• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:34
Ik zit een beetje met een dilemma en dat is of ik extra wil aflossen op mijn hypotheek of extra zonnepanelen wil plaatsen. Even een paar uitgangspunten:

PV Installatie

- Nu 6 panelen á 240wp op het zzo.
- Totaal gebruik 2300 kWh / jaar.
- Opbrengst PV 1400 kWh / jaar op
- Nog ruimte voor 4 panelen, ook zzo
- Vier nieuwe panelen = 1500 kWh / jaar
Energiecontract

- Greenchoice Duurzaam dalen tm 2025
- Prijsplafond stroom = €0,40 / kWh
- Vanaf 2024 ongeveer €0,45 / kWh
- Terugleververgoeding is €0,11

Laten we aannemen dat ik €5000 te besteden heb.

Scenario aflossen
De hypotheek is aflossingsvrij tegen 2,5% rente en loopt tot 2037. Elke 1000 euro aflossing levert me netto €2 voordeel op. Bij een bedrag van €5000 is dat €10 / mnd. Tot aan einde looptijd is dat 14 x 12 x €10 = €1680 totaal. Eigenlijk iets meer want rente op rente maar dat negeer ik even voor nu. Okee, we maken er €1700 van

(aanvulling:)
Huidige hypotheek heeft NHG en is al deels afgelost. Oorspronkelijk €179.000, nu nog open €135.000. Er is nog een beleggingsverzekering met een gegarandeerde opbrengst van €56.000 dus theoretisch nu nog €79.000 openstaande schuld. Huidige verkoopwaarde is denk ik rond €220.000 maar we willen zeker niet gaan verhuizen.

Scenario zonnepanelen
De vier extra panelen laten me mijn restgebruik van 900kWh volledig salderen + 600 voor terugleveren.
Totaal €426 (900 kWh x €0,40 = €360 + 600 kWh x €0,11 = €66)

Als saldering helemaal is afgeschaft in 2031 is dat anders. Ik gebruik ongeveer nu 1/3 deel van de opwek zelf en de rest saldeer ik. Vanaf 2031 lever ik dat terug. Ik weet niet of die verhouding ook zo blijft als je meer panelen legt. Mijn gok is dat bij meer panelen dat percentage iets lager zal zijn, laten we aannemen 25% (correct me if I'm wrong)

Bij 6 panelen: 1440 * 2/3 = 960 kWh terug á €0,11 = €105
Bij 10 panelen: 3000 * 3/4 = 2250 kWh terug á €0,11 = €245
Meeropbrengst van de vier panelen is dan €140 / jaar

We kunnen nog 2 jaar salderen en dan stapsgewijs in 6 jaar naar nul. Opbrengst per jaar:
1e jaar €426
2e jaar €470 (geen prijsplafond meer)
3e tm 8e jaar stapsgewijs van €470 tot €140
9e en verder €140

Samenvatting
Tot 2037 gaan de zonnepanelen zo'n €3680 opleveren
Extra aflossen bespaart €1700

Conclusie is dus dat het een no-brainer is om zonnepanelen te nemen.
Of zie ik wat over het hoofd?

[Voor 7% gewijzigd door P_Tingen op 19-01-2023 16:32]

... en gaat over tot de orde van de dag

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je vergeet bij de panelen wel ook je afschrijving mee te nemen, laat dat in 14 jaar 50% zijn, dan hou je dus nog maar € 1180,- positief saldo over. Bij het aflossen heb je ook daadwerkelijk het geld nog.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• meifter
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:53
Ik weet niet hoe lang je in dit huis blijft, maar stel je gaat nog verhuizen, dan kun je het deel van je hypotheek meenemen. Dat is met de huidige rentestand handig dat je dat meeneemt zo te zien.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:06
Je krijgt ook nog terug van de betaalde rente voor de hypotheek!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Aflossen op de hypotheek is een "zekerheid" qua opbrengst (er van uit gaande dat je niet tussentijds gaat verhogen of verhuizen).
Zonnepanelen helpt aan een "duurzamer milieu", maar ben je tevens afhankelijk van weersinvloeden en de energiemaatschappijen (tarieven voor terug leveren). De rekensom voor nu klopt, maar is over 5 jaar nog steeds 40 ct / kWh of stijgt/daalt de prijs? Glazenbol werk.

Daarbij zou je, maar dat maakt het wel complex, ook het sneeuwballen effect kunnen toepassen op het aflossen. Dus het tientje dat je bespaart kan je ook weer aflossen iedere maand, waardoor het aflossen (steeds) sneller gaat. Nu een tientje, wordt op den duur elf euro, twaalf euro, etc. etc. Hierdoor los je en sneller je hypotheek af en bespaar je nog meer rentekosten. Nadeel is natuurlijk wel: wat in stenen zit, blijft in de stenen zitten.

Wil je meer rendement, zou je eventueel ook nog kunnen beleggen. Vraag is of je dat zou willen, zonder dat je dagelijks gaat kijken wat de waarde is. Durf je het aan, dat je "belegging" in waarde halveert als het slecht gaat, of dat het verdubbeld als het goed gaat (en alles wat daar natuurlijk tussen zit en er nog buiten valt).

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hou met het afbouwen van de salderingsregeling ook rekening met dat ze weer willen dat je terugleververgoeding minimaal 70% van de kale leveringsprijs wordt. Dus die 0,11 euro gaat hopelijk nogal omhoog.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:03
Het investeren in milieuvriendelijke oplossingen (zoals zonnepanelen) levert als grootste rendement op dat je kleinkinderen over 30 jaar zeggen: "Mijn opa, die was echt goed bezig".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Ik zou eerder meer aflossen dan extra panelen leggen, gezien het afbouwen van het salderen. Meer zonnepanelen levert een hogere prijs op als je gaat verkopen, maar als de sladeringsregeling niet meer bestaat zal je daar waarschijnlijk minder voor krijgen als er over 10 jaar een te koop bord op zet.

Wellicht zijn de kosten de baten niet waard op lange termijn.

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:14

MetalStef

gietijzer

Woy schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:43:
Je vergeet bij de panelen wel ook je afschrijving mee te nemen, laat dat in 14 jaar 50% zijn, dan hou je dus nog maar € 1180,- positief saldo over. Bij het aflossen heb je ook daadwerkelijk het geld nog.
Je hebt gelijk, maar dat gaat hier niet helemaal op in de berekening.
Als je vanaf 2037 de nieuwe panelen van het dak trekt, is de situatie tussen aflossen of extra panelen gelijk. Want de opbrengst/kosten van de stroom die je dan gebruikt is gelijk.

Als je afschrijving gaat meerekenen, moet je er vanuit gaan dat je ook na 2037 10 panelen op het dak houdt, OOK na extra aflossing op de hypotheek! En waar haal je dat geld dan ineens vandaan?

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• GZFan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:18
Het zou kunnen dat je hypotheekrente bestaat uit een basisrente en risico-opslag.
In dat geval kan de risico-opslag bij een extra aflossing soms omlaag of zelfs vervallen.

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1 > Samsung A52s 5G

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:01
Als extra overweging: je kan ook gaan kijken of je wilt beleggen.

Als je horizon 2037 is, dus 14 jaar, en je haalt 6% per jaar, dan heb je 11.305 dus dat levert 6.305 euro en je kan er dan ook nog bij.

Wat @BastaRhymez zegt dus :)

[Voor 7% gewijzigd door Kalentum op 19-01-2023 15:40]

PV Output

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-01 07:29
Yaksa schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:06:
Het investeren in milieuvriendelijke oplossingen (zoals zonnepanelen) levert als grootste rendement op dat je kleinkinderen over 30 jaar zeggen: "Mijn opa, die was echt goed bezig".
Ik denk dat kleinkinderen over 30 jaar blijer zijn met een grotere erfenis dan met het onmeetbare effect van Opa's zonnepanelen op het klimaat.

[Voor 8% gewijzigd door Supreme op 19-01-2023 15:57]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:42
Mis ik iets of kan je gewoon eerst die zonnepanelen leggen en met het geld wat je dan bespaart op je energierekening extra aflossen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• DukeBox
  • Laatst online: 22:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

€5000 is toch ruim voldoende voor (maar) 4 panelen er bij? Hoe dan ook levert dat op korte termijn meer verlaging in je maandelijkse lasten op dan dat je op rente van je hypotheek kan besparen. Of dat ook op de lange termijn zo is moet je uitrekenen, daar missen de details voor.

[Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 19-01-2023 16:18]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:39

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DukeBox schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:18:
€5000 is toch ruim voldoende voor (maar) 4 panelen er bij? Hoe dan ook levert dat op korte termijn meer verlaging in je maandelijkse lasten op dan dat je op rente van je hypotheek kan besparen. Of dat ook op de lange termijn zo is moet je uitrekenen, daar missen de details voor.
Voor 5000 kan je wel 7 a 8 panelen leggen schat ik zo in.
Vooral als je ze inprikt bij bestaande panelen en bedrading.

Verder zullen er na het afschaffen van salderen ongetwijfeld wel aanbieders blijven met een goede prijs voor het terugleveren.

[Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 19-01-2023 16:24]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• P_Tingen
meifter schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:16:
Ik weet niet hoe lang je in dit huis blijft, maar stel je gaat nog verhuizen, dan kun je het deel van je hypotheek meenemen. Dat is met de huidige rentestand handig dat je dat meeneemt zo te zien.
Verhuizen staat niet in de planning voor korte of middellange termijn. En wat mij betreft ook niet voor de lange termijn. Ik woon heerlijk.
President schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:34:
Dat was meegenomen in het verhaal: elke €1000 levert me €2 netto besparing op aan aflossing. Je hebt gelijk dat ik dat niet in de berekening heb meegenomen; dat is dus €24 per jaar aan minder uitgaven.
BastaRhymez schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:50:
Daarbij zou je, maar dat maakt het wel complex, ook het sneeuwballen effect kunnen toepassen op het aflossen. Dus het tientje dat je bespaart kan je ook weer aflossen iedere maand, waardoor het aflossen (steeds) sneller gaat. Nu een tientje, wordt op den duur elf euro, twaalf euro, etc. etc.
Ja dat kan, maar dat zijn dusdanig kleine bedragen dat het wat wegvalt in de rest.
SmurfLink schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:56:
Hou met het afbouwen van de salderingsregeling ook rekening met dat ze weer willen dat je terugleververgoeding minimaal 70% van de kale leveringsprijs wordt. Dus die 0,11 euro gaat hopelijk nogal omhoog.
Dat pleit dus alleen maar méér in het voordeel van de zonnepanelen.
RaZ schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:13:
Ik zou eerder meer aflossen dan extra panelen leggen, gezien het afbouwen van het salderen. Meer zonnepanelen levert een hogere prijs op als je gaat verkopen, maar als de sladeringsregeling niet meer bestaat zal je daar waarschijnlijk minder voor krijgen als er over 10 jaar een te koop bord op zet.
Verkopen is nicht im frage en ik vermoed zelf dat de terugleververgoeding interessant genoeg blijft.
GZFan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:19:
[...]
Het zou kunnen dat je hypotheekrente bestaat uit een basisrente en risico-opslag.
In dat geval kan de risico-opslag bij een extra aflossing soms omlaag of zelfs vervallen.
Huidige hypotheek heeft NHG en is al deels afgelost. Oorspronkelijk €179.000, nu nog open €135.000. Er is nog een beleggingsverzekering met een gegarandeerde opbrengst van €56.000 dus theoretisch nu nog €79.000 openstaande schuld. Huidige verkoopwaarde is denk ik rond €220.000
Ramon schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:12:
Mis ik iets of kan je gewoon eerst die zonnepanelen leggen en met het geld wat je dan bespaart op je energierekening extra aflossen?
Eh, ja dat kan dus inderdaad. Dat pleit dus ook voor extra PV
YakuzA schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:23:
[...]
Vooral als je ze inprikt bij bestaande panelen en bedrading.
Ik heb maar ruimte voor 4 extra panelen helaas. Prijs daarvan is ruim onder de €5000 mag ik hopen. Eerder €2500 - €3000 gok ik.

• DukeBox

DukeBox

YakuzA schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:23:
Er was maar plek voor 4 extra.
Verder zullen er na het afschaffen van salderen ongetwijfeld wel aanbieders blijven met een goede prijs voor het terugleveren.
Juist bij het afbouwen van salderen zijn extra panelen interessant om jezelf te dekken. Bij afschaffen hangt het voornamelijk van je gebruik en gebruiksmomenten af maar in vrijwel alle gevallen rendeert het meer dan je hypotheek.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:39

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DukeBox schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Er was maar plek voor 4 extra.
Jup.
Maar dan is de hele berekening uit de TS scheef en wordt er ook maar 2500-3000 afgelost op de hypotheek ;)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• P_Tingen
YakuzA schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:31:
[...]
Jup.
Maar dan is de hele berekening uit de TS scheef en wordt er ook maar 2500-3000 afgelost op de hypotheek ;)
Ja, klopt, zou ik eigenlijk moeten aanpassen, maar ook dit is in het voordeel van het PV scenario

• DukeBox

DukeBox

YakuzA schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:31:
..2500-3000 afgelost op de hypotheek ;)
Jup, en dat bedrag wat overblijft zou ik zelfs achter de hand houden voor eventueel een thuis accu zodra daar meer zekerheid en/of subsidie over/voor is. Op een hypotheek van 135k gaat dat waarschijnlijk niet veel doen aan maandelijkse besparingen.

[Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 19-01-2023 16:36]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:03
Supreme schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:55:
[...]Ik denk dat kleinkinderen over 30 jaar blijer zijn met een grotere erfenis dan met het onmeetbare effect van Opa's zonnepanelen op het klimaat.
Zodat ze dat geld kunnen gebruiken om gedwongen elders te gaan wonen omdat een deel van Nederland dan onder water staat zeker? (Zeespiegelstijging o.a.).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Supreme schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:55:
[...]

Ik denk dat kleinkinderen over 30 jaar blijer zijn met een grotere erfenis dan met het onmeetbare effect van Opa's zonnepanelen op het klimaat.
En als iedereen financieel gewin voor het milieu zet zitten onze over over klein kinderen misschien wel onder de grond honger te leiden omdat de aarde dusdanig is opgewarmd om een paar rotcenten.

Bah ik vind dat je best om je centen en rendement mag denken maar een stukje klimaat en milieu meenemen in de overweging is helemaal geen overbodige luxe.

Overigens zou het mij een biet wezen wat mijn kinderen, klein kinderen erven, wij hebben het aan oma gezien waarbij bijna al het vermogen is opgegaan aan verzorging.

Als je gezond oud wordt een dan plots overlijdt is het kassa maar anders is er een gigantische kostenpost waar je op leeg loopt.
Daarnaast betaal je nog vadertje staat.

Beter minimaliseer je je maand lasten en leef je zo goed mogelijk, rijk worden doe je niet met een huis.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

TRAXION schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Beter minimaliseer je je maand lasten en leef je zo goed mogelijk, rijk worden doe je niet met een huis.
Ik ken genoeg mensen die daar een andere mening over hebben, zoals bijvoorbeeld m'n ouders :Y

• TRAXION
  • Nu online
RaZ schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:34:
[...]

Ik ken genoeg mensen die daar een andere mening over hebben, zoals bijvoorbeeld m'n ouders :Y
Rijk met een huis? Pas als je verkoopt en kleiner gaat wonen.

Onroerend goed kan je rijk mee worden maar verder is het dood vermogen waar je niet aan kan komen dus tjah wat is dan rijk?

Mijn ooms en tantes hebben de afgelopen 2 jaar verkocht waarbij het gemiddeld om 7,5 ton gaat "randstad" de een heeft een nieuwe auto en camper gekocht de ander een vakantiehuisje en nog een ander een appartement in Spanje.
Verder huren ze nu voor 1000+ euro en betalen vermogens belasting.

De reden van verkoop is vrij simpel, met pensioen geen zin meer in de hele familie die langs komt maar lekker uitgebreid uit eten met kerst etc.
En na de ervaring met de zorgkosten en erf belastingen de keuze gemaakt het te gebruiken voor leuke zaken.

Misschien is de keuze ook wel makkelijker omdat mijn neven en nichten allemaal goed boeren en daarom ook helemaal geen erfenis nodig hebben.
Als je sommige families ziet bij het verdelen van een erfenis vraag je je af hoeveel waarde het nou eigenlijk vertegenwoordigd als daarna niemand meer met elkaar door 1 deur komt.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

TRAXION schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:48:
[...]

Rijk met een huis? Pas als je verkoopt en kleiner gaat wonen.

[..]
Nee hoor, mijn ouders betaalde 75 euro per maand aan hypotheek.

In 1974 was dat 165 gulden en een hoop geld, maar niet inflatie onderhevig dus hielden ze elke jaar meer geld over voor andere dingen zoals sparen ;) in 2004 hypotheek vrij en toen betaalde ze niks meer (wel OZB, EWF, vermogensbelasting en onderhoud)

En dan hebben we het geld van de verkoop daar niet eens in meeberekend ;)

• TRAXION
  • Nu online
RaZ schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:02:
[...]

Nee hoor, mijn ouders betaalde 75 euro per maand aan hypotheek.

In 1974 was dat 165 gulden en een hoop geld, maar niet inflatie onderhevig dus hielden ze elke jaar meer geld over voor andere dingen zoals sparen ;) in 2004 hypotheek vrij en toen betaalde ze niks meer (wel OZB, EWF, vermogensbelasting en onderhoud)

En dan hebben we het geld van de verkoop daar niet eens in meeberekend ;)
Sparen kan maar tot 40k euro dus dat is ook snel klaar.
Maar goed eindeloze discussie als je vind dat je ouders rijk zijn helemaal toppie onze ervaring in de familie met huizen bezit is anders.

Aan @P_Tingen zou lekker de zonnepanelen kiezen en eventueel als er meer mogelijkheden voor een thuisaccu deze optie overwegen.

Als je theoretisch €2000,- in 3~4 kWh accu steekt gekoppeld aan de inverter zou je pv verbruik behoorlijk kunnen oprekken.

Het is even wachten totdat er meer voorbeelden van zijn en werkende installaties.

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-01 14:21
P_Tingen schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:16:
Ik zit een beetje met een dilemma en dat is of ik extra wil aflossen op mijn hypotheek of extra zonnepanelen wil plaatsen. Even een paar uitgangspunten:

PV Installatie

- Nu 6 panelen á 240wp op het zzo.
- Totaal gebruik 2300 kWh / jaar.
- Opbrengst PV 1400 kWh / jaar op
- Nog ruimte voor 4 panelen, ook zzo
- Vier nieuwe panelen = 1500 kWh / jaar
Energiecontract

- Greenchoice Duurzaam dalen tm 2025
- Prijsplafond stroom = €0,40 / kWh
- Vanaf 2024 ongeveer €0,45 / kWh
- Terugleververgoeding is €0,11

Laten we aannemen dat ik €5000 te besteden heb.

Scenario aflossen
De hypotheek is aflossingsvrij tegen 2,5% rente en loopt tot 2037. Elke 1000 euro aflossing levert me netto €2 voordeel op. Bij een bedrag van €5000 is dat €10 / mnd. Tot aan einde looptijd is dat 14 x 12 x €10 = €1680 totaal. Eigenlijk iets meer want rente op rente maar dat negeer ik even voor nu. Okee, we maken er €1700 van

(aanvulling:)
Huidige hypotheek heeft NHG en is al deels afgelost. Oorspronkelijk €179.000, nu nog open €135.000. Er is nog een beleggingsverzekering met een gegarandeerde opbrengst van €56.000 dus theoretisch nu nog €79.000 openstaande schuld. Huidige verkoopwaarde is denk ik rond €220.000 maar we willen zeker niet gaan verhuizen.

Scenario zonnepanelen
De vier extra panelen laten me mijn restgebruik van 900kWh volledig salderen + 600 voor terugleveren.
Totaal €426 (900 kWh x €0,40 = €360 + 600 kWh x €0,11 = €66)

Als saldering helemaal is afgeschaft in 2031 is dat anders. Ik gebruik ongeveer nu 1/3 deel van de opwek zelf en de rest saldeer ik. Vanaf 2031 lever ik dat terug. Ik weet niet of die verhouding ook zo blijft als je meer panelen legt. Mijn gok is dat bij meer panelen dat percentage iets lager zal zijn, laten we aannemen 25% (correct me if I'm wrong)

Bij 6 panelen: 1440 * 2/3 = 960 kWh terug á €0,11 = €105
Bij 10 panelen: 3000 * 3/4 = 2250 kWh terug á €0,11 = €245
Meeropbrengst van de vier panelen is dan €140 / jaar

We kunnen nog 2 jaar salderen en dan stapsgewijs in 6 jaar naar nul. Opbrengst per jaar:
1e jaar €426
2e jaar €470 (geen prijsplafond meer)
3e tm 8e jaar stapsgewijs van €470 tot €140
9e en verder €140

Samenvatting
Tot 2037 gaan de zonnepanelen zo'n €3680 opleveren
Extra aflossen bespaart €1700

Conclusie is dus dat het een no-brainer is om zonnepanelen te nemen.
Of zie ik wat over het hoofd?
Heb nog niets gelezen van antwoorden maar kan je vragen om de looptijd van de lening in te korten? Heb dit zelf(belgië) ook gedaan en dit was véél voordeliger dan gewoon aflossen. Moest dit zelf expliciet vragen want de bank stelt het niet voor hoor.

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-01 07:29
Yaksa schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:36:
[...]

Zodat ze dat geld kunnen gebruiken om gedwongen elders te gaan wonen omdat een deel van Nederland dan onder water staat zeker? (Zeespiegelstijging o.a.).
Laat je niet zo bang maken. Mócht dat zover komen (en dan hebben we het minstens over meerdere generaties verder). Dan is er genoeg plek op de aarde waar we krediet hebben opgebouwd om heen te emigreren.
TRAXION schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:42:
[...]

En als iedereen financieel gewin voor het milieu zet zitten onze over over klein kinderen misschien wel onder de grond honger te leiden omdat de aarde dusdanig is opgewarmd om een paar rotcenten.

Bah ik vind dat je best om je centen en rendement mag denken maar een stukje klimaat en milieu meenemen in de overweging is helemaal geen overbodige luxe.
Heb je die overweging dan ook meegenomen toen je koos (meerdere) kinderen te verwekken? Of toen je die mooie reis maakte met het vliegtuig?

Niemand zou 5000 euro aan zonnepanelen uitgeven als deze niet voor enigszins financieel gewin zouden zorgen. Net als dat niemand een EV zou rijden zolang een benzine auto goedkoper is in alle opzichten.

We leven in een wereld waar financieel gewin nou eenmaal hoog op het prioriteitenlijstje staat, vandaar ook de vraag van TS. Hij vraagt niet om de meest duurzame oplossing, maar de financieel meest voordelige oplossing.

Dus TS, als je berekening klopt, dan zou ik die zonnepanelen aanschaffen en met die opbrengst weer je huis aflossen

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Xavier001 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:00:
Heb nog niets gelezen van antwoorden maar kan je vragen om de looptijd van de lening in te korten? Heb dit zelf(belgië) ook gedaan en dit was véél voordeliger dan gewoon aflossen. Moest dit zelf expliciet vragen want de bank stelt het niet voor hoor.
Dat is toch gewoon hetzelfde als extra aflossen?
Als alles is afgelost stopt de lening..
Heb nog niets gelezen van antwoorden
Misschien kun je dat dat eerst doen? ;)

[Voor 8% gewijzigd door Olaf van der Spek op 19-01-2023 19:23]

• TRAXION
  • Nu online
Supreme schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:03:
[...]

Laat je niet zo bang maken. Mócht dat zover komen (en dan hebben we het minstens over meerdere generaties verder). Dan is er genoeg plek op de aarde waar we krediet hebben opgebouwd om heen te emigreren.

[...]

Heb je die overweging dan ook meegenomen toen je koos (meerdere) kinderen te verwekken? Of toen je die mooie reis maakte met het vliegtuig?

Niemand zou 5000 euro aan zonnepanelen uitgeven als deze niet voor enigszins financieel gewin zouden zorgen. Net als dat niemand een EV zou rijden zolang een benzine auto goedkoper is in alle opzichten.

We leven in een wereld waar financieel gewin nou eenmaal hoog op het prioriteitenlijstje staat, vandaar ook de vraag van TS. Hij vraagt niet om de meest duurzame oplossing, maar de financieel meest voordelige oplossing.

Dus TS, als je berekening klopt, dan zou ik die zonnepanelen aanschaffen en met die opbrengst weer je huis aflossen
Zeker overwogen mijn co2 footprint is geminimaliseerd, en ja ik ben iemand die premium betaald voor co2 reductie dus duurzame materialen uit hernieuwbare bron.

Nee ik rij geen elektrische auto is ook niet nodig met maar 2500 kilometer per jaar.
Ik fiets veel en gebruik het ov.

En het instand houden van de bevolking is een noodzakelijk kwaad we hebben al een krimpende bevolking.
Verstandiger omgaan met energie is belangrijker.
Daarom betaal ik graag iets meer om de meest efficiëntie te behalen ipv de beste verhouding.

Maar goed dat is een keuze ik heb ook mijn zwakke punten waaronder mij espressomachine welke ik uit principe alleen nog maar aanzet tijdens zonne/wind energie in overvloed is.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:24
Ik doe allemaal gezellig mee hoor met de 'groene dingen', maar niemand heeft mij echt weten te overtuigen van zonnepanelen, accu's etc. Het maken kost energie en grondstoffen waar we volgens mij weinig weet van hebben. Dat gezegd hebbende, het probleem is er, dat staat redelijk vast. Daarmee ook de vraag, waar weer winstgevende bedrijven in duiken en ons laten consumeren.

Het is zomaar een gevoel, want teveel info die van alles roept, maar sinds ik nadenk over minder energie consumeren, word ik steeds onzekerder over al die uitgaven aan je huis die het zoveel beter zouden maken. Wat zoiets nou echt kost is mij nog onbekend en volgens mij de meeste mensen die andere veroordelen weten het ook niet allemaal zo goed als ze in de spotlight gezet worden.

Met deze onzekeheid zou ik dus voor aflossen kiezen

[Voor 12% gewijzigd door Furion2000 op 19-01-2023 20:09]

• P_Tingen
Er zijn veel onzekere factoren, waaronder ook zeker de hypotheekrente. Deze staat nu vast op 2,5% maar dat is tot 2025. Daarna kan die dus aardig hoger zijn, vandaar dat ik graag mijn maandlasten omlaag wil brengen. Ik heb nu gerekend met dit percentage, maar dat kan over twee jaar natuurlijk gemakkelijk 5% of hoger zijn.

De bedragen die ik in de TS heb staan en alles wat ik tot dusver hier lees zijn echter dusdanig in het voordeel van het PV scenario dat ik inmiddels al een PV offerte heb aangevraagd :)

Voor tips voor een goede PV boer in omgeving Zuidoost Friesland hou ik me aanbevolen

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:02

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Furion2000 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:05:
Ik doe allemaal gezellig mee hoor met de 'groene dingen', maar niemand heeft mij echt weten te overtuigen van zonnepanelen, accu's etc. Het maken kost energie en grondstoffen waar we volgens mij weinig weet van hebben. Dat gezegd hebbende, het probleem is er, dat staat redelijk vast. Daarmee ook de vraag, waar weer winstgevende bedrijven in duiken en ons laten consumeren.

Het is zomaar een gevoel, want teveel info die van alles roept, maar sinds ik nadenk over minder energie consumeren, word ik steeds onzekerder over al die uitgaven aan je huis die het zoveel beter zouden maken. Wat zoiets nou echt kost is mij nog onbekend en volgens mij de meeste mensen die andere veroordelen weten het ook niet allemaal zo goed als ze in de spotlight gezet worden.

Met deze onzekeheid zou ik dus voor aflossen kiezen
Er is zeker wel onzekerheid, maar we weten precies waar zonnepanelen van gemaakt zijn. Je doet net alsof dat allemaal vaag is. Zonnepanelen zijn een groot deel silicium, wat je van zand maakt :)

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-01 14:21
Olaf van der Spek schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:22:
[...]

Dat is toch gewoon hetzelfde als extra aflossen?
Als alles is afgelost stopt de lening..

[...]

Misschien kun je dat dat eerst doen? ;)
Heb ze gelezen en er staat niets over. En nee het is niet hetzelfde

• Furion2000
Hann1BaL schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:27:
[...]

Er is zeker wel onzekerheid, maar we weten precies waar zonnepanelen van gemaakt zijn. Je doet net alsof dat allemaal vaag is. Zonnepanelen zijn een groot deel silicium, wat je van zand maakt :)
Ja klopt voor zonnepanelen heb je een punt, maar mijn punt omsluit meer dan alleen zonnepanelen. Dus laten we even duidelijk zijn dat er nog steeds onzekerheid is. :+

(Tegenwoordig zie ik te vaak in de politiek een statement verworpen worden op basis van een tegenargument wat reageert op 1 klein voorbeeld. Hoe langer dat je erover nadenkt hoe krommer het word, maar het probleem is dat niemand nadenkt over waar het tegenargument nu precies op slaat en wat de verhouding is tot het statement. E.g. kernenergie, men blijft maar wijzen naar de enkele ramp in een prehistorisch installatie en vervolgens is de publieke opinie tegen. Publieke opinie is wat tegenwoordig de waarheid is.....zucht. Stukje frustratie ff ventileren haha)

[Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 20-01-2023 08:14]

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:47
Hann1BaL schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:27:
Er zal nog een klein aantal huishoudens zijn (hoe onrechtvaardig ook, meestal de milieubewuste gelovigen van het eerste uur) met CdTe panelen op het dak, die wel degelijk chemisch afval zijn.

En verder is de EROI van zonnepanelen natuurlijk belangrijk voor de terugverdientijd voor het milieu. Er zijn een hoop fossiele kilowatts in de productie gestoken, hoe lang duurt het voordat die wel zijn terugverdiend? Daar zijn studies over, maar er zal veel variatie tussen panelen zijn.

Zelf ben ik van mening dat het moeilijk moreel te rechtvaardigen is om in een klimaatcrisis zonnepanelen neer te leggen op een breedtegraad waar ze de helft van het jaar nauwelijks iets opleveren.
Furion2000 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:12:
E.g. kernenergie, men blijft maar wijzen naar de enkele ramp in een prehistorisch installatie en vervolgens is de publieke opinie tegen. Publieke opinie is wat tegenwoordig de waarheid is.....zucht. Stukje frustratie ff ventileren haha)
Ik vond het argument van wijlen Wubbo Ockels wel sterk, dat je bij de bouw van een kerncentrale moet anticiperen op operationele risico's op een schaal van 60 jaar, en op de risico's van opslag over een periode van 300 tot wel 10000 jaar.

Dat wordt treffend geillustreerd door Fukushima; de ontwerpers konden niet anticiperen op een tsunami die een orde van grootte erger was dan welke ooit tevoren. De Japanners hadden een goede veiligheidscultuur, en gelukkig zijn er nauwelijks dodelijke slachtoffers gevallen, maar Fukushima is, ondanks alles nu een permanente opslagplaats voor hoogradioactief afval geworden. Die centrales zijn niet te saneren, waarschijnlijk gaat men er een hoop beton op storten, en bidden dat er geen volgende aardbeving komt die alles weer blootlegt.

In dat opzicht doet Fukushima het zelfs slechter dan Tsjernobyl; die centrale heeft immers tot in de 21e eeuw stroom geleverd aan het net. Maar daarover gesproken, de eerste 'sarcofaag' die over Tsjernobyl is gestort heeft het zo'n 30 jaar volgehouden. De nieuwe is ontworpen om honderd jaar mee te gaan. In 2120 zullen we weer een nieuwe moeten bouwen, enzovoort de komende tienduizend jaar.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:03:
Zelf ben ik van mening dat het moeilijk moreel te rechtvaardigen is om in een klimaatcrisis zonnepanelen neer te leggen op een breedtegraad waar ze de helft van het jaar nauwelijks iets opleveren.
Je legt ze liever op een andere breedtegraad?

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-01 23:09
President schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:34:
Dat zou ik niet meenemen in de berekening. (a) de rente die hij betaalt is vrij laag, dus de HRA ook, en (b) je weet nooit wat een volgend kabinet gaat besluiten. En in dit geval praat je over lange termijn investeringen.

• baldyman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 12:02
P_Tingen schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:06:
Er zijn veel onzekere factoren, waaronder ook zeker de hypotheekrente. Deze staat nu vast op 2,5% maar dat is tot 2025. Daarna kan die dus aardig hoger zijn, vandaar dat ik graag mijn maandlasten omlaag wil brengen. Ik heb nu gerekend met dit percentage, maar dat kan over twee jaar natuurlijk gemakkelijk 5% of hoger zijn.

De bedragen die ik in de TS heb staan en alles wat ik tot dusver hier lees zijn echter dusdanig in het voordeel van het PV scenario dat ik inmiddels al een PV offerte heb aangevraagd :)

Voor tips voor een goede PV boer in omgeving Zuidoost Friesland hou ik me aanbevolen
Hypotheekrentes liggen op dit moment boven de 4%. Er is een reeële kans dat dit met de renteherziening in 2025 nog zo is. Je krijgt dan een stuk hogere maandlasten: Bruto maandlasten nu 281,25 wordt 450 euro. Zelfs na hypotheekrente-aftrek een serieuze kostenstijging.

Wellicht kan je ook nog kijken naar het 'laaghangende fruit' voor wat betreft je energieverbruik. Laagdrempelige acties als isoleren, inregelen van je CV en elektra (sluip)verbruik terugdringen, kunnen je verbruik omlaag brengen en samen met de huidige zonnepanelen (+ eventueel de 4 nieuwe) de te verwachten lastenstijging enigszins compenseren.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:15
Ik sta een beetje voor dezelfde keuze en heb gekozen voor extra zonnepanelen maar dan wel op een ander dakvlak zodat ik gedurende de hele dag zonne-energie kan opwekken. Misschien kan je dat ook nog in overweging nemen.

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:34
Ik zou zonnepanelen kopen en met de rest van je geld sparen/beleggen. Deposito 1 jaar geeft al 3% rente, dus is sparen sowieso al gunstiger dan extra aflossen. Dan kan je altijd op een later moment besluiten wat je ermee doet.

• Furion2000
@CVTTPD2DQ In welgeteld het statement wat gaat over het weerleggen van een voorbeeld, waardoor de publieke opinie voor het statement vaak omvalt, word het voorbeeld eruit gepakt?

Ik wist even niet of ik moest huilen of lachen, ik doe dat laatste maar haha. Misschien moet ik concluderen dat je beter een statement kunt maken en dan een punt zetten. Geen verdere illustratie geven met voorbeelden, dat backfired alleen maar.

Wel gemeend interessant overigens hoor!

[Voor 9% gewijzigd door Furion2000 op 20-01-2023 11:27]

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:47
Furion2000 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:01:
@CVTTPD2DQ In welgeteld het statement wat gaat over het weerleggen van een voorbeeld, waardoor de publieke opinie voor het statement vaak omvalt, word het voorbeeld eruit gepakt?
Ik snap je punt denk ik niet. We hebben in de twintigste eeuw genoeg nucleaire 'oepsjes' gehad. Blijkbaar moeten er aan de lopende band kerncentrales omvallen, wil het een probleem worden?

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Dat zonnepanelen de helft van het jaar nauwelijks iets opleveren is erg overdreven. Ik heb even gekeken naar de cijfers van vorig jaar: in maart tot en met oktober werd er meer opgewekt dan aan het stroomnet onttrokken. In november was dat de helft, in februari werd bijna evenveel opgewekt als onttrokken. Blijven december en januari over als slappe maanden, maar ook toen kwam nog 15 en 25% van het verbruik uit de panelen.

• Hann1BaL

Hann1BaL

[...]

Er zal nog een klein aantal huishoudens zijn (hoe onrechtvaardig ook, meestal de milieubewuste gelovigen van het eerste uur) met CdTe panelen op het dak, die wel degelijk chemisch afval zijn.

En verder is de EROI van zonnepanelen natuurlijk belangrijk voor de terugverdientijd voor het milieu. Er zijn een hoop fossiele kilowatts in de productie gestoken, hoe lang duurt het voordat die wel zijn terugverdiend? Daar zijn studies over, maar er zal veel variatie tussen panelen zijn.

[...]
KNIP KERNENERGIE - TOTAAL OFFTOPIC
Hoe kun je spreken over morele bezwaren? Het is vrij simpel te berekenen in Nederland zichzelf energetisch zo hebben terugverdiend. En nu zal het vast zijn dat er nog wat panelen rondzwerven die onder chemisch afval vallen (neem ik gewoon van je aan) maar dat is dan de uitzondering en niet wat er nu geplaatst wordt. Dus voor de TS ook niet relevant.

Ik heb sinds 2015 zonnepanelen met een gezin van 4 en heb in totaal nu 4200 kWh verbruikt in 7.5 jaar tijd. Dat is extreem weinig.
Het klopt echter wel dat zonnepanelen niet de enige oplossing gaan zijn, maar er is niet zoiets als 1 oplossing; tenminste, niet in de relatief nabije toekomst.

En terugkomend: Je zou, indien je dat kunnen aantonen een klimaatbezwaar kunnen hebben of economische bezwaren, maar moreel? Ik snap even niet wat je geweten hier mee te doen heeft.

De TS doet er goed aan zonnepanelen te nemen voor lagere impact op het klimaat en bijkomende financiele voordeel, ook met de geplande en noodzakelijke afbouw van de salderingsregeling.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Herinnering aan iedereen:
We praten hier over hypotheekaflossen of zonnepanelen.
De TS gaat zijn geld niet beleggen in een kerncentrale. Daar zijn andere topics voor.

• Furion2000
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:35:
[...]

Ik snap je punt denk ik niet. We hebben in de twintigste eeuw genoeg nucleaire 'oepsjes' gehad. Blijkbaar moeten er aan de lopende band kerncentrales omvallen, wil het een probleem worden?
Je hele nuclaire punt haakt in op het voorbeeld van het statement (dat er veel statements die uitgelegd worden middels een voorbeeld in de prullenbak belanden op basis van een reactie op het voorbeeld. Voorbeeld is maar een fractie van het statement, het is een bijzaak. Als de reactie populair genoeg is en de publieke opinie word ermee gekanteld, kan het zomaar zijn dat het statement teniet word gedaan.)

Voorbeeldstatement:
Het gaat eigenlijk best goed met pesterijen op school. Bijv. de aantallen van 2021 en 22 zijn enom gedaald, we doen dus iets goed en hoeven niet meer te investeren. Komt er vervolgens een of andere jan doedel met een: 'ja maar weten jullie julietta nog, die was zo erg gepest in 2005'. Als de opmerking van jan doedel dan populair genoeg is, kan er zomaar 10 miljard meer geinvesteerd worden. Publieke opinie boven cijfers en feiten.

Dit was mijn laatste poging MET voorbeeld...

[Voor 11% gewijzigd door Furion2000 op 20-01-2023 12:18]

• P_Tingen
Ascension schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:41:
Ik sta een beetje voor dezelfde keuze en heb gekozen voor extra zonnepanelen maar dan wel op een ander dakvlak zodat ik gedurende de hele dag zonne-energie kan opwekken. Misschien kan je dat ook nog in overweging nemen.
Dit is inderdaad wel een goed punt. Op de andere kant van het dak heb ik op zich ook nog wel ruimte voor een aantal (denk ook vier) panelen. Dat dat is NNW georienteerd. Zou dat beter zijn dan 4 extra op ZZO?

Zie hier voor- en achterkant van het huis. Aan de voorkant liggen op het hoge dak inmiddels 6 panelen (streetview is niet helemaal up-to-date). Bij de achterkant heb ik een pijltje voor de zonrichting. Vanaf een uur of 2 / 3 heb ik de zon aan de achterkant van het huis. Links van de dakkapel panelen leggen lijkt me niet handig ivm schaduw.

• P_Tingen
Overigens kreeg ik van een PV boer een afwijzing terug dat ze niet voor minder dan 6 panelen hun bed uit komen. Deze adviseerde om stekkerbare panelen te plaatsen, iets als dit:
https://solarshop-noord.n...panelen-360wp-full-black/ á €1400 ex BTW

Dat zou ik zelf nog wel kunnen plaatsen op het lage dak aan de voorkant.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ze wíllen inderdaad dat het 70% wordt, maar het kan net zo goed 30% worden. Of niets. Of zelfs dat je 's zomers niets krijgt voor je (waardeloze) stroom. Of dat je alleen 70% van het kale levertarief krijgt i.c.m. een dynamisch contract en niet i.c.m. een vast contract.

Of de energieprijs daalt naar 0,1.

Zo maar uitgaan dat je zonnestroom heel waardevol is terwijl dat in werkelijkheid niet zo is vind ik een beetje naïef.

Disclaimer: ik heb zonnepanelen met forse overproductie en denk er over om er nog meer bij te leggen gewoon omdat het kán en goed is voor het milieu.

• P_Tingen
Tehh schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:51:
[...]
Ze wíllen inderdaad dat het 70% wordt, maar het kan net zo goed 30% worden. Of niets. Of zelfs dat je 's zomers niets krijgt voor je (waardeloze) stroom. Of dat je alleen 70% van het kale levertarief krijgt i.c.m. een dynamisch contract en niet i.c.m. een vast contract.
In mijn berekeningen ben ik uitgegaan van mijn huidige contract en daar is het iets van 20 - 25%.
Lijkt me niet overdreven optimistisch.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
P_Tingen schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:55:
[...]

In mijn berekeningen ben ik uitgegaan van mijn huidige contract en daar is het iets van 20 - 25%.
Lijkt me niet overdreven optimistisch.
Dat ligt er aan of je dit aan een realist, pessimist of optimist vraagt ;)
Feit blijft dat op hele zonnige dagen, zeker in de maanden mei - augustus, de zonnestroom weinig waard is en zelfs geld kan kosten (netbeheer/transportkosten).
Je bent voor deze variabele volledig overgeleverd aan de grillen van de overheid. Houd dus op zijn minst in het achterhoofd dat de (geschatte) opbrengst van zonnepanelen onzeker is.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Zo snel mogelijk kiezen voor extra zonnepanelen. Deze verdien je met de korte tijd dat je nog mag salderen al grotendeels terug. Spreek je vervolgens over vier tot vijf jaar weer als je je zonnepanelen terug hebt verdiend en dus weer je 5000 euro vrij te besteden hebt.
Tehh schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:02:
[...]
Feit blijft dat op hele zonnige dagen, zeker in de maanden mei - augustus, de zonnestroom weinig waard is en zelfs geld kan kosten (netbeheer/transportkosten).
Het blijft raar dat op 't moment dat er gesproken wordt van een overschot aan stroom, jij en ik wel gewoon piektarrief betalen voor elke kWh overdag. Cannot compute :?

[Voor 45% gewijzigd door PROnline op 20-01-2023 15:19]

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Gewoon een duurzaamheidslening voor de zonnepanelen en aflossen op je hypotheek:
https://www.consumentenbo...n/duurzaamheidslening-svn

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-01 17:32

Pat-Juh

Patrick

Het gaat daar om de marktprijs, dus als je bijvoorbeeld via Tibber afneemt kan het ook zo zijn dat je minder dan die 0,11 krijgt ;). Of zelfs moet toeleggen.

Je geeft aan dat je zeker niet wil gaan verhuizen, dan is het investeren in je woning denk ik persoonlijk een betere gok. Je hypotheek aflossen levert gegarandeerd zo'n €1700,00 op. Panelen zijn meer een belegging op het moment. Veel onzekerheden.

Hoe handig ben je en op wat voor dak wil je eventueel panelen kwijt? Als je handig bent, en eventueel een elektraman kent, kan je voor veel minder dan €5000,- die panelen kwijt. (voor het gemak: 800 panelen, 500 omvormer, 400 montage materiaal, 200 aan kabels en klein materiaal = 1900 totaal). Dan kan je voor die €3000 die je overhebt altijd nog wat aflossen, het zuinig er maken van verbruik/verhogen comfort door isolatie of renovatie of investeren in een thuis accu (reken in dat geval iets meer voor je omvormer en koop een accu die je er aan kan hangen).

Het afgelopen jaar heb ik (en ik ben technisch aangelegd en heb deels samen gewerkt met een kennis die elektricien is) mijn woning zuiniger gemaakt (duurzaam vind ik een verkeerd woord) door bijvoorbeeld een warmtepompboiler op te hangen, deze verbruikt ongeveer 30kWh per maand zodat wij met ons gezin kunnen douchen. Vergeleken met onze oude CV ketel die verbruikte ongeveer 30m3 per maand hiervoor (erg onzuinig model uit 2002 maar goed). Deze aanpassing scheelt ons maandelijks €20,00 aan gas versus elektra. Deze kan je al vinden voor ongeveer €1000,00 en daar zit dan ook nog vaak ergens van €250 tot €600 subsidie op. Dit gekoppeld met de panelen die ik zelf heb gelegd op mijn garage (8x400wp met afgelopen jaar een opbrengst van bijna 3300kWh) hebben wij onze elektra kosten ruimschoots afgedekt.

Voor €4400,00 heb ik verder onze zolder geïsoleerd met een vakman zodat er subsidie aangevraagd kon worden hierop (samengewerkt en veel in de avond uren zelf door gewerkt), na de subsidie hiervoor kreeg ik hier ongeveer €1750 van terug. Laten we zeggen ongeveer €3500 wat dit avontuur ons heeft gekost zonder de panelen. De panelen en omvormer hebben mij ongeveer €2250 gekost dus al met al iets boven je budget maar er is voor dat geld veel mogelijk om te besparen, mits je handig bent en wat connecties hebt of weet te leggen in je omgeving :).

[EDIT]
Tot slot:

Het is een heel persoonlijke keuze die je moet maken. Persoonlijk willen wij de komende 30-40 jaar niet verkassen dus investeer ik in het comfortabel en zuiniger maken van onze woning. De installaties zijn nu op orde en de komende jaren is het wat sparen voor de keuken of badkamer. Over 30-40 jaar zien wij wel of we blijven wonen of verkassen naar iets kleiners (als de kids uit huis zijn en er zo nu en dan kleinkids blijven logeren ipv wonen). Alles wat ik tot nu toe heb gedaan heeft zich dankzij die explosieve energieprijzen al (groten)deels terug verdient. De panelen hebben met huidige tarieven zich al 2/3 terug verdient... En de woning is zoveel voordeliger en fijner geworden om te verwarmen/bewonen. Dit is het voor ons meer waard dan de eventuele 2k besparing op 30-40 jaar. Mocht jij binnen 5-10 jaar willen gaan verhuizen lijkt het mij een geheel andere vergelijking te worden, daarnaast weet ik niet in wat voor pand je woont en wat je nog wil/kan doen hieraan ;).

[Voor 15% gewijzigd door Pat-Juh op 20-01-2023 16:19]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee