Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbr70
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:44
Hallo allemaal,

Al heel lang hier aan het meelezen maar nu maar eens wat actiever worden.

Ik zoek een nieuwe 75" tv + soundbar.
Zelf ben ik uitgekomen op de Samsung QE75Q77B icm Samsung HW-Q600B of de Philips 75pus8807 icm Denon DHT-S517

Mijn budget is maximaal € 1.700,00 voor de gehele combinatie.

Over het algemeen kijken we TV via Ziggo en veel Videoland.

TV staat op een hoog tv meubel dat vanaf een uur of 15 wel in zon staat. Ik begrijp dat dat minder is voor een Qled TV.

Graag hoor ik van jullie jullie mening welke set van de bovenstaande de betere is en wat wijsheid is rekening houdend met de zon situatie. Andere (betere) combinaties zijn uiteraard welkom.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:33
Voor het budget haal je geen 75" wonder in huis. Gezien wat jullie kijken lijkt dat ook niet de prioriteit te hebben. De samsung heeft een VA paneel, de Philips een IPS paneel. Beide tv's zijn edge lit (belichting vanaf de zijkant) en kunnen dus niet lokaal dimmen. Dat betekent dat de zwartwaarden niet optimaal zullen zijn.

Een VA paneel heeft een beter contrast, dan IPS, dus in de basis een betere beeldkwaliteit. Een IPS paneel heeft betere kijkhoeken. Zit je altijd recht voor de tv? Dan altijd voor een VA paneel gaan.

Zonlicht met Qled (dat is LCD) is geen issue. Dat is alleen met OLED een mogelijk probleem.

Momenteel staat er ook een Hisense 75UG90GQ bij de mediamarkt te koop voor € 1.299. Lijkt erg goedkoop te zijn.....Die tv heeft al een soundbar en is een miniled LCD. Verreweg superieur aan de tv's die je op het oog hebt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:57
Hulleman schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:27:
Een VA paneel heeft een beter contrast, dan IPS, dus in de basis een betere beeldkwaliteit. Een IPS paneel heeft betere kijkhoeken. Zit je altijd recht voor de tv? Dan altijd voor een VA paneel gaan.
Vergeet ook niet dat kleurweergave op een IPS doorgaans ook beter is dan VA... alle tv's met VA panelen waar ik bekend mee ben zijn vrij 'flets' qua kleuren of je moet de waarden in de tv flink opschroeven maar dan krijg je weer snel onbalans in de kleuren. Persoonlijk zou ik altijd IPS boven VA preferen behalve als je het contrast echt als heel belangrijk ziet... maar in moderne schermen vallen die verschillen ook wel weer mee. Kortom... VA links laten liggen, altijd voor IPS gaan als de keuze tussen die twee gaat.

Verder geheel met je eens... die Hisense geeft je heel veel bang for your buck voor die prijs. Hisense is in Nederland misschien niet zo'n bekend merk en je komt ze daarmee ook niet veel tegen in reviews... maar bijvoorbeeld in de VS komen de tv's van Hisense vaak heel goed uit de reviews wat betreft het beeld... de software laat wel eens wat te wensen over blijkbaar, maar uiteindelijk wil je in het beginsel een goed scherm met de juiste aansluitingen, de rest is toch wat meer bijzaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:33
MicGlou schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Vergeet ook niet dat kleurweergave op een IPS doorgaans ook beter is dan VA... alle tv's met VA panelen waar ik bekend mee ben zijn vrij 'flets' qua kleuren of je moet de waarden in de tv flink opschroeven maar dan krijg je weer snel onbalans in de kleuren. Persoonlijk zou ik altijd IPS boven VA preferen behalve als je het contrast echt als heel belangrijk ziet... maar in moderne schermen vallen die verschillen ook wel weer mee. Kortom... VA links laten liggen, altijd voor IPS gaan als de keuze tussen die twee gaat.
Het menselijk oog is veel gevoeliger voor contrast (licht donker) dan voor kleur. Contrast is king voor de beeldkwaliteit. Het verschil in contrast tussen een VA en IPS paneel kan zomaar een factor 4 tot 5 zijn. Niet voor niks dat de meer high-end LCD's allemaal een VA paneel hebben. Het contrast op een IPS paneel krijg je nooit op het niveau van een VA paneel. De kleurweergave en kijkhoeken kunnen bij een VA paneel verbeterd worden door allerlei filters (quantum dots bijvoorbeeld).

[ Voor 13% gewijzigd door Hulleman op 19-01-2023 10:54 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbr70
Dank voor jullie inzichten.

Ik heb even gekeken naar de Hisense maar zie dat dit al een 2021 type is en ook vraag ik me af hoe het met de ondersteuning van de software zal gaan zijn in de toekomst. Misschien een beetje koud water vrees maar die ga ik overslaan.

Eventueel nog opmerkingen op de gekozen soundbars?

Ik denk dat ik de betreffende TVs maar moet gaan bekijken en dan een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-07 08:46
Als je toch een goede soundbar van Samsung zoekt, zou ik eerder voor de Q990 gaan of zijn voorganger de 950.

Maar dan ben je snel door je budget heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:57
Wimbr70 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:06:
Dank voor jullie inzichten.

Ik heb even gekeken naar de Hisense maar zie dat dit al een 2021 type is en ook vraag ik me af hoe het met de ondersteuning van de software zal gaan zijn in de toekomst. Misschien een beetje koud water vrees maar die ga ik overslaan.

Eventueel nog opmerkingen op de gekozen soundbars?

Ik denk dat ik de betreffende TVs maar moet gaan bekijken en dan een keuze maken.
Softwareupdates is bij vrijwel alle fabrikanten vrij kort... persoonlijk zou ik dat niet te zwaar laten wegen. Wat je wil is een goed scherm, mooi beeld en goed geluid en de juiste aansluitingen... de rest is eigenlijk bijzaak. Voor mij persoonlijk zou het 'smart gedeelte' van een tv mij helemaal niets uitmaken, ik stop er toch een chromecast 4K in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:11
Dat de Hisense een 2021 modellen is maakt in principe niet zoveel uit, het verbruikt veel meer energie dan andere tv's in dezelfde categorie, de MiniLED implementatie is slecht (erg veel blooming), tel daarbij op dat de processing en quality control ook ondermaats zijn en je hebt voldoende redenen om 'm links te laten liggen.

Met het gestelde budget en het beoogde gebruik is de 75Q60B (negeer de eerste twee verkopers deze verkopen enkel buitenlandse modellen) in combinatie met een Q700B soundbar de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbr70
Inmiddels staat de Samsung combi er en ik moet zeggen dat het een hele verbetering is.

Heerlijk groot beeld; geluid ook stukken beter dan de gewone televisiespeakers.

Voor ons doel een prima aankoop!
Pagina: 1