonen.
Zie hier van HomeWizard. (Stroomverbruik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIpt7YWWgZ7NQUb0y84_tEyskXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rq604KOtpvMb0EROcFEPvwtm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

peterbier schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:03:
[...]

Zoals eerder aangegeven wil ik het verbruik van de woning weten.
En dat in een (meter) tonen.
Zie hier van HomeWizard. (Stroomverbruik)

[Afbeelding]
Als je de Som helper wil gebruiken moet je je opwek negatief maken (negatief getal optellen is aftrekken immers). Dat kan met een template helper:
Django/Jinja:
1
{{ -1 * states('sensor.jouw_opwek') | float(0) }}

Maar aangezien je daar sowieso een template helper voor moet aanmaken kan je net zo goed alles in een template helper doen zoals @D4NG3R doet...

[ Voor 8% gewijzigd door noo op 20-07-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Als het je gaat om het actuele vermogen wat je huis op dat moment verbruikt, dan zul je inderdaad een "template" helper moeten maken, omdat je ook getallen moet aftrekken.

De formule voor verbruik van je huis is:

verbruik = invoer - uitvoer

En de zaken die invoer in je huis verzorgen zijn:
  • PV opwek
  • net import
  • accu(s) ontladen (alleen als je accu's hebt)
De zaken die uitvoer van je huis zijn:
  • net export
  • accu(s) opladen (alleen als je accu's hebt)
Als je zonnepanelen en accu's hebt, wordt de value_template van de helper dan:

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
{{
states('sensor.pv_vermogen')|float(0) +
states('sensor.accu_ontlaad_vermogen')|float(0) +
states('sensor.net_afname_vermogen')|float(0) -
states('sensor.net_invoer_vermogen')|float(0) -
states('sensor.accu_oplaad_vermogen')|float(0)
}}

Die helper heeft dan altijd de waarde van het daadwerkelijke vermogen van alle verbruikers in je huis op dat moment.

Kun je daarmee verder uit de voeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Ik stel deze vraag dan in een topic beginner.
Ik heb de Raspberry Pi met HA al 2 jaar draaien.
Voor de duidelijkheid gebruik ik simpel de basis functies. (Wat er standaard in zitten)
Ik ben niet iemand die scriptie ofzo doet.

Deze regel(s) kan ik nergens invullen bij tamplate.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qVnerKJ--Tn6FBPrt6ig4qIUnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EVINy5iL2ZLXRW0tXrlCZGj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
peterbier schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:05:
Ik stel deze vraag dan in een topic beginner.
Ik heb de Raspberry Pi met HA al 2 jaar draaien.
Voor de duidelijkheid gebruik ik simpel de basis functies. (Wat er standaard in zitten)
Ik ben niet iemand die scriptie ofzo doet.

Deze regel(s) kan ik nergens invullen bij tamplate.
[Afbeelding]
De onderste van die 2 opties, je wilt een template sensor maken met getallen (verbruikt vermogen), niet eentje die alleen een binaire keuze heeft (ja/nee, 0/1, waar/onwaar) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Ik krijg geen scherm waar ik jou regels in kan plakken.
Uiteraard met mijn sensoren aangepast.
Dit krijg ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BowyHHjyhpgkpmvoHTBvZoeGuvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhlmXiXJdTsfEEpeTtdkTjpc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
peterbier schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:31:
Ik krijg geen scherm waar ik jou regels in kan plakken.
Uiteraard met mijn sensoren aangepast.
Dit krijg ik.
[Afbeelding]
Het veld onder "statussjabloon" is het veld waar je de template-waarde moet invullen. Om alvast vooruit te lopen op toekomstige zaken, kun je het beste nu al bij de overige velden de volgende zaken ook meteen invullen/opgeven:

Meeteenheid: W of kW, afhankelijk van wat de sensors in te je template-waarde zelf als eenheid hebben,
apparaatklasse: "energie" (of "energy"),
statusklasse: "meetwaarde" (of "measurement").

Er zijn plekken in HomeAssistant die het toevoegen van deze helper op andere plekken wel of niet toestaan, afhankelijk van het al dan niet hebben ingevuld van bovenstaande velden...maar voor alleen het kunnen tonen van het huis-verbruik in een Card, is dat vooralsnog niet van belang denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@Gameboy

Ik ben er al uit eigenlijk simpel.
Maar bedankt voor het mee denken allemaal wordt zeer gewaardeerd.👍
(Mijn P1 heeft een interval van 10sec.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rOu67EpTfI5ekYqJmYFRa5EMbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nQBvrVG1DKEQu4R8oy33oLQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHn_dKSerpvmf7urXKibtaYxp1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKeYKoPXlVdRud4jrk9gNBDU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Weet iemand hoe ik mijn airco in HA kan krijgen.
Op internet van alles al gevonden maar lukt niet.
Het gaat om een Mitsubishi airco met de Airconwithme app.
Het is ook mogelijk deze airco via url te bedienen.
Of via cloud Airconwithme app.
Graag een stap voor stap uitleg.
Pagina: 1