Toon posts:

(uitbreiden) panelen op NNW en NNO?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:56
Situatie schets:
A. Woning met pannen dak in 4 vlakken, zie satelliet foto.
B. twee vlakken reeds belegd met ca. 4000wp aan panelen (2X 8 panelen),
C. elk vlak heeft een eigen string, op 1 omvormer.
D. Dakhelling is ca. 23/24 graden.
E. Noord op de foto aangegeven met pijl

Vragen die ik hier graag stel om gebruik te maken van het collectief en wat meer gevoel bij de zinnigheid te krijgen.

1. Krijg ik enige (zinnige) opwek uit de 2 nog open zijnde dakvlakken? (respectievelijk dus NNW en NNO), ruimte op deze vlakken is dus ook voor 16 tot 22 panelen.

2. De 2 reeds belegde dakvlakken liggen niet helemaal vol en met een klein beetje schikken passen er per dakvlak nog 3 panelen extra op. Dan blijf het nog steeds binnen de (hogere) ribben-> Zou het interessant zijn om voor deze panelen dan te kiezen voor PVT panelen i.p.v. regulieren panelen, en deze panelen via een buffer te koppelen aan de CV/SWW installatie?

3. Buitencategorie vraag: Ooit heb ik begrepen dat er 2 soorten zonnepanelen bestaan; Panelen die heel goed werken met directe instraling van zonlicht en dan dus optimaal werken, en panelen die minder piekvermogen leveren maar wel met (veel) minder (direct) licht ook energie omzetten. Weet iemand of die panelen een speciale naam hebben of dat dat onderscheid met de huidige panelen niet meer gemaakt (kan) worden?

Alle reacties

• LMol
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-01 10:14
Wij hebben een vergelijkbare situatie.
Dak op het NNW en hellingshoek van het dak is 25%.
Met 18 panelen (325 watt) is ons jaar opbrengst ruim 4000 kWh.
Dus ik zou zeggen doen maar tegenwoordig gezien de veranderingen ten aanzien van saldering zal je moeten berekenen of het loont.

LMLL

• tcw82
LMol schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:00:
Wij hebben een vergelijkbare situatie.
Dak op het NNW en hellingshoek van het dak is 25%.
Met 18 panelen (325 watt) is ons jaar opbrengst ruim 4000 kWh.
Dus ik zou zeggen doen maar tegenwoordig gezien de veranderingen ten aanzien van saldering zal je moeten berekenen of het loont.
Salderingsregeling is nu niet echt waarom ik wil uitbreiden, ik wil juist uitbreiden om algemeen meer opbrengst te genereren. Zodat ik door het hele jaar heen wat meer opwek en daarmee de wp (hybride) en ac's wat meer kan afdekken.

Vandaar ook vraag 3 uit mijn rijtje

@LMol wat is de verdeling van die opbrengst over de maanden?

[Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 19-01-2023 19:16]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Met de afbouw van de saldering dichtbij, wanneer (welk dagdeel) verbruik je de meeste stroom?
Denk dat daar je antwoord ligt.

Hoi!

• Yaay
  • Laatst online: 22:39
1. Volgens mij kun je uitgaan van ongeveer 50-60% rendement. Beste is om dit even te simuleren in bijv sunny design.

2. Schuiven is waarschijnlijk vrij tijds intensief, vraag me af of dat dan wel rendabel is. Kans is ook aanzienlijk dat je niet dezelfde panelen meer kunt aanschaffen, 2 type panelen op 1 dak vlak is voor het zicht niet erg fraai.

3. Ik heb het ook weleens gehoord (bepaalde panelen die beter met diffuus licht om kunnen gaan) Maar volgens mij zit daar in de huidige generatie panelen geen verschil in

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

Vul hier je dakrichting, dakhoek en grootte van je sets in en je kan een goed beeld krijgen.

Als het om afschaffen salderen gaat, zou ik dan vooral kijken naar hoeveel je er in maanden bij krijgt waar je nu tekort hebt. Dat zijn natuurlijk ook exact de maanden dat ze zon laag staat en dus die dakhelften zeer suboptimaal aantikt.

Met deze tool kan je dat een simpeler simuleren dan met sunnydesign en dan zie je ook per maand wat je verwachte opbrengst zal zijn: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

[Voor 9% gewijzigd door JvS op 19-01-2023 22:06]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• LMol
  • Laatst online: 29-01 10:14
Sorry dat ik nu pas reageer,
Verdeling over het jaar bij ons is
46 89 274 497 717 785 712 621 345 157 56 29
Jan t/m dec
Ik ben er tevreden over

LMLL

• tcw82
LMol schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:43:
Sorry dat ik nu pas reageer,
Verdeling over het jaar bij ons is
46 89 274 497 717 785 712 621 345 157 56 29
Jan t/m dec
Ik ben er tevreden over
Geeft niks. Ik moet niet morgen al kopen.

Maar euh, dat zijn kWh opgewekt, afgelezen in de omvormer ap?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55
@tcw82 eerste waar je rekening mee moet houden is dat NNW en NNO heel erg zomer-pieken. De opbrengst in december is redelijk om te janken. Dat is met salderen niet erg voor je portemonnee, maar op lange duur heeft het zeker invloed.

Ik zit persoonlijk nog steeds op de wip wat betreft 44 graden helling 1 graad noord…

Puur een financieel (teruglever tarief) spel op lange duur dus.

De diffuus licht panelen waren de dunne-film panelen van bijvoorbeeld Solar frontier. Deze zijn niet meer te krijgen. De winst in rauwe efficiëntie van mono kristallijn is te groot om nog over na te denken.

De buiten categorie oplossing: 4 daken 2x2 polystring op 1 omvormer

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• tcw82
Ronald schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:56:
@tcw82 eerste waar je rekening mee moet houden is dat NNW en NNO heel erg zomer-pieken. De opbrengst in december is redelijk om te janken. Dat is met salderen niet erg voor je portemonnee, maar op lange duur heeft het zeker invloed.

Ik zit persoonlijk nog steeds op de wip wat betreft 44 graden helling 1 graad noord…

Puur een financieel (teruglever tarief) spel op lange duur dus.

De diffuus licht panelen waren de dunne-film panelen van bijvoorbeeld Solar frontier. Deze zijn niet meer te krijgen. De winst in rauwe efficiëntie van mono kristallijn is te groot om nog over na te denken.

De buiten categorie oplossing: 4 daken 2x2 polystring op 1 omvormer
Dat laatste zinnetje, kan je dat toe lichten? Ik snap niet wat je daar beschrijft.

• Ronald
Strings van gelijk aantal en type panelen kunnen op een geschikte omvormer - met voldoende hoge ingangsstroom - parallel op 1 tracker. Omvormers hebben doorgaans slechts 2 trackers, dus meestal worden voor 4 daken 2 omvormers gebruikt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• tcw82
Ronald schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:38:
Strings van gelijk aantal en type panelen kunnen op een geschikte omvormer - met voldoende hoge ingangsstroom - parallel op 1 tracker. Omvormers hebben doorgaans slechts 2 trackers, dus meestal worden voor 4 daken 2 omvormers gebruikt.
Sorry maar ik denk dat het de zondagochtend is...maar ik volg dit niet... 😑🤔

Tracker check
Omvormer check

Ik heb zelf 1 omvormer met twee trackers, waarbij 1 string ook 1 tracker is. (Zie plaatje dakvlak hierboven, elk vlak is een string). Voor de uitbreiding zou ik een nieuwe 2 tracker omvormer gebruiken. Dan kom ik op 2 omvormers, 4 strings(en 4 trackers) toch?

• Ronald
Dat is inderdaad de normale oplossing.

Andere uitleg: https://www.sma-sunny.com...tring-zonnestroom-arrays/

• tcw82
Dankje. Ik ge dat eens bestuderen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee