Vraag

• JordyHNLD
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-01 17:11
Beste leden,

Ik en mijn huisgenoten zijn recent vertrokken uit ons huis. We krijgen nu een afrekening van alle energiekosten die wij over 4 jaar en 8 maanden hebben gemaakt. Het huis is erg slecht geisoleerd en hebben daardoor een gedeelte van onze borg verbruikt.

Wij hebben nu erg lange discussies gehad met de huurbaas over de verekening hier van (de huurbaas probeert er een laatje uit te slaan door verkeerde formules in excel te gebruiken en het eerste jaar waarin wij nog iets terug zouden krijgen niet erbij te voegen).

Onze vragen zijn nu:

1. Is het terecht is of dat de energiekosten, en voorschotten vanaf een bepaald moment wettelijk vervallen wanneer hier geen aanspraak op gemaakt wordt?

2. Geldt dit ook wanneer de huurbaas in een mail gezegt heeft dat hij het op het einde verrekend in plaats van jaarlijks (waar wij uiteraard geen toestemming voor gegeven hebben)

Ik ben benieuwd wat jullie raad is en wat er wettelijk mogelijk is om deze huurbaas een lesje te leren.

Groet,

Jordy

Alle reacties

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:08
Wat je betaald valt onder servicekosten.

"De verhuurder is wettelijk verplicht om binnen zes maanden na een kalenderjaar een gespecificeerd overzicht te geven van de in rekening gebrachte servicekosten over dat jaar."
https://www.woonbond.nl/v...-servicekosten-bijbetalen

Dus lekker negeren.

OF alle servicekosten terugeisen omdat hij te veel te laat is. :P

[Voor 10% gewijzigd door Tazzios op 19-01-2023 12:08]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Wat staat er in de overeenkomst die je getekend hebt over deze kosten?

Verrekenen met borg mag in ieder geval niet, dat mag alleen voor schade (die niet door slijtage/normaal gebruik komt) nadat je de kans hebt gekregen om die te repareren en daarvoor moet de oude verhuurder dan ook een lijst van alle kosten aanleveren.

Of de stookkosten na 4 jaar nu nog extra in rekening gebracht kunnen worden weet ik niet, maar ik weet wel dat wij in onze huurovereenkomst hadden staan dat wij verantwoordelijk waren voor alle kosten van het appartement, dus ook de VVE kosten (tientje per maand voor de schoonmaak van de trappenhuizen en voor het onderhoud van de tuin) en andere verbruikskosten. Toen dus een afrekening bij de verhuurder kwam nadat wij zijn vertrokken hebben ze ons hier een nota voor gestuurd die we netjes betaald hebben, maar dat ging over een jaar, niet vier.

Lijkt me vreemd dat je oude verhuurder hier nu pas mee komt, dat had gewoon per jaar gekund.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 16:51

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Wabbawabbawabbawabba

• JordyHNLD
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-01 17:11
Beste reaguurders,

Ik heb de site even doorgelezen en even gecheckt in mijn document of dit nog iets oplevert. Helaas zijn vooral de energie kosten van de afgelopen twee jaar in de min, dus hiermee zouden wij ons zelf in de voet schieten.

Bedankt voor jullie hulp, en blijf allemaal goed opletten, want na deze ervaring heb ik mijn vertrouwen in huurbazen verloren. (Ook al is mijn huidige huurbaas een top gast, super proactief en iemand die alles meteen oplost)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee