Lomp afgeknipte waterleiding afdoppen of -klemmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenchi
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:33
Binnenkort krijg ik de sleutel van een grote nieuwe uitdaging die wel wat aandacht kan gebruiken. Mogelijk gaat dit dus niet mijn enige topic worden:) Het pand ligt op een verlaten plek en heeft een tijd leeggestaan. Er zijn dus ook vandalisme-activiteiten en ongenode bezoekers geweest.

Ik ga alle installatiewerk vervangen, maar zou in de tussentijd wel op zijn minst de stortbak willen kunnen vullen en koffie kunnen maken. Een klein beetje water is dus wel prettig.

Maar toen ik gisteren de hoofdkraan opendraaide, kwam ik tot de ontdekking dat er op twee plekken koper is gejat. En dat is -op zijn zachtst gezegd- niet bepaald netjes gedaan. De leidingen zijn met een tang doorgknipt, dicht bij de grond en bij een t-stuk en daardoor is het resterende stuk buis niet meer provisorisch met een eindkap met knelkoppeling af te doppen.

Nu zie ik -naast t-stuk vervangen, buis uithakken en op andere manieren ruimte maken- zelf drie mogelijkheden die ik alle drie niet 100% vertrouw:

-Dichtknijpen met een afklemtang: kan dat met diameter 15 en 22 mm en houdt dat?
-‘Volsmeren’ met soldeer
-Van die magische tape gebruiken - maar welke dan?

Die tape klinkt natuurlijk fantastisch, maar ik hoor graag van iemand die dat gebruikt heeft of het echt werkt onder druk.
Uiteindelijk ga ik nieuwe leidingen aanleggen, dus het hoeft allemaal niet supernetjes. Maar het moet wel een paar maanden houden zodat ik de hoofdkraan weer kan opendraaien:)

De foto van het 22mm-buisje uit de grond is niet duidelijk, sorry!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzaiWMIgDVpTtVa_JZVQYcTYeik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmH6nQxhk7v67j3Cdeuz9SVd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-NdtosshNdPsQfVVIOgsuvYUro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ygNI6S61pHNJDmpfkPQXtgZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-06 17:14

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Komt die leiding niet gewoon uit de kruipruimte? Want dan zou je deze daar kunnen afzagen en afdoppen.
En ik neem aan dat je later gewoon ál het leidingwerk gaat vervangen? Natuurlijk vanwege ouderdom, maar ook vanwege de onbetrouwbaarheid.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:02
Bij dat t-stuk kun je een nieuw stukje in solderen met een dop er op.
Die andere foto kan ik niets van maken.
Of een noodleiding maken vanaf het hoofdkraan.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

T-stukje vervangen en een nieuw stukje pijp en een dop er op solderen. Een paar minuten werk. Als je niet kunt solderen kun je desnoods knelmeuk gebruiken.
Edit: als je dat afgeknipte deel niet gebruikt T-stuk vervangen door kniestuk.

[ Voor 20% gewijzigd door evilution op 19-01-2023 10:04 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 13:55
Alles afkoppelen en een tijdelijke leiding trekken vanaf de hoofdkraan met flexibele leiding (persen)? Makkelijk zelf te doen en als het allemaal definitief wordt ook zo weer te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-06 15:02

lasharor

7 december 2004

Nielsvr schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:02:
Alles afkoppelen en een tijdelijke leiding trekken vanaf de hoofdkraan met flexibele leiding (persen)? Makkelijk zelf te doen en als het allemaal definitief wordt ook zo weer te verwijderen.
Ik zou dit ook doen, zeker omdat je zegt dat je alles gaat vervangen. Dan is het makkelijker als je weet dat je niet afhankelijk bent van het huidige leidingsysteem.

En daarnaast, het ziet eruit alsof dit echt een enorm lange tijd heeft drooggestaan. Ik weet niet in hoeverre het gezond is om uit zo'n leiding te drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenchi
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:33
Nyarlathotep schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:58:
Komt die leiding niet gewoon uit de kruipruimte? Want dan zou je deze daar kunnen afzagen en afdoppen.
En ik neem aan dat je later gewoon ál het leidingwerk gaat vervangen? Natuurlijk vanwege ouderdom, maar ook vanwege de onbetrouwbaarheid.
De kruipruimte is volgegoten met beton, dus dat zit er niet in… Sorry dat de foto zo onduidelijk is, maar het is maar ca 4 centimeter buis die nog niet ingeknepen is, en bovendien ook nog eens tegen een stenen plint aan.

Een nieuw knietje in die ene leiding zetten is inderdaad niet zo complex, het is vooral die onduidelijke 22mm-foto die problemen oplevert. Ook daar is een dop wel mogelijk, maar dan moet ik hakken. Extra complexe factor daarin is dat de vloer nu nog betegeld is met asbestgebonden tegels en lijm, dus dat hakt iets minder prettig…

Een tijdelijke leiding vanaf de hoofdkraan is misschien niet eens zo’n gek idee, ga ik over nadenken. Maar aangezien ik het liever direct goed vanaf de hoofdkraan bouw: iemand ervaring met van die tape? Ik denk dan aan zoiets als dit: https://www.installatiest...ngte-3-mtr-kleur-wit.html

Thanks voor jullie reacties!

[ Voor 40% gewijzigd door jeroenchi op 19-01-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-06 11:18
Die 22mm buis op de onduidelijke foto van binnen opschuren met een fittingborstel, dichtknijpen en solderen.
Dat T-stuk is makkelijk te vervangen door een nieuw T-stuk of een knie of een punt stuk waarop dan een kraan aangesloten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-06 12:27

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Totaal negeren en een nieuw leidingsysteem neerleggen lijkt mij de meest veilige en toekomst vaste oplossing.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 14:14

Exigence

dnkroz

Na de meter loskoppelen, daar tijdelijk een stuk tyleen met kraan op zetten voor de koffie en de specie :P En verder de hele bende vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jeroenchi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:51:
Binnenkort krijg ik de sleutel van een grote nieuwe uitdaging die wel wat aandacht kan gebruiken. Mogelijk gaat dit dus niet mijn enige topic worden:) Het pand ligt op een verlaten plek en heeft een tijd leeggestaan. Er zijn dus ook vandalisme-activiteiten en ongenode bezoekers geweest.

Ik ga alle installatiewerk vervangen, maar zou in de tussentijd wel op zijn minst de stortbak willen kunnen vullen en koffie kunnen maken. Een klein beetje water is dus wel prettig.

Maar toen ik gisteren de hoofdkraan opendraaide, kwam ik tot de ontdekking dat er op twee plekken koper is gejat. En dat is -op zijn zachtst gezegd- niet bepaald netjes gedaan. De leidingen zijn met een tang doorgknipt, dicht bij de grond en bij een t-stuk en daardoor is het resterende stuk buis niet meer provisorisch met een eindkap met knelkoppeling af te doppen.

Nu zie ik -naast t-stuk vervangen, buis uithakken en op andere manieren ruimte maken- zelf drie mogelijkheden die ik alle drie niet 100% vertrouw:

-Dichtknijpen met een afklemtang: kan dat met diameter 15 en 22 mm en houdt dat?
-‘Volsmeren’ met soldeer
-Van die magische tape gebruiken - maar welke dan?

Die tape klinkt natuurlijk fantastisch, maar ik hoor graag van iemand die dat gebruikt heeft of het echt werkt onder druk.
Uiteindelijk ga ik nieuwe leidingen aanleggen, dus het hoeft allemaal niet supernetjes. Maar het moet wel een paar maanden houden zodat ik de hoofdkraan weer kan opendraaien:)

De foto van het 22mm-buisje uit de grond is niet duidelijk, sorry![Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Wat wij altijd doen bij renovaties is bij de hoofd aansluiting alles afkoppelen en daar een kraan aan maken met een stuk flexbuis. Om een specikuip te kunnen vullen slang aan te kunnen koppelen etc. je wilt toch niets van bouw shit door de gootsteen spoelen dus een afvoer is niet echt nodig.

edit: hihi, ongveer wat @Exigence dus ook zegt.

edit2: dit principe kan je ook toepassen voor electra.
Pagina: 1