Budget Energie saldeert op euro’s en niet op kWh’s

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans.ardesch
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 31-01-2023
Heb zojuist iemand van BE klantenservice gesproken. Wachttijd was netjes dus dat scheelt. En service was ook netjes.

Echter deze persoon heeft bevestigd wat ik reeds vermoedde. BE saldeert met haar variabele contracten nog steeds op maandbasis maar doet het nu achteraf op de jaarnota.

Dus er worden geen kWh’s weggestreept maar op de jaarnota wordt per maand het verbruik in euro’s omgezet en ook de terugleveren (50%) in euro’s berekend. En dat wordt dan gesommeerd.

Dat betekent in de winter dure kWh’s inkopen en in de zomer voor half tarief een lagere vergoeding terug. Dit is m.i. niet in de geest van de wet zoals salderen bedoeld was. Hierbij dient er in kWh’s gesaldeerd te worden en niet euro’s.

Ik heb het voor mij even snel uitgerekend met kWh’s uit 2022. Netto hield ik ongeveer 250 kWh over. Dus met de huidige 39ct van BE zou ik dan ca. 100 euro moeten bijbetalen. Maar met de rekenmethode zoals BE nu hanteert kom ik uit op het bijbetalen van ca. 1260 euro 🥵. Bijna 1200 euro meer!!!! Dat is wel even schrikken!

Goedkoop kan dan snel duurkoop worden in geval je zonnepanelen hebt. Wees hier bewust van!!! En iedere situatie is anders maar voor mij loont overstappen naar BE helaas niet. Dan liever wat duurdere stroom waarbij kWh’s eerst wel 1 op 1 tegen elkaar weggestreept worden.

Qua gasprijs is BE wel concurrerend dus dat kan altijd wel een overweging zijn. Net zoals de mensen die geen zonnepanelen hebben. Kwestie van je eigen situatie goed uitrekenen!

M.i. kun je nu het beste kiezen als je zonnepanelen hebt voor een aanbieder die met een enkeltarief eerst alle kWh’s na 1 jaar wegstreept en het restant tegen het dan geldende tarief factureert of bij een overschot een 100% terugleververgoeding geeft.

[ Voor 9% gewijzigd door hans.ardesch op 19-01-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-06 12:14
Hi Hans,

Ik heb van de week mijn eindafrekening gehad van BE. Er is het afgelopen halfjaar een hoop discussie geweest toen BE aankondigde per maand te gaan salderen. Ook ik heb daar formeel bezwaar tegen gemaakt en een klacht ingediend bij de ACM. Desalniettemin heeft BE de keutel ingetrokken en aangekondigd gewoon op jaarbasis te salderen.

Uit mijn jaarafrekening blijkt dit ook het geval. Er resteert bij mij 517 kWh die ik na saldering heb verbruikt. Bij mij hebben ze zelfs het (gewogen gemiddelde) daltarief hiervoor gebruikt (€0,385 inclusief BTW). Door vermindering energiebelasting krijg ik derhalve voor elektra ongeveer € 230 terug.

Ik kan dat dus niet helemaal rijmen met wat de helpdeskmedewerker jou heeft gecommuniceerd. Heb jij je eindafrekening al ontvangen waaruit dat blijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans.ardesch
Arjan interessant. Ik weet van de BE salderings perikelen. Heb zelf nog geen BE contract. Echter tijdens klantenservice contact heb ik aangegeven dat ik klant wilde worden etc en gevraagd hoe dan het salderen zou werken voor nieuwe klanten. Had jij afgelopen jaar ook een variabel contract met de voorwaarde dat teruglevering 50% van het kale leveringstarief is? Of heb jij nog gewoon 100% en oud contract wellicht? Dan wordt er wellicht gewoon nog per maand 1 op 1 kWh’s weggestreept met onder aan de streep een netto jaarhoeveelheid.

Probleem is dat je nergens op de BE website daarover info vindt. Wel diverse voorbeelden over salderen met 1 tarief maar over een periode met meerdere verschillende maandtarieven niet. Greenchoice trouwens wel:

https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/

Mooi om te horen dat het bij jou voor 2022 wel goed is gegaan. Ben benieuwd of die voorwaarden ook gelden voor de nieuwe klanten straks ivm die 50% regel. Ik zal nog een keer bellen. (Terwijl ik in het gesprek het expliciet 2x herhaald heb en er bevestigend op gereageerd werd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
Hi Hans.

Ik zat het hele jaar variabel en inderdaad per juli 50% TLV. Ook pas per juli zonnepanelen op het dak, dus dat was in eerste instantie enorm balen. Uiteindelijk door het jaarlijks salderen is voor mij de TLV niet van toepassing geweest. Dat zal aankomend jaar wel het geval zijn, dus ik houd het forum betreffende de beste TLV ook nauwlettend in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans.ardesch
Helder. Even uit interesse. Jouw restant van 517 KWh was dat de som van de 2 telwerken (normaal en dal)? Had je “normaal” een overschot en in je “dal” een tekort? Wat netto resulteerde in meer verbruik in je daltarief en zodoende dat men het daltarief gebruikt heeft bij eindfactuur om bij te betalen?

Klantenservice is helaas dicht na 1630. Morgen sowieso nog maar een keer bellen want wijze van salderen wel erg relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:55

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Welk contract heb je?

Budget Energie heeft ook een contractvorm met maandelijks variabele prijzen.

Dat is anders dan een variabel contract waarbij de prijzen (officieel gezien) eens per jaar wijzigen.

--

Het contract met maandelijks variabele prijzen is een soort tussenvorm tussen een variabel contract en een dynamisch contract.

Waarschijnlijk weer een nieuwe manier van BudgetEnergie om extra geld te kloppen.

[ Voor 34% gewijzigd door Accretion op 19-01-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:55

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik ga d'r van uit dat in je contract staat dat er per maand gesaldeerd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyLeOSpKWwiEfiNGg5SGEsGGVgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OENfezTU9ktD6CkqOpoAvrXx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:01
Wacht even....

Dus die klantenservice medewerker zegt iets anders dan wat Budget Energie schriftelijk bevestigd heeft naar aanleiding van de rechtzaak die een tweaker hierom gevoerd heeft:

Procedure tegen Budget Energie over salderen per jaar en TLV

en dus ook anders dan wat de directeur van Budget Energie zelf live op TV bij Kassa toegezegd heeft?

https://www.bnnvara.nl/ka...h-maandelijks-te-salderen

En dus ook wat ook besproken is op een Frontpage artikel naar aanleiding van bovenstaande gevallen?

nieuws: Budget Energie stopt met maandelijks salderen en komt met compensatie

...

Ik denk dan dat die klantenservice medewerker gewoon niet goed geinformeerd is.. of zo..
Tenminste.. dat mag ik hopen dan...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:01
Waarom zou je dit dan in GODSNAAM nu wél overwegen?
Gewoon wegblijven bij die toko, lijkt me simpel genoeg toch?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans.ardesch
Tja waarom. Omdat elke maatschappij wel zo zijn plussen en minnen heeft. In principe zou ik wel willen overstappen naar een dynamische aanbieder. Relatief weinig risico met het is prijsplafond dit jaar. Echter die aanbieders salderen op uurbasis. Dat is m.i. helemaal niet handig en voordelig nu de prijzen van BE redelijk dicht bij de prijzen van deze aanbieders liggen. Dus vandaar de overwegingen, mits de kleine letters natuurlijk ook ✅ zijn. En dat probeer ik nu helder te krijgen.

Kijk veel mensen kiezen een aanbieder en hebben zich nooit echt verdiept in de voorwaarden. En dan later huilen. Tja sorry maar daar was je dan zelf bij denk ik dan. Je kunt niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans.ardesch
Tenzij de spelregels halverwege het spel veranderd worden door BE zoals vorig jaar. Dat was teveel de randen van het juridische gebied opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06 22:11
Met een overschot zou ik kijken naar een partij met een hoge terugleververgoeding en jaarlijks salderen zoals het hoort. De prijs per kWh maakt dan wat minder uit.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans.ardesch
Correct maar ik verwacht geen overschot met 2 airco’s en een hybride warmtepomp. Dus het meest baat bij een aanbieder die op juiste wijze saldeert middels kWh’s per jaar 1 op 1 wegstrepen. Met voorkeur obv enkeltarief ook nog zodat je maximaal saldeert ipv salderen op 2 telwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans.ardesch
Engie heeft met enkeltarief 49ct stroom en volledig terugleveren waarschijnlijk de beste kaarten op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
hans.ardesch schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:42:
Helder. Even uit interesse. Jouw restant van 517 KWh was dat de som van de 2 telwerken (normaal en dal)? Had je “normaal” een overschot en in je “dal” een tekort? Wat netto resulteerde in meer verbruik in je daltarief en zodoende dat men het daltarief gebruikt heeft bij eindfactuur om bij te betalen?

Klantenservice is helaas dicht na 1630. Morgen sowieso nog maar een keer bellen want wijze van salderen wel erg relevant.
Inderdaad een overschot bij 'normaal' en een tekort bij 'dal', waarbij het overschot van 'normaal' vervolgens ook is gebruikt om het tekort bij 'dal' te salderen (tot al mijn teruglevering 'op' was en een restant van 517 kWh tegen het daltarief bij mij in rekening is gebracht).

Al met al lijkt mij dat een juiste toepassing van de salderingsregeling. Mogelijk dat er andere klanten van BE meelezen die op totaalniveau een overschot hadden. Ik ben wel benieuwd hoe deze mensen het overschot uitbetaald hebben gekregen (waarschijnlijk 50% van het gewogen gemiddelde tarief). Mogelijk dat iemand daarover een reactie kan plaatsen.

Als je op jaarbasis meer verbruik dan opwekking verwacht, dan is BE op zich wel de goedkoopste partij. Ze hebben wel laten zien dat ze de grenzen opzoeken, dat is een risico. Dynamische tarieven zou ik bij zonnepanelen niet doen, want op een zomerse zonnige dag zijn de energietarieven negatief. Dan mag je gaan betalen voor je teruglevering, dat lijkt mij niet wenselijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hans.ardesch
Zojuist een medewerker van klantenservice BE gesproken die goed ingevoerd was en duidelijke antwoorden kon geven. Trouwens wachttijd was ook weer minimaal dus pluspunt.

Deze medewerker bevestigt dat er per maand gekeken wordt wat netto verbruik is en dat saldo wordt dan meegenomen naar volgende maand etc. Dus effectief betekent dat over een jaar (of in geval je eerder weggaat) er eerst gesaldeerd wordt in kWh’s (per telwerk) en dat het restant wordt afgerekend tegen een gewogen gemiddelde van de maandtarieven van je totale periode. Met dien verstande dat de TLV 50% is. Helaas doet BE niet aan enkeltarieven als je een dubbele meter hebt. En ander verhaal dan de medewerker van woensdag maar wel in lijn met de ervaring van Arjan_M.

Dus mijn eerdere post klopt dus niet agv verkeerde informatie van deze BE medewerker. De huidige BE medewerker kende deze voorbeelden aangezien ze ook veel nieuwe collega’s hebben die nog ingewerkt moeten worden etc. Tja dit extra telefoontje kon geen kwaad dus.

Hiermee wordt BE toch weer een potentiële kanshebber. Ook al hebben ze vorig jaar het grijze gebied opgezocht rond de salderingsregels.
Pagina: 1